Koherence textu   - koherence textu: soudržnost textu, provázanost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aktuální větné členění výpovědi
Advertisements

Interpretace neuměleckého textu Výklad I. Vyberte z uvedených možností tu, která postihuje hlavní téma, o němž úryvek vypovídá; podtrhněte ty části textu,
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Úvod do studia jazyka – 5. Syntax Japonština.
Slohové postupy.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Osnova rozboru uměleckého textu
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Interpretace neuměleckého textu Výklad III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte: Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení.
Digitální učební materiál
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Úvaha.
Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. PhD.
Chyby v psaní seminárních prací
Úvod do teorie a praxe překladu
Kompozice Kompozice odborného textu. Standardní model Úvod - motivace, cíl práce, postup práce Organické části práce  představení problému Jak se problém.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Skupinové interview (Focus group)
Metaetika Shrnutí.
Skladba souvětí.
Název ročníkové práce Vaše Jméno Vedoucí práce: doc. PhDr. Ing. Mgr. Jméno Příjmení, PhD., CSc.
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Písemná část MZ z anglického jazyka II
Tvorba posterů *1* - Co je to poster? *2* - Jak vypadá?
holé, rozvité, několikanásobné
Vědecký jazyk  Volba univerza (soubor předmětů)  Intencionální báze (volba vlastností z předmětného univerza)  Syntaktická báze (volba jazykových prostředků.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Programy optimalizace osobnosti
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
PhDr. Beáta Sedláčková, Ph.D..  Prezentace stavu zpracování diplomové práce  Projekt přípravy workshopu PhDr. Beáta Sedláčková, Ph.D.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Kritéria hodnocení písemné práce
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Funkční styl odborný.
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Vědecký jazyk Volba univerza (soubor předmětů)
Souvětí souřadné.
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Multimediální technika – úvod
Transkript prezentace:

Koherence textu   - koherence textu: soudržnost textu, provázanost a návaznost výpovědí - koheze: vlastní prostředky koherence - usnadňuje recepci a porozumění textu

Vztahy zajišťující koherenci textu A) tematické: každá věta v kontextu členěna z hlediska informačního, tj. z hlediska závažnosti sdělení, na téma (někdy též východisko; tj. informace známá, daná kontextem či z něho vyvoditelná; něco, o čem se něco vypovídá) a réma (tj. informace nová; něco, co se o tématu říká) 4 typy tematické posloupnosti: 1) téma navazuje na réma předchozí věty (běžný a asi nejčastější typ), patří sem i návaznost tématu na tzv. rozštěpené réma 2) téma navazuje na téma předchozí věty (rovněž běžné; pokud vícekrát opakováno = hypertéma; typicky definice) 3) na celou předcházející větu (typicky odpovědi na otázky) 4) na více předchozích vět, resp. celý text (typicky konkluze, shrnutí)

Vztahy zajišťující koherenci textu B) obsahově-logické: obsahové vztahy mezi větami nejčastěji vyjadřované spojkami (resp. konektory = spojovacími výrazy v textu) 1) příčinné (příčina/důvod (a důsledek/následek), účel, podmínka, vysvětlení) - lišit příčina – užití pro jevy materiální povahy (Byl promočený až na kůži, protože venku začalo prudce pršet.) x důvod (motivace) z oblasti lidského jednání (Jsem si jistý, protože jsem svůj názor konzultoval s dalšími dvěma odborníky.) 2) časové (předčasnost, současnost, následnost) 3) vztahy slučovací, odporovací, stupňovací, vylučovací

Vztahy zajišťující koherenci textu C) kompoziční: organizace složek textu podle určitého plánu, soudržnost dána společnou funkcí vět a jejich celkovým uplatněním v textu, z hlediska logiky jeho výstavby - na nejobecnější rovině v každém vědeckém textu rozlišení na: úvod – teoretické pozadí, procedury, zkoumaný materiál – analýza dat – diskuse, závěr - na nižší rovině např.: definice, tvrzení, kritika, klasifikace, exemplifikace, specifikace, generalizace, vysvětlení, vyvození závěrů…

Vztahy zajišťující koherenci textu D) koreferenční: - zejména vztahy mezi jednotlivými pojmenováními téže entity/téhož předmětu řeči (jevu, předmětu, činnosti...) - identifikace opakovaného předmětu řeči se dociluje různými prostředky: a) týmž výrazem b) ukazovacím (popř. osobním) zájmenem c) elipsou daného výrazu (nutná shoda gram. kategorií výrazu např. v přísudku) d) synonymicky e) opisné vyjádření (např. hyperonymum + ukaz. zájmeno, metafora)