Jak uhlík přišel na svět Lidé kolem nás - příroda
Hluboko pod zemí leží ztrouchnivělé přesličky z dob brontosaurů. Protože neměly přívod vzduchu, za ty dlouhé roky zkameněly a zčernaly.
Aby se lidé dostali do takové hloubky, museli postavit velké šachty, které jim umožní vydolované uhlí vyvézt a zároveň poskytují dostatek čerstvého vzduchu.
Lidé, kteří v dolech pracují, se jmenují horníci. Práci mají velmi těžkou. Prostory pod zemí jsou stísněné, chladné a tmavé. Zároveň musí mít horník velkou sílu, aby uhlí ze skály vytesal.
Vykutané uhlí, se nakládá na vozíčky, které se šachtou vyváží na povrch. Tam dále, už nákladními vlaky, míří k uživatelům.
Nejčastější využití černého uhlí je jeho výhřevnost…
Použité odkazy Vlastní ilustrace
Metodický pokyn Integrovaný blok: Příroda a lidé kolem nás Popis Děti se dozvídají, odkud se bere teplo v jejich domovech Očekávání a cíle Sociální informovanost, rozvoj pozornosti, soustředění a jazykových dovedností. Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Studijní materiály Povinné materiály, pomůcky a technické vybavení zdroj: www.dumy.cz Dotyková obrazovka, připojená k PC Nepovinné materiály Didaktický kufřík - KUMUČ Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Práce s interaktivním výukovým materiálem Materiál slouží pouze jako výkladový (obrazový) podklad pro informace o hornictví a přírodním bohatství. Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Prvky polytechnické výchovy Osvojit si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné a využitelné pro další učení a životní praxi Mít poznatky z nejrůznějších oblastí života a poznání v rozsahu podle toho, s čím se v praxi setkává, co kolem sebe vidí, co prožívá, co mu bylo zprostředkováno či vysvětleno (např. poznatky o přírodě živé i neživé, o přírodních jevech a dějích, o lidech a jejich životě, o kultuře či technice) Vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci, využívat zkušeností k učení Postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného Vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, ve vhodně zformulovaných větách Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Cíle polytechnické výchovy Vnímat vliv techniky na společnost a přírodu Směrovat děti k získávání základních pracovních dovedností a návyků Chápat postavení techniky a technických oborů v životě lidstva jako devízu Učit děti základním poznatkům o technice Vést děti ke kooperativnímu hodnocení a sebehodnocení Podpořit rozvoj myšlenkového potenciálu dětí Projekt CZ.1.07/1.3.00/48.0075 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.