Webinář na téma „Správní řízení“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Zápisy právních vztahů k nemovitostem
Průběh trestního řízení část třetí – Opravné řízení
Vedení správního řízení
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
DOVOLÁNÍ.
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
Nástroje územního plánování
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Právo pro podnikatele II
Správní činnosti.
Občanské soudní řízení II.
Právo pro podnikatele II
Správní řád č. 500/2004 Sb. Publikovaný právní úprava pro vedení správního řízení, platná od , jež zrušila stávající zákon č. 71/1967.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Žádost rozhodnutí odvolání
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řízení o přestupcích.
Výkon rozhodnutí – obecná část II
Právo na informace Tereza Danielisová,
Nadežda Oravcová Silvia Kozelková
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Odpovědnost za pořádkové správní delikty
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
BT502Z – TPP – Zvláštní část
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Řízení o přestupcích M. Horáková.
Správní řízení M. Horáková Přednáška Správní řízení 5.
Občanské právo procesní
Správa místních poplatků
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Předsoudní stadium trestního řízení
Řízení ve věcech důchodového a nemocenského pojištění
Exekuce Výkon rozhodnutí.
Správní právo procesní instituty Jana Jurníková. Procesní pojmy a instituty obecný úvod část druhá s.ř. Vztahují se na všechny fáze správního.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Občanské právo procesní
Správní řád -vybrané instituty
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
Správní trestání. Tzv. správní trestání (správněprávní odpovědnost) - správní trestání v případech přestupků, - správní trestání v případech tzv. jiných.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ KÚ LK Ing. Eva Kotková.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Veřejnoprávní smlouvy
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Zákon č. 255/2012 o kontrole (kontrolní řád)
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Umisťování staveb.
Rozhodčí řízení Přednáška 8 VŠFS 2016.
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Procesní prostředky regulace správního řízení
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Zahájení a průběh správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Webinář na téma „Správní řízení“ Projekt „Podpora vzdělávání volených zástupců obcí I. typu“ reg. č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/16_033/0002997 je spolufinancován z EU. Webinář na téma „Správní řízení“ Webinář je realizován v rámci aktivity Metodicko-právní poradenství (vzdělávání), která je součástí projektu „Podpora volených zástupců obcí I. typu“.

JUDr. Jakub Blažek, advokát Správní řízení JUDr. Jakub Blažek, advokát

Právní předpisy zákon č. 500/2004 Sb., správní řád (SŘ) zákon č. 128/2000 Sb., zákon o obcích (OZř) Zákon č. 250/2016 Sb. o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich (zákon o odpovědnosti za přestupky) Zákon č. 251/2016 Sb. o některých přestupcích Vyhláška č. 520/2005 Sb. o rozsahu hotových výdajů a ušlého výdělku, které správní orgán hradí jiným osobám, a o výši paušální částky nákladů řízení Zákon č. 133/2000 Sb. o evidenci obyvatel a rodných číslech Stavební zákon – samostatný webinář

Správní řízení Postup, ve kterém správní orgány rozhodují ve věcech veřejné správy Účelem je vydání rozhodnutí Rozhodování o individuálních právech a povinnostech jednotlivých osob Základním právním předpisem je správní řád – použití ve všech správních řízení (neplatí pro řízení podle daňového řádu) Úprava i v jiných předpisech – použije se přednostně (správní řád subsidiárně - § 1 odst. 2 SŘ) Použití, pokud je vykonávána působnost v oblasti veřejné správy (§ 1 odst. 1 SŘ) – výkon přenesené působnosti

Základní zásady správního řízení Zásada zákonnosti - § 2 SŘ Správní orgán uplatňuje svou pravomoc pouze k těm účelům, k nimž mu byla zákonem nebo na základě zákona svěřena, a v rozsahu, v jakém mu byla svěřena. Zásada přiměřenosti – nutnost naleznout řešení odpovídající okolnostem případu, ochrana dobré víry a oprávněných zájmů Zásada předvídatelnosti – bez nedůvodných rozdílů mezi shodnými nebo obdobnými případy, v případě odchylky je nutné to odůvodnit Zásada materiální pravdy - § 3 SŘ Správní orgán je povinen zjišťovat stav věci, o kterém nejsou důvodné pochybnosti – v rozsahu potřebném pro soulad rozhodnutí se zákonem / opakem je zásada formální pravdy (např. anglosaské právo) Zásada součinnosti - § 4 SŘ Povinnost poskytovat součinnost správnímu orgánu Povinnost poučovat osoby dotčené správním řízením o jejich právech a povinnostech Umožnit uplatňovat osobám jejich práva a povinnosti Chovat se k dotčeným osobám zdvořile

Základní zásady správního řízení Zásada smírného řešení rozporů- § 5 SŘ Správní orgán se pokusí o smírné vyřešení rozporu, který brání řádnému projednání a rozhodnutí Zásada procesní rychlosti a ekonomie - § 6 SŘ Vyřizování věcí bez zbytečných průtahů – ochrana před nečinností Nikomu nesmí vznikat zbytečné náklady a osoby co nejméně zatěžovat Zásada rovnosti a nestrannosti správního orgánu - § 7 SŘ Rovné postavení dotčených osob Nestrannost úředních osob a oprávněných úředních osob – podjatost Zásada dobré správy - § 8 SŘ Spolupráce správních orgánů a soulad současně probíhajících postupů

Příslušnost Věcná příslušnost Místní příslušnost Kdo má kompetenci rozhodovat – druh správního orgánu Určena zvláštními zákony Pokud je určena obec bez stanovení určitého orgánu, jedná se o obecní úřad - § 130 odst. 1 SŘ Místní příslušnost Který z věcně příslušných orgánů je konkrétně povolán, aby se věcí zabýval Upravuje § 11 SŘ Správní orgán, který není věcně nebo místně příslušný musí věc bezodkladně postoupit příslušnému orgánu - § 12 SŘ (1) Místní příslušnost správního orgánu je určena a) v řízeních týkajících se činnosti účastníka řízení (§ 27) místem činnosti, b) v řízeních týkajících se nemovitosti místem, kde se nemovitost nachází, c) v ostatních řízeních týkajících se podnikatelské činnosti účastníka řízení, který je fyzickou osobou, místem podnikání,2) d) v ostatních řízeních týkajících se fyzické osoby místem jejího trvalého pobytu,3) popřípadě místem pobytu na území České republiky podle druhu pobytu cizince4) (dále jen "místo trvalého pobytu"); nemá-li fyzická osoba místo trvalého pobytu na území České republiky, je místní příslušnost určena posledním známým místem jejího pobytu na území České republiky, e) v ostatních řízeních týkajících se právnické osoby místem jejího sídla nebo místem sídla její organizační složky;5) u zahraniční právnické osoby je místní příslušnost správního orgánu určena sídlem její organizační složky zřízené v České republice; po zrušení organizační složky je místní příslušnost určena posledním sídlem této organizační složky na území České republiky.

Úřední osoba Úřední osoba – každá osoba, která se bezprostředně podílí na výkonu pravomoci správního orgánu Oprávněná úřední osoba – úřední osoba oprávněná k úkonům ve správním řízení podle vnitřních předpisů správního orgánu nebo pověřená vedoucím správního orgánu Oprávněné úřední osoby mají povinnost mlčenlivosti o skutečnostech, které se dozvěděli v souvislosti s řízením

Podjatost úřední osoby Osoba, o níž lze s ohledem na svůj poměr k věci, účastníkům nebo jejich zástupcům důvodně pochybovat o její nepodjatosti (zájem na výsledku řízení) je vyloučena ze všech úkonů v řízení, při jejichž provádění by mohla ovlivnit výsledek Upraveno v § 14 SŘ Vyloučena je také osoba, která se účastnila řízení v téže věci v jiném stupni nebo na výkonu kontroly Systémová podjatost podjatost všech úředníků obce - např. pokud obecní úřad rozhoduje o věci, na níž má obec vysoký zájem Rozhodnutí nadřízeného úřadu (Krajský úřad) o tom, kdo rozhodne namísto příslušného orgánu účastník řízení může namítat podjatost úřední osoby, jakmile se o ní dozví. K námitce se nepřihlédne, pokud účastník řízení o důvodu vyloučení prokazatelně věděl, ale bez zbytečného odkladu námitku neuplatnil. O námitce rozhodne bezodkladně usnesením služebně nadřízený úřední osoby nebo ten, kdo má obdobné postavení (dále jen "představený").

Lhůty Správní orgán účastníkovi určí přiměřenou lhůtu, pokud ji nestanoví zákon a je-li zapotřebí Na žádost lze přiměřeně prodloužit Nesmí být ohrožen účel řízení Navrácení v předešlý stav - § 41 SŘ Prominutí zmeškání úkonu nebo povolení zpětvzetí nebo změny obsahu podání Požádat o prominutí lze do 15 dnů ode dne pominutí překážky a s touto žádostí spojit zmeškaný úkon Nelze pokud od konce lhůty uplynul jeden rok

Vedení řízení

Zahájení řízení – druhy řízení Dva druhy – řízení z úřední povinnost, řízení o žádosti Řízení zahajované z úřední povinnosti Zahájeno oznámením zahájení řízení účastníkovi - § 46 SŘ Nejčastěji zahájeno na základě podnětu – povinnost přijímat a odpovídat na ně (zahájení/nezahájení řízení a důvody) - § 42 SŘ Před zahájením může po obdržení podnětu požadovat vysvětlení a zajišťovat důkazy - § 137 a 138 SŘ Řízení o žádosti Zahájeno dnem, kdy došla žádost - § 44 SŘ Žádost může vzít žadatel zpět – disponuje řízením Z úřední povinnosti – přestupek Na žádost – stavební řízení Zrušení trvalého pobytu – jak na žádost, tak z úřední povinnosti (nepravdivé údaje)

Forma řízení Princip písemnosti – řízení se vede písemně Ústní jednání Pokud to nevylučuje povaha věci - § 15 odst. 1 SŘ Ústní jednání se nařídí v případě, že tak stanoví zákon nebo jestliže je to ke splnění účelu a uplatnění práv účastníků nezbytné - § 49 SŘ (často přestupek) Ústní jednání Uvědomit účastníky nejméně pět dní předem – nehrozí-li nebezpečí z prodlení V zásadě neveřejné – § 49 odst. 2 – podmínky veřejného jednání O ústním jednání se vede protokol Ústní jednání je neveřejné, pokud zákon nestanoví nebo správní orgán neurčí, že jednání nebo jeho část jsou veřejné. Při určování veřejného ústního jednání dbá správní orgán na ochranu utajovaných informací a na ochranu práv účastníků, zejména práva na ochranu osobnosti, jakož i na ochranu mravnosti. Z důvodu ochrany mravnosti mohou být z účasti na ústním jednání vyloučeny nezletilé osoby. (3) Jestliže účastník uvedený v § 27 odst. 1 navrhne, aby ústní jednání bylo veřejné, správní orgán mu vyhoví, pokud tím nemůže být způsobena újma ostatním účastníkům. Ustanovení odstavce 2 věty druhé a třetí platí obdobně. (4) O návrhu účastníka, aby bylo ústní jednání veřejné, rozhodne správní orgán usnesením, které se pouze poznamená do spisu. (5) I neveřejného jednání se může zúčastnit podpůrce44) účastníka.

Spis Při všech řízení se vede spis – označený spisovou značkou Do spisu se zakládají – podání, protokoly, záznamy, rozhodnutí a další písemnosti vztahující se k věci, přílohy (důkazní prostředky, obrazové záznamy,…) Spis musí obsahovat soupis všech svých částí s datem Nahlížení do spisu - § 38 SŘ Účastníci a jejich zástupci mají právo nahlížet do spisu (jiné osoby pouze prokáží-li právní zájem – odmítnutí nahlídnutí - odůvodnit) Právo činit výpisy, popř. správní orgán pořídí kopie Části spisu obsahující utajované informace

Protokol Vyhotovuje se o ústním jednání, výslechu, provedení důkazu, jiných úkonech, při nichž dochází ke styku s účastníky Obsahuje místo, čas, označení úkonu, označení správního orgánu, úřední osoby Oprava musí být provedena tak, aby zůstal čitelný původní zápis O opravě nesprávností, které nejsou zřejmé se rozhodne usnesením Má být podepsán oprávněnou úřední osobou, popř. osobou vyhotovující protokol, a dále všemi kdo se účastní. Případné odepření podpisu a námitky proti obsahu se poznamenají. Proti protokolu je možné podat stížnost jinými osobami, jichž se dotýká

Doručování Upraveno § 19 a násl. SŘ Upřednostnění doručování do datové schránky Pokud nelze, může orgán doručovat sám nebo prostřednictvím poštovních služeb Na požádání účastníka lze doručovat i na adresu pro doručování nebo elektronickou adresu sdělenou účastníkem – pokud to může přispět k urychlení (může být sděleno i do budoucnosti) - § 19 odst. 4 SŘ V některých případech doručování do vlastních rukou (např. předvolání, rozhodnutí, stanoví li tak zákon - § 19 odst. 5, 6 SŘ) – na žádost adresáta není nutné Doručování fikcí – po uplynutí 10 dnů po uložení písemnosti Doručování veřejnou vyhláškou – osobám neznámého pobytu nebo sídla nebo osobám, jimž se prokazatelně nedaří doručovat

Zjišťování skutkového stavu Je nutné zjistit všechny rozhodné skutečnosti pro rozhodování – může posloužit vše, co umožní dosáhnout cíle V § 50 odst. 1 SŘ demonstrativní výčet – návrhy účastníků, důkazy, obecně známé skutečnosti,… Zjišťuje správní orgán – ale i povinnosti účastníků – např. označování důkazů podle § 52 SŘ Povinnost správního orgánu zjistit všechny okolnosti důležité pro ochranu veřejného zájmu V řízení z moci úřední, v nichž má být uložena povinnost – povinnost správního orgánu zjistit všechny okolnosti ve prospěch i neprospěch toho, komu má být povinnost uložena

Dokazování Lze použít všech důkazních prostředků vhodných ke zjištění stavu věci Nesmějí být získány nebo provedeny v rozporu s právními předpisy Povinnost účastníků označovat důkazy k prokázání jejich tvrzení Správní orgán není těmito návrhy vázán, ale povinnost provést důkazy potřebné ke zjištění stavu věci Volné hodnocení důkazů správním orgánem, pokud není stanovena závaznost (povinnost k nějakému důkazu přihlédnout - DOSS) Při provádění důkazů mimo ústní jednání je třeba účastníky včas vyrozumět – má právo se provádění důkazů zúčastnit Dožádání – pokud by provedení příslušným SO představovalo neúčelné náklady

Rozhodnutí Vydání rozhodnutí ve věci samé je účelem správního řízení Rozhodnutí zakládá, mění nebo ruší práva a povinnosti Písemná forma Pokud tak stanoví zákon rozhodnutí se v písemné podobě nevyhotovuje – vyhlášení a poznamenání do spisu V některých případech stanovených zákonem se rozhoduje usnesením Např. odepření nahlédnutí do spisu (§ 38 odst. 5 SŘ) – usnesení a oznamuje se buď ústním vyhlášením, nebo do vlastních rukou, dožádání (§ 13 SŘ) – usnesením

Rozhodnutí – formální náležitosti Je třeba rozhodnutí označit jako rozhodnutí (popř. jiným způsobem, který stanoví zákon – např. usnesení) Rozhodnutí musí mít tyto náležitosti: Označení správního orgánu Číslo jednací Datum vyhotovení Otisk úředního razítka Označení oprávněné úřední osoby + podpis Jména a příjmení všech účastníků Oprava nesprávností – pokud se týká výroku – vydá orgán opravné rozhodnutí

Rozhodnutí - náležitosti Výroková část Autoritativně řeší projednávanou věc – řešení otázky Uvádějí se právní ustanovení, na základě kterých bylo rozhodováno a označení účastníků, popř. lhůta ke splnění právní povinnosti Rozhodnutí může obsahovat i více výroků (uložení povinnosti, náklady řízení) Odůvodnění Důvody, které správní orgán vedly k rozhodnutí Dále se uvádějí podklady pro vydání, úvahy při hodnocení podkladů a výkladu právních předpisů, vypořádání se s námitkami a vyjádřeními účastníků Odůvodnění není třeba, pokud správní orgán v prvním stupni všem účastníkům vyhoví Častá chyba – nepřezkoumatelnost

Rozhodnutí - náležitosti Poučení Zda je možné podat proti rozhodnutí odvolání, v jaké lhůtě a od kterého dne se tato lhůta počítá, který orgán o odvolání rozhoduje a u kterého orgánu se odvolání podává Pokud odvolání nemá odkladný účinek je nutné uvést i tuto skutečnost

Rozhodnutí – lhůty pro vydání rozhodnutí Rozhodnutí je třeba vydat bez zbytečného odkladu Vydáním rozhodnutí se rozumí Úkon k jeho doručení (předání k doručení) Ústní vyhlášení Vyvěšení veřejné vyhlášky Poznamenání do spisu Pokud nelze vydat bezodkladně – nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení Připočítává se doba Až 30 dnů, je-li třeba nařídit ústní jednání nebo místní šetření, či někoho předvolat, nechat předvést, doručovat veřejnou vyhláškou, nebo jde-li o zvlášť obtížný případ Nutná k provedení dožádání, zpracování znaleckého posudku nebo doručení do ciziny Lhůta neběží po dobu nezbytnou k opatření údajů od dotčené osoby Neběží po dobu přerušení řízení

Rozhodnutí – oznamování Rozhodnutí se oznamuje účastníkům Doručením stejnopisu písemného vyhotovení – do vlastních rukou Ústním vyhlášením – pouze pokud se účastník vzdá nároku na doručení, nestanoví-li zákon jinak Pokud se všichni účastníci vzdají nároku na doručení písemného vyhotovení – učiní se pouze záznam do spisu

Rozhodnutí – právní moc a vykonatelnost Rozhodnutí je v právní moci, bylo-li oznámeno a není-li možno se proti němu odvolat Rozhodnutí je vykonatelné nabytím právní moci (nebo pozdějším dnem uvedeným ve výrokové části) Znamená jeho uskutečnitelnost – schopnost vyvolat důsledky Na písemném vyhotovení (které zůstává součástí spisu) správní orgán, který rozhodl vyznačí právní moc a vykonatelnost rozhodnutí a zároveň den vyhlášení nebo předání k doručení Na požádání účastníka opatří doložkou právní moci a vykonatelnosti i stejnopis rozhodnutí Vykonatelnost – např. lhůty k zaplacení pokuty

Zajištění účelu a průběhu řízení

Předvolání Předvolání osoby, jejíž účast je k provedení úkonu nutná Předvolání je písemné – doručuje se do vlastních rukou s dostatečným předstihem (5 dní) Uvede se kdo, kdy, kam v jaké věci a z jakého důvodu se má dostavit + právní následky v případě, že se nedostaví Pokud není možné se ze závažných důvodů dostavit, vyžaduje se omluva s uvedením důvodů Pokud se na předvolání bez náležité omluvy svědek nebo účastník nedostaví je možné ho nechat předvést - usnesení Zajišťuje Policie ČR nebo jiný ozbrojený sbor (též obecní policie) Pořádková pokuta

Předběžné opatření Je-li třeba aby byly zatímně upraveny poměry účastníků nebo je-li obava, že by bylo ohroženo provedení exekuce Lze uložit účastníkovi nebo jiné osobě, aby něco vykonal, něčeho se zdržel, něco strpěl nebo zajistil věc Musí být bezodkladně zrušeno poté, co pomine důvod, pro který bylo nařízeno Věc, která má sloužit jako důkazní prostředek nebo může být předmětem exekuce

Pořádková pokuta Pokutu až do výše 50.000,- Kč může správní orgán uložit tomu, kdo Se nedostaví bez náležité omluvy na předvolání Ruší pořádek navzdory předchozímu napomenutí Neuposlechne pokyn úřední osoby Učiní hrubě urážlivé podání Pokuta nesmí být v hrubém nepoměru k závažnosti a významu předmětu řízení Lze uložit i opakovaně Lze ji snížit nebo prominout vzhledem k dalšímu chování v řízení

Vykázání z místa úkonu Lze vykázat osobu, která nepřístojným chování ruší pořádek na místě provádění úkonu Po předchozím upozornění Vykázání provádí Policie ČR popř. jiný ozbrojený sbor (obecní policie)

Náklady řízení

Náklady řízení Jedná se zejména o hotové výdaje účastníků, správní poplatek, ušlý výdělek, náklady důkazů, odměna za zastupování Není-li stanoveno jinak nese správní orgán své náklady a účastník své Správní orgán uloží povinnost nahradit náklady řízení paušální částkou účastníkovi, který správní řízení vyvolal porušením povinnosti Paušální částka činí 1.000,- Kč, může být zvýšeno při přibrání znalce (max. 10.000,- Kč) Těm, kdo způsobili náklady, které by jinak nevznikly může správní orgán uložit náhradu těchto nákladů Ve sporných řízeních přizná správní orgán náklady účastníkovi, který měl ve věci plný úspěch, pokud se jedná o částečný úspěch, může správní orgán náklady poměrně rozdělit mezi účastníky Náklady exekuce hradí povinný

Přerušení a zastavení řízení

Přerušení řízení Po dobu přerušení řízení neběží lhůty k provádění úkonů v řízení Po dobu přerušení činí správní orgán a účastníci úkony, které jsou zapotřebí k odstranění důvodů přerušení Přerušit řízení lze: Současně s výzvou k odstranění nedostatku žádosti Současně s výzvou k zaplacení správního poplatku Probíhá-li řízení o předběžné otázce nebo dal správní orgán k takovému řízení podnět, výzvu nebo úkon Do doby ustanovení opatrovníka I další důvody stanovené zákonem – např. žádost žadatele či účastníka řízení Jakmile překážka odpadne správní orgán pokračuje v řízení Předběžná otázka viz § 57 SŘ

Zastavení řízení Řízení o žádosti správní orgán zastaví z důvodů vyjmenovaných v § 66 SŘ, např. Zpětvzetí žádosti Zjevná nepřípustnost žádosti Neodstranění podstatné vady v určené lhůtě Nezaplacení správního poplatku v určené lhůtě Překážka řízení (ne bis in idem) Řízení z moci úřední správní orgán zastaví pokud zjistí, že řízení v téže věci je vedeno u jiného orgánu nebo pokud se jedná o řízení, ve kterém nemohou pokračovat právní nástupci (smrt, zánik,…) Zastavení řízení neznamená, že o věci bylo rozhodnuto (nepoužije se tedy § 48 odst. 2 SŘ) § 48 odst. 2 – res iudicata

Opravné prostředky

Odvolání Proti rozhodnutí může účastník podat odvolání – lze napadnout výrokovou část rozhodnutí (nelze pouze odůvodnění) Odvolání má zpravidla odkladný účinek – nenastávají právní účinky rozhodnutí Správní orgán, který vydal napadené rozhodnutí zašle odvolání všem účastníkům a vyzve je k vyjádření (v přiměřené lhůtě – nejméně 5 dnů) Správní orgán, který napadené rozhodnutí vydal může rozhodnutí zrušit nebo změnit, pokud tím plně vyhoví odvolání a nezpůsobí újmu žádnému účastníku (autoremedura) Pokud rozhodnutí správní orgán sám nezmění předá spis se svým stanoviskem odvolacímu orgánu (do 30 dnů) Výjimky odkladného účinku v § 85 odst. 2 SŘ

Obnova řízení Na žádost účastníka se řízení obnoví, jestliže: Vyšly najevo dříve neznámé skutečnosti nebo důkazy, které existovaly v době původního řízení a účastník, jemuž jsou ku prospěchu je nemohl v původním řízení uplatnit anebo se provedené důkazy ukázaly nepravdivými Bylo zrušeno či změněno rozhodnutí, které má být podkladem pro rozhodnutí Žádost účastníka může být podána do 3 měsíců od doby, kdy se o důvodu k obnově dozvěděl, nejpozději však do 3 let právní moci rozhodnutí Správní orgán rozhodne o obnově řízení rozhodne z moci úřední v případě, že rozhodnutí bylo dosaženo trestným činem – do 3 let od právní moci rozsudku

Příklad – řízení o přestupku

Právní předpisy Správní řád se na toto řízení použije subsidiárně – primárně se použijí ustanovení zákona, v němž je přestupek upraven, poté zákon č. 250/2016 Sb. o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a poté správní řád Velké množství informací, včetně vzoru zde: www.mvcr.cz/soubor/pruvodce-novou-upravou-prestupkoveho-prava.aspx

Příslušnost Věcná příslušnost - § 60 zákona o odpovědnosti za přestupky Pokud zvláštní zákon nestanoví jinak je k projednání přestupku příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností Obecní úřad obce je příslušný k projednání přestupků: Proti pořádku v územní samosprávě, proti veřejnému pořádku, proti občanskému soužití, proti majetku – některé vyjmenovány v zákoně 251/2016 Sb. o některých přestupcích Místní příslušnost - § 62 zákona o odpovědnosti za přestupky Primární úřad se správním obvodem kde byl přestupek spáchán Pokud nelze určit - pobyt pachatele, kde vyšel přestupek nejdříve najevo

Komise pro projednávání přestupků Může zřídit starosta jako zvláštní orgán obce Může projednávat přestupky proti pořádku v územní samosprávě, státní správě, proti veřejnému pořádku, občanskému soužití, majetku a přestupky, o kterých tak stanoví jiný zákon Starosta určí, které přestupky komise projednává místo obecního úřadu Lichý počet členů Použije se ustanovení § 134 SŘ o řízení před kolegiálním orgánem Předseda musí splňovat kvalifikační požadavky podle § 111 a 112 odst. 9 zákona o odpovědnosti za přestupky úřední osoba oprávněná na základě vnitřního předpisu správního orgánu nebo pověření vedoucím správního orgánu k provádění úkonů správního orgánu v řízení (dále jen "oprávněná úřední osoba") musí mít vysokoškolské vzdělání nejméně v magisterském studijním programu v oboru právo na vysoké škole v České republice. Nemá-li oprávněná úřední osoba vzdělání podle věty první, musí mít vysokoškolské vzdělání v bakalářském studijním programu v jiné oblasti a prokázat odbornou způsobilost zkouškou provedenou u Ministerstva vnitra; zajištěním zkoušky může Ministerstvo vnitra pověřit jím zřízenou státní příspěvkovou organizaci. (2) Požadavky podle odstavce 1 musí splňovat předseda rozkladové komise. Požadavky podle odstavce 1 nemusí splňovat osoba projednávající přestupek na místě, ministr nebo vedoucí jiného ústředního správního úřadu. (3) Odbornou způsobilost podle odstavce 1 věty druhé prokazuje oprávněná úřední osoba osvědčením o vykonání zkoušky vydaným Ministerstvem vnitra. Obsahem zkoušky je ověření znalostí organizace a činnosti veřejné správy a právních předpisů v oblasti odpovědnosti za přestupek. (4) Nevyhoví-li uchazeč u zkoušky, může zkoušku dvakrát opakovat. Opakovanou zkoušku je možné vykonat nejdříve za 60 dnů a nejpozději do 90 dnů ode dne konání zkoušky, při níž uchazeč nevyhověl. (5) Ministerstvo vnitra stanoví vyhláškou podrobnosti obsahu a provádění zkoušky a náležitosti osvědčení o vykonání zkoušky.

Zahájení řízení Při podnětu k zahájení řízení – 3 možnosti Předání věci – nepříslušnost Odložení věci – např. neodůvodněné oznámení o přestupku, nedostatečný věk, smrt podezřelého, více přestupků projednávaných ve společném řízení – o odložení se rozhoduje usnesením Zahájení řízení o přestupku Ve fázi před zahájením lze využít i instituty podání vysvětlení a zajištění důkazu podle SŘ Řízení se zahajuje z moci úřední Zahajuje se doručením oznámením o zahájení řízení nebo ústním vyhlášením oznámení (orgán vydává na žádost potvrzení) Obsahuje popis skutku a jeho předběžnou právní kvalifikaci Doručuje se všem podezřelým

Společná řízení Spojení více řízení do jednoho – lze i u jiných řízení než přestupku (§ 140 SŘ) – řízení se týkají téhož předmětu Při řízení o přestupku povinně (podmínky splněny zároveň): Pokud se pachatel dopustil více přestupků nebo mát být vedeno řízení o přestupcích více podezřelých, které spolu souvisejí porušení povinnosti vyskytující se ve stejné oblasti veřejné správy Příslušný je shodný orgán

Průběh řízení - doručování Použije se obecná úprava SŘ při doručování veřejnou vyhláškou nelze vyvěsit samotnou písemnost

Ústní jednání Není třeba vždy – v některých případech ovšem povinné: Je-li to nezbytné pro zjištění stavu věci Je-li obviněným mladistvý Na požádání obviněného – je-li to nezbytné k uplatnění práv Na požádání poškozeného – je-li třeba k rozhodnutí o nároku na náhradu škody nebo vydání bezdůvodného obohacení (nelze uplatňovat nemajetkovou újmu) Je třeba poučit o tomto právu žádat ústní jednání (obviněného i poškozeného) Lze konat bez účasti obviněného Pokud obviněný souhlasí nebo se nedostaví bez omluvy Obviněnému je třeba ve většině případů vyhovět, pokud se nejedná o zjevné zneužití práva – např. výslech svědků

Dokazování Správní orgán provede vždy výslech obviněného, je-li to nezbytné k uplatnění práv obviněného Obviněného k výpovědi nelze nutit (právo nevypovídat) Právo klást otázky mají účastníci řízení sobě navzájem, svědkům a znalcům Dotazovaná osoba má právo odepřít odpověď Jinak správní orgán provádí všechny důkazy, které mohou objasnit stav věci a jsou získány a provedeny dle právních předpisů Jediným podkladem pro rozhodnutí může být také protokol o kontrole, se kterým se obviněný již seznámil při vyhotovování – není nutné obviněného vyzývat, aby se vyjádřil k takovému podkladu

Přerušení řízení Oproti SŘ další důvody Povinně: Možnost: pokud je podána kasační stížnost v téže věci Možnost: Pokud se objeví přechodná duševní porucha Lze očekávat uložení trestu za jiný skutek v trestním řízení, přičemž trest za přestupek je bezvýznamný oproti tomuto trestu

Rozhodnutí o přestupku Je třeba aby rozhodnutí mělo náležitosti podle SŘ + navíc náležitosti uvedené v § 93 zákona o odpovědnosti za přestupky, např. Popis skutku, označení místa, času a způsobu spáchání, právní kvalifikace skutku, vyslovení viny, forma zavinění, druh a výměra trestu, výrok o náhradě škody,… Lze rozhodnout i pomocí schválení dohody o narovnání - § 87 zákona o odpovědnosti za přestupky Dohoda mezi obviněným a poškozeným Pokud není v rozporu s veřejným zájmem, přiznání obviněného, nahrazení škody, složení částky na veřejně prospěšné účely

Rozhodnutí o přestupku - příkaz Správní orgán může rozhodnout i příkazem Lze uložit trest napomenutí, zákazu činnosti, pokuty, propadnutí věci nebo náhradní hodnoty Nelze v případě: Řízení zahájeného se souhlasem poškozeného, o nároku na náhradu škody, mladistvému, osobě s omezenou svéprávností Bude-li příkaz prvním úkonem řízení se jím zahajuje a zároveň končí Pokud byl proti příkazu podán odpor nelze obviněnému uložit jiný druh trestu ( s výjimkou napomenutí) nebo vyšší výměru správního trestu (pokud nebude změněna právní kvalifikace)

Rozhodnutí o přestupku – příkaz na místě Pokud obviněný souhlasí se zjištěným stavem věci, s kvalifikací skutku, s uložením pokuty a její výší a s vydáním příkazového bloku lze rozhodnout příkazem na místě Maximální pokuta 10.000,- Kč Může udělit i strážník obecní policie za přestupek, jehož projednání je v působnosti obce Nelze pokud ukládán zákaz činnosti Lze jen u pokut/peněžitých záruk

Adhezní řízení V rámci rozhodování o přestupku lze rozhodovat i o náhradě škody, resp. vydání bezdůvodného obohacení, nelze uplatnit nemajetkovou újmu Upraveno v § 89 zákona o odpovědnosti za přestupky Je třeba uplatnit včas Lze rozhodnout o náhradě škody ve výrokové části nebo odkázat poškozeného na soud nebo jiný orgán – pokud výše nebyla v řízení spolehlivě zjištěna nebo by její zjišťování vedlo ke značným průtahům

Evidence přestupků Pokud se přestupek zapisuje do evidence přestupků (např. přestupky proti občanskému soužití) správní orgán si po zahájení řízení (nebo před vydáním příkazu) opatří opis z evidence přestupků týkající se obviněného nebo podezřelého z přestupku Orgán, který rozhodoval v posledním stupni zapisuje pravomocné rozhodnutí o přestupku do evidence přestupků

Promlčení přestupků Jeden rok, u přestupků s horní hranicí 100.000,- Kč a více 3 roky Stavění Staví se při trestním řízení Po dobu podmíněného upuštění od správního trestu Staví se při správním řízení soudním Přerušuje se zahájením přestupkového řízení Přerušuje se vydáním rozhodnutí o vině

DĚKUJI ZA POZORNOST

Advokátní kancelář JUDr. Jakuba Blažka www.blazekpartners.cz blazek@blazekpartners.cz + 420 721 886 021 Na Březince 1232/16, Praha 5, 150 00