ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_12_ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ Téma: ČESKÝ JAZYK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131
Autor Mgr. Helena Baculáková Vytvořeno dne 12. dubna 2012 Odpilotováno dne 13. dubna 2012 ve třídě VII.A Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Tematický okruh ČESKÝ JAZYK Téma ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ Klíčová slova Rozbor věty jednoduché, základní skladební dvojice, větné členy závislé, podřízené, určování větných členů základních i rozvíjejících, grafické znázorňování
ZOPAKUJ SI ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ PODMĚT PŘÍSUDEK DVOJICE PODMĚT PŘÍSUDEK ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY větný člen označení rozvíjí otázka předmět, objekt Pt sloveso přídavné jméno pádová (kromě 1. a 5. pádu) příslovečné určení Pu příslovce příslovečná přívlastek, atribut Pk podstatné jméno Jaký? doplněk Do dvojí závislost: sloveso + podstatné jméno (zájmeno) Jak? + jaký?
DRUHY PŘÍSLOVEČNÉHO URČENÍ otázka místa Kde? Kam? Odkud? Kudy? času Kdy? Odkdy? Dokdy? Jak dlouho? Jak často? Na jak dloho? způsobu Jak? Jakým způsobem? míry Kolik? O kolik? Jakou měrou? příčiny Proč? Z jakého důvodu? účelu Proč? Za jakým účelem? podmínky Za jaké podmínky? přípustky Navzdory čemu? I přes jakou skutečnost? DRUHY PŘÍVLASTKŮ druh rozdíl shodný - shoduje se s podstatným jménem v rodě, čísle, pádě, - stojí před podstatným jménem neshodný - neshoduje se s podstatným jménem v rodě, čísle a pádě, - stojí za podstatným jménem
KONTROLNÍ OTÁZKY Jak se jmenuje větný člen, který rozvíjí podstatné jméno? Pk Jaký je rozdíl mezi přívlastkem shodným a neshodným? Pt Pu Které další rozvíjející větné členy znáš? Jak od sebe odlišíš předmět a příslovečné určení? Vysvětli, co znamená přísudek jmenný se sponou?
Proveď rozbor věty jednoduché. Postupuj podle návodu: Opiš větu na připravený proužek papíru, z něj odtrhni jednotlivé větné členy, poskládej si větu k hornímu okraji lavice. 2. Najdi přísudek, podtrhni jej a nadepiš větný člen 3. Přísudkem a otázkou KDO, CO? se zeptej se na podmět, podtrhni jej a nadepiš větný člen 4. Posuň základní skladební dvojici do pracovní polohy. 5. Vyhledej a urči rozvíjející větné členy, posouvej je na pracovní desce tak, aby byly v podřízeném postavení, tj. o úroveň níž než řídící větný člen. Základní pravidlo: Posouváme pouze směrem dolů, nesmíme křížit!
Sečtělí žáci nedělají v diktátech žádné chyby.
Podle uvedeného návodu proveď rozbor vět a urči všechny větné členy. Z Černého Mostu se vydejte metrem do stanice Vyšehrad. Někteří z nás se prošli po Václavském náměstí. Staroměstský orloj je vzácná historická památka. Na Pražském hradě nás zaujala výměna stáží. Z Karlova mostu viděli projíždějící výletní loď. S našimi přáteli jsme byli zvědavi na budovu Národního divadla.
ANOTACE Opakování vědomostí o větných členech základních i rozvíjejících a) Přehledné tabulky b) Kontrolní otázky Postup při cvičném rozboru věty Animace grafického znázorňování rozboru věty – Základní skladební dvojice, rozvíjející větné členy, závislost, podřízenost, určování větných členů. Žáci pracují na lavici s proužky papíru a šipkami dle uvedeného návodu společně s animací na interaktivní tabuli. 4) Procvičování POUŽITÉ ZDROJE Obrázek i texty z vlastních zdrojů Prezentace obsahuje animace.