ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy vedlejších vět Věta podmětná Věta předmětná Věta přívlastková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přísudková (podrobně vysvětleno.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Z obrázků vytvoř věty jednoduché Některé věty napište na tabuli.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
VY_32_INOVACE_60_Opakovani Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk, 3.ročník Opakování pro 3. ročník - čj Autor: Veronika Biskupová, Základní škola a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přístavek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Přívlastek PK P! vše, co rozvíjí podstatné jméno je přívlastek
Národní divadlo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_08
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Písemné sčítání a odčítání do milionu
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Měření objemu pevného tělesa
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Přísudek VY_12_INOVACE_Rů_I_34 Název projektu: OP VK
Téma: Předmět a příslovečné určení
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
11 všestranný jazykový rozbor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PODOBNOST TROJÚHELNÍKŮ
OCHRANA PAMÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Pravidla pro vytváření výkresové dokumentace sestav
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Skupiny hlásek při odvozování MNĚ / MĚ
Písemné dělení jednociferným dělitelem
VY_32_INOVACE_47_TK projekt v rámci vzdělávacího programu
Přídavná jména přivlastňovací
AUTOR: Kateřina Křížová
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu mužského
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Procvičování skloňování podstatných jmen rodu mužského
Základní společenstva – skály a hory
Adresa – Český jazyk, 3.ročník
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Množné číslo podstatných jmen 2 - opakování
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_04 příslovečná určení
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Větné členy.
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C50Čj6_Přívlastek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
VY_32_INOVACE_52 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Autor: Mgr. Hana Novotná
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
Jednotky hmotnosti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SOUVĚTÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍSLOVEČNÁ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_12_ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ Téma: ČESKÝ JAZYK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2131

Autor Mgr. Helena Baculáková Vytvořeno dne 12. dubna 2012 Odpilotováno dne 13. dubna 2012 ve třídě VII.A Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Tematický okruh ČESKÝ JAZYK Téma ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ Klíčová slova Rozbor věty jednoduché, základní skladební dvojice, větné členy závislé, podřízené, určování větných členů základních i rozvíjejících, grafické znázorňování

ZOPAKUJ SI ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ PODMĚT PŘÍSUDEK DVOJICE PODMĚT PŘÍSUDEK ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY větný člen označení rozvíjí otázka předmět, objekt Pt sloveso přídavné jméno pádová (kromě 1. a 5. pádu) příslovečné určení Pu příslovce příslovečná přívlastek, atribut Pk podstatné jméno Jaký? doplněk Do dvojí závislost: sloveso + podstatné jméno (zájmeno) Jak? + jaký?

DRUHY PŘÍSLOVEČNÉHO URČENÍ otázka místa Kde? Kam? Odkud? Kudy? času Kdy? Odkdy? Dokdy? Jak dlouho? Jak často? Na jak dloho? způsobu Jak? Jakým způsobem? míry Kolik? O kolik? Jakou měrou? příčiny Proč? Z jakého důvodu? účelu Proč? Za jakým účelem? podmínky Za jaké podmínky? přípustky Navzdory čemu? I přes jakou skutečnost? DRUHY PŘÍVLASTKŮ druh rozdíl shodný - shoduje se s podstatným jménem v rodě, čísle, pádě, - stojí před podstatným jménem neshodný - neshoduje se s podstatným jménem v rodě, čísle a pádě, - stojí za podstatným jménem

KONTROLNÍ OTÁZKY Jak se jmenuje větný člen, který rozvíjí podstatné jméno? Pk Jaký je rozdíl mezi přívlastkem shodným a neshodným? Pt Pu Které další rozvíjející větné členy znáš? Jak od sebe odlišíš předmět a příslovečné určení? Vysvětli, co znamená přísudek jmenný se sponou?

Proveď rozbor věty jednoduché. Postupuj podle návodu: Opiš větu na připravený proužek papíru, z něj odtrhni jednotlivé větné členy, poskládej si větu k hornímu okraji lavice. 2. Najdi přísudek, podtrhni jej a nadepiš větný člen 3. Přísudkem a otázkou KDO, CO? se zeptej se na podmět, podtrhni jej a nadepiš větný člen 4. Posuň základní skladební dvojici do pracovní polohy. 5. Vyhledej a urči rozvíjející větné členy, posouvej je na pracovní desce tak, aby byly v podřízeném postavení, tj. o úroveň níž než řídící větný člen. Základní pravidlo: Posouváme pouze směrem dolů, nesmíme křížit!

Sečtělí žáci nedělají v diktátech žádné chyby.

Podle uvedeného návodu proveď rozbor vět a urči všechny větné členy. Z Černého Mostu se vydejte metrem do stanice Vyšehrad. Někteří z nás se prošli po Václavském náměstí. Staroměstský orloj je vzácná historická památka. Na Pražském hradě nás zaujala výměna stáží. Z Karlova mostu viděli projíždějící výletní loď. S našimi přáteli jsme byli zvědavi na budovu Národního divadla.

ANOTACE Opakování vědomostí o větných členech základních i rozvíjejících a) Přehledné tabulky b) Kontrolní otázky Postup při cvičném rozboru věty Animace grafického znázorňování rozboru věty – Základní skladební dvojice, rozvíjející větné členy, závislost, podřízenost, určování větných členů. Žáci pracují na lavici s proužky papíru a šipkami dle uvedeného návodu společně s animací na interaktivní tabuli. 4) Procvičování POUŽITÉ ZDROJE Obrázek i texty z vlastních zdrojů Prezentace obsahuje animace.