POTRAVNÍ VZTAHY ORGANISMŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Advertisements

VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Vztahy mezi organismy.
Projevy života, třídění organismů
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Charakteristika hub  Tvoří samostatnou říši – přechod mezi rostlinnou a živočišnou říší  Mají odlišný způsob života, výživy, rozmnožování  Ve srovnání.
ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
CIZOPASNÍCI A PLOŠTĚNCI. Každý je má. Jsou na dveřních klikách, nákupních vozících, domácích zvířatech. Dokonce když si s někým potřesete rukou může do.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.
RISKUJ přírodopis 7 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LES Téma: POZNÁVÁME PŘÍRODU Ročník: 6. Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská.
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
POZNÁVAČKA TEST Živočichové EKOSYSTÉM LES 4. třída.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Test Čtvrtek, 2.3..
VY_52_INOVACE_70_Rostliny polí - učební text
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR:Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_02_27_ VOLNĚ ŽIJÍCÍ ŽIVOČICHOVÉ.
Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E – Př4 – potravní vazby
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Technické prostředky v požární ochraně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_52_INOVACE_51_Rybníky a rostliny- učební text
AUTOR: Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_157_ Příroda
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH POLÍ
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Cukry (sacharidy).
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Čím se živí probraní bezobratlí živočichové?
Jméno autora výukového materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
POTRAVNÍ ŘĚTĚZCE VY_32_INOVACE_03
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Různé podmínky života na Zemi
Název projektu: Moderní škola
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Poznávání rostlin a živočichů typických pro les
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
Podmínky života v přírodě
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
3. Houby Houby – mají buňky bez chlorofylu
1. 1.
Získávání energie pro život
Biotické podmínky života
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
výživa rostlin autotrofie heterotrofie saprofytismus parazitismus
Transkript prezentace:

POTRAVNÍ VZTAHY ORGANISMŮ Přírodopis 6.třída Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT2-1-23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ICT2-1-23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Zkuste zařadit následující organismy do prostředí, ve kterém žijí : zajíc liška štika kapr jelen jezevec veverka vodní řasa rákos pampeliška hřib smrk mech jitrocel LES RYBNÍK LOUKA ICT2-1-23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ICT2-1-23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Organismy žijící na jednom území jsou ovlivněny jak neživou přírodou, tak ostatními organismy Soubor těchto organismů s neživou přírodou se nazývá EKOSYSTÉM V každém ekosystému se nacházejí : producenti – konzumenti - rozkladači 1.PRODUCENTI = zelené rostliny jsou schopny se živit samy pomocí fotosyntézy FOTOSYNTÉZA = z vody a CO2 (oxid uhličitý) za přítomnosti slunečního záření a zeleného barviva v rostlinách (chlorofylu) produkují rostliny organické látky – cukry, ze kterých získávají energii a kyslík ICT2-1-23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ICT2-1-23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 2. KONZUMENTI = živočichové, neumějí si látky potřebné k životu vyrobit, proto je musejí přijímat v potravě, potravu konzumují Býložravci (živí se pouze rostlinnou potravou) Masožravci – predátoři (kořist loví, živí se živočišnou potravou -masem) Všežravci (živí se jak rostlinnou , tak živočišnou potravou) ICT2-1-23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ICT2-1-23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 3.ROZKLADAČI = bakterie, houby a jiné organismy žijící v půdě (např. žížaly, brouci hrobaříci), které rozkládají mrtvá těla všech uhynulých producentů a konzumentů a jimi vyloučené odpadní látky ICT2-1-23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

PRODUCENTI – KONZUMNETI - ROZKLADAČI POTRAVNÍ ŘETĚZEC tvoří vzájemně mezi sebou : PRODUCENTI – KONZUMNETI - ROZKLADAČI ICT2-1-23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ICT2-1-23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR POTRAVNÍ PYRAMIDA Nejpočetnější skupina : producenti = zelené rostliny Méně početní : konzumenti 1.řádu = býložravci Nejméně početní : konzumenti 2.řádu a 3. řádu = všežravci a masožravci ICT2-1-23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ICT2-1-23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR ZVLÁŠTNÍ POTRAVNÍ VZTAHY : PARAZITISMUS = potravní závislost organismů, kdy jeden z organismů žije na úkor druhého, tzv. hostitele Parazit = cizopasník : vnější (veš, klíště, komár, blecha, kukačka) vnitřní (tasemnice, škrkavka, roup) SYMBIÓZA = potravní závislost vzájemně prospěšná pro organismy, vzájemně výhodné soužití, jeden organismus bez druhého už nemůže žít Př. : mravenci + mšice, sasanka + klaun očkatý, hřib + smrk ICT2-1-23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR

ICT2-1-23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR www.tetakaterina.cz www.ifauna.cz http://wiktionary.org/wiki/žížala http://commons.wikimedia.org/wiki/Boletus_chrysenteron?uselang=cs http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/43/Nicrophorus_vespillo_2.jpg http://leccos.com/index.php/clanky/pyramida-ekologicka http://en.wikipedia.org http://skolicka6.sweb.cz/RETEZCE/RETEZEC.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Symbioza http://cs.wikipedia.org/wiki/Hnízdní_parazitismus Děkuji Vám za pozornost ICT2-1-23 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR