Sociální práce s rodinou 8

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zsv.
Advertisements

Osvojení dítěte Mgr. Dana Ilíková
Spolupráce s rodinami dětí s nařízenou ústavní výchovou.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Rodina a její funkce.
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Právní úprava náhradní rodinné péče
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_RODINNÉ.
Občanská výchova 7. ročník
NÁHRADNÍ VÝCHOVA DĚTÍ Mgr. Michal Oblouk.
Osvojení Pěstounská péče Svěření do péče fyzické osoby
Náhradní rodinná péče.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Sociální patologie SCPT SCPA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Dětské centrum Brno příspěvková organizace Hlinky 132/136 Brno Voroněžská 5 Brno
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
SOS dětské vesničky.
Kapitoly z rodinného a trestního práva přednáška
Rodinné právo II Milana Reichlová.
SVĚŘENÍ DÍTĚTE DO VÝCHOVY (PÉČE) JINÉ FYZICKÉ OSOBY NEŽ RODIČE OSOBNÍ PÉČE O DÍTĚ V RODINĚ BEZ ZMĚNY STATUSU.
Název Náhradní rodinná péče
Mgr. Roman Šebrle SOŠ sociální péče Ulrichova Kladno
Petra Marušáková Dita Pelantová VSRR, 1.ročník
PORUČENSTVÍ © Radovan Dávid, 2012.
OPATROVNICTVÍ © Radovan Dávid, 2012.
Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV)
Náhradní rodinná péče -NRP
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
Náhradní rodinná péče. Náhradní rodinná výchova  náhradní řešení krize přirozené rodiny  měla by sledovat primárně zájem dítěte  dle Úmluvy o právech.
Osvojení (adopce) Osvojením (adopcí) se rozumí právní jednání (právní akt), jímž 2 osoby spolu vstupují do poměru rodič-potomek.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_18.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Rodinné právo Otázky manželství Vztahy mezi rodiči a dětmi Vztahy vznikající při NRP Zákon o rodině Zákon č. 94/1963 Sb. v platném znění.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Gender a (sociální) bydlení Linda Sokačová Platforma pro sociální bydlení Alternativa 50+, o.p.s.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_209_Náhradní rodinná péče Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 2 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Zákon o rodině Vztahy mezi rodiči a dětmi Rodičovská zodpovědnost = souhrn práv a povinností: při péči o nezletilé dítě při zastupování nezletilého dítěte.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Současnost ÚSTAVNÍ VÝCHOVY V ČESKÉ REPUBLICE
RODINNÉ PRÁVO Zákon o rodině Ročník: 4. Vzdělávací obor:
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-02
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_01_Náhradní rodinná péče
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Když vlastní rodina chybí
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
Opatrovnictví a poručenství 2. prosince 2009
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Sociální práce s rodinou 7
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Sociální práce s rodinou 9
Sociální práce s rodinou 10
18 let zkušeností s mezinárodním osvojením
Sociální práce s rodinou 7
Osvojitelnost dítěte v agendě mezinárodního osvojení Mikulov, 15. –16
Rodinné právo Občanská nauka 1. M.
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Náhradní formy rodiny. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

Sociální práce s rodinou 8 Phdr. Hana pazlarová ph.d

Co nás dnes čeká? SP s romskou rodinou Úvod do náhradní (rodinné) péče

Romská rodina ohrožená sociálním vyloučením

Tradice diskriminace x intenalizovaná méněcennost Dopad změn po roce 1989 Chudoba, nezaměstnanost

Specifika romské rodiny Doznívá patriarchální tradice x ztráta role živitele Ženy jednají s úřady, starají se o provoz Nejstarší dcera pomocnice matky, příp. jí zastupuje Chlapci preferováni před děvčaty, požadavky nejsou rovnocenné, záleží na pořadí dětí, pohlaví, věku… Status rodiny se odvozuje od vnějších znaků (tzv. svačinový efekt) Péče o zdraví není propojena s aktuálními poznatky a systémem péče

Děti jsou více zorientované ve finanční situaci rodiny, jsou zvyklé, že nejsou peníze x když jsou, očekávají splnění přání Vzdělání často nepředstavuje hodnotu Zapojení dětí do života dospělých x režim dne Méně autoritativní výchova x menší vliv v případě potíží Despekt a nedůvěra vůči většinové společnosti

Intervence v oblasti zaměstnání Doprovod při hledání zaměstnání a bydlení = prevence diskriminace Větší podniky obvykle diskriminují méně. Nelegální zaměstnávání – rizika

Intervence v oblasti financí Lichva, zadlužení tzv. úžernictví – násilná trestná činnost napojená na lichvu Věřitelé z místní komunity, často s vysokým sociálním statusem Pomoc s rozpočtem – finanční výhled je nesnadný Pomoc se získáním dávek

Intervence v oblasti bydlení Při ztrátě bydlení stěhování k příbuzným = ohrožení další rodiny Porušení podmínek nájemní smlouvy při nastěhování příbuzných – nadměrná spotřeba energií, nenahlášené osoby v bytě atd.

Podpora při výchově Dobrovolnické programy Asistenti pedagoga Přípravné třídy Kluby pro matky se školkou Prostředí pro učení v rodinách

Úvod do náhradní (rodinné) péče

Proč nemohou žít některé děti v rodině? Rodiče se nemohou o dítě starat. Rodiče se nechtějí o dítě starat. Rodiče se neumí o dítě starat. Děti nechtějí žít ve svojí rodině. Kolik dětí v NRP je skutečných sirotků?

Jaké možnosti nabízí současný systém dětem, které nemohou žít ve vlastní rodině?

Formy ústavní výchovy DD pro děti do 3 let/Kojenecké ústavy (Dětská centra) Zdravotnické zařízení pro děti od narození do 3 let. V resortu MZ.

Počet dětí v DD pro děti do 3 let   Umístěno k 31.12.2012 Přijato Z toho postižených Z toho romských Propuštěno Propuštěno zpět do rodiny Celkem+ 1397 Zdroj: UZIS 1932 720 446 1940 983

Dětský domov (dále jen DD) Do DD mohou být umísťovány děti ve věku zpravidla od 3 do nejvýše 18 let, nebo do ukončení přípravy na povolání nejvýše do 26 let. Do dětského domova se rovněž umísťují nezletilé matky spolu s jejich dětmi. Účelem DD je zajišťovat péči o děti s nařízenou ústavní výchovou, které nemají závažné poruchy chování. Tyto děti se vzdělávají ve školách, které nejsou součástí dětského domova. Základní organizační jednotkou jsou rodinné skupiny o 6-8 dětech. Jeden DD je tvořen 2-6 rodinnými skupinami.

Dětský domov se školou (dále jen DDŠ) Do dětského domova se školou mohou být umísťovány děti zpravidla od 6 let do ukončení povinné školní docházky. Účelem DDŠ je zajišťovat péči o děti s nařízenou ústavní výchovou, které mají závažné poruchy chování, pro svou přechodnou nebo trvalou duševní poruchu vyžadují výchovně léčebnou péči, nebo mají nařízenou ochrannou výchovu. Tyto děti se převážně vzdělávají ve škole, která je součástí zařízení. Základní organizační jednotkou jsou rodinné skupiny o 5-8 dětech. Jeden DDŠ je tvořen 2-6 rodinnými skupinami.

Výchovný ústav (dále jen VÚ) VÚ pečuje o děti starší 15 let se závažnými poruchami chování, u nichž byla nařízena ústavní výchova nebo uložena ochranná výchova Do VÚ může být umístěno i dítě starší 12 let, má-li uloženu ochrannou výchovu, a v jeho chování se projevují tak závažné poruchy, že nemůže být umístěno v dětském domově se školou. Výjimečně, v případech zvláště závažných poruch chování, lze do VÚ umístit i dítě s nařízenou ústavní výchovou mladší 15 let. Výchovné ústavy se zřizují odděleně pro děti s nařízenou ústavní výchovou a uloženou ochrannou výchovou. Základní organizační jednotkou jsou výchovné skupiny 5-8 dětech. VÚ je tvořen 2-6 výchovnými skupinami.

Diagnostický ústav Na základě komplexního vyšetření, zdravotního stavu dětí a volné kapacity jednotlivých zařízení umísťuje děti do dětských domovů, dětských domovů se školou nebo výchovných ústavů. Pobyt v ústavu trvá zpravidla 8 týdnů. Diagnostické ústavy nebo výchovné skupiny diagnostických ústavů jsou členěny podle pohlaví nebo podle věku dítěte. Děti v diagnostickém ústavu žijí ve výchovných skupinách o 4-8 dětech.

Kolik máme zařízení?

Více než 250!

Počet dětí ve školských zařízení   Počet dětí Z toho dívek Dětský domov 4442 2077 Dětský domov se školou 713 166 Výchovný ústav 1269 391 Diagnostický ústav 517 221 Celkem 6941 2885

Středisko výchovné péče Ambulantně pobytové zařízení s důrazem na preventivní práci Dobrovolné pobyty hrazené rodiči Spolupráce s rodinou na řešení situace

Zařízení pro děti s postižením V resortu MPSV Podle zákona 108/2006 o sociálních službách Stacionáře a domovy

Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (ZDVOP) Zřízeny zákonem 359/1999 o sociálně právní ochraně dětí. Umožňují emergentní umístění dětí v krizové situaci.

Silné stránky systému ústavní výchovy O děti je po materiální stránce dobře postaráno. Zařízení bývají kvalitně materiálně a technicky vybavená. Dochází k modernizaci a přestavbám budov. Díky systému ústavních zařízení nemáme vážnější potíže s „dětmi ulice“ (mimo relativně malého počtu dětí na útěku).

Slabé stránky Roztříštěnost Většina dětí trpí více či méně vážnými následky psychické deprivace vlivem dlouhodobé ústavní výchovy, které vyplývají ze samotné podstaty kolektivní výchovy. Ústavní výchovy bývá často dlouhodobým řešením a počet dětí v ústavní výchově stoupá. Místy horší dostupnost odborných služeb Nedostatek mužů mezi výchovnými pracovníky. Geografická poloha + špatná dopravní obslužnost

Systém NRP - osvojení Manželé či jednotlivci přijímají za vlastní dítě a mají k němu stejná práva a povinnosti jako biologičtí rodiče. Vzniká mezi nimi příbuzenský vztah se všemi právními i jinými důsledky. Dítě získává příjmení osvojitelů, je mu vystaven nový rodný list, ale údaje o biologických rodičích zůstávají zaznamenány v matrice. Osvojit lze pouze nezletilé dítě. Na rodinu vzniklou osvojením se nadále pohlíží jako na kteroukoliv jinou rodinu. O osvojení rozhoduje soud a před tímto rozhodnutím musí být dítě v péči budoucích osvojitelů nejméně 3 měsíce a to na jejich náklady. Osvojení může z vážných důvodů (s výjimkou nezrušitelného osvojení) zrušit pouze soud.

Druhy osvojení Zrušitelné Nezrušitelné Mezinárodní Zrušitelně se osvojují děti mladší 1 roku Osvojitelem může být i jednotlivec Nezrušitelné Pro děti staršího 1 roku Osvojiteli musí být manželé. Mezinárodní Řešení pro děti, kterým se nepodaří nalézt náhradní rodinu v zemi původu. Upravena tzv.”Haagskou úmluvou” z roku 1993. V ČR vstoupila v platnost roku 2000. Funkci zprostředkovatele plní Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí v Brně,který vede centrální registr. K osvojení do ciziny je potřeba souhlas Úřadu

Pěstounská péče Státem garantovaná forma náhradní rodinné péče, kdy je dítě svěřeno dočasně do péče jednotlivci nebo manželům. PP zaniká zletilostí dítěte (nevzniká příbuzenský vztah) příp. může být prodloužena pokud se dítě dále soustavně připravuje na budoucí povolání. Pěstoun zastupuje dítě pouze v běžných záležitostech, důležité věci rozhoduje zákonný zástupce. Rodičovská práva mohou být částečně či plně zachována. Pokud se pěstoun domnívá, že rozhodnutí rodiče není v nejlepším zájmu dítěte, může rozhodnutí rodiče přezkoumat soud a rozhodnout ve věci jinak. Stát přispívá na životní náklady dítěte a poskytuje pěstounům určitou odměnu. Poměrně nově lze dítě svěřit do pěstounské péče na přechodnou dobu.

Formy pěstounské péče Příbuzenská Cizí osoby = „klasická“ PP

Počet a struktura pěstounů Celkem Prarodiče Jiní příbuzní Cizí Počet pěstounů 11417 5640 1796 3822 Údaje k 31.12.2013 50 % 16 % 34 % Zdroj: Roční výkaz o výkonu SPOD za rok 2013 MPSV

Poručenství Jestliže rodiče dítěte zemřeli, byli zbaveni rodičovské zodpovědnosti, výkon jejich rodičovské zodpovědnosti byl pozastaven nebo nemají způsobilost k právním úkonům v plném rozsahu, ustanoví soud dítěti poručníka, který ho bude vychovávat, zastupovat a spravovat jeho majetek místo jeho rodičů. Poručníkem je zpravidla ustanoven příbuzný nebo jiná blízká osoba, příp.orgán sociálně právní ochrany dětí. Výkon poručenství podléhá pravidelné kontrole soudem. Opatrovnictví V případě středu zájmů zákonného zástupce a dítěte stanoví soud jeho opatrovníka. Rozsah práv a povinností stanoví soud. Opatrovníkem může být orgán sociálně právní ochrany dětí.