DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
Advertisements

ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:Výuková prezentace Předmět:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní stát Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:červenec.
politické formy států a příklady
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Trestní právo Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:listopad.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření:
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právo a spravedlnost Ročník:1.a 2. Datum.
VY_32_INOVACE_SVF32460DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Teorie státu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_10_MEZINARODNI_VZTAHY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_11_ZAKLADY_PRAVA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_18_OBCANSKE_SOUDNI_RIZENI.
 z řec. „polis“ – obec + „logos“ – věda  angl. „politic science“ – politická věda  společenská věda o politice  Vznik moderní politické vědy se datuje.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Formy států.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Listina základních lidských práv a svobod
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vznik států.
FAŠISMUS V ITÁLII.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Demokracie.
TOTALITNÍ STÁTY; FAŠISMUS
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_07_TOTALITNI_STAT Autor Jiří Krejčí Tematický okruh Základy státoprávní teorie, politologie a práva Ročník 3. Datum tvorby 28. 10. 2012 Anotace Výukový učební materiál se zabývá definicí totalitarismu, příklady totalitních režimů a charakteristickými znaky totalitních států. Porovnává typické totalitní a demokratické zřízení a vede studenty k samostatnému vymezení projevů totalitních systémů v konfrontaci s ústavním pořádkem ČR (za pomoci hypertextového odkazu na Listinu základních lidských práva a svobod). Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, diskuze Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Totalitní stát

totalita typ diktátorsky vedeného státu prosazující úplné (totální, násilné i nenásilné) ovládnutí všech oblastí společenského života prostřednictvím byrokratického aparátu a policejní moci, vedoucí k deformování individua až k jeho úplnému podrobení, popř. umlčení (ASCS, 1997)

Příklady totalitních režimů nacistické Německo Sovětský svaz Platónova Ústava dynastie Č´in fašistická Itálie sandinovská Nikaragua Římská říše za Diokleciána Indie v období Maurjské dynastie antická Sparta (Miller, Colemanová, Connolly, 2003)

Charakteristické znaky kolektivismus absence individálních svobod nadřazenost autority státu organicismus centralismus militarismus potřeba nepřítele atmosféra strachu – policejní režim adorace vůdce či strany ideologické cíle směřování státu (Encyclopædia Britannica Online, 2012)

Totalitní systém vs. demokracie V totalitním státě existuje jediná „správná“ ideologie, ostatní postoje se netolerují. Esencí totalitního myšlení je heslo „Kdo nejde s námi, jde proti nám!“. totalitní stát

Totalitní systém vs. demokracie Demokracie „unese“ názorovou pluralitu. Její základní hodnotou je svoboda. Žádná ideologie nemá monopol na pravdu. demokracie

Listina základních lidských práv a svobod Pokuste se s pomocí Listiny základních lidských práv a svobod odpovědět na následující otázky: 1. Posuďte, jak totalitní režim panující v naší zemi před rokem 1989 porušoval články první hlavy Listiny. 2. Článek 8 druhé hlavy Listiny chrání osobní svobodu. Znáte konkrétní případ z minulosti naší země, kdy stát toto základní právo porušoval? 3. Přečtěte si článek 17 druhého oddílu týkající se politických práv. Uveďte konkrétní příklady ignorování daných práva a svobod v současných totalitních režimech. Listina základních lidských práv a svobod

Zdroje: Akademický slovník cizích slov: [A-Ž]. 1. vyd. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0607-9. HEYWOOD, Andrey. Politologie. Z angličtiny přeložil Zdeněk Masopust, Plzeň: Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-115- 1. MILLER, David; COLEMANOVÁ, Janet; CONNOLLY, William a kol. Blackwellova encyklopedie politického myšlení. 2. vyd. Brno: Barrister&Principal, 2003, ISBN 80-85947-56-0. POSLANECKÁ SNĚMOVNa PARLAMENTU ČR. Office [online]. [cit. 31.10.2012]. Dostupný na WWW: http://www.psp.cz/docs/laws/listina. totalitarianism. 2012. Encyclopædia Britannica Online. Retrieved 18 November, 2012, from http://www.britannica.com/EBchecked/topic/600435/totalita rianism