ÚŘEDNÍ DESKA
Veřejně přístupná plocha určená ke zveřejňování právních předpisů, rozhodnutí a jiných dokumentů obcí, krajů, správních orgánů a soudů. Veřejně přístupná musí být nepřetržitě. Nesmí být tedy instalována v těch prostorách, které jsou veřejnosti přístupné výhradně jen v úředních hodinách. Jde o místo, které správní řád autoritativně prohlašuje za místo určené k publikaci oznámení a to v zásadě jakéhokoli druhu.
Funkce úřední desky Obecná informovanosti veřejnosti Z hlediska zásady právní jistoty plní významnou a nezastupitelnou úlohu při doručování Veřejná kontrola zákonného postupu orgánů, které vedou úřední desku (např. zveřejnění záměru obce prodat, směnit nebo darovat pozemek, uzavření veřejnoprávních smluv, vyhlášení výběrového řízení apod.)
Je vedena zásadně ve dvojí podobě zároveň 1. Fyzicky 2. Umožňující dálkový přístup Nebo také jejich kombinací, kdy je fyzická úřední deska nahrazena ve veřejném prostoru dotykovou obrazovkou, někdy nazývaná elektronická úřední deska nebo informační kiosek. Z pohledu realizace práva dotčené osoby na seznámení se s doručovanou písemností je lhostejno, zda informace o této písemnosti získá z vyvěšené listiny nebo z jednoduchého technického zařízení, které obsah vyvěšené listiny zobrazí. Na komerční subjekt však nelze přenést povinnost zveřejňovat dokumenty na základě veřejnoprávní smlouvy.
Platí, že každá obec má jen jednu úřední desku Platí, že každá obec má jen jednu úřední desku. Výjimkou jsou městské části nebo obvody, které mají svou vlastní. Úřední desku vedou 1. Obce 2. Kraje 3. Další subjekty (správní orgány jako stavební úřady, finanční úřady, úřady práce, orgány justice apod.) Není tedy možné, aby obec zřídila jednu úřední desku například pro stavební řízení, jinou pro řízení o přestupcích, jinou například pro zveřejňování obecně závazných vyhlášek atd.
Výkladem povinnosti zveřejňovat dokumenty též dálkovým přístupem lze analogicky dospět k závěru, že je tím de facto nepřímo uložena povinnost zřizovat vlastní internetové stránky. Pokud však obec není schopna zajistit elektronickou verzi, třeba prostřednictvím soukromého subjektu, má povinnost uzavřít s obcí s rozšířenou působností, do jejíhož obvodu spadá, veřejnoprávní smlouvu o takovém zveřejňování, kterou schvaluje krajský úřad. Dálkový přístup k úřední desce nesmí být podmíněn znalostí jakéhokoli hesla. Úřední dokumenty na ní vyvěšené se musí zcela shodovat s těmi, které jsou na fyzické úřední desce. Vedení úřední desky je výkonem samostatné působnosti.
Na úřední desce se zveřejňují dokumenty Vlastní (vzniklé z činnosti subjektu, který dokument vytvořil) Cizí (dokumenty, jejichž zveřejnění výslovně stanoví zvláštní zákon nebo o jejichž zveřejnění požádal jiný orgán).
Doručování veřejnou vyhláškou Písemnost související se správním řízením může být kromě způsobů uvedených v ustanoveních § 19 – 23 správního řádu doručována též veřejnou vyhláškou (§ 25) ovšem výhradně jen za splnění podmínek taxativně uvedených odst. 1. Institut doručování veřejnou vyhláškou je mimo správní řád upraven i zákony upravujícími zvláštní typy správních řízení (např. stavební zákon).
Doručení veřejnou vyhláškou se provádí tak, že písemnost, jež by měla být jinak doručena fyzické nebo právnické osobě, popřípadě oznámení o možnosti převzetí takové písemnosti, se vyvěsí na úřední desce správního orgánu, který písemnost doručuje. Obligatorní náležitostí písemnosti vyvěšované na úřední desce, je vyznačení dne jejího vyvěšení. Den vyvěšení je rozhodný pro stanovení počátku běhu souvisejících lhůt. Písemnost doručovaná prostřednictvím veřejné vyhlášky je pokládána za doručenou uplynutím 15. dne bezprostředně následujícího po dni jejího vyvěšení, to však jen tehdy, pokud byla po celou dobu patnácti dnů zpřístupněna též způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Užitečné…. V praxi mohou nastat případy, kdy bude správní orgán nucen doručovat v rámci jednoho správního řízení písemnosti veřejnou vyhláškou ve více správních obvodech různých obcí. V tomto případě správní řád vyžaduje, aby správní orgán, který písemnost vyhotovil, ji nejpozději v den jejího vyvěšení na své úřední desce, zaslal všem takovým příslušným obecním úřadům, aby ji i ony bezodkladně vyvěsily na svých úředních deskách po dobu nejméně 15. dnů. Za den vyvěšení je v tomto případě považován den, v němž byla písemnost vyvěšena na úřední desce správního orgánu, který ji doručuje. Lze však akceptovat, že pokud subjekt požadující zveřejnění vyvěsí takový dokument elektronicky na vlastní elektronické úřední desce a obec prokazatelně informuje, provede obec zveřejnění aktivním odkazem ze své elektronické úřední desky na místo, kde je k dispozici dokument s totožným obsahem, vystavený jeho iniciátorem.
Praktické příklady Při určení okamžiku doručení písemnosti, která je doručována veřejnou vyhláškou, je prvním dnem 15. denní lhůty, po kterou má být písemnost vyvěšena, den následující po dni vyvěšení. Písemnost je doručena patnáctým dnem po vyvěšení, a to bez ohledu na to, zda se jedná o den pracovní, sobotu, neděli nebo svátek. Dnem zveřejnění návrhu opatření obecné povahy je podle § 172 odst. 1 správního řádu den, kdy byl návrh opatření obecné povahy doručen veřejnou vyhláškou při splnění požadavků § 25 správního řádu. Dnem zveřejnění návrhu opatření je tedy 15. den po vyvěšení na úřední desce správního orgánu, který jej doručuje (např. přechodná úprava silničního provozu v katastrálním území více obcí) Podmínkou přitom je, aby v této lhůtě byl návrh opatření zveřejněn též způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Vyvěšení písemnosti v cizojazyčném znění § 25 odst. 4 správního řádu obligatorně stanoví podmínky, při jejichž splnění je správní orgán povinen vyvěsit na své úřední desce kromě českého znění písemnosti též její cizojazyčné znění. Týká-li se veřejná vyhláška záležitosti práv příslušníků národnostních menšin a Je-li ve správním obvodu správního orgánu zřízen výbor pro národnostní menšiny nebo jiný orgán pro záležitosti národnostních menšin.
V řízení, v němž má být určité osobě uložena povinnost nebo odňato právo, se osobám: neznámého pobytu nebo sídla, osobám, jimž se prokazatelně nedaří doručovat, a osobám, které nejsou známy, ustanoví opatrovník. Zároveň se jim podle § 25 odst. 1 správního řádu bude doručovat veřejnou vyhláškou. Podle § 34 odst. 2 správního řádu bude s právními účinky spojeno pouze doručení písemnosti opatrovníkovi.
Vybraná použitelná soudní rozhodnutí Jestliže stavební úřad doručuje stavební povolení veřejnou vyhláškou, je vyloučeno, aby některým účastníkům řízení bylo rozhodnutí doručováno do vlastních rukou; dodání písemného vyhotovení rozhodnutí takovým účastníkům nemá právní účinky doručení (6 A 28/97-18 (Vrchní soud v Praze), SoJ 795/2001). Jednou z podmínek toho, aby vyrozumění o veřejném projednání návrhu územního plánu obce bylo možno považovat za řádné, je zveřejnění oznámení způsobem umožňujícím dálkový přístup jak u pořizovatele, tak i u příslušné obce(8 Ao 1/2008-102 (Nejvyšší správní soud).
Právní důsledky spojené s nepublikací dokumentu vyvěšovaného na úřední desce Sankce neplatnosti (neúčinnosti) nezveřejnění písemnosti (nebo oznámení o možnosti převzít písemnost) způsobem umožňujícím dálkový přístup, přichází v úvahu pouze tehdy, pokud to zákon výslovně stanoví. Příklad ust. § 25 odst. 2 správního řádu - k doručení písemnosti veřejnou vyhláškou je třeba splnit také povinnost jejího zveřejnění způsobem umožňujícím dálkový přístup. Bez splnění této povinnosti by tak písemnost nebyla platně doručena vůbec. Pokud však zvláštní zákon stanovící povinnost publikovat na úřední desce určité dokumenty (např. právní předpisy obcí), výslovně nestanoví právní důsledky skutečnosti, že takový dokument nebude zveřejněn (též) způsobem umožňujícím dálkový přístup, nelze neplatnost, neúčinnost, resp. jiné právní důsledky této skutečnosti dovozovat z "pouhého" porušení § 26 odst. 1 věta třetí správního řádu, kde takové důsledky stanoveny nejsou.
Okruh povinně zveřejňovaných dokumentů dálkovým přístupem 1. Podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád doručení veřejnou vyhláškou ve věci řešené podle správního řádu podle § 25 odst. 2 s výslovně stanovenou sankcí neplatnosti doručení při nezveřejnění dálkovým přístupem 2. Podle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích obecně závazné vyhlášky a nařízení obce záměry obce prodat, směnit nebo darovat nemovitý majetek, pronajmout jej nebo poskytnout jako výpůjčku rozhodnutí krajského úřadu o přenesení (části) výkonu přenesené působnosti obce na pověřený obecní úřad, do jehož správního obvodu patří rozhodnutí Ministerstva vnitra o přenesení (části) výkonu přenesené působnosti obecního úřadu obce s rozšířenou působností na jiný obecní úřad obce s rozšířenou působností
rozhodnutí Ministerstva vnitra o delegování určitého rozsahu výkonu státní správy obce s rozšířenou působností na obec s pověřeným obecním úřadem uzavřené veřejnoprávní smlouvy oznámení o počtu členů obecního zastupitelstva, který má být volen v následujícím volebním období oznámení o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva obce rozhodnutí o pozastavení účinnosti právního předpisu obce nález Ústavního soudu, kterým se zrušuje právní předpis obce nebo jeho jednotlivá ustanovení rozhodnutí soudu, kterým se zrušuje usnesení, rozhodnutí nebo jiné opatření orgánu obce v samostatné působnosti rozhodnutí o zrušení pozastavení účinnosti právního předpisu obce rozhodnutí Ústavního soudu, na jehož základě pozbývá rozhodnutí o pozastavení účinnosti právního předpisu obce platnosti
informace o jednání zastupitelstva obce ve věci seznámení s výsledky uskutečněné kontroly výkonu samostatné působnosti včetně návrhu opatření v případě zjištěných nezákonností, popřípadě sdělení o způsobu nápravy nezákonného postupu orgánů obce 3. Zveřejnění povinných informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím informace podle § 5 odst. 1 4. Informace a dokumenty povinně zveřejňované na elektronické úřední desce obce podle zvláštních zákonů 4.1 Podle zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí seznam vytvořených volebních obvodů, jejich popis, počty členů zastupitelstva obce, kteří mají být v jednotlivých volebních obvodech voleni, a potřebný počet podpisů pro nezávislého kandidáta a sdružení nezávislých kandidátů vyhlášení výsledků voleb do zastupitelstva obce
4.2 Podle zákona č. 22/2004 Sb., o místním referendu usnesení zastupitelstva obce o vyhlášení (nevyhlášení) místního referenda na návrh přípravného výboru usnesení zastupitelstva obce o vyhlášení místního referenda z rozhodnutí zastupitelstva vyhlášení výsledků hlasování v místním referendu v obci 4.3 Podle zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád při doručování písemnosti veřejnou vyhláškou osobě neznámého pobytu nebo sídla i osobě, která není známa nebo při doručování hromadným předpisným seznamem zveřejní veřejnou vyhlášku na žádost správce daně též obecní úřad v místě adresátova posledního známého pobytu nebo sídla, popřípadě obecní úřad, v jehož územní působnosti se nachází předmět daně
4.4 Podle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) zveřejňování písemností ve věcech územního plánování při doručování veřejnou vyhláškou 4.5 Podle zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči (veterinární zákon) nařízení Státní veterinární správy o mimořádných veterinárních opatřeních 4.6. Podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech informace o umístění opuštěného vozidla (autovraku) na vybrané parkoviště. 4.7 Podle zákona č. 26/2000 Sb., o veřejných dražbách uveřejnění oznámení o dražbě nemovitosti.
4.8 Podle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví nařízení krajské hygienické stanice o mimořádných opatřeních při epidemii a nebezpečí jejího vzniku k ochraně zdraví fyzických osob při výskytu nebezpečných a z nebezpečnosti podezřelých výrobků a nejakostních a z porušení jakosti podezřelých vod při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech a jejich ukončení 4.9 Podle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí zveřejnění informací o dokumentech pořízených v průběhu posuzování a o veřejných projednáních v režimu tohoto zákona mj. dotčenými obcemi 4.10 Podle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a o omezování znečištění obec, na jejímž území je nebo má být umístěno povolované zařízení, zveřejní stručné shrnutí údajů o žádosti o vydání povolení a informace o tom, kdy a kde lze do žádosti nahlížet, pořizovat si z ní výpisy, opisy, popřípadě kopie
4.11 Podle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení rozhodnutí hejtmana kraje o vyhlášení a zrušení stavu nebezpečí zveřejňují i obce, na jejichž území je stav nebezpečí vyhlášen. 4.12 Podle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů úplné znění návrhu rozpočtu před jeho projednáním v zastupitelstvu obce úplné znění návrhu závěrečného účtu včetně celé zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření obce Uvedený výčet zvláštních zákonů, které ve spojení s ust. § 26 odst. 1 správního řádu ukládají obcím povinnost zveřejnit některé informace vedle úřední desky také způsobem umožňujícím dálkový přístup, je vzhledem k jejich množství pouze příkladný.
Upozornění I při zveřejňování obsahu úřední desky obce dálkovým přístupem, je obec povinna striktně zachovávat ochranu osobních údajů dotčených subjektů podle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů - GDPR).
Děkuji za pozornost Mgr. Martin Sarkisov vedoucí Odboru kontroly, dozoru a stížností Krajského úřadu Plzeňského kraje