SEMINÁŘ k zákonu č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů. 7. února.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SYSTÉM KONTROLY PŘI TĚŽBĚ DŘEVA Tisková konference
Advertisements

Možnosti a limity kontroly obcí
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Nejčastější pochybení při administraci Monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Nástroje územního plánování
V souvislosti s množícími se snahami o stanovení dešťových kanalizací kanalizacemi pro veřejnou potřebu dle ust. § 1 odst. 4 zákona o vodovodech a kanalizacích.
Žádost o grant Co je v žádosti napsáno, musíte se dodržet Žádost se porovnává s údaji v monitorovací zprávě Ze žádosti vychází kontrolní orgány Příručka.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Dotace obcím v oblasti vodního hospodářství z rozpočtu kraje Vysočina : 1.Fond Vysočiny - grantový program „Čistá voda 2008“ 2.Dotace na drobné vodohospodářské.
Vodohospodářská zařízení Šumperk, a.s.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Výkon státní správy na úseku evidence obyvatel (činnost ohlašovny) zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů.
Projekt internetizace knihoven (PIK) Mgr. Martin Boka 08/2004.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Správa místních poplatků
1 Národní rozvojový program mobility pro všechny 7. dubna 2016 Oddělení investic MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7,
Územně analytické podklady správních obvodů obcí s rozšířenou působností v území Jihomoravského kraje třetí / čtvrtá úplná aktualizace Územně analytické.
 projektová dokumentace pro územní řízení 2009  žádost o vydání územního rozhodnutí září 2010  vydání územního rozhodnutí srpen 2011  nabytí právní.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
zelená linka: Provozování vodohospodářské infrastruktury – Podmínky přílohy č. 6 OPŽP.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Výkon státního odborného dozoru v roce 2015 Ministerstvo dopravy.
Novela zákona o vodovodech a kanalizacích Ing. Jiří Duda Ing. Vladimír Chaloupka Odbor vodovodů a kanalizací Ministerstvo zemědělství ČR VAKINFO 2012 –
Působnost odboru dozoru a regulace vodárenství - oddělení stížností, kontroly a regulace v rámci dozoru MZe v oblasti VaK Seminář MZe pro vodoprávní úřady.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Ministerstvo životního prostředí.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Olomouckého kraje (PRVKOK)
4. úplná aktualizace územně analytických podkladů ORP 1.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Vodohospodářské aktuality
Veřejnoprávní smlouvy
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje
Provozování vodohospodářské infrastruktury
Vyúčtování projektů nestátních neziskových organizací za rok 2016
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Dotační program vodohospodářské infrastruktury
Provoz a ekonomika vodovodů a kanalizací malých měst a obcí
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Kraje Vysočina
Porada ODK se zástupci orgánů veřejné správy
Seminář MZe pro vodoprávní úřady Skalský Dvůr, 19. –
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2014
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
o vodovodech a kanalizacích
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Ing. Radek Hospodka MZe, Odbor dozoru a regulace vodárenství
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
Kanalizační Přípojky F-M
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Ing. Miloslava Melounová
Informační systém tbd ing. Daniel pokorný
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
PROGRAM PODPORA VÝSTAVBY A TECHNICKÉHO ZHODNOCENÍ INFRASTRUKTURY VODOVODŮ A KANALIZACI II Ing. Jan žák.
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Seminář Vodovody a kanalizace – dotace a provozování.
Dotační program vodohospodářské infrastruktury
Dokončení DŘ 2012 a Podmínky DŘ 2013
Aktuality k územním studiím krajiny z hlediska IROP
Transkript prezentace:

SEMINÁŘ k zákonu č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů. 7. února 2019 Olomoucký kraj Poznatky z výkonu kontrolní činnosti MZe nad vlastníky a provozovateli VaK, Ing. Radek Hospodka Vyjděte prosím z tohoto titulního snímku, který je přímo v prezentaci – přepište název, podnázev (autora) a datum prezentace dle potřeby, vyměňte případně titulní fotografii, a to buď přes pravé tlačítko myši Změnit obrázek, nebo obrázek smažte a vložte nový pomocí ikony uprostřed zástupného symbolu pro vložení obrázku. Klikněte na nově vložený obrázek a přeneste jej do pozadí přes Nástroje obrázku / Formát / Přenést dál / Přenést do pozadí. Některé objekty, jako logo, modrá horizontální linka a černá svislá linka, jsou proto umístěny přímo na snímku (jinak by byly překryty velkým obrázkem, neboť objekty vložené v šabloně se stávají její pevnou součástí a nelze měnit jejich velikost, umístění ani vrstvu). Pokud byste vložili titulní snímek jako nové rozložení, bylo by třeba logo, horizontální a svislou linku nakopírovat ze vzorové prezentace (po vložení se umístí na správnou pozici). Lépe je ovšem využít výše zmíněný postup, který je výměnou za to, že titulní fotografie zůstane měnitelná vzhledem k možnostech a omezením PowerPointu.

Úvod Ministerstvo zemědělství (MZe) je vrchním orgánem dozoru nad uplatňováním zákona o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a mimo jiné je v působnosti MZe také regulace oboru vodovodů a kanalizací a ochrana spotřebitelů. V roce 2015 došlo k úpravě systému regulace oboru vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu v ČR (dále také jen „VaK“). Posílení role MZe v sektoru VaK. Na MZe v sekci vodního hospodářství vznik odboru dozoru a regulace vodárenství. Vznik meziresortního Výboru pro koordinaci regulace oboru vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu.

Úvod Hlavní cíle dozoru a regulace vodárenství: dohled nad dlouhodobou udržitelností VaK, zejména ve vztahu k plánu financování obnovy a jeho plnění, zvýšení transparentnosti regulace cen pro vodné a stočné, včetně posílení spolupráce resortů MZe a MF jako regulátora a kontrolora věcně usměrňovaných cen, soustavné zlepšování ochrany spotřebitelů, získávání podkladů pro návrhy na úpravu právních předpisů v oboru VaK a v oblasti ochrany odběratele. Rozhodující činnosti: posílení kontrolní činnosti nad vlastníky a provozovateli, posílení analytické činnosti na základě sbíraných dat v sektoru VaK, řešení podnětů a jiných podání tzv. stížností ve vztahu k sektoru VaK.

Úvod Sektor VaK je v ČR charakteristický velkým počtem vlastníků a provozovatelů. ( 6795 vlastníků a 2878 provozovatelů v r. 2017) 91,8 % infrastruktury VaK je podle evidované hodnoty ve vlastnictví komunálních subjektů, tj. měst a obcí, městských podniků apod. V oboru VaK dochází k velké koncentraci činností u největších provozovatelských subjektů. Např. skupina TOP 50 největších provozovatelů vodovodů představuje z hlediska množství fakturované pitné vody konečným odběratelům téměř 90 % z celkového evidovaného množství fakturované vody v ČR. Na druhou stranu je zde však velké množství obcí, které si zajišťují správu a provoz svým jménem a na vlastní odpovědnost.

Kód vodoprávního úřadu ÚVOD POČTY OBCÍ V OLOMOUCKÉM KRAJI v modelu samostatného provozování dle VÚPE za r. 2017 – vodovodní řady, cca 64 tis. zásobených osob v připojených obcích nebo jejich částech. Kód vodoprávního úřadu Vodoprávní úřad Počet obcí 7101 Hranice 5 7102 Jeseník 16 7103 Konice 2 7104 Lipník nad Bečvou 7105 Litovel 4 7106 Mohelnice 3 7107 Olomouc 10 7108 Prostějov 6 7109 Přerov 7110 Šternberk 7111 Šumperk 14 7112 Uničov 7113 Zábřeh Celkem 84

Vybrané kompetence obcí v oblasti regulace VaK Obce v roli vlastníků infrastruktury rozhodují o způsobu zajištění správy a provozu, (Základní modely provozování: Model samostatného provozování, tj. obec provozuje vodohospodářskou infrastrukturu svým jménem a na vlastní odpovědnost, Vlastnický model, Smíšený model, Oddílný model.) mohou zajišťovat provoz pro jiného vlastníka na základě smlouvy, schvalují ceny pro vodné a stočné, v samostatné působnosti dbají o rozvoj VaK, odpovídající potřebám obce, zajišťují zapracování plánů do závazné části územně plánovací dokumentace obce v souladu s širším plánem rozvoje vodovodů a kanalizací., v samostatné působnosti vydávají obecně závazné vyhlášky.

Zacílení dohledu MZe Povolení k provozování - § 6 ZVK před zahájením provozování žádost na příslušný vodoprávní úřad o udělení povolení k provozování, nezaměňovat s povolením k nakládání s vodami nebo k vypouštění vod. Zjištění: a) neexistence povolení k provozování b) povolení s prošlou platností c) povolení k provozování pouze části majetku d) chyby identifikace majetku v povolení (chybná IČME) Smluvní vztah s odborným zástupcem - § 6 odst. II ZVK - povinnost provozovatele uzavřít smluvní vztah s odborným zástupcem. a) neexistence smluvního vztahu b) na povolení k provozování uveden jiný odborný zástupce

Zacílení dohledu MZe Dohody s vlastníky provozně souvisejícího infrastrukturního majetku - § 8 odst. 3 ZVK vyžadována písemná forma, uzavírají vlastníci VaK (nikoli provozovatelé), povinné náležitosti uvedeny v § 8 odst. 15 písm. a) a b) ZVK. Dohody uzavřené před datem 1. 1. 2014 musí být uvedeny do souladu s § 8 odst. 15 písm. a) a b) ZVK do 1. ledna 2020. Odběratelské smlouvy o dodávce vody nebo odvádění odpadních vod - § 8 odst. 6 ZVK důsledky neuzavření smlouvy (povinnosti uložena vlastníkovi/provozovateli VaK i odběrateli), adhezní typ smlouvy, povinné náležitosti uvedeny v § 8 odst. 16 a 17 ZVK. Smlouvy uzavřené před datem 1. 1. 2014 musí být uvedeny do souladu s § 8 odst. 16 a 17 ZVK do 1. ledna 2024. Zjištění: neuzavření smlouvy smlouva nesplňuje požadavky ZVK

Zacílení dohledu MZe Kalkulace ceny pro vodné a stočné pro kalendářní rok - § 35a vyhlášky č. 428/2001 Sb. - zpracování kalkulace cen podle přílohy č. 19 a 19a vyhlášky č. 428/2001 Sb. Zjištění: a) nezpracování kalkulace b) zpracování kalkulace do špatného formuláře (např. do porovnání) c) neúplné zpracování kalkulace (např. neuvedení IČPE související s cenou) Účetní doklady (faktury za vodné a stočné) - § 29 odst. 5 písm. b) ZVK a) fakturovaná cena je odlišná od ceny uvedené v kalkulaci a porovnání za příslušný rok Porovnání všech položek výpočtu ceny podle cenových předpisů pro vodné a stočné - § 36 odst. 5 ZVK povinnost zpracovat a zaslat do 30. 4. na MZe přes aplikaci VSVaK (k dispozici na www.eagri.cz), povinnost provozovatele zaslat porovnání obecnímu úřadu nejpozději do 30. 4., povinnost zveřejnit na úřední desce (§ 36 odst. 8 písm. b) ZVK) do 2 dnů od obdržení po dobu nejméně 30 dnů. Časté zjištění: a) nezpracování porovnání, neodeslání na MZe b) neúplné zpracování (např. neuvedení IČPE související s cenou) c) nezdůvodnění rozdílu vyššího než 5 % d) chyby v odesílání (např. neaktuální verze programu) f) chyby ve zveřejňování

Ostatní známé chyby ve vykazování údajů v Porovnání Použit chybný typ hlášení: Odběratelské x Provozovatelské a Dílčí x Jednotné. Chybí podstatné náležitosti: vlastník, údaj „pro místo“, veškerá související IČPE infrastrukturního majetku. Nejsou vyplněna IČPE všech souvisejících infrastrukturních majetků. Vyskytují se řádové chyby, hodnoty nejsou vyplněny vůbec nebo s chybnými jednotkami (např. množství vody převzaté v mil m3 a náklady na pitnou vodu převzatou v mil. Kč jsou často ve stejné výši. Obdobně i u odpadní vody množství vody předané x náklady na odpadní vodu předanou. Chybné IČO vlastníka, provozovatele nebo IČO provozovatele neodpovídá kódu IČPE. Tzv. logické chyby – např. v Porovnání za pitnou vodu nejsou uvedeny náklady na surovou ani převzatou vodu; za odpadní vodu je vyplněn řádek I. Odpadní voda čištěná a chybí IČPE ČOV apod. Nejsou vyplněny hodnoty ř. 20 Tvorba a čerpání prostředků obnovy za rok a kumulativně od roku 2009.

Vybrané základní povinnosti při správě a provozu vaK, (zacílení dohledu mze)

Zacílení dohledu MZe Dodržování ustanovení § 8 odst. 5 ZVK (úhrada nákladů za materiál na odbočení přípojek a uzávěr vodovodních přípojek) materiál na odbočení přípojek a uzávěr vodovodních přípojek hradí vlastník vodovodu. Ojedinělé zjištění: a) Náklady uhradil přímo odběratel Reklamační řád - § 36 odst. 3 písm. g) povinnost vlastníka/provozovatele informovat odběratele o rozsahu odpovědnosti za vady a o nárocích odběratele, povinnost předat obecnímu úřadu, v jejímž obvodu se zajišťuje provoz VaK. Časté zjištění: absence b) neuvedení možnosti reklamace vodoměru na místě instalace c) informování o právech a povinnostech odkazem na ZVK d) nezahrnuje všechny poskytované služby

Zacílení dohledu MZe Evidence vodovodů a kanalizací (VÚME, VÚPE) - § 5 odst. 1 ZVK zajišťuje vlastník pomocí aplikace MPVaK (přílohy č. 1–4, resp. 5–8 vyhlášky č. 428/2001 Sb.), ke stažení na www.eagri.cz hlášení každoročně zasílá svým jménem vlastník příslušnému vodoprávnímu úřadu (ORP) ve lhůtě do 28. 2. Zjištění: a) absence evidence b) neúplná evidence (rozsah majetku nebo údaje k němu) c) údaje ve VÚME nekorespondují s povolením k provozování d) údaje ve VÚME nekorespondují s PFO e) Do evidence je také zařazen majetek, který nepodléhá ZVK Kanalizační řád - §14 odst. 3 ZVK zpracování je povinností vlastníka kanalizace, povinnost předložit vodoprávnímu úřadu ke schválení, povinné náležitosti uvedeny v § 24 vyhlášky č. 428/2001 Sb., povinnost provozovatele kontrolovat dodržování kanalizačního řádu. a) absence b) absence schválení c) neplatnost (ve vztahu ke schválení) d) absence povinných náležitostí

Zacílení dohledu MZe Plán financování obnovy - § 8 odst. 11 ZVK (včetně aktualizací), vytváření rezervy finančních prostředků na obnovu VaK povinnost vlastníka zpracovat PFO na období nejméně 10 let dle přílohy č. 18 vyhlášky č. 428/2001 Sb. , PFO podléhá schválení příslušným orgánem obce, Zjištění: a) absence b) zpracování v rozporu s přílohou č. 18 vyhlášky c) absence aktualizace d) PFO neodpovídá rozsahu majetku v době zpracování e) formální zpracování f) nevytváření rezervy finančních prostředků Pozn. Doklady k realizaci plánu financování obnovy vodovodů a kanalizací v jednotlivých letech po jeho zpracování tvoří porovnání podle § 36 odst. 5 ZVK a seznam realizovaných akcí obnovy včetně vynaložených nákladů.

Poznatky z kontrolní činnosti Mze, závažnější zjištění Příjemce vodného nebo stočného neprovádí kalkulaci jednotkové ceny pro vodné a stočné. Příjemce vodného a stočného chybně účtuje vodné či stočné, např. dochází účtování stočného paušální formou poplatku. Příjemce vodného a stočného neprovádí Porovnání všech položek výpočtu ceny podle cenových předpisů pro vodné a stočné a dosažené skutečnosti v předchozím kalendářním roce. Vlastník VaK nemá zpracován Plán financování obnovy VaK. Fakturační vodoměry jsou v neplatnosti. Vzorové smlouvy s odběrateli nenaplňují obsahové náležitosti, v ojedinělých případech nejsou uzavřeny. Nejsou zajištěny smluvní vztahy s vlastníky provozně souvisejících VaK.

Poznatky z kontrolní činnosti Mze, závažnější zjištění Prioritním cílem je v případě zjištěných nedostatků zjednání nápravy. MZe stanovuje kontrolovaným subjektům termíny ke zjednání nápravy přímo do protokolu. Ve většině případů kontrolované subjekty nedostatky řádně plní v termínech. V krajních případech MZe podává podnět k provedení šetření a případnému zahájení správního řízení o pokutě.

VYBRANÉ VÝSTUPY Z ČINNOSTÍ MZe Během léta odesláno 1950 dopisů vybraným vlastníkům formou výzev k provedení kontroly tvorby prostředků na obnovu VaK. V naprosté většině případů MZe přijalo pozitivní reakce. Přijato velké množství souvisejících dotazů. MZe bude dále pečlivě tuto problematiku systematicky sledovat. Snaha upřednostnit edukativní přístup. Ve 12/2018 zahájeno oslovení některých vlastníků (cca 1000) s ohledem na zjištěný nesoulad mezi údaji VÚPE a Porovnáním.

VYBRANÉ VÝSTUPY Z ČINNOSTÍ MZe

KONTROLNÍ LIST SPRÁVY A PROVOZU VAK V MODELU SAMOSTATNÉHO PROVOZOVÁNÍ S DOPORUČENÝMI PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE

WEBOVÁ PREZENTACE VYBRANÝCH DAT ZE SEKTORU VAK

Vybrané statistické údaje o VODOVODECH Pramen: MZe, Ročenka Vodovody a kanalizace 2017, ekonomika, ceny, informace Ukazatel Měrná jednotka Rok 2017 Specifické množství vody fakturované domácnostem litr / osobu / den 88,7 Ztráty vody na 1 km řadů litr / km / den 3 409 Ztráty v trubní síti ve vztahu k vyrobené vodě určené k realizaci (VVR) % z VVR 16,4

Vybrané statistické údaje Průměrné realizované ceny pro vodné a stočné v krajích za rok 2017 (vč. DPH) Pramen: MZe, Ročenka Vodovody a kanalizace 2017, ekonomika, ceny, informace Území, kraj Cena pro vodné (s DPH) Kč /m3 Cena pro stočné (s DPH) Kč/m3 Cena pro vodné + stočné (s DPH) Liberecký 49,11 48,54 97,65 Ústecký 49,87 47,56 97,43 Hl. město Praha 46,67 38,91 85,58 Středočeský 46,25 37,42 83,67 Karlovarský 42,47 39,43 81,90 Pardubický 37,87 40,35 78,22 Královéhradecký 39,76 38,22 77,99 Jihomoravský 38,67 38,57 77,24 Zlínský 40,82 34,60 75,41 Plzeňský 43,82 31,06 74,88 Jihočeský 41,77 32,99 74,76 Moravskoslezský 38,70 36,04 74,74 Vysočina 41,71 31,72 73,43 Olomoucký 37,39 35,97 73,36

závěr Snahou MZe je dosáhnout posílení dohledové role a vyšší transparentnosti v oboru VaK při naplňování nastavených cílů regulace ve vodárenství, zejména s vizí nastavit dobře fungující informační prostředí o všech vlastnících a provozovatelích infrastruktury VaK. Proces plánování péče o infrastrukturní majetek VaK v krátkodobém i v dlouhodobém horizontu je nezbytný. Odpovědnost vlastníka VaK je zde zcela zásadní.

Kontakty: Ing. Radek Hospodka, radek.hospodka@mze.cz, 221 812 596 Děkuji ZA POZORNOST Vyjděte prosím z tohoto závěrečného snímku, který je přímo v prezentaci – upravte texty dle potřeby, vyměňte případně podkladovou fotografii, a to buď přes pravé tlačítko myši Změnit obrázek, nebo obrázek smažte a vložte nový pomocí ikony uprostřed zástupného symbolu pro vložení obrázku. Klikněte na nově vložený obrázek a přeneste jej do pozadí přes Nástroje obrázku / Formát / Přenést dál / Přenést do pozadí. Toto řešení zachovává možnost výměny podkladového obrázku – více viz poznámka u titulního snímku. Kontakty: Ing. Radek Hospodka, radek.hospodka@mze.cz, 221 812 596 Autor fotografií: Fotografie použité na základě licence od Shutterstock.com a archiv autora.