Praktická teologie pro sociální pracovníky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Canisterapie Když pes uzdravuje lidskou duši Motto našeho týmu: „Polož na mě svoji ruku a já ti ji prohřeju, obejmi mě a rozjasním tvoje srdce.“
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
CESTA KE ZDRAVÍ A ŽIVOTNÍ HARMONII
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Svoji životní situaci pociťujete jako nepříznivou, kterou nemůžete zvládnout vlastními silami …
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Svoboda a Právo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Správa sociálního zabezpečení
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Techniky práce s mentálně postiženými
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Základní informace o poskytovateli
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Pracovnělékařské služby
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Název projektu: Moderní škola
Evropský rok výchovy prostřednictvím sportu – EYES 2004
Svoji životní situaci pociťujete jako nepříznivou, kterou nemůžete zvládnout vlastními silami …
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Vychovávejme srdcem Dona Boska,
Správa sociálního zabezpečení
Dostupné bydlení v Hradci Králové jako nástroj sociální práce vedoucí k sociální změně PhDr. Marek Šimůnek, MBA Magistrát města Hradec Králové ANNO,
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Školní poradenské pracoviště
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
9. Rozlišování v modlitbě
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Regionální karty a vstup do Základní sítě pro rok 2020
Život bez střeva , Praha.
SPRÁVNÍ PRÁVO.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Podpora samostatného bydlení
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Praktická teologie pro sociální pracovníky Jabok / ETF 2017

Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017 Obsah A Obecná část 1. Sociální práce a teologie – uvedení do problematiky, mezioborové souvislosti 2. Biblické kořeny sociální práce 3. Nárys dějin charitní služby chudým a trpícím B Speciální část 4. Mládež 5. Senioři 6. Osoby se zdravotním postižením 7. Osoby bez přístřeší 8. Uživatelé drog 9. Osoby ve výkonu trestu odnětí svobody 10. Nemocní, včetně nemocných v terminálním stadiu 11. Etnické menšiny 12. Teologický a pastorační aspekt komunitní práce 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017 Terminologie V roce 1980 schválila Mezinárodní organizace WHO mezinárodní klasifikaci vad, postižení a znevýhodnění: impairment (vada, porucha), disabilita (postižení, změněná schopnost), handicap (znevýhodnění). V některých zemích (např. v USA) se objevují kritické hlasy, které odmítají jakékoli třídění či označování osob se zdravotním postižením, protože je považují apriori za diskriminaci. V současnosti se užívá pojmu osoby se specifickými potřebami (persons with special needs). Postižení tak přestává být posuzováno podle norem majority, ale je definováno na základě potřeb – jejich saturace je právem každého jedince. 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017 Problém minorit Naše společnost se nachází v tzv. etapě preventivně-integračních postojů. Pro toto období jsou základními a podstatnými hodnotami svoboda, nezávislost, nevylučování. Důraz je kladen na aplikaci Listiny lidských práv, dosažení plné nezávislosti a v péči o osoby se zdravotním znevýhodněním je prosazován postoj partnerství. Kde je jádro problému intaktní majority a zmiňované minority, když společnost dospěla k takovým hodnotám, jako jsou svoboda, nezávislost a lidská práva? Obecným problémem postmoderní společnosti je neakceptace existenciálních daností lidské existence, kterými jsou zranitelnost, závislost, křehkost a smrtelnost. Zde leží i současný základní problém vztahu intaktní majority a minority osob se zdravotním postižením. Se znevýhodněním, postižením či nemocí úzce se v našem vědomí úzce pojí ztráta moci, jsme uvedenými skutečnostmi vrženi v bezmoc, čili závislost. Závislost chápeme jako nesvobodu, neslučitelnou s naší představou „moderního“ nezávislého, výkonného jedince. 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Práva osob s postižením Asi 10 % světové populace (= 700 mil. lidí) má nějaké postižení; z nich asi 80 % žije v rozvojových zemích. V 70. letech se pojmu lidská práva pro osoby s postižením začalo dostávat širšího mezinárodního uznání. Deklarací práv mentálně postižených osob (1971) a Deklarací práv tělesně postižených osob (1975) zavedlo Valné shromáždění normy pro rovnocennou péči o tyto osoby a jejich rovnocenný přístup ke službám. Díky tomu došlo k urychlení integrace postižených do společnosti. V průběhu Mezinárodního roku osob s postižením (1981) přijalo Valné shromáždění Světový akční program pro osoby s postižením, který představuje základní strategickou koncepci na podporu práv postižených osob. Program vytyčil dva hlavní cíle: rovné možnosti a plné zapojení postižených osob do společenského života a rozvoje. Velkým úspěchem Dekády OSN pro osoby s postižením (1983-1992) bylo přijetí Standardních pravidel pro vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením. Tento dokument slouží jako nástroj pro tvorbu strategií a jako základ technické a ekonomické spolupráce v této oblasti. V roce 1991 Valné shromáždění přijalo nový soubor pravidel na ochranu mentálně postižených osob – Zásady ochrany a zlepšování zdraví osob s mentálním postižením. 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Úmluva o právech osob se zdravotním postižením Roku 2003 rozhodlo Valné shromáždění zahájit práce na Komplexní a úplné mezinárodní úmluvě o ochraně a podpoře práv a důstojnosti osob s postižením, která má přispět k plné účasti osob s postižením na společenském životě a rozvoji a jejich rovnosti. Přijata 13. prosince 2006 v New Yorku Jménem ČR podepsána v New Yorku dne 30. března 2007. Po ratifikaci Parlamentem vstoupila v platnost 28. 10. 2009. Vyhlášena 12. února 2010 byla ve Sbírce mezinárodních smluv pod číslem 10/2010. Neobsahuje zmínku o spirituálních / náboženských potřebách! Úmluva o právech osob se zdravotním postižením: zrušení speciálních škol pro děti s postižením, zrušení institutu zbavování způsobilosti k právním úkonům zrušení překážky výkonu volebního práva pro lidi, kteří jsou způsobilosti zbaveni. Zásadní změny: 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Národní rada osob se zdravotním postižením ČR NRZP ČR vznikla na ustavujícím shromáždění zástupců organizací zdravotně postižených dne 27. 6. 2000. Důvodem vzniku byla snaha o nalezení co nejefektivnějšího způsobu spolupráce organizací zdravotně postižených v rámci ČR. NRZP ČR je dnes uznávaným iniciativním a koordinačním orgánem pro obhajobu, prosazování a naplňování práv a zájmů zdravotně postižených. NRZP ČR je hlavním poradním orgánem Vládního výboru pro zdravotně postižené občany a zastupuje občany se zdravotním postižením v dalších významných organizacích, jako je např. Svaz měst a obcí ČR. Je rovněž členem mezinárodních organizací Disabled Peoples´ International, Rehabilitation International a European Disability Forum. NRZP ČR má celostátní působnost s organizačními jednotkami s krajskou působností.  Pro řešení společných otázek života osob se zdravotním postižením jsou ustaveny odborné komise sociální, legislativní, pro zaměstnávání, pro životní prostředí, pro problematiku zdravotně postižených dětí. K 1. 11. 2009 měla NRZP ČR celkem 114 kolektivních členů, ve kterých bylo sdruženo přes 250 tis. fyzických osob. NÁRODNÍ PLÁN VYTVÁŘENÍ ROVNÝCH PŘÍLEŽITOSTÍ PRO OSOBY SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM NA OBDOBÍ 2010 – 2014 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Zdravotní postižení a spiritualita 1. bazální důvěra 2. schopnost komunikace 3. schopnost dodržovat mravní normy Spiritualita v úzkém slova smyslu a v souvislosti s problematikou uvedené minority je jedním z nástrojů realizace společenské integrace. Pro proces začleňování do společnosti jsou nezbytné tři předpoklady: 1. Fáze šoku a popření 2. Fáze postupné akceptace a vyrovnávání s problémem 3. Fáze realismu Předpokladem procesu integrace, a dá se říci, že úplným východiskem a počátkem tohoto procesu je akceptace postižení. Proces vyrovnávání se se získaným postižením má charakteristický průběh: V souladu s psychologií osob v procesu akceptace zdravotního postižení můžeme v oblasti spirituální předpokládat krajní polohy ve vztahu k transcendentnu. Tedy vztah plné důvěry k Bohu a na straně druhé absolutní odmítnutí, ignoraci či vědomé popření Boha. Tyto jevy je opět nutné označit za vývojové, procesuální, které úzce souvisí s procesem akceptace získaného postižení. 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Zdravotní postižení v Bibli – SZ Ex 4,11: Hospodin mu však řekl: „Kdo dal člověku ústa? Kdo působí, že je člověk němý nebo hluchý, vidící nebo slepý? Zdali ne já, Hospodin? Samozřejmá součást Božího stvoření Dt 28: 15 Jestliže však nebudeš Hospodina, svého Boha, poslouchat a nebudeš bedlivě dodržovat všechny jeho příkazy a nařízení, která ti dnes udílím, dopadnou na tebe všechna tato zlořečení: 22 Hospodin tě bude bít úbytěmi a zimnicí, palčivou horečkou, mečem, obilnou rzí a snětí; ty tě budou pronásledovat, dokud nezanikneš. 27 Hospodin tě raní egyptskými vředy a boulemi, svrabem a prašivinou, které nebudeš moci vyléčit. 28 Hospodin tě raní šílenstvím, slepotou a pomatením mysli. 35 Hospodin tě raní na kolenou i na stehnech, od chodidla až po temeno zlými vředy, které nebudeš moci vyléčit. Trest za hřích Iz 53, 3-6: Byl v opovržení, kdekdo se ho zřekl, muž plný bolestí, zkoušený nemocemi, jako ten, před nímž si člověk zakryje tvář, tak opovržený, že jsme si ho nevážili. Byly to však naše nemoci, jež nesl, naše bolesti na sebe vzal, ale domnívali jsme se, že je raněn, ubit od Boha a pokořen. Jenže on byl proklán pro naši nevěrnost, zmučen pro naši nepravost. Trestání snášel pro náš pokoj, jeho jizvami jsme uzdraveni. Všichni jsme bloudili jako ovce, každý z nás se dal svou cestou, jej však Hospodin postihl pro nepravost nás všech. Zástupné utrpení Božího vyvoleného 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Zdravotní postižení v Bibli - SZ Job 10, 2-7: Řeknu Bohu: Za svévolníka mě nepokládej, dej mi vědět, proč vedeš spor se mnou. K čemu je ti dobré, že mě týráš? Zprotivil se ti výtvor tvých rukou, že dáváš zářit záměrům svévolníků? Cožpak máš tělesné oči, což se díváš stejně jako člověk? Jsou tvoje dny jako dny člověka, léta tvá jako dny muže, že vyhledáváš můj přečin a že pátráš po mém hříchu? Vždyť víš, že svévolník nejsem a že nikdo nevysvobodí z tvé ruky. Zpochybnění konceptu trestu za hřích Iz 35, 4-6: Řekněte nerozhodným srdcím: „Buďte rozhodní, nebojte se! Hle, váš Bůh přichází s pomstou, Bůh, který odplácí, vás přijde spasit.“ Tehdy se rozevřou oči slepých a otevřou se uši hluchých. Tehdy kulhavý poskočí jako jelen a jazyk němého bude plesat. Na poušti vytrysknou vody, potoky na pustině. Uzdravení jako znamení spásy 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Zdravotní postižení v Bibli – NZ Mt 11, 3-5: „Jsi ten, který má přijít, nebo máme čekat jiného?“ Ježíš jim odpověděl: „Jděte, zvěstujte Janovi, co slyšíte a vidíte: Slepí vidí, chromí chodí, malomocní jsou očišťováni, hluší slyší, mrtví vstávají, chudým se zvěstuje evangelium. Naplnění proroctví o spáse Jan 9, 2-3: Jeho učedníci se ho zeptali: „Mistře, kdo se prohřešil, že se ten člověk narodil slepý? On sám, nebo jeho rodiče?“ Ježíš odpověděl: „Nezhřešil ani on ani jeho rodiče; je slepý, aby se na něm zjevily skutky Boží. Odmítnutí teorie trestu za hřích 2 Kor 12, 7-9: A abych se nepovyšoval pro výjimečnost zjevení, jichž se mi dostalo, byl mi dán do těla osten, posel satanův, který mne sráží, abych se nepovyšoval. Kvůli tomu jsem třikrát volal k Pánu, aby mne toho zbavil, ale on mi řekl: „Stačí, když máš mou milost; vždyť v slabosti se projeví má síla.“ I s postižením lze smysluplně žít 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Teologické interpretace Působení protibožské moci Výzva a úkol (pedagogický aspekt) Výraz ohraničenosti a pomíjivosti lidského bytí Součást dobrého stvoření, dar, charisma 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017 Stigmata Rány na těle v místech, kde měly být způsobeny Ježíši Kristu během ukřižování. V křesťanském mysticismu je vnímán jako zázračný jev. Nejznámějším katolickým nositelem stigmat je svatý František z Assisi. Stigmata nemusejí být přímo fyzickými ranami, ale také duševním stavem, ve kterém člověk trpí s Kristem a stotožňuje se s ním a jeho utrpením. 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Svatý Pio z Pietrelciny (1887 – 1968) Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017 Vycházíme z antroposofie - přesvědčení, že každý člověk je svou podstatou nejen bytost fyzická, ale také duševní a duchovní, a že člověk není nepopsaný list, ale přichází z duchovního světa. Každý si neseme nějaká svá postižení, komplexy nebo traumata, ať již na těle, či duši, která se učíme překonávat. U tzv. "hendikepovaných lidí" jsou tato postižení pouze zřetelně viditelná. Vzájemným kontaktem se od sebe učíme lidskosti - schopnosti pochopit a skutečně pomoci. 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Antroposofie, Rudolf Steiner Člověk podle Steinera existuje od samého počátku vývoje kosmu. Vývoj vesmíru není ničím jiným než postupným vývojem a osvobozováním člověka. Ten byl zprvu duchovní bytostí žijící v oblasti božského duchovního světa. Od něho se lidé odpoutali a propadli se tak do hmotného světa, ze kterého nyní postupně stoupají a obohaceni se vracejí ke světu duchovnímu. Protože se člověk vyvíjí současně s okolním světem, má jeho vývoj zákonité souvislosti s neživou i živou přírodou, se sluncem i planetami a lze mezi nimi nalézt četné paralely. 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017 Goetheanum 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Zaměření sociální a pastorační práce Oblasti, do kterých má být zaměřeno úsilí sociální či pastorační péče, pokud má přinést osobnostní rozvoj jedince se zdravotním postižením a následně vyšší kvalitu života: 1. Pozitivní ladění osobnosti, s optimistickými myšlenkovými paradigmaty náhledu situací 2. Postoj důvěry k životu a vztahům 3. Široká frustrační tolerance se schopností odolnosti vůči diktátu okamžiku 4. Emoční kázeň, projevující se ve všech třech rovinách lidské osobnosti 5. Komunikační dovednosti obsahující trpělivost, toleranci a vlídnost. 6. Osobnost projevující se postoji zralé religiozity, umožňující situační odstup a nadhled 7. Schopnost otevřenosti a přejícnosti ve vztazích 8. Schopnost odvrácení od svého vlastního prožívání a ochota sdílet radosti a strasti druhých. 9. Schopnost přirozených a pravdivých postojů k sobě i druhým 10.Schopnost být svobodný od hodnocení a mínění okolí o své vlastní osobě. 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Typy sociální a pastorační práce Sociální a pastorační práce s osobami se zdravotním postižením: 1. Poskytování technických (kompenzačních) pomůcek včetně souvisejících služeb 2. Služby osobní asistence 3. Služby řešící dopravu žáků a osob se zdravotním postižením 4. Pečovatelské služby 5. Chráněné bydlení 6. Respitní (odlehčovací) péče (podpora rodin s dětmi se zdravotním postižením) 7. Ústavy a domovy sociální péče pro občany se zdravotním postižením 8. Penziony a domovy pro seniory a občany se zdravotním postižením 9. Poradenské služby 10. Raná péče 11. Centra denních služeb Křesťanské církve v ČR realizují svůj diakonický rozměr v této oblasti tím, že zřizují charitativní organizace, které nabízejí většinu uvedených služeb. Jde především o Charitu Česká republika (katolická církev), Diakonii Českobratrské církve evangelické a Diakonii a misii Církve československé husitské. 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017 Souhrn Pro současnou společnost, zaměřenou na autonomii individua, je náročné přijmout existenciální danosti lidské existence, jakými jsou zranitelnost, závislost, křehkost a smrtelnost. Jakékoliv označování osob se zdravotním postižením je považováno za stigmatizaci a diskriminaci. Zdravotní postižení se proto nově definuje na základě potřeb, neboť jejich saturace je právem každého jedince. Pro osoby s postižením se zavádí označení „osoby se specifickými potřebami“. V procesu akceptace zdravotního postižení lze předpokládat krajní polohy ve vztahu k transcendentnu: vztah plné důvěry k Bohu nebo odmítnutí, ignoraci či vědomé popření Boha. Zralá religiozita se může stát významnou pomocí v procesu akceptace zdravotního postižení, při společenské integraci osob se zdravotním postižením i v jejich úsilí o harmonický rozvoj a dosažení optimální kvality života. 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017

Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017 Použitá literatura GROM, B., Religionspädagogische Psychologie, Düsseldorf-Göttingen: Familie Lernort des Glaubens. Im: Kat Bl 108 (1983), s. 100-112 HENRIKSEN, J. O., VETLESEN, A. J., Blízké a vzdálené. Etické teorie a principy práce s lidmi, Albert, Brno-Boskovice 2000, s. 24-64, 78-89. JANKOVSKÝ, J., Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, Triton, Praha 2001, s. 45-46. MATOUŠEK O. a kol., Sociální práce v praxi, Portál, Praha 2005, s. 89-108. MICHALÍK, J., Postižení, společnost, právo. in Speciální pedagogika, Univerzita Palackého, Olomouc 2003, s. 69. NOVOSAD, L., Základy speciálního poradenství, Portál, Praha 2000, s. 57. ŘÍČAN. P., Psychologie náboženství, Portál, Praha 2002, s. 158-166. VÁGNEROVÁ. M., Psychologie handicapu, Karolinum, Praha 2001, s. 57-62. VÁGNEROVÁ. M., Psychopatologie pro pomáhající profese, kap. 6, 8, 10.Portál, Praha 1999. VOTAVA, J.,Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením, Karolinum, Praha 2005, s.9-13. 6 Praktická teologie pro sociální pracovníky. ETF / Jabok 2017