Římské císařství - dominát

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Advertisements

Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Situace ve starověkém Římě ve 4. a 5. století n. l.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Křesťanství vznik a podstata.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Základní škola Zlín, Komenského.
Křesťanství.
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Světová náboženství.
Opakovací otázky BARBAŘI GERMÁNi ŘÍMANÉ AVAŘI KELTOVÉ HUNOVÉ
Počátky křesťanství Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s vymezením pojmu středověk, pojmy a informacemi o období.
Věřím v CÍRKEV.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z Ducha.
Vojenští císaři Legie si samy provolávaly a sesazovaly císaře! – za 50 let tohoto období bylo 28 oficiálně uznaných císařů (+ další vzdorocísaři) - pouze.
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
Svatý Augustin Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Věřím v Boha, Syna.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Věřím v Ducha.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z Ducha.
VY_32_INOVACE_2D.6.20 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
KŘESŤANSTVÍ.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Franská říše.
Věřím v ŽIVOT VĚČNÝ. 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z.
Turecko Eliška Novotná.
Dominát Petr Machala.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Věřím v Boha, Otce.... Věřím v Boha, Otce... Věřím v Boha, Otce... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista,
1. Věříme, vládne Hospodin, | věříme Kristus, Boží Syn, | z věčného Boha zrozený, | je mocný, blahoslavený.
VELIKONOCE, LETNICE, PRVOTNÍ CÍRKEV
Skutky apoštolské. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův osobní lékař - spolupracovník na díle evangelia - očitý svědek některých událostí - 3 x v Písmu.
Dějepis Římské císařství 1.
Velká Morava.
Byzantská říše Důležité pojmy
Křesťanství Hlavní postavou je Ježíš Kristus (z hebrej. Jehošua, „Bůh je spása“, také Kristus, z hebrej. „mesiáš“ = pomazaný, král) Pochází z Nazaretu.
Vyznání víry - OTEC Křesťanské vyznání víry
VY_32_INOVACE_Lul_III_13 Vznik křesťanství v Římě Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
U kolébky Evropy Odkaz antického Říma WERNER DAHLHEIM.
KŘESŤANSTVÍ a jeho rozšíření po středověké Evropě.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
ŘÍMSKÉ CÍSAŘSTVÍ. - období principátu začíná nástupem OCTAVIANA - republikánské úřady fungují pouze formálně, Řím se mění v monarchii - v roce 20 př.n.l.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ježíš.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Digitální učební materiál
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
polovina 1. století našeho letopočtu
VY_32_INOVACE_54 KŘESŤANSTVÍ. VY_32_INOVACE_54 KŘESŤANSTVÍ.
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Diokletianus Constantinus
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Římské císařství - dominát
Vlastivěda – obrazy ze starších dějin
Stěhování národů Zánik římské říše.
Byzantská říše.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Stěhování národů Zánik římské říše.
Přípravný kurz na PŘ z KN 26. března 2019 v 15:00 hod. v učebně 204
Transkript prezentace:

Římské císařství - dominát

Římská říše v 3. století

Dioklecián (vláda 284-305) Začínal jako řadový voják Snaha vyřešit krizi Říma – vláda pevné ruky Nová forma vlády – dominát – císař (dominus) má absolutní moc, je uctíván jako bůh Nový systém – tetrarchie – spoluvláda 2 císařů a jejich 2 mladších nástupců, každý sídlí v jiné části říše (výhody?)

Diokleciánova vláda Správní reforma – efektivnější členění říše Hospodářská reforma – zdanění všech obyvatel, ražba nových mincí Reforma armády – rozdělení (stálé pohraniční vojsko a mobilní záložní vojsko), barbarizace armády Největší vlna pronásledování křesťanů (proč?) R. 305 Dioklecián odstoupil a dožil v paláci ve Splitu

Diokleciánův palác

Konstantin I. Veliký (vládl 306-337) Syn jednoho z tetrarchů, narodil se v Británii Matka – křesťanka svatá Helena – přivezla do Říma relikvii Sv. Kříže r. 312 porazil u Milvijského mostu soupeře Maxentia - otevření cesty do Říma Legenda – znamení kříže na nebi a proroctví křesťanů („V tomto znamení zvítězíš!“) – dal namalovat kříž na štíty svých vojáků

Konstantin a křesťanství Navázal na Diokleciánovy reformy, ale lišil se od něj vztahem ke křesťanství – rozhodl se jej využít jako pojítko říše R. 313 vydal edikt milánský – zrovnoprávnil křesťanství s jinými náboženstvími Podpora církve – založení baziliky sv. Petra ve Vatikánu a sv. Jana v Lateránu, zakládání stovek biskupství Problém – nejednotnost křesťanů – r. 325 svolal první koncil do Nikaie – sepsáno tzv. nicejské vyznání víry (credo) – dodnes závazné Koncil zavrhl tzv. ariánství – popíralo božství Ježíše Krista a odmítalo jej stavět na roveň s Bohem Otcem Sám Konstantin přijal křest až na smrtelné posteli

Nicejské vyznání Věříme v jednoho Boha, vševládnoucího Otce, Stvořitele všeho viditelného i neviditelného. A v jednoho Pána Ježíše Krista, jednorozeného Syna Božího, zrozeného z Otce, to jest z podstaty Otce, Bůh z Boha, Světlo ze Světla, pravý Bůh z pravého Boha, zrozeného, ne stvořeného, jedné podstaty s Otcem, skrze něhož vše vzniklo - to, co je na nebi, i to, co je na zemi - který pro nás lidi a pro naši spásu sestoupil a vtělil se, stal se člověkem, trpěl a třetího dne vstal (z mrtvých), vystoupil na nebesa a přijde soudit živé i mrtvé. A v Ducha svatého.

Konstantinopol R. 330 nové hlavní město římské říše Dříve řecká kolonie Byzantion Důvody výběru místa? Budována jako křesťanské město a „Nový Řím“ Vznikl zde největší palác své doby (35 hektarů) Později hlavní město Byzantské i Osmanské říše – Cařihrad / Istanbul

Konstantinopol

Příčiny rozpadu římské říše 1) VNITŘNÍ PŘÍČINY Slabá císařská moc Krize kolonátu a zemědělské produkce Nárůst sociálních propastí, zánik střední vrstvy Náboženské rozpory (křesťané, pohané, židé…) Neschopnost postavit vlastní vojsko a nutnost přijímat barbary / Římané jimi pohrdali a nedokázali je integrovat (např. zákaz sňatků) 2) VNĚJŠÍ PŘÍČINY Nájezdy barbarských kmenů v rámci stěhování národů

Doporučené zdroje V. Zamarovský, Dějiny psané Římem, Praha 1969 Toulky minulostí světa, díl III Dokument Řím – vzestup a pád impéria, 10. díl - Konstantin