Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Advertisements

Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_20
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Rozdělení potravin „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“ 40, Ing.Miroslava Prchalová, Potraviny.
Aneta Kiková, KMD FreeDeK
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_11
Předmět: Potraviny a výživa Ročník: první
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Bc. Zdeňka Sîrbu Zpracováno:
Rajče obecné.
Rostlina BRAMBORA!.
VY_52_INOVACE_ZBP1_4264VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Luštěniny Ing. Alena Říhová
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Plastidy.
LUŠTĚNINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: luštěniny, význam, složení, hrách, čočka, fazole, sója Autor:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL. Mají vysoký obsah bílkovin, sacharidů (hlavně škrobu), vlákniny, minerální látky (draslík, vápník), z vitamínů B, E, provitamín.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
KOŘENOVÁ ZELENINA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: kořenová, zelenina, mrkev, petržel, celer, červená řepa,
BRAMBORY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: charakteristika, brambory, význam, složení, výrobky, choroby.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Význam zeleniny ve výživě  Zelenina je soubor různých rostlin a jejich částí, které se zasyrova nebo vhodně upravené významně uplatňují ve výživě lidského.
SPECIÁLNÍ ODRŮDY BRAMBOR Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: speciální, odrůdy, brambor, batáty, manioky,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12 _INOVACE_OV17 Název školy SPŠ.
ŠkolaSOU a ZŠ Planá Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá PředmětPotraviny a výživa Tematický okruh Potraviny.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
BOBULOVÉ OVOCE Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: Klíčová slova: bobulové, ovoce,rybíz,angrešt, maliny, ostružiny,
PECKOVÉ OVOCE Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: peckové, ovoce,dělení, meruňky, třešně, višně, broskev Bc.
OBILOVINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: obiloviny, charakteristika, složení, pšenice, žito, ječmen,
ZELENINA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: význam, zelenina, složení, rozdělení Klíčová slova: význam, zelenina,
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potravinářské zbožíznalství
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
PLODY TROPŮ A SUBTROPŮ Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: plody,tropů,subtropů,ovoce, exotické,citrusové,skořápkové.
Potraviny a výživa - Brambory
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Předmět Potraviny a výživa
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Předmět Potraviny a výživa
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
BRAMBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
PLODOVÁ ZELENINA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: plodová, zelenina, fazolové lusky, lilek, patizon, tykev,
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
KOŠŤÁLOVÁ ZELENINA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: květák, kapusta, hlávkové zelí, kedlubna,brokolice.
KOŇSKÉ MASO Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: koňské,maso, charakteristika Autor: Bc. Jana Tvrdíková.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
SKOŘÁPKOVÉ OVOCE Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: skořápkové, ovoce, vlašské, lískové ořechy, mandle,
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potravinářské zbožíznalství
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Transkript prezentace:

Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka Ing. Martin Vacek Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka 3. Potraviny rostlinného původu Brambory Zdroj: http://vladahadrava.xf.cz http://www.ssss.cz/files/ucebnice_3lete_obory/pv/pvhlavni.htm 23.2.2019

Obsah Charakteristika Význam Složení Tržní druhy Využití v gastronomii Skladování

Charakteristika Brambory jsou oddenkové podzemní hlízy – okopaniny. Brambory patří v naší zemi k nejpoužívanějším plodinám, čemuž odpovídá jejich časté a všestranné užívání. Kryjí více než čtvrtinu naší celkové spotřeby

Význam Brambory obsahují škrob, který způsobuje zasycení Jsou bohaté na vitamíny B,C Obsahují minerální látky Ca, K, Mg Mají všestranné využití

Složení 75 – 78 % vody 12 – 22 % sacharidů 2 % dusíkatých látek škrob, z toho 1 % celulózy 2 % dusíkatých látek Bílkoviny malé množství Minerální látky -  K, P, Mg, Ca, Fe Vitamíny – karoten (provitamín A), B1, B2, PP, C pod      slupkou

Dělení a) podle použití: b) podle doby sklizně c) podle dužiny konzumní Typ A, B, C průmyslové – pro použití ve škrobárnách b) podle doby sklizně Rané Polorané (červenec) Pozdní (3 jakosti dle obsahu škrobu, hlízy, čistoty..) c) podle dužiny Bělomasé žlutomasé

Dělení varný typ A salátové varný typ B přílohové varný typ C tuhé nemoučnaté brambory, s nízkým obsahem škrobu, pevné. varný typ B přílohové mírně moučnaté, při vaření se mírně rozpadávají, střední obsah škrobu, polopevné. varný typ C vhodné na kaše, pyré - moučnaté brambory, při vaření se rozpadají, mají vysoký obsah škrobu.

Jakost podle odrůdy barvy dužiny zrání slupky škrobnatosti zralých hlíz odolnosti proti chorobám.

Jakost Nejčastější choroby brambor Mokrá hniloba zpočátku tmavá skvrna pomalu vlhne, mění barvu a stává se kašovitou hmotou

Jakost Hnědá hniloba Suchá hniloba dužina pod skvrnami je hnědá, silně napadené hlízy tvrdnou, zasychají nebo přechází do mokré hniloby Suchá hniloba na zhnědlých poraněných místech se objevují bělavé nebo barevné chomáčky plísně. Na řezu má hlíza hnědé až černohnědé skvrny. Napadené hlízy postupně vysychají a práchnivějí

Skladování V menším množství se skladují na lískách ve slabé vrstvě ve větším množství na laťových roštech, v temném sklepě. Teplota se udržuje mezi 1°C až 5°C stupni. Při poklesu teploty pod 1°C se škrob mění na cukr a brambory sládnou. V naklíčených bramborách v okolí oček vzniká jedovatá látka – solanin.

Ostatní okopaniny Maniok Batáty Topinambury

Ostatní okopaniny B a t á t y T o p i n a m b u r y sladké brambory, mají nasládlou chuť. Rozlišují se batáty bílé a červené, pěstují se zejména v Americe. T o p i n a m b u r y nazývané též židovské brambory jsou rostliny podobné slunečnici. Hlízy obsahují až 16 % inulinu, a proto se doporučují diabetikům. Má oříškovou chuť, používá se syrový do salátů nebo upravuje vařením, pečením.

Ostatní okopaniny J a m M a n i o k (kasava) T a r o má škrobnaté kořenové hlízy příjemné chuti. Je typický pro karibskou kuchyň. Ve volné přírodě roste v Africe a Asii. M a n i o k (kasava) pochází ze Střední Ameriky, ze škrobnatých hlíz se dělá tapioka (granule škrobové moučky). Z maniokové mouky se pečou koláče a placky. T a r o V Karibské oblasti se používají jako zelenina, upravují se vařením.

Využití v gastronomii Polévky Hlavní pokrmy Přílohy Výrobky z brambor Bramborový guláš, bramborák, šišky, taštičky Přílohy Kaše, knedlíky, smažené přílohy, salát Výrobky z brambor Škrob (Solamyl, Naturamyl) Kvasný líh Konvenience ( bramborová těsta, kaše, mražené přílohy)

Otázky Charakterizuj brambory? Jaké je složení brambor? Jaké je dělení brambor? Jak brambory skladujeme? Jak brambory využíváme v kuchyni? Jak jsou další příklady okopanin?