HANUŠ HACHENBURG 1929 - 1944 Hanuš Hachenburg: nar. 1929 v Praze, Bubenči jako jediné dítě Jiřího a Elišky. O Hanušově raném dětství téměř nic nevíme,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Advertisements

EXKURZE – ZA ARCHITEKTUROU A HISTORIÍ SEVEROVÝCHODNÍ ITÁLIE SPŠ A SOU UNIČOV –
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
DĚTSKÝ DOMOV, ZŠ a SŠ Žatec. Moje škola Moje třída Naše škola je spojena z DĚTSKÝM DOMOVEM. Do naší školy převážně chodí děti z Dětského domova, ale i.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
VY_32_INOVACE_Lul_II_17 Osvětim II. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
Rodina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Edita Havránková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_16_ Téma: pro 4.,5.ročník ZŠ, vytvořeno:
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Karel Poláček „Muži se dělí na dvě skupiny. Jsou zdvořilí a nezdvořilí. Nezdvořilý muž nenabídne dámě své místo. Zdvořilý muž, když postřehne vstupující.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Pojem přeměna obchodní společnosti
VIKMA06 Rešeršní a studijně rozborová činnost
Práce s textem VY_32_INOVACE_1B_20
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Reklamština Jak ji pochopit..
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
DĚTI VĚZNĚNÝCH RODIČŮ Zkušenosti a plány Věznice Světlá nad Sázavou
ZOOKURZ Sexta 2016/17.
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
VY_32_INOVACE_Lul_II_09 Malá pevnost- Vnitřní pracovní komanda
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Poměr v základním tvaru.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
D I V A D L O.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Goethe-Institut Praha S knížkou do života (Bookstart) 23. října 2017
Středověká kolonizace
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
Děti jsou naše budoucnost
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Hymna ČR Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 32.
Děti odsouzených rodičů
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Československá republika-demokratický stát
Reklamština Jak ji pochopit..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Poměr v základním tvaru.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
Technika kolem nás Svět, ve kterém žijeme, se skládá z živé a neživé přírody, ale také techniky. Dokázali byste říct příklad živé a neživé přírody? Do.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
VY_32_Inovace_4.2.3 Cesta do školy
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Rok - Listopad VY_32_INOVACE_4A_11
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Periklés (Περικλής).
Transkript prezentace:

HANUŠ HACHENBURG 1929 - 1944 Hanuš Hachenburg: nar. 1929 v Praze, Bubenči jako jediné dítě Jiřího a Elišky. O Hanušově raném dětství téměř nic nevíme, v osmi letech se však Hanuš dostává do židovského sirotčince na Vinohradech nejspíše ze sociálních důvodů. Hanuš později sám píše, že tento pětiletý pobyt byl pro něj, „dítě poněkud rozmazlené, podivných názorů a způsobů, opovrhujících chudou žebráckou holotou“, velmi těžký. 

HANUŠ HACHENBURG Otec zmizel Sirotčinec na Vinohradech Zamlklý, uzavřený Problémy Básně Neznáme fotografii V sirotčinci se jednalo o celkem problémového kluka, který příliš nevycházel s ostatními. Na obrázku vpravo je vidět dokument, kde hned na první řádce je zapsán Hanuš Hachenburg.

HANUŠ HACHENBURG Hanušovu podobu dodnes přesně neznáme, při našem pátrání jsme narazili na tuto fotografii a podle výpovědi pamětníků je Hanuš Hachenburg pravděpodobně nevýrazný a pohublý kluk nalevo.

SIROTČINEC Sirotčinec - Zdeněk Ornest, Leo Lowym Básnická tvorba (báseň „hrdinná“) Divadelní aktivity sirotčince – brundibár Říjen 1942 – transportován do Terezína V sirotčinci Hanuš píše své první básně, protože „jsem se musel někomu svěřit a svěřil jsem se papíru.“ Zde se také poprvé setkal kluky, které později opět potkal v Terezíně. Zúčastnil se také malé dětské opery Brundibár, která byla v sirotčinci inscenována. S tou se později setkal také v Terezíně. 24. října 1942 byl Hanuš odtransportován do Terezína.

HANUŠ V TEREZÍNĚ Domov L 417 Nejprve na domově 2 Valter Eisinger rozpoznal talent → domov 1 Práce v redakci časopisu VEDEM 24. října 1942 byl Hanuš odtransportován do Terezína, kde byl nejprve zařazen na Domov 2 do budovy L 417. Tam si ho všiml vychovatel Waltr Eisinger a prosadil jeho přeřazení na Domov 1. Hanuš se stal poměrně pravidelným přispěvatelem časopisu Vedem.

ČASOPIS VEDEM Signatura Ha- nebo AKADEMIE Kamarád s Petrem Ginzem Během 1943 ve VEDEM kolem 30 básní Povídky - Oběť, Bůh atd. Úvahy Kritika života v ghettu i v kolektivu Své příspěvky v časopise signoval zkratkou Ha- nebo Akademie. Ve Vedem uveřejňoval nejen své mimořádně hluboké básně, ale i úvahy, postřehy a povídky. Velmi zajímavý je například článek, ve kterém Hanuš upozorňuje na problémy Republiky ŠKID – zesměšňování autorů píšících do Vedem.

LOUTKOVÁ HRA Setkal se v Terezíne s matkou Hra pro loutkové divadlo „Hledá se strašidlo Pro konkurs časopisu Vedem Hanuš vytvořil i divadelní loutkovou hru Hledáme strašidlo.  Jeden z pamětníků – kluků z Domova 1 vzpomíná, jak Hanuš sedával nad svými básněmi s Waltrem Eisingerem a společně je pilovali. Dnes jsou Hanušovy texty uveřejněné ve Vedem spolu se vzpomínkami několika pamětníků tím jediným, co nám po něm zůstalo. 

OSVĚTIM - BIRKENAU 18. 12. 1943 transportován i matkou terezínského rodinného tábora v Osvětimi – Birkenau V prosinci 1943 byl Hanuš i se svou matkou odtransportován na východ do Osvětimi. V té době ještě neexistovala železniční vlečka vedoucí až přímo do Birkenau, Hanuš jel proto z kmenového osvětimského tábora do Birkenau na nákladním autě. Měl však štěstí, pokud se v takovémto případě dá o štěstí vůbec mluvit, protože terezínští židé z tohoto transportu byli umístěni do takzvaného Rodinného tábora.

TEREZÍNSKÝ RODINNÝ TÁBOR Osvětim – Birkenau Září 1943 – květen 1944 Okolo 17 500 vězňů z Terezína Nejdříve převážně český, poté smíšený „privilegovaný“ Rodiny zůstaly pohromadě Vysoký počet starých, nemocných a invalidů Zřízen pravděpodobně kvůli Červenému kříži Rodinný tábor byl tvořen pouze lidmi ze zářijového a prosincového (Hanušova) terezínského transportu. Tyto transporty neprošly úvodní selekcí a  na rozdíl od ostatních táborů, zde žili rodiny pohromadě (muži a ženy s dětmi spali na oddělených barácích, mohli se však v rámci tábora setkávat). Lidé z Rodinného tábora si mohli ponechat i část zavazadel a měli také další výhody. Vychovatel Alfred „Freddy“ Hirch v táboře dokonce vymohl zřízení „Dětského bloku“. Byl to barák, ve kterém se udržovalo poměrně teplo a kde mohly děti (do čtrnácti let) trávit celý den. Nebyly zde pryčny jako na ostatních barácích, ale židle stojící po obvodu. Děti zde dokonce recitovaly básně nebo hráli divadlo. Stěny bloku byly prý pomalované výjevy z pohádek. Nevíme jistě, zda se Hanuš do dětského bloku dostal, bylo mu tehdy už přes čtrnáct let. Do dětského bloku se však někdy dostaly i starší děti, zvlášť když zde bylo po březnovém vyvraždění zářijového transportu méně těch malých. V Birkenau Hanuš složil báseň Gong, která zde podle vyprávění měla takovou popularitu, že se ji vězni učili nazpaměť. Tato báseň se však nedochovala. V červenci 1944 uplynula prosincovému transportu šestiměsíční lhůta. Na rozdíl od transportu zářijového zde proběhla selekce a část mužů a žen z tábora byla vybrána pro práci. Vypráví se, a mnoho pamětníků to pokládá za nemožné a proto za legendu, že když jednou procházel mezi dětmi doktor Mengele, vystoupil před něj jeden ze starších chlapců a odvážil se ho požádat o milost. Údajně tento chlapec oslovil doktora Mengeleho a prohlásil, že  táboře je „mnoho chlapců, kterým ještě nebylo šestnáct, ale kteří jsou silní a jsou ochotní pracovat pro Říši. Dejte jim šanci.“ A doktor Mengele prý souhlasil a provedl selekci i mezi staršími chlapci. Někteří z nich žijí dodnes. Není jasné, proč Hanuš touto selekcí neprošel. Snad kvůli své fyzické křehkosti, slabosti. Hanuš Hachenburg byl zavražděn pravděpodobně 10. července 1944 v plynových komorách Osvětimi-Birkenau. 

2010 – BÁSNICKÁ SBÍRKA V roce 2010 byl v rámci projektu Stolpersteine Hanušovi položen pamětní kámen, který leží před budovou bývalého sirotčince v ulici Belgická 67/25 v Praze na Vinohradech. Básně Hanuše Hachenburga byly v roce 2010 vydány ve sbírce Hned vedle bílá barva mráčků. V roce 2011 byla Hanušova loutková hra předvedena i u nás - v Městské knihovně v Praze - studenty Přírodní školy. Vzdálení příbuzní Hanuše Hachenburga žijí v USA, Francii i v Praze.

ZDROJE Více na www.vedem-terezin.cz Scany časopisu byly uveřejněny se svolením Památníku Terezín. Originál časopisu Vedem je uložen ve sbírkách Památníku Terezín pod inv.č. A 1317. Více na www.vedem-terezin.cz