Teologická etika: úvod do disciplíny, pojmy, vymezení oblasti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
N EZISKOVÉ ORGANIZACE Základní termíny a pojmy. N EZISKOVÉ ORGANIZACE JAKO SOUČÁST OS Sektor, občanský, jeden ze sektorů národního hospodářství; řadíme.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Pojem přeměna obchodní společnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Dějiny právního myšlení Přednáška II. Iusnaturalismus vs
31 Základní typy zdravotnických systémů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Úvod do filozofie.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Název projektu: Moderní škola
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Důstojnost a identita lidské osoby
Úvod do etiky v podnikání - základní pojmy
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Filozofické disciplíny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Úvod do politologie (PS) Vyučuje: PhDr. Roman Míčka, Th.D., Ph.D.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Hledáme klíč k právům dětí
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Věda a etika.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Transkript prezentace:

Teologická etika: úvod do disciplíny, pojmy, vymezení oblasti T322 Teologická etika VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, Th.D.

Hlavní struktura: 1. Úvodem 2. Opakování – co je to etika? 3. Elementy teologicko-etické reflexe 4. Teologická etika

1. Úvodem. K čemu je etika vůbec? K čemu je teologická etika, kromě toho, že za ní lze získat kredity? Jaká je potřeba teologické etiky? Pro sociálního pracovníka? Co vlastně znamenají pojmy etika, morálka, mravnost, étos, teologická etika, moralita? Jaké úkoly, metody, předpoklady a cíle má teologická etika jako vědecká disciplína?

Úvodem. Vyznačený přístup: Kontext křesťanstva – společné kořeny (jiné duchovní tradice?) Střed – křesťanské poselství Vztah a rozdíly: teologická etika – křesťanská etika – morální učení církví – církevní etika – morální teologie – filosofická etika Jaká je role církve/církevního příslušenství? A víry? Hlavně, jak lze bez existenciální zkušenosti víry interpretovat biblické poselství a argumentovat/vést dialog v pluralitní společnosti?

Úvodem. K zapamatování: Etika ≠ morálka nebo morální praxe Etika = teorie Lze totiž eticky argumentovat v prospěch zločinu (tj. konat nemorálně)

Úvodem. Co je to interdisciplinární charakter etiky? Při zkoumání morálky využívá poznatky z jiných vědních oborů: sociální etika využívá poznatky historie, kulturní antropologie, sociologie, sociální filosofie; individuální etika využívá poznatky psychologie, sociologie, pedagogiky, antropologie. Jenom multidisciplinární přístup umožňuje důstojné utváření lidské praxe.

2. Co je etika? Předmět etiky – morální jednání (jednání, u nějž uplatňuji nárok na morální kvalitu) Etika se dotazuje na faktory, které dovolují lidské jednání označit za morální nebo mravně dobré. Etika přezkoumává legitimitu nároků na morální platnost. Výstup etické reflexe nestanovuje, které cíle jsou morálně dobré, ale nabízí kritéria, na základě kterých to lze posoudit. Etika neříká, co je dobré v konkrétní situaci, ale ukazuje, jak to posoudit. Předmět etiky – morální jednání a hodnocení jednání.

Co je etika? výrazy se slovním kmenem „eth“ (έθ-) pocházejí z řečtiny; druhá skupina pojmů se opírá o latinské „mos“; centrální pojem etika pochází od Aristotela. Ten se opírá o dvě slova řečtiny: έθος (ethos) a ήθος (éthos).

Co je etika? ETHOS zvyk, přizpůsobení, cvičení nebo obyčej; znamená kolektivní přesvědčení a způsoby jednání skupiny nebo společnosti; ÉTHOS bydliště, navyklý způsob jednání; označuje proto osobní postoj k životu, vědomě žitý základní postoj jedince nebo skupiny, individuální základní postoj člověka, jeho mravní stanovisko (hledisko), podle něhož se snaží vědomě vést svůj život. Etika = reflektuje společenské chování i individuální jednání a úsudky lidí z perspektivy toho, co je správné.

Co je etika? Tři druhy etiky: - deontologická etika - konsekvenční etika (utilitaristická) - etika charakteru - teorie přirozeného zákona - teorie přirozeného práva

Co je etika? Funkce etiky: deskriptivní: Popisuje a zkoumá morálku a morální jevy, činnost lidí v daném prostředí. normativní: Vykonává kritickou analýzu platných hodnot, norem, zvyklostí, a hledá způsoby, jak ovlivnit morálku a tak ji zdokonalit. Kritika normativní funkce?

Co je etika? Další dělení etiky (i teologické): fundamentální (co, proč) a aplikovaná (jak) individuální (mravní subjekt ve vztahu k sobě samému a k druhým) a sociální (život a praxe v rámci struktur, institucí, společnosti)

3. Elementy etické reflexe. Morálka. obsahově blízko řeckému ethos. Řecký výraz se přeložil do latiny pomocí slova mos a jeho plurálu mores: mos znamenalo více tradiční chování předků, mores zase mravy a nemravy, společensky platný vzor jednání. Pojem morálka tak zahrnuje celek příkazů, zákazů, zvyků a tradic společnosti, které jsou vzájemně uznané a ve společnosti všeobecně závazné. Atributy: dějinně tradované (předávané), sociálně orientované, konvenčně utvářené a všeobecně uznané způsoby chování a normy společnosti. Nejedná se o statický útvar: morálka se v průběhu dějin mění.

Elementy etické reflexe. Původ morálky: 1. náboženský přístup: odvozuje z nadpřirozena 2. biologizující: považuje ji za evoluční pokračování pudů a instinktů člověka 3. sociálně-historický: odmítá oba názory – morálka je kulturní způsob regulace chování / působí proti pudům a umožňuje společenskou kooperaci.

Elementy etické reflexe. Moralita: Výchozí otázka: Proč by měl být člověk vůbec jednat morálně, a ne nemorálně? Etice jde o odpověď s konečnou platností, za níž už se nemůže smysluplným způsobem jít zpátky pomocí žádné další otázky. A při této odpovědi se odvolává na to, co je bezpodmínečné (nepodmíněné), tedy čemuž už nepředchází nic jako jeho podmínka. Jestliže nejsou nadčasové zákony, podle čeho má pak skupina nebo společnost rozhodovat, které hodnoty a normy zachovat, a které se již překonaly a je třeba je nahradit? Podle jakého měřítka se má takový individuální a kolektivní vývoj posuzovat?

Elementy etické reflexe. Pokud chce etika poskytnout dostatečné odůvodnění morálky, musí se odvolat na to, co je bezpodmínečné (nepodmíněné), co platí s konečnou platností, co zaručuje její normativní nárok. Odpověď ->

Elementy etické reflexe. Soudy o morálkách potřebují vztažnou veličinu, a každá morálka potřebuje princip, na němž se zakládá: bázi, základ. A tento poslední důvod, který už nelze dále vztahovat k dalšímu důvodu, který je nepodmíněný, tento tedy princip každého morálního systému označuje etika moralitou. Hovoří se proto o nejvyšším kritériu, o poslední praktické zásadě, kterou nelze odvozovat z nějaké všeobecné normy a která funguje jako kánon dedukce, odůvodnění, ospravedlnění a kritiky podřízených norem.

Elementy etické reflexe. Moralita - princip všech morálek, legitimuje morálku jako morální morálku. Moralita znamená formální kvalitu konkrétních morálních norem. Pojmy moralita a morálka proto na sebe navzájem odkazují: morálka se může ospravedlnit jen s ohledem na princip morality tím, že prokáže své materiální normy jako výrazové formy bezpodmínečného nároku svobody, tak jako je princip morality při naplnění svého nároku odkázán na morálku, v níž se konkretizuje. Každá morálka se musí nechat měřit (testovat) podle výše uvedeného měřítka. Platnou morálku, resp. morální pravidlo lze zpochybnit nebo negovat na základě morality.

Elementy etické reflexe Mravnost. Mravnost je individuální postoj a zodpovědnost, který je zavázán bezpodmínečnému mravnímu nároku. jedna věc je nárok morálky, druhou věcí je individuální nárok: zda pravidla morálky vyhovují a dostačují přesvědčení jedince; etika vyjadřuje tento individuální nárok pomocí pojmu mravnost; mravnost ≠ morálka. Každá morálka dostává ospravedlnění (oprávnění) nebo odmítnutí právě před bezpodmínečným nárokem mravnosti.

Elementy etické reflexe Morálka – morální chování jako konání nebo nekonání, které se orientuje podle společensky platných norem. Mravnost – mravní jednání jako reflektované jednání, které jedinec chce a svobodně volí. Etická reflexe se vztahuje na obé.

Elementy etické reflexe

Elementy etické reflexe. Étos. Označuje spojení individuálních a společenských momentů; Označuje celek (souhrn) morálního chování a jednání lidí ve společnostech a zahrnuje mravy, obyčeje, tradice, zvyklosti a přesvědčení o tom, co je a co není morální/mravní. Étos označuje způsoby života jedince nebo skupiny (povolání), které jsou utvářeny určitými základními postoji a určitou racionalitou.

Elementy etické reflexe. Také se hovoří o étosu skupiny povolání (např. lékaře, sociálního pracovníka) – způsoby vytvořené určitými postoji a racionalitou (odborní a morální kompetence). Étos sociálních pracovníků: - Mezinárodní etický kodex sociální práce (2004) - Etický kodex sociálních pracovníků ČR (2006) - Doporučení rady Evropy o sociálních pracovnících (2001)

Elementy etické reflexe. Morální kompetence. Morálně kompetentní je ten, kdo je schopen a připraven zodpovědět své jednání na základě sebeurčení jako směřované podle etických principů a postojů. Morálně kompetentní je ten, kdo učinil moralitu principem své praxe. Jako morální se označí jednaní, jež vychází z morality, i když se v nějakém případě taková konkretizace dostane do konfliktu s normami nějaké platné morálky. Bude-li jednat morálně/mravně ze své morální kompetence, bude způsobilý doložit důvody svého konání/nekonání a hlavní důvod bude spočívat v moralitě.

Elementy etické reflexe. Etika: vědecká disciplína praktické filosofie, která se systematicky a metodicky zabývá individuální a společnou lidskou praxí z hlediska morální kvality.

4. Teologická etika. Vztah mezi náboženstvím a etikou/morálkou: - autonomní – etika je na náboženství nezávislá, principy odvoditelné rozumem či zkušeností - heteronomní – morálka závisí na náboženských přesvědčeních, ne pouze na rozumu a zkušenosti - teonomní – morálka vychází se stejného zdroje jako náboženství. Pozitiva?

Teologická etika. Teologická etika = etika v horizontu křesťanské víry, spojuje etiku s horizontem křesťanské víry a křesťanského života. / Etická reflexe, která pracuje na základě křesťanského poselství a křesťanské biblicky založené víry. Teologická etika = vědecká reflexe morálně-mravního úsudku a jednání člověka v horizontu křesťanské víry, spojuje otázku smyslu jednání, mravního požadavku a základních podmínek vědecké reflexe s horizontem křesťanské víry a života.

Teologická etika. Jaký specifický přínos má víra pro etickou reflexi? reprezentuje určitý pohled na člověka a svět; otevírá základní představu o tom, že a za jakých předpokladů se může lidský život vydařit (solidarita, pomoc slabým); je uskutečňováním života, které umožňuje kritiku individuálního jednání nebo kritiku struktur stávajících společenských poměrů (nasazení za spravedlnost); orientuje pohled na konkrétní morální problémy a motivuje ke kritickému úsudku a jednání.

Teologická etika. Proprium teologické etiky. vyznačuje se rozhodnutím pro osobu Ježíše Krista a pro porozumění člověku, které s tím jde ruku v ruce, a pro specifický horizont smyslu. Tyto oba momenty odlišují teologickou etiku od jiných etik. křesťanské chápání člověka: víra, že jsou lidé Bohem stvořeni a milováni a že je volá k zodpovědnosti za jejich jednání. Tím se formulují dvě podstatné charakteristiky člověka: rovnocennost (rovnoprávnost) a jedinečnost.

Teologická etika. Proprium teologické etiky proto představuje: rozhodnutí pro osobu Ježíše Krista jako rozhodnutí pro určité chápání člověka (rovnost, jedinečnost); určitý horizont smyslu (Bůh volá jako stvořitel člověka k zodpovědnosti za tento svět).

Teologická etika. Rozvinutí propria: Každý člověk je sám o sobě originální a nenahraditelný, ale není povýšen nad ostatní. Z tohoto chápání člověka a zaslíbené spásy vyrůstají opce jednání, jako jsou: solidarita člověka s člověkem, pomoc utlačovaným a slabým, ochrana lidské důstojnosti, zasazování se o spravedlnost, ochrana všeho živého a kritický odpor proti každé ideologii.

Teologická etika. Etické implikace víry: Rozdělení víry na systematické výpovědi a etické důsledky? Nehumánní křesťanská etika? Bůh lásky – kategorický imperativ lásky Boží etika paradigmatem lidské etiky

Teologická etika. Význam křesťanské víry pro křesťanskou mravnost: Ježíšovo poselství o Božím království jako měřítko křesťanského jednání. Role Ježíšova působení pro mravní jednání. Role křesťanské víry v teologicko-etické reflexi: Motivovat k mravnímu jednání, orientovat ho a orientovat v něm a korigovat jej.

Teologická etika. Shrnutí: TE reflektuje jednání za nároku víry (pod nárokem evangelia). Ten se konstituuje ne skrze specifické normativní směrnice, ale prostřednictvím rozhodnutí pro osobu Ježíše Krista. TE se ptá na dobrý život a správné jednání v perspektivě křesťanské víry a promýšlí důsledky pro tento život. Ty plynou z toho, že se otázka po jeho posledním cíli zodpovídá ve světle určité představy o lidském naplnění, a sice představy převzaté z biblického zjevení (sebesdělení Boha lidem lidským způsobem a lidmi hlásaným).

Případné otázky, konzultace, dodatečné informace na sirka@jabok.cz