Revize BREF STS Zkušenosti provozovatele Jiří Podlipný PSU 28.11.2018 Revize BREF STS, PSU, Podlipný, 28.11.2018
Revize BREF STS Základní informace BAT – Best Available Techniques – nejlepší dostupné techniky z hlediska ochrany ŽP BREF – referenční dokument o BAT – revize každých 8 let Nyní probíhá revize BREF pro Povrchové úpravy používající organická rozpouštědla Závěrečné jednání Sevilla - prosinec 2018 Předpoklad schválení aktualizovaného BREF 1.Q.2019 Do 4 let se musí provozy přizpůsobit novým BAT limitům a podmínkám Revize BREF STS, PSU, Podlipný, 28.11.2018
Revize BREF STS Dotčené lakovny ŠKODA AUTO MLADÁ BOLESLAV OCTAVIA, RAPID, FABIA, KAROQ, SEAT Toledo Kapacita 644 000 kar./rok KVASINY SUPERB, KAROQ, KODIAQ, Seat Ateca 310 000 kar./rok Srdce výroby ve společnosti ŠKODA tepe od nepaměti v Česku. V sídle podniku v Mladé Boleslavi a v závodech Vrchlabí a Kvasiny pracuje přibližně 30 000 zaměstnanců (2017), v Česku se v roce 2017 vyrobilo přes 767 474 vozů značky ŠKODA. V současnosti se vyrábí 60% všech vozů ŠKODA v ČR. Revize BREF STS, PSU, Podlipný, 28.11.2018
Revize BREF STS Zkušenosti Při sběru dat byly vyžadovány zbytečně podrobné údaje (např. teploty lázní) – řada provozovatelů odmítla vyplňovat kvůli úniku know-how Při návrhu BAT byly použity hodnoty pouze z některých provozů, přičemž nebylo zřejmé podle jakého klíče byly vybrány V návrhu BREF nejsou zcela jasně definovány bilanční prostory. Zejména u nově zaváděných specifických ukazatelů spotřeb energií, vody a produkce odpadů to může být zásadní problém Zcela zásadní je správné definování bilančního prostoru u navržených limitů pro kvalitu odpadních vod – není brána v potaz variabilita způsobů čištění odpadních vod (oddělené/ smíšené, interní/externí apod.). Snaha limitovat i nepřímé vypouštění, což je z hlediska dopadu na ŽP irelevantní. Revize BREF STS, PSU, Podlipný, 28.11.2018
Revize BREF STS Zkušenosti Emisní limity stanovené jako koncentrační či specifické na vyrobenou karoserii nedávají smysl a) nevyjadřují environmentální výkon technologie b) nelze porovnat jednotlivé technologie mezi sebou a určit BAT c) zvýhodňuje výrobce malých vozů Veškeré limitní hodnoty by měly být definovány jako specifické na 1 m2 olakované plochy – srovnatelnost jednotlivých technologií Návrh BREF nezohledňuje cross-media přístup tzn. nedochází ke potřebné integraci např.: a) limity pro oxidy dusíku pro dopalování VOC (vyšší teplota = méně VOC ale více NOx) b) limity pro množství odpadů (diskvalifikuje suché odlučování – nezohledňuje nebezpečnost odpadu a způsob nakládání s ním, nezohledňuje pozitivní dopad v ostatních složkách ŽP) Pozitivní zkušenost – nápomocný a věcný přístup MPO, zajištění překladu dotazníku Revize BREF STS, PSU, Podlipný, 28.11.2018