VELKOMORAVSKÁ ŘÍŠE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název dokumentu: Velkomoravská říše Autor: PhDr. Jana Burianová
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_16.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Velkomoravská říše Tvůrcem nejstaršího slovanského písma hlaholice (glagolica) byl soluňský učenec Konstantin Filosof (později přijal jméno Kyrillos -
Velká Morava (Velkomoravská říše)
Velká Morava Období století.
VYBER CO SEM NEPATŘÍ Avaři Slované Hunové Křesťan Pohan Muslim
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
VELKÁ MORAVA 7. ročník.
Velká Morava.
Dej 1 Velkomoravská říše
VELKOMORAVSKÁ ŘÍŠE Lenka Venclová 7.ročník.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Číslo materiálu: EU Název: Velká Morava 3. Autor: Mgr. Marek Lengál Třída:
Velká Morava České země v 9. a 10. století Raný středověk.
Velká Morava.
Velká Morava.
Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová
VELKÁ MORAVA A POČÁTKY KŘESŤANSTVÍ (CYRIL A METODĚJ)
Velká Morava Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Je to první stát na našem území. Velkomoravská knížata:
Cyril a Metoděj – apoštolové Slovanů
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Velká Morava Lubomír Berka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_12.
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Autor: Mgr. Ilona Nováková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Číslo materiálu: EU Název: Velká Morava 1. Autor: Mgr. Marek Lengál Třída:
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Z.Šupková Název šablonyIII/2.
VELKÁ MORAVA Název školy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
EU do škol PhDr. Jana Žáková
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Velká Morava.
Velká Morava.
VELKÁ MORAVA.
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Anotace: Seznámení se s životem a panovníky Velkomoravské říše. Název:
První státní útvary na našem území Sámova říše 1. Pravděpodobný rozsah Sámovy říše – označená červeně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Středověk – první státní útvary na našem území
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Cyril a Metoděj biografie.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_ Panovníci Velké Moravy
Druh učebního materiálu
Vliv Konstantina a Metoděje na vzdělanost Velké Moravy
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Velká Morava VY_32_Inovace_06SJ-4
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Velká Morava.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Velkomoravská říše Vlastivěda 4. ročník
VY_32_INOVACE_Lul_I_01 Velká Morava
Cyril a Metoděj.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
VELKOMORAVSKÁ ŘÍŠE.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Vlastivěda – obrazy ze starších dějin
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Křesťanství a středověká Evropa
Transkript prezentace:

VELKOMORAVSKÁ ŘÍŠE

Velkomoravská říše

Velkomoravská říše

Velkomoravská říše

Velkomoravská říše 822 První zmínka o Moravia (Magna) 830-846 833 843 846 846-870 První zmínka o Moravia (Magna) Mojmír I. Mojmír I. a Pribina Verdunská smlouva † Mojmír I. Rastislav (Rastic) dosazen Ludvíkem Němcem

Velkomoravská říše

Velkomoravská říše 846-870 Rastislav (Rastic) dosazen Ludvíkem Němcem 861 Rastislav (Rastic) dosazen Ludvíkem Němcem Spojenectví s Karlomanem – dobytí Blatenského knížectví a prosazení Kocela Co na to Ludvík Němec?

Velkomoravská říše 846-870 Rastislav (Rastic) dosazen Ludvíkem Němcem 861 Rastislav (Rastic) dosazen Ludvíkem Němcem Spojenectví s Karlomanem – dobytí Blatenského knížectví a prosazení Kocela Jak to asi dopadlo?

Velkomoravská říše 846-870 Rastislav (Rastic) dosazen Ludvíkem Němcem 861 Rastislav (Rastic) dosazen Ludvíkem Němcem Spojenectví s Karlomanem – dobytí Blatenského knížectví a prosazení Kocela Co s tím může Rastislav do budoucna dělat?

Velkomoravská říše 860 Rastislav – poselstvo k papeži Z jakého důvodu? Jak to asi dopadlo a proč? Co může Rostislav udělat dál?

Cyrilometodějská misie Jaký účel měla misie splnit? Co k tomu Konstantin s Metodějem potřebovali?

Cyrilometodějská misie Šel tedy filosof, a jak bylo jeho dávným obyčejem, oddal se modlitbě i s jinými pomocníky. Krátce nato zjevil mu to Bůh, který slyší modlitby svých služebníků, a ihned složil písmena a začal psát slova evangelia: Na počátku bylo slovo a slovo bylo od Boha a Bůh byl slovo a tak dále.

Cyrilometodějská misie Šel tedy filosof, a jak bylo jeho dávným obyčejem, oddal se modlitbě i s jinými pomocníky. Krátce nato zjevil mu to Bůh, který slyší modlitby svých služebníků, a ihned složil písmena a začal psát slova evangelia: „Iskoni bję slovo i slovo bję ot Boga i Bog bję slovo…“

Velkomoravská říše 868 Konstantin s Metodějem k papeži Z jakého důvodu? Jak to asi dopadlo a proč?

Velkomoravská říše 868 Konstantin s Metodějem k papeži 869 870 – 873 885 Konstantin s Metodějem k papeži Konstantin – klášter – Cyril - † Metoděj arcibiskupem Metoděj vězněn Metoděj † Gorazd, Wiching - vyhnání

Velkomoravská říše 846-870 Rastislav (Rastic) dosazen Ludvíkem Němcem 864 869 Rastislav (Rastic) dosazen Ludvíkem Němcem Útok Ludvíka na Moravu – Rastislav uznal závislost Nový útok Ludvíka na Moravu – nedobyl hlavní centrum Kde asi leželo?

Velkomoravská říše

Velkomoravská říše Konec 50. let Svatopluk se ujal Nitranska 870 871 871 - 894 Svatopluk se ujal Nitranska Státní převrat Svatopluk uvězněn Povstání proti „místodržícím“ – Slavomír Svatopluk knížetem

Velkomoravská říše

Velkomoravská říše 872 Ludvík Němec - útok na Moravu Svatopluk je podporován českým knížetem Bořivojem PROČ? 883? – Bořivoj pokřtěn na ?Velehradě? 888 (889) – Bořivoj † Čechy součástí Velké Moravy

Velkomoravská říše 885 – Vyhnání Metodějových žáků z Moravy PROČ? 890 - 893 3x neúspěšný útok Východofrancké říše na Moravu 894 – Svatopluk † (legenda o třech prutech)

Velkomoravská říše PROČ? 904 -907 zánik Velké Moravy 894 – ?907? – Mojmír II. Svatopluk II. nitranským knížetem 895 – samostatnost Čech (ale také např. Lužických Srbů) PROČ? počátek 10. stol. – útoky Maďarů 904 -907 zánik Velké Moravy

Velkomoravská říše Důležitá jména Důležitá data Důležité pojmy Místopis Kultura Velké Moravy

MÍSTOPIS Valy a Kopčany u Mikulčic Staré město u Uherského Hradiště Nitra Děvín Pohansko u Břeclavi Znojmo

MÍSTOPIS

Velkomoravská říše Důležitá jména Důležitá data Důležité pojmy Místopis Kultura Velké Moravy

KULTURA VELKÉ MORAVY Proglas Panonské legendy

Život Konstantinův ...Rostislav, kníže moravský, z vnuknutí Božího a po úřadě se svými knížaty a s Moravany vypravil poselství k císaři Michaelovi,, v němž pravil: „Náš lid se odřekl pohanství a drží se křesťanského zákona, ale nemáme takového učitele, který by nám pravou křesťanskou víru vyložil, aby též jiné kraje nás napodobily. Pošli nám tedy, pane, takového biskupa a učitele, neboť od vás se vždy dobrý zákon šíří do všech krajů." Císař shromáždil poradní sbor a povolal Konstantina filosofa, sdělil mu tuto věc a pravil: „Vím, filosofe, žes unaven, aleje třeba, abys tam šel, neboť tuto věc nemůže nikdo vykonat tak jako ty."

Život Konstantinův Filosof odpověděl: ,,Ač jsem unaven a tělesně churav, půjdu tam s radostí, mají-Ii knihy v svém jazyku." Císař mu pravil: „Můj děd i můj otec i mnozí jiní hledali to a nenašli, kterak to mohu já nalézt?" Filosof řekl: „Kdopak může psát řeč na vodu a získat si jméno kacíře?" Odpověděl mu opět císař se svým strýcem Bardou: „Chceš-li ty, může ti to dát Bůh, který dává všem, kdo o to prosí bez pochybování, a otvírá tlukoucím." Šel tedy filosof, a jak bylo jeho dávným obyčejem, oddal se modlitbě i s jinými pomocníky. Krátce nato zjevil mu to Bůh, který slyší modlitby svých služebníků, a ihned složil písmena a začal psát slova evangelia: Na počátku bylo slovo a slovo bylo od Boha a Bůh byl slovo a tak dále.

Život Konstantinův Když přišel na Moravu, přijal jej Rostislav s velikou úctou, shromáždil žáky a dal je k němu do učení. Brzy přeložil všechen církevní řád a naučil je jitřním a ostatním hodinkám, nešporám, kompletáři i obřadům mešním. I otevřely se podle slova prorokova uši hluchých, aby slyšely slova Písma, a jazyk zajíkavých zjasněl. Bůh se nad tím zaradoval a ďábel zastyděl. „Tím se Bůh nijak neslaví, neboť kdyby mu to bylo vhod, cožpak by nebyl mohl způsobit, aby od počátku psali písmem své řeči a tak slavili Boha? Ale on si vyvolil jen tři jazyky, hebrejský, řecký a latinský, jen těmi se má Bohu vzdávat chvála." Ti, kdo tak mluvili, byli latinští a franští arcikněží s kněžími a učedníky.

Život Konstantinův Filosof se s nimi potýkal jako David s cizozemci a porážel je slovy Písma a nazval je trojjazyčníky a pilátníky, ježto Pilát tak napsal v nadpise (kříže) Páně. A tak působil na Moravě čtyřicet měsíců, potom odešel vysvětit své žáky. Na cestě přijal jej panonský kníže Kocel a velmi si oblíbil slovanské knihy, takže se jim naučil a dal také na padesát žáků v nich vyučit, a s projevy veliké úcty jej vyprovodil. Nevzal však ani od Rostislava, ani od Kocela ani zlata, ani stříbra, ani žádné jiné věci, ale posloužil jim slovem evangelia bez odměny, toliko si vyprosil od obou devět set zajatců a propustil je.

KULTURA VELKÉ MORAVY

KULTURA VELKÉ MORAVY

KULTURA VELKÉ MORAVY

KULTURA VELKÉ MORAVY

KULTURA VELKÉ MORAVY

KULTURA VELKÉ MORAVY

KULTURA VELKÉ MORAVY