Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_KOLMICE Název materiálu: Kolmice Předmět: Matematika Ročník: 4. Časová dotace: 30 min. Datum ověření: 30. 10. 2012 Jméno autora: Mgr. Vladislav Rusín Klíčová slova: Kolmice, konstrukce kolmice, pravítko s ryskou Výchovné a vzdělávací cíle: Žák se naučí poznat kolmé přímky a sestrojit kolmici pomocí rysky na pravítku. Rozvíjené klíčové kompetence: Kompetence k učení a k řešení problémů Anotace, metodický list: Žáci se naučí poznat kolmé přímky a sestrojit kolmici pomocí rysky na pravítku. Použité zdroje: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/db/Prav%C3%BD_%C3%BAhel.png, http://nd04.jxs.cz/086/409/a02c67b5fb_68530958_o2.jpg Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace
Zpracoval: Mgr.Vladislav Rusín Kolmice Zpracoval: Mgr.Vladislav Rusín
Kolmice je geometrický útvar. Je to přímka, která protíná jinou přímku a svírá s ní pravý úhel, tedy úhel 90°. Přímky jsou kolmé na sebe navzájem.
Konstrukce kolmice
Kolmici lze v rovině nejsnadněji narýsovat pomocí trojúhelníku s ryskou a to tak, že se ryska přiloží na přímku a podle hrany trojúhelníku narýsujeme kolmici k této přímce. a a a b b
Jde to ale také pomocí kružítka a pravítka nebo trojúhelníku bez rysky. Budeme se učit později. Vydrž!! Ještě bys tomu nerozuměl. Tak jo, tady máš alespoň postup:
Na první přímce se zvolí dva různé body stejně daleko od bodu, kde se kolmice mají protínat. Tyto body pak poslouží jako středy pro kružnice s poloměry většími než je vzdálenost jejich středů od bodu průniku budoucích kolmic. Posléze již jen stačí spojit průniky takto vytvořených kružnic a kolmice na přímku je hotová.
No a vypadá to asi takto:
No vždyť jsem ti říkal, že tomu ještě nebudeš rozumět.
Kde na obrázku vidíš kolmice?