Novelizace zákona č. 84/1990 Sb. , o právu shromažďovacím (zákon č

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Vedení správního řízení
Občanské soudní řízení II.
Právo pro podnikatele II
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Sdružování a shromažďování občanů Přednáška SVNIT M. Horáková.
Shromažďování občanů M. Horáková. Právo shromažďovací Ústavní vymezení Právní vymezení: z.č. 84/1990 Sb., v plat. znění.
Sankce a ochranná opatření v přestupkovém právu
Právo na informace Tereza Danielisová,
Správní řízení v oblasti veřejné podpory
Exekuční řád po novelách
Kontrola veřejné správy I.
Veřejnoprávní smlouvy
Správní řízení při ukládání pokut za porušení zákonů Ing. Jan Kovář Státní energetická inspekce.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Systém kontrolní činnosti SEI
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Systém kontrolní činnosti SEI
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Správní řízení M. Horáková Přednáška Správní řízení 5.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Aneb právo shromažďovací a jiné trable neonacistů 
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Řízení ve věcech důchodového a nemocenského pojištění
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Územní samospráva Obce
Správní právo procesní instituty Jana Jurníková. Procesní pojmy a instituty obecný úvod část druhá s.ř. Vztahují se na všechny fáze správního.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
2. Správní trestání a správní delikty
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
NOVINKY V ZÁKONĚ O PŘESTUPCÍCH Změny k
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí.
„Právní záruky zákonnosti“ v oblasti přístupu k informacím Mgr. Lukáš Rothanzl ( )
Manuál pro obce k zákonu o právu shromažďovacím. Proč? K dispozici není žádný kvalitní komentář k zákonu č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, který.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Účinnosti nabyl ke dni 1. srpna 2016
Veřejnoprávní smlouvy
JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.
Novelizace zákona č. 84/1990 Sb. , o právu shromažďovacím (zákon č
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje Policejní bezpečnostní opatření na 1. květen 2015 V Brně dne 27. ledna 2018.
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Umisťování staveb.
Správní právo procesní
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Lhůty ve správních řízeních
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD
GDPR a budoucí redakční praxe
Zahájení a průběh správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Novelizace zákona č. 84/1990 Sb. , o právu shromažďovacím (zákon č Novelizace zákona č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím (zákon č. 252/2016 Sb.) 1

Cíle novely Aktualizace terminologie Reakce na judikaturu NSS Upřesnění a konkretizace pravomocí policie a obecního úřadu Možnost řešit konflikty při výkonu práva shromažďovacího – zejména kolize více shromáždění či jiných akcí Zpřesnění a aktualizace správního trestání

Státní orgán → orgán veřejné moci Útvar Policie ČR apod. → Policie ČR Změny terminologie Občan → „každý“ Státní orgán → orgán veřejné moci Útvar Policie ČR apod. → Policie ČR Příslušník, velitel apod. → policista Národní výbor → úřad Přenosné nemoci → infekční onemocnění

Dílčí změny a ne-změny Pojem shromáždění - § 1/2 (obsahově beze změn; východiskem účel akce, jinak viz 8 As 101/2011- 186, 8 As 39/2014-26 – Modrava I., II.) Okruh zákazu kolem Parlamentu - § 1/4 (zúžení na výčet ulic, viz přílohu č. 1) Svolavatel - § 3 – nezměněno, třeba ale výklad v souladu s mezin. Úmluvami (viz též § 5/3/e) ShrZ) Spontánní shromáždění - § 4/1 – nezměněno X doktrína, judikatura.., viz i § 12/2 ShrZ Podřízení celého procesu s.ř. – rozhodnutí o podmínkách shr. či zákazu shr. 1. úkonem v řízení

Oznámení shromáždění Oznamování – 5 dnů předem, zrušeno osobní podání / povinné hodiny podatelny Náležitosti oznámení – rozšířeno o adresu k doručování a e-mail, telefon či jiný kontaktní údaj; obsah dle ShrZ, forma dle s.ř.; zástupce povinný jen u skupiny svolavatelů Opravy oznámení - § 5/5 – neprodlené upozornění na vady (v náležitostech dle odst. 3) Odložení oznámení – § 5/6 – pokud ve stanovené lhůtě neodstraněny vady nebo nejde o shrom. – ochrana oznamovatele, o odvolání do 3 dnů

Povinnosti svolavatele Plnění pokynů úřadu a Policie ČR - § 6/5/a) Přítomnost na ohlášeném shromáždění - § 6/5/c) Neplnění povinností dle § 6/4 – 6 přestupkem - § 14/3/c) (dříve ne odst. 5) Jinak beze změn

Povinnosti účastníků Vedle střelných zbraní, výbušnin či jiných „zbraní“ nelze ani pyrotechniku Maskování – zůstal zákaz X třeba vykládat ústavně konformně (tolerovat/nepostihovat masky sloužící účelu shrom., nikoliv k páchání výtržností v anonymitě) Jinak beze změn

Působnost úřadu Stanovení podmínek konání shromáždění – pro účely ochrany veřejného pořádku nebo práv a svobod jiných – § 8/2 Buď pro samostatné shromáždění (inspirace Německem – progromy, vzbuzování paniky…) Nebo pro kolize – a) s jiným shromážděním, b) s kulturním podnikem → úprava místa, času, nejdříve pokus o dohodu, úprava posl.možností Zástupce úřadu nárok na účast a součinnost, Možnost udílet pokyny, řešit střety a konflikty více práv – proporcionalita, přiměřenost, účelnost Totéž může policista (není-li úřad / nebo s ohledem na okolnosti – velký rozsah, agresivní dav…)

Zákaz shromáždění Základní důvody se nemění - 1) extremistické směřování, 2) násilí a hrubá neslušnost, 3) jiné porušení zákonů či ústavy, 4) nebezpečí pro zdraví, 5) kolize s jiným shromážděním, 6) omezení dopravy a zásobování U kolize podmínkou zákazu a) nemožnost dohody mezi svolavateli, a b) stanovení podmínek konání shromáždění by bylo zjevně neúčelné (např. příliš mnoho shromáždění) Jednoznačnější zákaz ex lege – kolem budov Parlamentu (návazně pak i důvod k rozpuštění); kolem ÚS neřešeno

Proces zákazu či stanovení podmínek shromáždění Zákaz do 3 pracovních dnů (od okamžiku, kdy podání perfektní dle požadavků ShrZ) Stanovení podmínek do 3 pracovních dnů – od oznámení kolidujícího shromáždění / nebo od zjištění jiných okolností – nejpozději 2 dny před shr.; stanovení podmínek nesmí bránit realizaci dřívějšího shromáždění nebo kulturního podniku Nelze se odvolat, Přezkum přímo soudem – do 3 pracovních dnů od odstranění vad podání; doručeno vyvěšením na úřední desce (+ jako obvykle) V případě zrušení – dle oznámení nebo do 30 dnů

Rozpuštění shromáždění Jako v dosavadní úpravě X mírné rozšíření Zakázané – ukončit Neoznámené - rozpustit, pokud podmínky dle § 10/1 – 3 Oznámené – rozpustit, pokud odchýlení až k § 10/1, nebo pokud mimořádné okolnosti dle § 10/2, 3 Jakékoliv – rozpustit, pokud a) podezření na páchání tr.činů, b) nerespektování rozhodnutí o podmínkách, c) zbraně či maskování + nápravu nelze jinak (např. zákroky X jednotlivcům)

Proces rozpuštění, pravomoc Pokyny k ukončení - jako v dosavadní úpravě (výzva k ukončení svolavateli – pokud nic, tak sdělení, že shr. je rozpuštěno + výzva k rozchodu – v rámci sdělení sdělit důvody rozpuštění – a následky neuposlechnutí; srozumitelně, nahlas) Charakter rozpuštěné – zásah na místě Rozpouští zástupce úřadu X Není-li zástupce úřadu, nebo je-li nečinný – policista (příp. též krajský úřad nebo MV) – postupují stejně, jako by byly zástupcem úřadu Lhůta pro správní žalobu na nezákonný zásah (nezákonné rozpuštění) – 15 dnů

Přestupky a správní delikty § 14 odst. 1 ShrZ – přestupek jakékoliv fyz.osoby a) neuposlechnutí svolavatele nebo pořadatelů, bránění v plnění jejich povinností b) bránění v rozchodu c) ztěžování nebo bránění v přístupu d) neplní pokyny úřadu nebo policie e) bránění ve splnění účelu shr. nepřístojným chováním f) neoprávněné úmyslné bránění, v podstatném rozsahu, výkonu shr. práva

§ 14 odst. 2 ShrZ – přestupek účastníka shr § 14 odst. 2 ShrZ – přestupek účastníka shr. a) střelné zbraně, výbušnina, pyro, jiná „zbraň“ b) maskování c) neuposlechnutí výzvy svolavatele nebo úřadu/policie k rozchodu

§ 14 odst. 3 ShrZ – přestupky svolavatele a) svolávání nebo pořádání shr. bez oznámení b) svolávání nebo pořádání zakázaného shr. c) neplnění povinností dle § 6 odst. 4 – 6 bez vážného důvodu d) neplnění podmínek konání shromáždění e) neučiní opatření k rozchodu ---------------- Za přestupky dle § 14/1 – 3 lze pokutu do 15.000,- Kč

§ 14a ShrZ – správní delikty svolavatele – pr § 14a ShrZ – správní delikty svolavatele – pr. osoby a) svolávání nebo pořádání shr. bez oznámení b) svolávání nebo pořádání zakázaného shr. c) neplnění povinností dle § 6 odst. 4 – 6 d) neplnění podmínek konání shromáždění e) neučiní opatření k rozchodu ---------------- Za správní delikty dle § 14a se uloží pokuta do 30.000,- Kč § 14b – liberační ustanovení pro PO, kritéria pro uložení pokuty PO; subjektivní lhůta pro proj. spr. deliktů 1 rok, objektivní 3 roky; správní delikty projednává obec

Informace a zdroje Sněmovní tisk 510 – viz důvodovou zprávu Metodické podklady MV ČR: http://www.mvcr.cz/clanek/shromazdovani-a- koordinacni-dohody.aspx (Některé) zápisy z konzultačních dnů OVS MV Komentáře – C.H.Beck, Wolters Kluwer (?) www.nssoud.cz Kontakty níže..:

Kontakt: JUDr. Kateřina Jamborová Odbor bezpečnostní politiky a prevence kriminality MV katerina.jamborova@mvcr.cz 974 833 178 Mgr. Jan Potměšil Odbor bezpečnostní politiky prevence kriminality MV jan.potmesil@mvcr.cz 974 832 518