DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_30_MEZIDRUHOVE_VZTAHY_ MEZI_ORGANISMY_V_EKOSYSTEMU Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby 1.12.2013 Anotace Prezentace vysvětluje vztahy mezi organismy nebo jejich populacemi v ekosystému. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Mezidruhové interakce mezi jedinci nebo populacemi v ekosytému Negativní – antagonistické Pozitivní – synergistické Neutrální – nepůsobí pozitivně ani negativně
Ad A) antagonistické vztahy a) Amensalismus jedna populace – inhibitor - ovlivňuje negativně populaci jiného druhu – amenzála - (potlačuje růst a vývoj, způsobí i zánik). převážně vztahy mezi živočichy
Prohlédněte si obrázek na uvedené internetové adrese. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Down_the_water_hole.jpg Prohlédněte si obrázek na uvedené internetové adrese. Určete inhibitora a amenzála. Inhibitorem jsou sloni Amenzálem jsou trávy na břehu napajedla – jsou sešlapávány slony – postupně jsou zničeny
Specifickým případem amenzalismu je Alelopatie Jde o vliv inhibitoru vylučovanými chemickými látkami. Jde zejména o vztahy u rostlin – výměšky kořenů do půdy, - výluhy nadzemních částí deštěm Vylučované chemické látky: silice, terpeny, fenoly, alkaloidy, antibiotika, fytoncidy aj. Autoinhibice – alelopatie mezi jedinci téže populace
Který do ČR introdukovaný strom působí svými výměšky na okolní vegetaci a postupně ji vytlačuje z biotopu?
Trnovník akát je inhibitorem, působí alelopaticky na okolní vegetaci
b) kompetice Obě populace se negativně ovlivňují navzájem, vítězí konkurenceschopnější, adaptabilnější Negativní vliv je způsoben zejména snížením hladiny zdrojů a) v důsledku čerpání b) v důsledku bránění teritoria Uveďte příklady kompetice v důsledku čerpání a bránění teritoria
kompetice a) v důsledku čerpání př. rostliny – roztoky v půdě ovce x zdivočelí králíci kopytníci na stejné pastvině hmyz na zemědělských plodinách b) v důsledku bránění teritoria př. boj o mršinu
c) Predace jeden organismus - kořist je potravou organismu druhého - predátora, kořistníka Při predaci je kořist živá. Srovnejte
c) Predace Kořist – zvýšená plodnost - krycí zbarvení - pach, jed - ochrana Predátor silnější, rychlejší, větší
http://books.fs.vsb.cz/sipro/obr/obr432.gif Na uvedené stránce je znázorněna velikost populace predátora a jeho kořisti v čase. Srovnejte: početnost predátora a kořisti v určitém úseku sledování
Zákony Vito Voltera Predátor je méně početný než kořist Populace kořisti a predátora kolísají kolem střední hodnoty. Vzrůst populace predátora je časově zpožděna za růstem populace kořisti.
d) parazitismus Nutné soužití parazita a hostitele U rostlin vzácné záraza, podbílek šupinatý Hemiparazit – jmelí bílé, černýš hajní Rozdíl oproti parazitům?
d) parazitismus Nutné soužití parazita a hostitele U rostlin vzácné záraza, podbílek šupinatý Hemiparazit – jmelí bílé, černýš hajní fotosyntetizují
Vysvětlete: Ektoparazit Endoparazit Parazitoid (http://cs.wikipedia.org/wiki/Lum%C4%8D%C3%ADk_%C5%BElutonoh%C3%BD )
Vysvětlete: Ektoparazit – na povrchu hostitele Endoparazit – uvnitř hostitele Parazitoid – nakonec svého hostitele usmrtí, pokračuje ve vývoji jiným vývojovým stádiem (http://cs.wikipedia.org/wiki/Lum%C4%8D%C3%ADk_%C5%BElutonoh%C3%BD )
Ad B) synergistické vztahy a) protokooperace (kooperace) Spolupráce - dočasné volné soužití, není nutné, ale prospěšné Př.: Společné hnízdění různých ptáků – lepší ochrana Opylování květů
b) Mutualismus - symbióza Trvalá vazba, prospěch obou Uveďte příklady:
b) Mutualismus - symbióza Trvalá vazba, prospěch obou Uveďte příklady: lichenismus mykorhiza bachořci + složený žaludek skotu Eschreicia coli + střevo člověka Rhizobium + bobovité rostliny
c) komenzálismus Vztah hostitele a komenzála, který hostitele neovlivňuje Komenzál má prospěch, uzavřený vztah Př. Hyeny, supi a šelmy Určete komenzála.
c) komenzálismus Vztah hostitele a komenzála, který hostitele neovlivňuje Komenzál má prospěch, uzavřený vztah Př. Hyeny, supi a šelmy komenzálové
Specifickým příkladem komenzálismu je epifytismus Využití organismu jako podložky Orchideje Bromélie Lišejníky ……
Zdroje: LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN 80-7168-828-2. BOTAURUS. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Robinia-pseudoacacia-12-V-2007-6032.jpg BERN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vulpes_vulpes_standing_in_snow.jpg MODMATE. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Feldhase_Schiermonnikoog.JPG LINDMAN, Carl Axel Magnus. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:125_Lathraea_squamaria.jpg NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maretak_in_lijsterbes_-_detail.JPG PENT. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Melampyrum_nemorosum_photo.jpg PISMIRE. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Baumbewohner.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Lum%C4%8D%C3%ADk_%C5%BElutonoh%C3%BD http://books.fs.vsb.cz/sipro/obr/obr432.gif http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Down_the_water_hole.jpg