DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_AJ_4_FIG_14_CANADA.
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Daňová evidence.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_19_SPRAVNI_PRAVO.
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
EKOLOGIE (oikos = dům; logos – slovo)
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekologie živočišných společenstev a populací
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-17
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Digitální učební materiál
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Různé podmínky života na Zemi
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Digitální učební materiál
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_30_MEZIDRUHOVE_VZTAHY_ MEZI_ORGANISMY_V_EKOSYSTEMU Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby 1.12.2013 Anotace Prezentace vysvětluje vztahy mezi organismy nebo jejich populacemi v ekosystému. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Mezidruhové interakce mezi jedinci nebo populacemi v ekosytému Negativní – antagonistické Pozitivní – synergistické Neutrální – nepůsobí pozitivně ani negativně

Ad A) antagonistické vztahy a) Amensalismus jedna populace – inhibitor - ovlivňuje negativně populaci jiného druhu – amenzála - (potlačuje růst a vývoj, způsobí i zánik). převážně vztahy mezi živočichy

Prohlédněte si obrázek na uvedené internetové adrese. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Down_the_water_hole.jpg Prohlédněte si obrázek na uvedené internetové adrese. Určete inhibitora a amenzála. Inhibitorem jsou sloni Amenzálem jsou trávy na břehu napajedla – jsou sešlapávány slony – postupně jsou zničeny

Specifickým případem amenzalismu je Alelopatie Jde o vliv inhibitoru vylučovanými chemickými látkami. Jde zejména o vztahy u rostlin – výměšky kořenů do půdy, - výluhy nadzemních částí deštěm Vylučované chemické látky: silice, terpeny, fenoly, alkaloidy, antibiotika, fytoncidy aj. Autoinhibice – alelopatie mezi jedinci téže populace

Který do ČR introdukovaný strom působí svými výměšky na okolní vegetaci a postupně ji vytlačuje z biotopu?

Trnovník akát je inhibitorem, působí alelopaticky na okolní vegetaci

b) kompetice Obě populace se negativně ovlivňují navzájem, vítězí konkurenceschopnější, adaptabilnější Negativní vliv je způsoben zejména snížením hladiny zdrojů a) v důsledku čerpání b) v důsledku bránění teritoria Uveďte příklady kompetice v důsledku čerpání a bránění teritoria

kompetice a) v důsledku čerpání př. rostliny – roztoky v půdě ovce x zdivočelí králíci kopytníci na stejné pastvině hmyz na zemědělských plodinách b) v důsledku bránění teritoria př. boj o mršinu

c) Predace jeden organismus - kořist je potravou organismu druhého - predátora, kořistníka Při predaci je kořist živá. Srovnejte

c) Predace Kořist – zvýšená plodnost - krycí zbarvení - pach, jed - ochrana Predátor silnější, rychlejší, větší

http://books.fs.vsb.cz/sipro/obr/obr432.gif Na uvedené stránce je znázorněna velikost populace predátora a jeho kořisti v čase. Srovnejte: početnost predátora a kořisti v určitém úseku sledování

Zákony Vito Voltera Predátor je méně početný než kořist Populace kořisti a predátora kolísají kolem střední hodnoty. Vzrůst populace predátora je časově zpožděna za růstem populace kořisti.

d) parazitismus Nutné soužití parazita a hostitele U rostlin vzácné záraza, podbílek šupinatý Hemiparazit – jmelí bílé, černýš hajní Rozdíl oproti parazitům?

d) parazitismus Nutné soužití parazita a hostitele U rostlin vzácné záraza, podbílek šupinatý Hemiparazit – jmelí bílé, černýš hajní fotosyntetizují

Vysvětlete: Ektoparazit Endoparazit Parazitoid (http://cs.wikipedia.org/wiki/Lum%C4%8D%C3%ADk_%C5%BElutonoh%C3%BD )

Vysvětlete: Ektoparazit – na povrchu hostitele Endoparazit – uvnitř hostitele Parazitoid – nakonec svého hostitele usmrtí, pokračuje ve vývoji jiným vývojovým stádiem (http://cs.wikipedia.org/wiki/Lum%C4%8D%C3%ADk_%C5%BElutonoh%C3%BD )

Ad B) synergistické vztahy a) protokooperace (kooperace) Spolupráce - dočasné volné soužití, není nutné, ale prospěšné Př.: Společné hnízdění různých ptáků – lepší ochrana Opylování květů

b) Mutualismus - symbióza Trvalá vazba, prospěch obou Uveďte příklady:

b) Mutualismus - symbióza Trvalá vazba, prospěch obou Uveďte příklady: lichenismus mykorhiza bachořci + složený žaludek skotu Eschreicia coli + střevo člověka Rhizobium + bobovité rostliny

c) komenzálismus Vztah hostitele a komenzála, který hostitele neovlivňuje Komenzál má prospěch, uzavřený vztah Př. Hyeny, supi a šelmy Určete komenzála.

c) komenzálismus Vztah hostitele a komenzála, který hostitele neovlivňuje Komenzál má prospěch, uzavřený vztah Př. Hyeny, supi a šelmy komenzálové

Specifickým příkladem komenzálismu je epifytismus Využití organismu jako podložky Orchideje Bromélie Lišejníky ……

Zdroje: LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN 80-7168-828-2. BOTAURUS. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Robinia-pseudoacacia-12-V-2007-6032.jpg BERN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vulpes_vulpes_standing_in_snow.jpg MODMATE. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Feldhase_Schiermonnikoog.JPG LINDMAN, Carl Axel Magnus. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:125_Lathraea_squamaria.jpg NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maretak_in_lijsterbes_-_detail.JPG PENT. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Melampyrum_nemorosum_photo.jpg PISMIRE. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 1.12.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Baumbewohner.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Lum%C4%8D%C3%ADk_%C5%BElutonoh%C3%BD http://books.fs.vsb.cz/sipro/obr/obr432.gif http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Down_the_water_hole.jpg