Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidice.
Advertisements

Druhy přísudku Skladba věty.
Věta s podmětem, bez podmětu, větný ekvivalent Autor:
Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. L5 ex 3: my a já 1. Včera nám představil tu dívku.
Vypracovala:Mgr.Silvie Reitharová
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Procvičujeme větné členy 2
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Větné členy.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
VĚTNÉ ČLENY V PŘÍSTAVKOVÉM VZTAHU
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk. lexikální záporné slovo obsahuje předponu NE-/NI- záporné slovo popírá význam příslušného kladného slova nebo vyjadřuje jeho opak.
Hrátky s češtinou.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_04 Tematická.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Zvláštnosti větné stavby
Spojky.
Elipsa a zeugma Jan Martikán (325587).
Automaticky se zvukem Kdybych mohl(a) vzít Tvoje nesnáze do rukou, hodil(a) bych je do moře.
Vedlejší věta podmětná, přísudková
OSTROV CUKROVÍ Vytvořila: Marie Anna Kurková START.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Český jazyk – 7. ročník. Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy 7, SPN, Praha E.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ vedlejší věta podmětná Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Věta jednočlenná, věta dvojčlenná, větný ekvivalent 7. třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY V ymysli k obrázkům věty,
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková PŘEDMĚT Pt Chlapec = viděl stromek hvězdu dárky ozdoby světlo sníh.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent
Opakujeme vedlejší věty 1
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Zvláštnosti větné stavby
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Zájmena pravopis Kdo? Nikdo? Já! Někdo? Všichni?.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Odchylky od větné stavby
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Druhy přísudku Skladba věty.
Psaní přímé řeči.
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Samostatný větný člen… Autor Chňoupková Martina

Samostatný větný člen Osamostatnělý větný člen Elipsa Mgr. Martina Chňoupková

Samostatný větný člen Je sice součástí věty, ale stojí v ní samostatně, je oddělen čárkou. Použijeme ho, když na něj chceme poukázat, naznačit, že je důležitý, obsahuje novou informaci. Samostatný větný člen nalezneme například v těchto větách: Prázdniny, ty jsem si letos opravdu užil. Bydleli jsme v penzionu, u moře.

Osamostatnělý větný člen není součástí věty a stojí zcela samostatně nemá část podmětovou ani přísudkovou → nelze ho považovat za větu vyskytuje se převážně v mluveném projevu → umožňuje zestručnit vyprávění, navodí dojem určité dramatičnosti. Konečně jsem tady. Pešky. Deset kilometrů.

Elipsa (výpustka) Ve větě vynecháme tu část, která je příjemci známá a bez níž větu dokáže pochopit. Používáme ji pro zestručnění mluveného či písemného projevu. Pokud se nás někdo zeptá: Jak se ti daří? Odpovíme jen: Dobře. (namísto Daří se mi dobře).

Rozlište samostatný (SVČ) a osamostatnělý větný člen (OSVČ): Kvalitní práci, tu potřebujeme především. Včera jsem četla do rána, dobrodružný román. Držela v ruce dopis. Od Marty. Konečně. Bratr, ten si nikdy z ničeho nic nedělal. Hudba, ta dovede pohladit duši. Musíš k ortopedovi. Do Prahy. Byl to snad její osud, neustále se litovat. Bylo tam příjemně. Ticho. Sladkosti, ty já ráda. SVČ OSVČ

Charakterizujte elipsu: Umíš na klavír? Co chceš? Nic. Rychle, kamaráde, pobízel Honzu. Autobus do Brna odjíždí v jedenáct. Kdy tě zase uvidím. Nevím. Udělal jsi to? Ano. Umíš (hrát) na klavír. Co chceš? Nic (nechci). V této větě se elipsa nevyskytuje. Autobus do Brna odjíždí v jedenáct (hodin). Kdy tě zase uvidím. Nevím (kdy mě uvidíš). Udělal jsi to? Ano, udělal.