Název projektu: Podpora výuky v technických oborech Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0458 Název šablony: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název školy: SOŠ NET OFFICE Orlová, spol. s r.o. Vypracoval/a: Ing. Joanna Paździorová
Intervaly - zobrazování na číselné ose
Zobrazení množin jako intervalů na číselné ose Příklad1: Uvedené množiny zapište jako intervaly a znázorněte na číselné ose I1 = {xR ; -3 x} Řešení: I1 = -3; ) -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 I1
Zobrazení množin jako intervalů na číselné ose Příklad1: Uvedené množiny zapište jako intervaly a znázorněte na číselné ose I2 = {xR ; -2 x < 4 } Řešení: I2 = -2; 4) -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 I2
Průnik a sjednocení intervalů Příklad 2: Určete sjednocení a průnik intervalů I1=-3;1, I2=(0;2) Řešení: -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 I1 I2 I1I2= (0;1 I1 I2= -3;2) I1I2 I1I2
Průnik a sjednocení intervalů Příklad 2: Určete sjednocení a průnik intervalů I1= (-;3, I2=2; ) Řešení: I1I2= 2;3 I1 I2= (- ;) -4 -3 -2 -1 1 2 3 4 - I1 + I2 I1I2 - I1I2 +
Procvičení Příklad 1 Na číselné ose znázorněte následující intervaly: {xR; - 2 3 < x 1} {xR; x 3,6} {xR; x < 5 2 }
Procvičení Příklad 2 Na číselné ose znázorněte průnik a sjednocení intervalů I1 a I2 : I1 = {xR; - 3 2 < x 3}, I2 = (-1; 1 2 ) I1 = (-3; 5, I2 = {xR; x > 2} I1 = {xR; x 5}, I2 = {xR; x > - 1 3 }
Anotace Materiál slouží k opakování a rozšíření učiva matematiky ZŠ Probírané pojmy: číselná osa, uzavřené, otevřené intervaly, krajní body Obsahuje řešené vzorové příklady i příklady k procvičení učiva Předpokládaná doba: 35 min.
Zdroje: Calda E. – Petránek O. – Řepová J.: Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť – 1.část. Prometheus Praha 1999 Petáková J.: Matematika – příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy. Prometheus Praha 2004