Odchylky od větné stavby Nejčastější chyby ve skladbě
Odchylky od větné stavby Přehled viz UČEBNICE, S. 59 Výskyt v mluvené nepřipravené komunikaci Některý větný člen je vynechán, nebo přidán A) VYNECHÁNÍ VĚTNÉHO ČLENU: Elipsa (výpustka) – vynechání slov zřejmých z kontextu Např. Je deset (hodin). Musím (jít) domů. Aposiopese (neukončená výpověď) – mluvčí je přerušen nebo neví, jak pokračovat Např. Dělej, nebo tě…! Já se z toho…!
Odchylky od větné stavby B) PŘIDÁNÍ VĚTNÉHO ČLENU: Vždy oddělit čárkami! Samostatný větný člen – výraz stojící před větou nebo za ní (Hudba, ta vždycky potěší! To je opravdu chytrý kluk, ten Petr.) Osamostatněný větný člen – výraz připojený za větu a oddělený tečkou (Musíš k doktorovi. Do města.) Oslovení (Kdy se vrátíš, Evo?) Citoslovce (Brr, to je mi zima!) Vsuvka (O tom jsem, přiznávám, nepřemýšlel.)
Chyby ve větné skladbě 1) ZEUGMA = zanedbání dvojí vazby Dva větné členy (slovesa) s odlišnou vazbou (předložka, pád) jsou společně rozvity jediným větným členem Např. Zajímali jsme se a také četli nové knihy. SPRÁVNĚ: Zajímali jsme se o nové knihy a také jsme je četli. Např. Poctivý člověk opovrhuje a nenávidí přetvářku. SPRÁVNĚ: Poctivý člověk opovrhuje přetvářkou a nenávidí ji.
Chyby ve větné skladbě - cvičení Přeformulujte věty, aby byly skladebně správné: Nebyl schopen přijmout a postarat se o její dítě z prvního manželství. Letadla přistávají a opět startují z nového letiště. Známe a vážíme si práce svých učitelů. Lidé si přáli a dovolávali se míru. Hovořili spolu před i po přednášce. Naším cílem je poznání a sžití se s novým prostředím. Sledujte a řiďte se jeho pokyny.
Chyby ve větné skladbě 2) KONTAMINACE = křížení vazeb Záměna vazby slov s podobným významem či tvarem Např. Vyvaroval se rozhodnému kroku. (vyvarovat se – čeho; vyhýbat se – čemu) Např. Osočil se na mě, že podvádím. (osočit – koho; osopit se – na koho) Např. Mimo Evy tam byli všichni. (mimo – koho, co; kromě – koho, čeho)
Chyby ve větné skladbě - cvičení Přeformulujte věty, aby byly skladebně správné: Gratuluji vám za vaše úspěchy. Proti nepřátelům reformy je třeba čelit mediální kampaní. Nějak jsem na to opomněla. Měli byste zodpovědět na naši otázku. Neztrácej veselé mysli! Žádali ho k podpisu nevýhodné smlouvy. Uveď všechno, co k tomu souvisí.
Chyby ve větné skladbě 3) ATRAKCE = skladební spodoba Tvary sousedních slov se navzájem nesprávně přizpůsobí (obvykle pádem) Např. Spoustě lidem to nedojde. SPRÁVNĚ: Spoustě lidí to nedojde. Např. Vzhledem k nedostatku chemikáliím to nestihneme. SPRÁVNĚ: Vzhledem k nedostatku chemikálií to nestihneme.
Chyby ve větné skladbě - cvičení Přeformulujte věty, aby byly skladebně správné: Citoval z dopisu mně adresovanému. Ve většině případech se jim to nepodařilo. Zastavili se v půli cestě. Není člověku dobré být samotnému. Čistota obce slouží zdraví spoluobčanům. Děkujeme divadelnímu souboru studentů vedeného Klárou Novákovou. Před sluncem východem musíme vyrazit.
Chyby ve větné skladbě 4) ANAKOLUT = vyšinutí z větné vazby K začátku věty je mluvnicky nesprávně připojen zbytek textu Např. Děti, když přišly, bylo jim smutno. SPRÁVNĚ: Děti, když přišly, byly smutné. Např. Nutné je splnění pěti úkolů, z toho tři teoretické a dva praktické. SPRÁVNĚ: Nutné je splnění pěti úkolů, z toho tří teoretických a dvou praktických.
Chyby ve větné skladbě - cvičení Přeformulujte věty, aby byly skladebně správné: Ty, kterých se to týká, ať se nad sebou všichni zamyslí. Lidé často, když dělají nějakou práci poprvé, nedaří se jim dobře. My dva, ty a já, s námi to nedopadne dobře. Každý, kdo chce odmaturovat, je třeba, aby přečetl dvacet knih. Rovnoprávnosti žen, když jsou zaměstnané a pečují o děti, sotva lze zajistit.
Chyby ve větné skladbě - cvičení DALŠÍ CVIČENÍ - PRACOVNÍ SEŠIT, S. 54/30; S. 55/32 SOUHRNNÁ CVIČENÍ NA SKLADBU SOUVĚTÍ - PRACOVNÍ SEŠIT, S. 58/43 - CELÉ