Projekt PODPORA TECHNICKÝCH A PŘÍRODOVĚDNÝCH OBORŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Požadavky českého trhu práce na technické obory Ing. Jiří Braňka Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání.
Advertisements

Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Baví vás práce s lidmi, chcete rozhodovat o nových projektech a řídit jejich realizaci? Chcete-li být.
Obecná východiska, zdroje ►Mezinárodní soustavy kvalifikací ►Národní soustava kvalifikací pro terciární sféru ►Projekt Q-RAM/ Národní kvalifikační rámec.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
CZ.1.07/2.3.00/ Excelence doktorského studia na AF MENDELU pro navazující evropskou vědecko-výzkumnou kariéru Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2c Praha, Tento projekt je spolufinancován Evropským.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
EU a investice do lidských zdrojů Úřad práce v Liberci Oddělení implementace projektů ESF.
„Talent 2020 aneb…“ TALENT – UNIVERZITA – PRAXE – ?
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov Číslo.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích VŠTE BEZ BARIÉR Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/ Číslo a název oblasti podpory: Oblast.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS (OP RLZ 3.2) ( RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. Vysoká.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
Budoucnost profesí Budoucnost profesí – pohled za obzor Ing. Jiří Braňka Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání.
Webový portál Budoucnost profesí Ing. Marta Salavová Mgr. Hana Žáčková Národní observatoř zaměstnanosti.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Obor: Kybernetika a měření Jaké studium zajišťují katedry typ obor stud./rok bakalářské Kybernetika a měření 150 magisterské Kybernetika a měření - RT,
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Informační zdroje pro volbu povolání Technika a technické vzdělávání 2.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
1 Spolupráce při realizaci projektů inovací na ESF MU Mgr. David Póč, Oddělení pro strategii a rozvoj.
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální strategie mezinárodní firmy
Analýza volných pracovních míst a sil Nabídka pracovních sil pro nedostatkové profese v Rakousku.
Perspektivy uplatnění absolventů na trhu práce Ing. Jiří Braňka Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Mezinárodní seminář: Kvalifikovaná pracovní síla jako zdroj konkurenceschopnosti České republiky Vytvoření konkurenceschopného pracovního trhu.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
Aktualizace Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje (SRK) Jednání pracovní skupiny č. 2 Návrh nové struktury specifických strategických cílů
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Analýza požadovaných kompetencí na trhu práce ve vybraném oboru
Marketingový plán podniku
Výroční konference OP PIK
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
PODPORA TECHNICKÝCH A PŘÍRODOVĚDNÝCH OBORŮ
Autor bakalářské práce : Karel Ibehej Vedoucí bakalářské práce: Ing
České Budějovice, červen 2016
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Transkript prezentace:

Projekt PODPORA TECHNICKÝCH A PŘÍRODOVĚDNÝCH OBORŮ Průzkum požadavků zaměstnavatelů na absolventy Ing. Jiří Braňka branka@nvf.cz Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Analytický úsek Národního vzdělávacího fondu Informace a analýzy o rozvoji lidských zdrojů a vazbách vzdělávacího systému a trhu práce Předvídání kvalifikačních potřeb Studie a poskytuje expertizy pro ministerstva, Evropskou komisi, OECD, ETF, CEDEFOP a další evropské instituce Účast na mezinárodních výzkumných projektech Evaluace programů, kofinancovaných z ESF

Cíle průzkumu Požadovaný profil absolventa technických a přírodovědných fakult vysokých škol – úroveň studia, znalosti a kompetence Míra spokojenosti zaměstnavatelů s odborným profilem absolventů Perspektivy profesního a mzdového postupu absolventů přírodovědných a technických oborů Názory zaměstnavatelů na systémovou podporu technických a přírodovědných oborů studia

Metodika průzkumu Dotazníkové šetření - osloveno 504 zaměstnavatelů - spolupráce: AV ČR, Czechinvest a RPIC-ViP s.r.o. - návratnost 21 % (102 dotazníků) Hloubkové rozhovory - 11 polostrukturovaných rozhovorů (60-70 min.) Analýza primárních dat a sekundární analýzy

Oslovení zaměstnavatelé Osloveni byli pouze zaměstnavatelé, u kterých se předpokládá poptávka po absolventech technických a přírodovědných oborů. Aby analýzy jednotlivých klastrů byly statisticky spolehlivé, bylo nutné zaměstnavatele sloučit do větších celků. Většinou se podařilo dosáhnout vnitřně konzistentních klastrů. Technologické služby zahrnují např. energetiku, technické poradenství, vodárenství … 1 Podnik nespecifikoval odvětví podnikání, proto je součet jen 101 – vzhledem k příslibu anonymity jsme nevyplněné údaje nedohledávali

Přijímání absolventů Graf uvádí počet absolventů přijatých v posledních 3 letech Většina zaměstnavatelů dává přednost absolventům magisterského (inženýrského) studia, tvoří 70 % přijatých. Těch sice na trh práce přichází i největší počet, avšak významnou roli hraje i to, jak zaměstnavatelé hodnotí kvalitu absolventů s jednotlivými stupni vzdělání … U většiny pozic zaměstnavatelé uvedli, že dávají přednost magistrům před bakaláři.

Naléhavost zaškolení absolventů Nový snímek vložíte přes pravé tlačítko a volbou Duplikát snímku. Bakaláři – většinou nevyhovující Magistři/inženýři – vyhovující PhD. – velmi dobří, avšak na omezeném okruhu pozic, řada zaměstnavatelů jak v průmyslu, tak technologických službách je považuje za „převzdělané“. Viz průzkum VŠE o ICT profesích – délka zaškolení bakalářů přesahuje únosnou mez.

Nejčastější témata zaškolení (% podniků)

Tvrdé vs. měkké dovednosti Mezi měkké dovednosti patří např. prezentační, asertivita, schopnost pracovat ve stresu…

Celková kvalita absolventů Průměrné známky kvality: - Bakalářský stupeň 3,3 z 5 - Magisterský stupeň 2,6 z 5 - Doktorský stupeň 2,3 z 5 Hodnocení bakalářů většinou podprůměrné Jaký smysl má bakalářské studium a jak ho vnímají zaměstnavatelé a jak školy? Bakalář = nedostudovaný magistr? Bakalářské studium svůj význam má, je však třeba ho jinak pojmout! Největší problém u bakalářů – ekonomické znalosti (průměrná známka 4,0), mezioborové znalosti (3,7). prezentační dovednosti (3,6), jazykové znalosti (3,3) oborové znalosti (3,0). Nad známku 2 („vynikající znalosti a dovednosti“) se dostali pouze absolventi doktorského studia v kategoriích oborové znalosti (1,6), jazykové znalosti (1,8) a týmové dovednosti (1,9). Zaměstnavatelé vidí potenciál bakalářů, považují za zbytečné, aby na magisterské studium šlo 70 i více procent vysokoškoláků.

Kariérní a platový růst Zplošťování organizační struktury omezuje možnost kariérního růstu Postup na vyšší pozici často až po třech letech Průměrný platový růst: 16 % po třech letech, 30 % po pěti letech Problém s trpělivostí mladých lidí a jejich sebe- hodnocením Nedostatek praxe závažně zpomaluje kariérní i platový růst absolventů „Technik bez praxe není technik“ Celoživotní vzdělávání „Práce na této pozici zpočátku vyžaduje větší trpělivost, pokoru a méně ambicí – během jednoho roku nelze dosáhnout prestižního a dobře placeného místa.“ Mnoho mladých lidí s technickým vzděláním není ochotno čekat na zhodnocení investice do svého vzdělání – „lidé jsou sebevědomí a nechtějí se věnovat sami sobě, dál se vzdělávat a obětovat krátkodobé platové výhody netechnických pozic pro dlouhodobou perspektivu a zdokonalování se v tom, co vystudovali.“ V profesní kariéře vědce hraje velikou roli, stejně jako kontinuita vzdělávání. „Když člověk pracuje pět let mimo obor, už je téměř úplně bez šance na uplatnění. Znalosti rychle zastarávají.“

Jak jsou hodnoceny školy? „U mnoha škol je odtrženost od praxe obrovská (včetně VŠ učitelů).“ „Vysoké školy často podávají studentům správné vzdělání nesprávným způsobem“. Školy nedrží tempo s rozvojem technologií a procesů V čem by se školy měly zlepšit? - Jazykové znalosti 54 % - Praktické zkušenosti, stáže apod. 46 % - Oborové znalosti 39 % Vysoké školy mají v přípravě absolventů klást větší důraz zejména na znalost anglického jazyka – výuka v cizím jazyce a zahraniční stáže. Zejména v oblasti výzkumu se zvyšuje míra mezinárodní spolupráce a nutnost umět komunikovat a argumentovat v cizím jazyce na odborné úrovni. Budoucí trend je znalost dvou světových jazyků a minimálně jednoho z nich nejen na komunikativní, ale i vysoce odborné úrovni. Velmi mnoho absolventů u přijímacího řízení propadne právě v důsledku slabých jazykových znalostí, nejkritičtější je situace u společností, které požadují jiný jazyk než anglický, kterým je zpravidla němčina. Oproti minulosti už nezáleží tolik na konkrétní pozici, cizí jazyk patří již v současné době mezi průřezové znalosti. Není výjimkou, že se technici věnují i záležitostem obchodním, komunikaci a vyjednávání nákladových a jiných otázek se zahraničím. Praxi studenti zažijí obvykle jen při zpracovávání diplomové práce a tu navíc ve většině případů nedělají ve výrobě. Vybírají si takové oblasti, jako je kvalita, logistika, nákup, tedy obory, které s technikou souvisejí spíše okrajově. Děje se tak podle zaměstnavatelů ze dvou důvodů – jednak je to pro studenta podstatně jednodušší, než udělat diplomovou práci třeba v konstrukčním oddělení, jednak podnik nechce díky nutnosti zveřejňovat výsledky diplomové práce pustit studenta k ničemu skutečně podstatnému, co představuje jádro jeho výrobního know-how. To potvrdily v hloubkových rozhovorech i podniky, některé zmiňovaly, že situaci musí řešit dělením diplomové práce na „veřejnou“ a „neveřejnou“ část.

Prognóza budoucího vývoje Viz uplatnitelnost techniků často mimo jejich hlavní obor – logistika, obchod, nákup … V roce 2012 budou vysokoškoláci tvořit 46 % příchozích absolventů na trh práce (2007 – 29 %) Může to snížit celkovou nezaměstnanost – vysokoškoláci z principu nacházejí uplatnění snadněji – avšak výkonnost podniků, inovační potenciál a konkurenceschopnost průmyslu, vědy a technologických služeb to ovlivnit nemusí. Navíc přizpůsobení VŠ studia (stále klesajícímu) kvalitativnímu průměru studentů ohrožuje potenciál škol vychovávat skutečné talenty.

Návrhy na zlepšení Veřejný systém hodnocení kvality vysokých škol Přísnější podmínky pro akreditace studijních programů Školné – prostředek zlepšování vzdělávání i zainteresování studentů a rodičů na jeho kvalitě Změna systému financování škol – vzít v úvahu kvalitativní kritéria Budoucnost techniky nespočívá v plošném růstu počtu uchazečů! Nutná reforma bakalářského vzdělání a zvýšení jeho prestiže

Hlavní závěry Vysoké školství se jako celek nezhoršuje, avšak požadavky na absolventa jsou mnohem vyšší, než před několika lety; Mnoho zaměstnavatelů nemá problém s tím, co školy učí, ale jak učí; Školy mají v řadě případů velký problém zachytit nové trendy v procesech a technologiích (strojírenství/plastikářství); Jazyky – ne jeden, ale dva! Kvalitu VŠ absolventů ovšem rozhodujícím způsobem ovlivňuje počáteční a sekundární vzdělávání

Děkuji za pozornost! Ing. Jiří Braňka branka@nvf.cz Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání www.nvf.cz/observatory www.budoucnostprofesi.cz