Důsledky oborově nerovnoměrné vzdělanostní expanze pro návratnost vzdělání na trhu práce Tomáš Doseděl, Tomáš Katrňák dotomas@mail.muni.cz www.fss.muni.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodářské cykly a ekonomický růst
Advertisements

Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Inovace, inovační projekty a úloha klastrů (obecný náhled) Ivo Vondrák VŠB - Technická univerzita Ostrava
Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
Determinanty zahraničních investic na firemní úrovni v ČR Peter Tóth ČNB a CERGE-EI.
Zdravotní politika v éře globalizace
JUDr. Karel Zuska Mgr. Michaela Hájková
Aktuální vývoj v pojišťovnictví a jeho regulaci
Co a jak silně ovlivňuje šance na dosažení vyššího vzdělání? Petra Anýžová K ONFERENCE PIAAC: P ŘEDPOKLADY ÚSPĚCHU V PRÁCI A V ŽIVOTĚ 27. L ISTOPADU 2013.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
KOMUNIKACE… BRÁNA K VÝZKUMU Identifikace studijních oborů pro zavedení programu WBL Karolina Šolcová Medicomp s.r.o.
ZAMĚSTNANOST. Práce, pracovní síla práce = účelná a cílevědomá lidská činnost přeměňující přírodní látky na statky nebo činnost spojená s poskytováním.
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Zpráva o finanční stabilitě 2005
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Krátkodobé kolísání ekonomiky
REGIONÁLNÍ ANALÝZA Cvičení 3 Evropský sociální fond
ZÁKLADY TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Inovační aktivity a transfer technologií Zdroje, prostředky a dovednosti Význam TT Proces řízení TT Mezinárodní kooperace.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Gymnázia v kontextu systému středního školství v ČR Jana Straková, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK
Chce být ekonomie udržitelná resp. je toho vůbec schopna? Ing. Lubor Tvrdý, Ph.D. PROCES Centrum pro rozvoj obcí a regionů
REGIONÁLNÍ ANALÝZA Cvičení 4 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
STRUKTURA OBYVATELSTVA
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek Listopad 2004.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Šetření o využívání informačních technologií ve veřejné správě Konference ISSS 2006.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Univerzita Karlova, Praha Pedagogická fakulta Středisko vzdělávací politiky Myslíkova 7, Praha 1 Tel.:
Závěry ze semináře k problematice strukturovaného studia učitelství KONFERENCE „STRUKTUROVANÉ STUDIUM UČITELSTVÍ“ v Srní.
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Vývoj nezaměstnanosti, segmentace pracovního trhu
Postavení pedagogiky mezi vědami
( vzdělanostní struktura obyvatel )
1 SPP 728 Služby zaměstnanosti a práce s nezaměstnanými Diferencovaná rizika nezaměstnanosti Hana Pořízková.
O formálním vzdělávání dospělých v České republice Milada Rabušicová (ÚPV FF MU) Ladislav Rabušic (FSS MU) 16. conference ČAPV: Pedagogický výzkum jako.
Vývojové tendence na trhu práce. Přeměny ve způsobech organizace výroby FordismusPost-fordismus Flexibilita výroby Důsledky vývojových tendencí Růst participace.
Vzdělávání a trh práce.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
IPS Informační a poradenské středisko pro volbu povolání a změnu zaměstnání Ing. Ivana Šatrová.
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Rovné šance žen a mužů Bc. Milan Žák, DiS. sociální pracovník organizace.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Hospodaření obcí v roce 2016
Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR
ANALÝZA KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
Příjmová situace a zaměstnanost starších osob v evropském kontextu
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna
Zapomenutý volič a skryté nerovnosti
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
ZAMĚSTNANOST.
STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ MB
Středoškolské vzdělávání ve Zlínském kraji s vazbou na pracovní trh
Lineární regrese.
Transkript prezentace:

Důsledky oborově nerovnoměrné vzdělanostní expanze pro návratnost vzdělání na trhu práce Tomáš Doseděl, Tomáš Katrňák dotomas@mail.muni.cz www.fss.muni.cz

Počet VŠ studentů

Podíl VŠ vzdělaných osob 25-64 let

Podíl VŠ vzdělaných osob 25-64 let

Návratnost VŠ vzdělání se nemění

Expanze počtu VŠ studentů podle oborů

Expanze počtu VŠ studentů podle oborů

Expanze počtu VŠ absolventů podle oborů Skupina oborů Míra expanze 2000-15 přírodní vědy 3,5× technické obory 2,6× zem., les. a vet. vědy 2,4× lékařské a farmaceutické vědy 2,7× ekonomické vědy 1,4× společenské vědy 9,1× právní vědy 1,5× učitelství 1,6× umělecké obory 3,7×

Expanze počtu VŠ absolventů podle oborů Skupina oborů Míra expanze 2000-15 přírodní vědy 3,5× technické obory 2,6× zem., les. a vet. vědy 2,4× lékařské a farmaceutické vědy 2,7× ekonomické vědy 1,4× společenské vědy 9,1× právní vědy 1,5× učitelství 1,6× umělecké obory 3,7× { 2,6×

Výzkumná otázka Jak se vyvíjí návratnost VŠ vzdělání pro absolventy jednotlivých skupin oborů? Teorie: 1, na straně vzdělání: inflace 2, na straně trhu práce: technologická změna Návratnost vzdělání: individuální • na trhu práce • finanční

Použitá data a metody EU-LFS 2009-2013 (obory studia, příjmové decily) Pro CZ: 25-64 let, vzdělání SŠ a vyšší 577 867 respondentů, 49,7 % mužů, 50,3 % žen vzdělání SŠ (referenční): 75,3 %, VŠ: 24,7 % Okolní země (CZ, SK, PL, AT, DE): 4 760 364 respondentů, 47,5 % mužů, 52,5 % žen vzdělání SŠ (referenční): 69,9 %, VŠ: 30,1 %

Použitá data a metody Lineární regrese Inspirace Mincerovým modelem lidského kapitálu příjem ~ stupeň_vzdělání + praxe + praxe2

Použitá data a metody Lineární regrese Inspirace Mincerovým modelem lidského kapitálu příjmový_decil ~ obor_vzdělání + věk + věk2

Použitá data a metody Lineární regrese Inspirace Mincerovým modelem lidského kapitálu příjmový_decil ~ obor_vzdělání + věk + věk2 + pohlaví + rok + rok * obor_vzdělání

Použitá data a metody M1 M2 Lineární regrese Inspirace Mincerovým modelem lidského kapitálu příjmový_decil ~ obor_vzdělání + věk + věk2 + pohlaví + rok + rok * obor_vzdělání + povolání M1 M2

Odhadnuté koeficienty (výběr) M1 M2 přírodní vědy 1,85*** 0,77*** technické obory 1,37*** 0,59*** zemědělství 1,21*** 0,43*** zdravotnictví 2,02*** 0,46*** společenské vědy 1,83*** 0,84*** učitelství 2,09*** 0,86*** Věk 0,21*** 0,20*** Žena -2,11*** -1,79*** … N 376 550 376 537 Adj. R2 0,2359 0,3848

Výsledky I: návratnost roste Zdravotnictví: + 5,9 % (+ 0,3 %) Technické: + 1,4 % (– 0,8 %)

Výsledky II: návratnost klesá Sociální: – 3,2 % (– 4,5 %) Zemědělství: – 3,8 % (–7,4 %)

Výsledky III: podezřelé případy Přírodní vědy: – 6,0 % (– 7,5 %) Pedagogika + 0,3 % (– 2,0 %) 2009-12: + 0,0 % (– 0,5 %)

Výsledky IV: shrnutí Skupina oborů Míra expanze 2000-15 Změna návratnosti 2009-13 přírodní vědy 3,5× – 6,00 % technické obory 2,6× + 1,36 % zemědělství 2,4× – 3,77 % zdravotnictví 2,7× + 5,87 % společenské vědy – 3,22 % učitelství 1,6× + 0,28 %

Výsledky IV: středoevropský kontext Skupina oborů CZ AT PL SK DE přírodní vědy -6,0 % -4,7 % -5,3 % -4,0 % -0,9 % technické obory +1,4 % +1,0 % -3,3 % -3,2 % -2,2 % zemědělství -3,8 % -1,8 % -3,9 % -6,7 % -7,9 % zdravotnictví +5,9 % +3,1 % -6,6 % společenské vědy -3,1 % -6,4 % -4,2 % učitelství +0,3 % +2,0 % -3,5 % -2,9 %

Závěry Návratnost vzdělání je oborově nerovnoměrná Nesouvisí pouze s mírou expanze oborů (inflace) ale i s vývojem trhu práce (technologická změna) Trend je stejný ve středoevropských zemích, i když míra zvýšení / poklesu se liší S výjimkou: technických oborů (CZ, AT zvýšení) zdravotnictví (CZ, AT zvýšení)

Závěry Návratnost vzdělání je oborově nerovnoměrná Nesouvisí pouze s mírou expanze oborů (inflace) ale i s vývojem trhu práce (technologická změna) Trend je stejný ve středoevropských zemích, i když míra zvýšení / poklesu se liší S výjimkou: technických oborů (CZ, AT zvýšení) zdravotnictví (CZ, AT zvýšení) Při analýze návratnosti vzdělání je potřeba brát v úvahu nejen stupeň vzdělání, délku praxe a pohlaví, ale i OBOR STUDIA