Fyzikální terapie I Masáže Jan Horáček.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do mechanoterapie
Advertisements

Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_ZAPADNI_CECHY_LAZNE.
Jiřina Šteigerová 3.B, Hana Písaříková 3.B, Martina Kovářová 3.A.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
pokrývá tělo dospělý – 1,2 až 1,85 m 2  12% hmotnosti těla (4 - 4,5 kg) tloušťka - 0,5 - 4 mm barva kůže – velmi variabilní Kůže.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Kožní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_8_Kožní soustava Téma: Přírodověda.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_11.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Personální a mzdová agenda ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Monika Deutschová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Kristina Kabourková Vysoká škola.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá Autor: Mgr. Vilkusová Anna Název: VY_32_INOVACE_15_Hygiena Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace.
Stříhání malých a velkých dětí. Technika stříhání dětských vlasů. Bezpečnost práce a ochrana zdraví. EU-3-3.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.33_Prvni_pomoc_stabilizovana_poloha.
Karolína Konečná 8.třída
Úvod do mechanoterapie
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY
Filip Luňák Zš a Mš Stonava 9tř.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_04_20_první pomoc.
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁZRAČNÝ ROZMARÝN.
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Regenerační přípravky I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
HUDEBNÍ VÝCHOVA ORFFOVY HUDEBNÍ NÁSTROJE
Dobrý den Horská klinika 2011.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Význam utkání v sportovních hrách
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Změkčování vousů, vypínání pokožky
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Klady a zápory slunce a slunečního záření
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Úvod do mechanoterapie
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tělesná výchova na ZŠ praktické
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Přehled nejdůležitějších novinek
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Nestacionární šíření tepla: teplotní útlum a pokles dotykové teploty.
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
V lékárnách od BŘEZNA V lékárnách od BŘEZNA 2018.
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Fyzikální terapie I Masáže Jan Horáček

Mechanoterapie: Trakce Prostředky manuální medicíny Ruční masáž Aktivní a pasivní pohyby těla/polohování Trakce Prostředky manuální medicíny Ruční masáž Kompresní terapie Vakuová terapie Vakuum-kompresní terapie UZV terapie Terapie rázovou vlnou Poděbradský/Poděbradská Capko

Osnova přednášky Masáže Poloha klienta při masírování Klasická masáž charakteristika, typy, ovlivnění psychiky, technika, kontra/indikace Poloha klienta při masírování Klasická masáž Sportovní masáž Relaxační masáž Ostatní druhy masáží

Masáže - HISTORIE Nejstarší zprávy z Egypta, Číny, Mezopotámie (řádově tisíce let před Kristem) V antice se uplatňovala ve sportu. V Římě a Turecku se uplatňuje v lázeňství. K dalšímu rozvoji došlo v období renesance Od 19. stol. se datuje moderní masážní škola Henrika Linga (Švédsko), Mezgera (Holandsko) a Zabludowského (Berlin – vedoucí Ústavu pro masáž) Masáž Zabludowského u nás zavedl ve 30.letech Cmunt a na jeho práci navázal Přerovský Pehr Henrik Ling (1776 Sodra Ljunga -1839 Stockholm) švédský pedagog a spisovatel, propagátor zdravotního tělocviku. V důsledku dobrodružného života trpěl revmatismem. Ovlivněn knihou Gymnastik fur die Jugend (J.Ch.F. GutsMuths) zkoumal účinky pravidelného tělocviku na zlepšení zdravotního stavu. Průkopník klasické švédské masáže a roku 1813 zakladatel Gymnastik – och idrottshogskolan (první sportovní vysoká škola na světě) Johann Georg Mezger (1838 Amsterdam – 1909 Paris) holandský lékař a masér, považovaný za jednoho ze zakladatelů fyzioterapie. (Rodiče pocházeli z Wurttemberska a do Amsterdamu emigrovali). Již od studií, ovlivněn Lingem velký propagátor léčebných masáží. Asi nejsznámější pacientkou bla císařovna Sisi. Isidor Wieniaminowicz Zabludowski (30.7.1850 Byelotok – Grodno – 1906 Berlin) ruský lékař a velký propagátor masáží. Titul Md získal na vojenské lékařské akademii v Petrohradu. Bšhem rusko-turecké války vedoucím lékařem kozáckého pluku u Plevna. Tam inspirován bulharským mnichem, který prováděl léčebnou masáž. Tuto masáž převzal jako svoji specialitu. Následně vyslán ruskou vládou do zahraničí zdokonalit své znalosti masáže (Vídeň, Mnichov, Amsterodam, Berlín…). Po návratu (1881) jmenován vrchním lékaře v nemocnici Preobražensého pluku císařských stráží v Petrohradě. Následně odjel do Berlína, kde se usadil a stal titulárním profesorem masáží na univerzitě. Celou dobu svého profesího života na téma masáží publikoval. www.wikipedia.org www.jewishencyclopedia.com

Masáže - HISTORIE Nejstarší zprávy z Egypta, Číny, Mezopotámie (řádově tisíce let před Kristem) V antice se uplatňovala ve sportu. V Římě a Turecku se uplatňuje v lázeňství. K dalšímu rozvoji došlo v období renesance Od 19. stol. se datuje moderní masážní škola Henrika Linga (Švédsko), Mezgera (Holandsko) a Zabludowského (Berlin – vedoucí Ústavu pro masáž) Masáž Zabludowského u nás zavedl ve 30.letech Cmunt a na jeho práci navázal Přerovský Eduard Cmunt (1878 Kozárovice – 1967 Praha) Zakladatel české balneologie, rehabilitace a fytoterapie. Studia v Berlíně a Vídní. Řídící lékař lázní v Brandýse nad Orlicí a Luhačovicích (kde se přátelil s malířem  Lolkem), od r. 1917 vedoucí fyzioterapeutického centra v Praze. Lázeňský lékař v Piešťanech. 1921-1945 vedoucí fyzioter. odd. na II. interní klinice v Praze, od r. 1936 přednosta balneologického ústavu, od r. 1946 řádný profesor. Organizátor  lázeňství, autor mnoha monografií. Překládal též z ruského jazyka. A byl jedním ze zakladatelů Ligy proti reumatismu. Karel Přerovský (1897 Třebíč – 1975 Praha) lékař, vystudoval v Praze a v Bratislavě, habilitován z patologie a terapie vnitřních chorob. Lékařem na Bulovce se specializací na léčbu fyzikálními prostředky. Po II sv. v. jmenován profesorem fyziatrie a balneologie UK. V letech 1954-1967 ředitel Výzkumného ústavu balneologického v Praze. Ve více než 150 publikacích pomohl oprostit balneologii od nedůvěryhodnosti. www.pic-piestany.sk www.osobnostiregionu.cz

Masáž - definice Pravděpodobně z arabského mas a následně z řeckého massein – hnísti Klasická masáž je řadou mechanických podnětů, které se provádějí na těle nemocného za účelem léčebným pouze rukou (Přerovský) Cílem masáže je příznivé ovlivnění místních i celkových stavů, obtíží a změn, které vyvolala nemoc, zranění nebo námaha, popřípadě předcházení vzniku chorob. Dále masáž přispívá k podpoře fyziologických pochodů v organizmu, k posílení zdraví i ke zvyšování celkové odolnosti (K. Žaloudek)

Klasifikace masáží: Klasické (švédská) sportovní relaxační kosmetická reflexní masáž útrobních orgánů derivační masáž (Cyriax) periostální a fasciové masáže lymfatická masáž a lymfodrenáž přístrojové (baňkování, vakuově-přetlaková) Jiné Tantrická? Novorozenecká … https://www.brightstarkids.sg/road-massage-mens-tshirt.html

Účinky masáže: Lokální zvýšení perfuze – resorpce otoků a zlepšení výživy odstranění povrchových zrohovatělých vrstev kůže Uvolnění vývodů mazových a potních žláz Umožnění kožní perspirace a udržení vhodné chemické reakce kožního povrchu vliv na endokrinní, lymfatický a žilní systém, sv. tonus, bolest podpůrný vazivový aparát a vnitřní orgány (tixotropie) Segmentální Supraspinální, celkové limbický systém retikulární formace vliv na psychiku Kombinace lokálního a celkového účinku patrná například z výsledků pokusů L Prokopa – hodnoty prokrvení svaloviny po masáži Největší prokrvení po 4 minutách masáže (přitom při úvaze nad lokálním účinkem by mělo být prokrvení lineárně závislé na době masáže) Po 10 minutách hodnota prokrvení nižší než po 3 minutách (po počátečním podráždění korových center dochází k jejich útlumu)

Masáže – předpisy: Dáno živnostenským zákonem Nutnost provozovny Zákonem č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví Vybavení lékárničkou, provozním řádem… Jde o vázanou činnost (dle nařízení vlády č. 278/2008 Sb. jde o poskytování sportovních, rekondičních a regeneračních masáží prováděných na zdravých jedincích a nenavozujících léčebný proces…)

Masáže – hygiena: Je vhodné obrátit se na krajskou hygienickou stanici pro přesnější instrukce a konkrétní požadavky Provozní řád Vzdušné, světlé, dobře větratelné prostředí Umyvadlo s tekoucí teplou a studenou vodou Do 180 cm s omyvatelným povrchem (barva bílá x barevná) dostupnost WC a sprchy? pevný polohovací stůl, vysoký asi 70-75cm, vždy s čistým prostěradlem či omyvatelným povrchem

Masáže – masážní prostředky: Mýdla Emulze EMSPOMA bílá – základní oranžová „O“ – hřejivá modrá „M“ – chladivá zelená „Z“ – osvěžující, proti bolesti, zvýš. citlivosti, únavě speciál „S“ - díky silikonovému oleji má vodoodpudivý účinek, způsobuje vazodilataci a má povzbudivý účinek Gely - většinou též červené hřejivé, modré chladivé Lihové přípravky v kombinaci s látkami nerozpustnými ve vodě a v olejích ALPA LESANA EMSPOMA SPORTOVKA: A – univerzální B – hřejivá C – chladivá a osvěžující Oleje (bio – kokosový, Saloos, Pure Fiji, esence…) pudry, zásypy (lymfodrenáž)

Indikace masáží: poúrazové a pooperační stavy chronické revmatické choroby choroby krevního oběhu a cév chronické choroby dýchacího systému obstipace, zejména atonického typu hemiplegie a paraplegie funkční nervové poruchy rekonvalescence po těžkých chorobách stavy po fyzickém vyčerpání a svalové únavě

KI masáží (místní, celkové): bez lékařského předpisu horečnaté, infekční a akutní zánětlivé choroby stavy vyžadující naprostý klid na lůžku celková tělesná slabost kožní hnisavé a plísňové afekce bezprostředně po jídle aplikace v místě čerstvého poranění v místech velkých uzlovitých varixů některé krvácivé choroby pokročilá ateroskleróza a osteoporóza choroby dutiny břišní gravidita + šestinedělí (masáž břicha)

Masáže – pokyny pro klienty Nemasírovat po větším jídle, v případě masáže břicha ani po menším. Masírovaný se před masáží osprchuje teplou vodou, popř. doporučujeme krátké saunování vedoucí ke zvýšení perfuze masírovaných částí těla. V případě déle trvající masáže odkrýváme pouze masírované plochy. Ideálně fyzický i psychický klid po masáži.

Masáže – pokyny pro maséra Vzdělání Bezinfekčnost Přísná hygiena Vhodná interakce s klientem/pacientem

Poloha

Hmaty klasické masáže: Hnětací Tření – nejpovrchněji působící. Vyvolává lehké zčervenání kůže (Cmuntem používaný termín „mechanické předehřátí“). Dlaní, palce, nebo bříšky prstů. Disto- proximální směr Roztírání, vytírání – působíme poněkud více do hloubky (hlubší kožní vrstvy, fascii a sval). Thenarová skupina, bříšky prvních tří prstů. Působení mimo jiné i na myogelózy a jejich rozrušování (ještě před 50 lety vyhrazováno spíše lékařům). Hnětení – nejvydatnější masážní úkon vyhrazen pro nejhlouběji položené tkáně. Vlnovité – „esíčka“ disto-proximálně. Proximální končetina „připravuje“ řasu, distální hněte Krouživé – disto-proximální „ohýnek“ Válení – stejnosměrný „ohýnek“ Přerušovaný stisk – Protláčení Nárazové Tepání – rytmické nárazy rukou na tělo pacienta. Hmat převážně tonizující. Vějířovité, dlaněmi, hrstí, pěstí, špetkou, smetáním… Chvění – Jemněji provedené relaxuje, silněji tonizuje… Dlaněmi, šptkou…

Časová náročnost klasické masáže Žaloudkem definováno následovně: V zásadě ponecháno na masérovi a jeho vůli ale přibližně: 5-10 minut na každou končetinu Záda 10 minut Celé tělo tedy přibližně hodinu Protože však zpravidla nemasírujeme hruď, můžeme počítat s cca 35 minutami na celkovou a ´5-10 minutami na částečnou masáž Celková 2-3 krát týdně, částečná i 1x denně vše 8-10x pro celkovou, až 20x pro částečnou

Sportovní masáž je klasická masáž aplikovaná ve sportu na základě pocitů osvěžení a místního zotavení unavených skupin svalových s následným zlepšením až uvolněním pohybů (Žaloudek) Důraznější masáž svalových skupin, které se účastní výkonu méně a lehčí masáž svalových skupin přímo zapojených do výkonu.

Typy sportovní masáže: Dráždivá Uklidňující Přípravná (24 hodin před výkonem – následná regenerace; hnětení); Pohotovostní a mezi výkony (dle psychiky sportovce inhibujeme či facilitujeme - tepání/svaly v akci jen povrchovějšími hmaty – nepřekrvit!, u svalů ne tolik aktivních zvýšit cirkulaci – více do hloubky) Regenerační (po sportovním výkonu, urychlení odplavení laktátu, hodinu po výkonu – vyklusání + strečink) Léčebná masáž po sportovním výkonu (konzultace s lékařem, po zranění, vychází z klasické) ga5volleyball.com

Relaxační masáž Vychází z klasické masáže a slouží k odbourání stresu a vyrovnání stavu mysli Používá pomalých dlouhých tahů Vhodné použití esencí (alergie) Možné použití tepla (lávové kameny, mušle) nebo jiných pomůcek (bambusová masáž) Důraz na prostředí a projev! Muzikoterapie „Rituály“ a jiné

Kosmetická masáž Vyhrazena spíše kosmetičkám Patří mezi nejpříjemnější a nejúčinnější úkony v kosmetice. Dochází při ní ke zklidnění pleti i celého organismu Působíme při ní na velké množství nervových zakončení v obličeji a dosahujeme tak relaxačního účinku Působíme na oběhový systém, zlepšujeme prokrvení a zajišťujeme tak pleti nejenom přísun živin ale i odplavení metabolitů Odstraňujeme povrchovou zrohovatělou kůži, uvolňujeme mazové a potní žlázy Uvolňujeme napětí podkožních svalů, což ovlivňuje vzhled (nálady, emoce…) Ke kosmetické masáži patří i masáž dekoltu (zajišťuje pružnost, vypnutí kůže, výživu a hydrataci)

Kosmetická masáž Vyhrazena spíše kosmetičkám Patří mezi nejpříjemnější a nejúčinnější úkony v kosmetice. Dochází při ní ke zklidnění pleti i celého organismu Působíme při ní na velké množství nervových zakončení v obličeji a dosahujeme tak relaxačního účinku Působíme na oběhový systém, zlepšujeme prokrvení a zajišťujeme tak pleti nejenom přísun živin ale i odplavení metabolitů Odstraňujeme povrchovou zrohovatělou kůži, uvolňujeme mazové a potní žlázy Uvolňujeme napětí podkožních svalů, což ovlivňuje vzhled (nálady, emoce…) Ke kosmetické masáži patří i masáž dekoltu (zajišťuje pružnost, vypnutí kůže, výživu a hydrataci)

Doporučená literatura: Poděbradský, J.: Rehabilitace a fyzikální lékařství. Praha: ČLS JEP, 1995. 50 s. Capko, J.: Základy fyziatrické léčby. Praha: Grada publishing, 1998. 396 s. ISBN 80-7169-341-3 Gúth, A.: Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. Bratislava: Liečreh Gúth, 1998. 2. vyd, 449 s. Sedmík, J. Masáže. Praha: Svoboda, 1999. 3. vyd. 194 s. ISBN 80-205-1002-8. Žaloudek, K.: Masáž. Praha: Avicenum, 1975. 2.vyd., 248 s. http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/ps09/masaz/w eb/pages/sportovni-masaz.html