Rozvoj železniční dopravy jako významného nástroje ekonomické prosperity. Liberalizace železnice z českého i středoevropského pohledu. Ing. Zdeněk Chrdle, MBA
Liberalizace železnice V AŽD Praha s.r.o. nahlížíme liberalizaci železnic z těchto pohledů: Dodávky moderních a interoperabilních systémů na infrastrukturu i vlaky - ETCS, AVV, PN, KO, …….. Dodávky nejmodernějších automatizovaných a informačních systémů- ASVC, Dynamické informace pro vlaky, Robotrain, Robobus ……… Jako soukromý provozovatel dráhy oceňujeme možnost, která nám byla poskytnuta v rámci zakoupení drah od státu Jako soukromý dopravce oceňujeme ten fakt, že nám liberalizace železnice umožnila provozovat drážní dopravu a nahlédnout na železnici z pohledu jejich uživatelů.
Provozovatel dráhy AŽD Praha s.r.o. je provozovatelem dráhy Čížkovice-Obrnice a Kopidlno-Dolní Bousov. V rámci provozování dráhy vytváříme rovné podmínky pro všechny dopravce. Vybavení tratě (Č-O) směřujeme k plnému zapojení do evropské železniční sítě vybavením GSM-R (již instalováno) a ETCS (v přípravě). Od grafikonu 2019/2020 objedná Ústecký kraj pravidelnou dopravu na této trati. I nadále bude tato trať sloužit jako zkušební pro ověřování nových technických systémů. Pro další rozvoj bychom potřebovali liberálnější právní prostředí umožňující bezobslužný provoz DV na regionálních drahách.
Provozovatel drážní dopravy AŽD Praha s.r.o. je provozovatelem drážní dopravy zajišťující provoz turistické linky T4 Ústeckého kraje. Jako dopravce na regionální dráze víme, jak složité je zajistit nová a moderní drážní vozidla dle potřeb a očekávání cestujících, proto vyžadujeme od provozovatele dráhy maximální možnou úroveň bezpečnosti provozu a současně ochrany majetku dopravce, a to budováním bezpečnost provozu zajišťujících systémů. V tomto smyslu se jedná o zajištění max. úroveň bezpečnosti na přejezdech výstavbou přejezdových zabezpečovacích zařízení se závorami a dále moderními zabezpečovacími systémy, které umožní přenést odpovědnost na DV při ekonomické únosnosti (Radioblok).
Produktové portfolio AŽD Praha s.r.o. je významným výrobcem a dodavatelem zabezpečovací a telekomunikační techniky pro železnici, průmyslové a důlní dráhy, vlečky a tramvajové dráhy. AŽD Praha s.r.o. disponuje uceleným portfoliem moderních (state of art technology) výrobků a systémů zabezpečovací a telekomunikační techniky pro výstavbu a modernizaci konvenčních a vysokorychlostních železnic. AŽD Praha s.r.o. disponuje výrobky a systémy zajišťujícími interoperabilitu v rámci jednotné evropské železniční sítě. AŽD Praha s.r.o. je plnoprávným členem UNISIG od 1.1.2014
Zajištění interoperability AŽD Praha disponuje vlastními prvky systému ERTMS/ETCS L1 a L2 a pracuje na úrovni L3. AŽD Praha realizuje, či se podílí na realizaci komerčních projektů ERTMS/ETCS v Česku a zahraničí. AŽD Praha vypracovalo analýzu rizik dle Nařízení EK č. 402/2013 pro zavádění ERTMS/ETCS na českou železnici. AŽD provedlo integraci HMI ETCS s DOZ, což přineslo řadu pozitivních konsekvencí z pohledu investičních a provozních nákladů a potřeb.
ETCS L2 Kolín-Břeclav-st.hr. SK/AT ČESKÁ TŘEBOVÁ KOLÍN PARDUBICE Trať vybavená ETCS Level 2 Přípojné tratě s automatickým “dynamickým” přechodem do ETCS L2 Přípojné tratě s manuálním přechodem do ETCS L2 BRNO BŘECLAV SLOVAK REPUBLIC AUSTRIA
Bernhardsthal – Břeclav SHOV RBCSŽDC ETCS border CZ AT National border RBCOBB Břeclav Bernhardsthal CZ ETCS L2 navazuje na projekt ETCS L2 „Nord Bahn“ ÖBB,A Přeshraniční sekce (6 km) single block Pouze jeden vlak Bez komunikace RBC AŽD - RBC ÖBB, GSM-R sítě ČR a AT se v dané oblasti překrývají Není třeba přímá komunikace RBC-RBC, ale plynulý přeshraniční provoz je zajištěn – poprvé v Evropě!!! Zásadní rozdíl v implementaci přejezdů do podmínek MA – problém!
Přechodová strategie k ETCS „Liberalizace železnice“ z pohledu Národního Implementačního Plánu ERTMS/ETCS (NIP, 2017):
Přechodová strategie k ETCS Rozhodnutí v přechodném období nebudovat nebo omezit budování traťové části systému třídy B, tj. národního vlakového zabezpečovače typu LS, a to za situace, kdy většina DV operujících po tratích SŽDC je palubní částí VZ LS vybavena, povede ke smíšenému provozu vozidel vybavených a nevybavených palubní částí ETCS, což povede k zvýšení rizika bezpečnosti provozu a díky rozdílné rychlosti i ke snížení propustné výkonnosti tratí a tedy atraktivity železnice – což je v rozporu s cíli NIP. Východiskem je stanovit odpovídající podmínky přechodného období a zahájení výhradního provozu. Tyto podmínky by měly vzít v potaz současný stav vybavenosti DV národním VZ a smysluplnost tyto vybavovat drahým OBU ETCS pro dobu jejich zbývající životnosti.
Přechodová strategie k ETCS NIP ČR dle našeho názoru, velmi ambiciózní plán přechodného období na rozdíl od dalších evropských zemí. Německo - Na stávajících tratích zůstanou v provozu systémy PZB a LZB. Dosud se nepředpokládá, že by tyto systémy třídy B byly vypnuty. Rakousko - Vzhledem k tomu, že PZB je rozmístěn téměř na celé rakouské síti, je plánováno pokračovat v provozu a (omezené) investice do zařízení PZB na stávajících tratích po roce 2030. Očekává se, že k úplnému přerušení provozu PZB dojde až po úplné migraci rakouských hlavních tratí na ETCS, tj. ve druhé polovině třicátých let 21. století. NIP ČR neobsahuje některé požadavky na implementaci OBU ETCS na DV, díky čemuž bude docházet ke konzervativní implementaci brzdných křivek výrobci OBU ETCS a díky tomu k negativním konsekvencím na propustnou výkonost tratí operovaných vozidly vybavených OBU ETCS.
Automatické vedení vlaku AŽD Praha s.r.o. je světovým lídrem v oblasti automatizačních systémů vedení vlaku. Systém AVV je rutinně používán na vozidlech českých dopravců. AVV disponuje rozhraním k palubní části ETCS. Z pohledu NIP je AVV tím systém, díky kterému je možné zajistit plynulou jízdu v limitech stanovených ETCS a současně NIPem predikované úspory energie.
Automatické vedení vlaku ATO typu AVV jako prostředek pro bezpečný, efektivní, přesný a komfortní řízení jízd vlaků. Další kroky: ETCS on-board retrofit ATO over ETCS Dynamické informace pro ATO 1 2 3 ATO track side ETCS RBC ETCS on-board CTC control centres 3 3 ATO – Future deployment for safe, effective, exact and comfort train operation ATO is required for new/refurbished vehicles. Next steps in deployment: 1 2 ATO on-board
Dynamické informace pro ATO typu AVV Umožní navádět vlak do nekonfliktních časových poloh Dynamické informace = aktualizovaná aktuální dopravní informace + aktuální mapa tratě zaslaná přímo na vozidlo za jeho jízdy Eurostandardizace ATO over ETCS Standardizované rozhraní pro ATO trackside interoperabilní ATO – možnost plně využít výhod ATO i pro nepravidelně zajíždějící vozidla Dynamické ATO zvyšuje propustnost tratí Dynamic information = actual traffic information + actual road map information European standardisation is expected (AŽD activity as part of Shift2Rail – ATO technology demonstrator at CZ VUZ test ring in Velim, CZ) Standardised interface to ATO trackside interoperability in ATO Dynamic information is key element for effective ATO GoA4 in future - operation rules must be prepared!!! Technology is ready
Granty a mezinárodní spolupráce (1) AŽD Praha s.r.o. se podílí na realizaci společných evropských výzkumných projektech: GRAIL-2 - GNSS-based Enhanced Odometry for Rail – Zdokonalená odometrie pro železnici na bázi GNSS 3InSat – Train Integrated Safety Satellite System Demonstration - demonstrační projekt využití bezpečné lokalizace vlaku pomocí GNSS pro regionální tratě NGTC – Next Generation of Train Control systems – Příští generace systémů řízení vlaku Shift2Rail - AŽD Praha se stala asociovaným členem společného podniku JU SHIFT2RAIL průmyslu a Evropské unie STARS – „Satellite Technology for Advanced Railway Signalling“ – „Satelitní technologie pro pokročilé zabezpečení na železnici“, C-ROADS Czech Republic
Granty a mezinárodní spolupráce (2) AŽD Praha s.r.o. zajišťuje svými kapacitami významnou účast a z ní vyplývající činnost v následujících evropských projektech: Shif2Rail, X2Rail-1, X2Rail-2, H2020 Project 15 zástupců AŽD Praha v 11 z 12 pracovních skupin UNISIG 20 zástupců AŽD Praha v 20 pracovních skupinách UNIFE expert groups Zástupci AŽD se podílejí na činnosti CCS platform, Digitalization platform, Cyber Security sub-group, Technical plenary a UNIFE ERTMS SteeCo
Negativa liberalizace Technické systémy na železnici se nevyvíjely historicky ve všech zemích stejně – proto nasazení jednotných evropských systémů je a bude spojeno s nemalými problémy technickými i legislativními Je nutné aby všechny země přistupovaly k liberalizaci i tedy k jednotné technice stejně – to se zjevně neděje – zejména u zemích Německo, Francie ….. Tedy použití vozidel napříč evropským prostorem má v současné době svá úskalí Setkáváme se face to face se skutečnostmi, kterým při vysvětlení nemohou lidé uvěřit Ochrana vlastního trhu a vlastních firem je v EU zcela běžná Podle mého názoru máme jeden z nejliberálnějších trhů v Evropě
AŽD Praha s.r.o. Rychle Bezpečně Spolehlivě Ing. Zdeněk Chrdle, MBA Chrdle.zdenek@azd.cz