DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektu EU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školy MASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín Předmět Český jazyk, Jazykově-literární seminář Tematický okruh Práce s neuměleckým textem a efektivní komunikace Téma Interpretace textů 5 Označení DUMU VY_12_INOVACE_127 Jméno autora Petr Brož Datum vytvoření 2. února 2014 Anotace Materiál slouží k procvičení interpretace neuměleckého textu. Ten lze buď před interpretací ke komfortnější práci vytisknout a kopírovat, nebo jeho rozbor provádět postupně při promítání snímků prezentace. V závěru materiálu jsou uvedeny použité doporučené studijní materiály a zdroj interpretovaného textu.
Úvodní text Hejtman Milan Chovanec má tak trošku problém s bakalářským titulem z plzeňských práv, přesto je to zajímavý vládní nominant. Po dlouhé době se totiž zřejmě stane ministrem vnitra člověk, který nemá úzké vazby na policejní složky či tajné služby. Málem všichni předchozí ministři se cítili ve funkci spíš jako „ministři policie“ a dávali se rádi vidět třeba v kanadách či bundách s nápisem POLICIE. Tak tomu v případě ministra Chovance zřejmě nebude, i když do policejního stejnokroje patřičně a v předstihu zhubnul. Navíc by nová vláda mohla svým způsobem vstoupit do historie. Nový ministr by konečně mohl uvažovat o změně názvu úřadu, aby nebyl spojován s orgány policie a vyšetřováním trestných činů. Podstata jeho činnosti a kompetencí se nyní přece dotýká výkonu a zajišťování veřejné správy v nejširším slova smyslu. Které politiky např. zajímají matriky, systém czech pointů nebo registry veřejné správy či výkon státní správy v obcích a krajích? Vzhledem k povaze některých úkolů není nyní uveden zdroj textu výňatku.
Úkoly k interpretaci 1. Přiřaďte text k funkčnímu stylu. Uveďte použité slohové postupy a útvar. 2. Výstižně vyjádřete téma výňatku. 3. Odhadněte, v čem asi bude problém s bakalářským titulem konkrétně? 4. Čím by mohla vstoupit nová vláda do historie? 5. Jaký je význam slova „kanady“? Přiřaďte k vrstvě slovní zásoby. 6. Proč politiky nejspíš nezajímají „matriky, systém czech pointů….“? 7. Jak se snaží autor poněkud odlehčit text? 8. Jaký je význam slov hejtman, nominant, kompetence v textu? 9. Jaká je funkce matrik a czech pointů ve veřejné správě? 10. Proč je výraz ministři policie uveden v uvozovkách? 11. Proveďte rozbor označených souvětí 12. Ve vedlejších větách označených souvětí určete větné členy 13. V podtržených souvětích určete slovní druhy 14. U jmen a sloves určete všechny mluvnické kategorie.
Úkoly 1, 2 Hejtman Milan Chovanec má tak trošku problém s bakalářským titulem z plzeňských práv, přesto je to zajímavý vládní nominant. Po dlouhé době se totiž zřejmě stane ministrem vnitra člověk, který nemá úzké vazby na policejní složky či tajné služby. Málem všichni předchozí ministři se cítili ve funkci spíš jako „ministři policie“ a dávali se rádi vidět třeba v kanadách či bundách s nápisem POLICIE. Tak tomu v případě ministra Chovance zřejmě nebude, i když do policejního stejnokroje patřičně a v předstihu zhubnul. Navíc by nová vláda mohla svým způsobem vstoupit do historie. Nový ministr by konečně mohl uvažovat o změně názvu úřadu, aby nebyl spojován s orgány policie a vyšetřováním trestných činů. Podstata jeho činnosti a kompetencí se nyní přece dotýká výkonu a zajišťování veřejné správy v nejširším slova smyslu. Které politiky např. zajímají matriky, systém czech pointů nebo registry veřejné správy či výkon státní správy v obcích a krajích? 1. Přiřaďte text k funkčnímu stylu. Uveďte použité slohové postupy a útvar. 2. Výstižně vyjádřete téma výňatku.
Úkoly 3, 4 Hejtman Milan Chovanec má tak trošku problém s bakalářským titulem z plzeňských práv, přesto je to zajímavý vládní nominant. Po dlouhé době se totiž zřejmě stane ministrem vnitra člověk, který nemá úzké vazby na policejní složky či tajné služby. Málem všichni předchozí ministři se cítili ve funkci spíš jako „ministři policie“ a dávali se rádi vidět třeba v kanadách či bundách s nápisem POLICIE. Tak tomu v případě ministra Chovance zřejmě nebude, i když do policejního stejnokroje patřičně a v předstihu zhubnul. Navíc by nová vláda mohla svým způsobem vstoupit do historie. Nový ministr by konečně mohl uvažovat o změně názvu úřadu, aby nebyl spojován s orgány policie a vyšetřováním trestných činů. Podstata jeho činnosti a kompetencí se nyní přece dotýká výkonu a zajišťování veřejné správy v nejširším slova smyslu. Které politiky např. zajímají matriky, systém czech pointů nebo registry veřejné správy či výkon státní správy v obcích a krajích? 3. Odhadněte, v čem asi bude problém s bakalářským titulem konkrétně? 4. Čím by mohla vstoupit nová vláda do historie?
Úkoly 5, 6 Hejtman Milan Chovanec má tak trošku problém s bakalářským titulem z plzeňských práv, přesto je to zajímavý vládní nominant. Po dlouhé době se totiž zřejmě stane ministrem vnitra člověk, který nemá úzké vazby na policejní složky či tajné služby. Málem všichni předchozí ministři se cítili ve funkci spíš jako „ministři policie“ a dávali se rádi vidět třeba v kanadách či bundách s nápisem POLICIE. Tak tomu v případě ministra Chovance zřejmě nebude, i když do policejního stejnokroje patřičně a v předstihu zhubnul. Navíc by nová vláda mohla svým způsobem vstoupit do historie. Nový ministr by konečně mohl uvažovat o změně názvu úřadu, aby nebyl spojován s orgány policie a vyšetřováním trestných činů. Podstata jeho činnosti a kompetencí se nyní přece dotýká výkonu a zajišťování veřejné správy v nejširším slova smyslu. Které politiky např. zajímají matriky, systém czech pointů nebo registry veřejné správy či výkon státní správy v obcích a krajích? 5. Jaký je význam slova „kanady“? Přiřaďte k vrstvě slovní zásoby. 6. Proč politiky nejspíš nezajímají „matriky, systém czech pointů….“?
Úkoly 7,8 Hejtman Milan Chovanec má tak trošku problém s bakalářským titulem z plzeňských práv, přesto je to zajímavý vládní nominant. Po dlouhé době se totiž zřejmě stane ministrem vnitra člověk, který nemá úzké vazby na policejní složky či tajné služby. Málem všichni předchozí ministři se cítili ve funkci spíš jako „ministři policie“ a dávali se rádi vidět třeba v kanadách či bundách s nápisem POLICIE. Tak tomu v případě ministra Chovance zřejmě nebude, i když do policejního stejnokroje patřičně a v předstihu zhubnul. Navíc by nová vláda mohla svým způsobem vstoupit do historie. Nový ministr by konečně mohl uvažovat o změně názvu úřadu, aby nebyl spojován s orgány policie a vyšetřováním trestných činů. Podstata jeho činnosti a kompetencí se nyní přece dotýká výkonu a zajišťování veřejné správy v nejširším slova smyslu. Které politiky např. zajímají matriky, systém czech pointů nebo registry veřejné správy či výkon státní správy v obcích a krajích? 7. Jak se snaží autor poněkud odlehčit text? 8. Jaký je význam slov hejtman, nominant, kompetence v textu?
Úkoly 9, 10 Hejtman Milan Chovanec má tak trošku problém s bakalářským titulem z plzeňských práv, přesto je to zajímavý vládní nominant. Po dlouhé době se totiž zřejmě stane ministrem vnitra člověk, který nemá úzké vazby na policejní složky či tajné služby. Málem všichni předchozí ministři se cítili ve funkci spíš jako „ministři policie“ a dávali se rádi vidět třeba v kanadách či bundách s nápisem POLICIE. Tak tomu v případě ministra Chovance zřejmě nebude, i když do policejního stejnokroje patřičně a v předstihu zhubnul. Navíc by nová vláda mohla svým způsobem vstoupit do historie. Nový ministr by konečně mohl uvažovat o změně názvu úřadu, aby nebyl spojován s orgány policie a vyšetřováním trestných činů. Podstata jeho činnosti a kompetencí se nyní přece dotýká výkonu a zajišťování veřejné správy v nejširším slova smyslu. Které politiky např. zajímají matriky, systém czech pointů nebo registry veřejné správy či výkon státní správy v obcích a krajích? 9. Jaká je funkce matrik a czech pointů ve veřejné správě? 10. Proč je výraz ministři policie uveden v uvozovkách?
Úkoly 11, 12 Hejtman Milan Chovanec má tak trošku problém s bakalářským titulem z plzeňských práv, přesto je to zajímavý vládní nominant. Po dlouhé době se totiž zřejmě stane ministrem vnitra člověk, který nemá úzké vazby na policejní složky či tajné služby. Málem všichni předchozí ministři se cítili ve funkci spíš jako „ministři policie“ a dávali se rádi vidět třeba v kanadách či bundách s nápisem POLICIE. Tak tomu v případě ministra Chovance zřejmě nebude, i když do policejního stejnokroje patřičně a v předstihu zhubnul. Navíc by nová vláda mohla svým způsobem vstoupit do historie. Nový ministr by konečně mohl uvažovat o změně názvu úřadu, aby nebyl spojován s orgány policie a vyšetřováním trestných činů. Podstata jeho činnosti a kompetencí se nyní přece dotýká výkonu a zajišťování veřejné správy v nejširším slova smyslu. Které politiky např. zajímají matriky, systém czech pointů nebo registry veřejné správy či výkon státní správy v obcích a krajích? 11. Proveďte rozbor označených souvětí 12. Ve vedlejších větách označených souvětí určete větné členy.
Úkoly 13, 14 Hejtman Milan Chovanec má tak trošku problém s bakalářským titulem z plzeňských práv, přesto je to zajímavý vládní nominant. Po dlouhé době se totiž zřejmě stane ministrem vnitra člověk, který nemá úzké vazby na policejní složky či tajné služby. Málem všichni předchozí ministři se cítili ve funkci spíš jako „ministři policie“ a dávali se rádi vidět třeba v kanadách či bundách s nápisem POLICIE. Tak tomu v případě ministra Chovance zřejmě nebude, i když do policejního stejnokroje patřičně a v předstihu zhubnul. Navíc by nová vláda mohla svým způsobem vstoupit do historie. Nový ministr by konečně mohl uvažovat o změně názvu úřadu, aby nebyl spojován s orgány policie a vyšetřováním trestných činů. Podstata jeho činnosti a kompetencí se nyní přece dotýká výkonu a zajišťování veřejné správy v nejširším slova smyslu. Které politiky např. zajímají matriky, systém czech pointů nebo registry veřejné správy či výkon státní správy v obcích a krajích? 13. V podtržených souvětích určete slovní druhy 14. U jmen a sloves určete všechny mluvnické kategorie.
Použité zdroje a doporučené studijní materiály Jiří Němec: Poslední ministr vnitra?, Právo 17. ledna 2014, s. 6. BOLFOVÁ, K. – SRPOVÁ, H. Stylistika, Učební text pro distanční formu vzdělávání. 1. vyd., Orlová 2007. ISBN 978-80-87113-30-1. ČECHOVÁ, M. Český jazyk pro 1. ročník středních škol. 2. vyd. Praha: SPN, 2007. ISBN 978-80-7235-372-9.