Permakultura Beata Tomiczková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Obnovitelné (recentní) zdroje energie zdroje energie Slunce, voda, vzduch.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
VY__III/2__INOVACE__213 FYZIKA Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
VY_52_INOVACE_05_03_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 15. Odpady, třídění a recyklace Název sady: Základy ekologie pro střední.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák TERMOCHEMICKÉ REAKCE Lavoisier Laplace Hess Hoření, spalování Tepelná elektrárna.
Zamýšlené a nezamýšlené důsledky Jan Málek.  Definice  Důvody pro používání OZE  Druhy OZE  OZE v rámci Energetické politiky EU  Negativní dopady.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Škola Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hustopeče, Masarykovo nám. 1 AutorIng. Ivana Bočková Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Přírodověda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. ? Co všechno může sloužit jako zdroj energie?
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
Netradiční zdroje elektrické energie
OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Účinnost různých systémů ukládání elektrické energie
Výroba elektrické energie
Zdroje získání základních životních potřeb a energie
Termika – Fotovoltaika
Výroba elektrické energie - obecná část
VODA ŽIVOTADÁRNÁ KAPALINA.
Voda Základ života.
Netradiční zdroje elektrické energie
Snížení nákladů na vytápění budov
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
VYTÁPĚNÍ MÍSTNÍ, ÚSTŘEDNÍ, DÁLKOVÉ, CZT vypracovala: Ing
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Netradiční zdroje elektrické energie
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Přídavná zařízení.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Prezentace – výklad učiva
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Seminář k tématice: Nevyjmenované zdroje a odpojování od CZT
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Výroba pelet z biomasy v Habrech
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Oběhové hospodářství v praxi
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
Využití potenciálu českého zemědělství po roce 2020
Současné trendy výstavby-nízkoenergetické objekty
PŘÍLEŽITOSTI NOVÉ KRAJINY
Transkript prezentace:

Permakultura Beata Tomiczková 450116 Recyklace zdrojů v přírodě a lidské kultuře Kontrast „kovbojské“ a „kosmické“ ekonomiky Využití přiměřených technologií Příklady využití alternativních zdrojů energie a bezodpadových technologií Permakultura Beata Tomiczková 450116

Recyklace v lidské kultuře při recyklaci jsou zpracováním odpadů znovu získávány materiály, ze kterých byly výrobky vyrobeny má dvojí pozitivní účinek na životní prostředí. Jednak zmenšuje spotřebu surovin a energií, jednak omezuje zatížení složek životního prostředí odpadem

Proč recyklovat? opětovným využíváním odpadů se šetří obnovitelné i neobnovitelné zdroje omezuje se zatěžování životního prostředí škodlivinami Umožní se zajištění zásob v případě absolutního nedostatku Zvyšuje se ekonomická efektivnost při využívání druhotných surovin Česká republika 34,8 % z celkového komunálního odpadu Průměr EU 43 % evropské státy, jako jsou Německo, Nizozemsko, Belgie a další přitom už recyklují víc než 60 %.

Recyklace v přírodě V přírodě vzniká během celého roku velké množství odumřelé organické hmoty, která se však činností mikroorganismů rychle přeměňuje v látky, které jsou opět v přírodě plně využitelné. Tento princip zná příroda již miliony let a bez něho by nemohl existovat život na zemi, protože by sám sebe udusil svými odpadními látkami. V přírodě až do této doby v podstatě „odpad“ neexistoval, vše se využilo. Mezi nejvýraznější a nejpočetnější rozkradači patří např. bakterie a houby

Žížalový kompostér Pomocí žížal se dá recyklovat veškerý organický odpad z kuchyně. Výhodou těchto žížal je samoregulace jejich počtu. Mají-li dostatek potravy, množí se rychle, při nedostatku se množit přestávají. Potřebné množství žížal záleží na objemu kuchyňského odpadu. Pokud se pohybuje kolem 0,25 kg denně, je potřeba asi 0,5 kg žížal Tvorba humusu pomocí žížal trvá přibližně 3 až 4 měsíce Hotový humus lze z nádoby vybrat a použít na přesazování květin, pěstování sazeniček a na přihnojování své domácí zahrádky.

„Kovbojská“ ekonomika Otevřený systém, vzájemně propojený s okolím, kde neexistují limity vnějšího světa na dodávání či odebírání surovin a energií Cílem této ekonomiky je maximalizace hospodářského výkonu měřená tokem produktů a služeb (HDP) Je charakteristická vykořisťovatelským přístupem a pleněním přírodních zdrojů Mohla by fungovat za předpokladu, že zdroje jsou nevyčerpatelné

„Kosmická“ ekonomika Ekonomika kosmické lodi (kterou přirovnáváme k Zemi) je uzavřená ekonomika, mimo ni neexistují žádné rezervy zdrojů ani prostor na ukládání odpadů. Obyvatelé této lodi se musí stát součástí neustále obnovovaného ekologického cyklu. Dobrý stav panuje na kosmické lodi v případě, že zásoby (znalostí, zdraví, kapitálu) jsou vysoké Blahobyt na kosmické lodi se měří zásobou (kvalitou a kvantitou) kapitálu.

Appropriate technology – Přiměřené technologie Nejjednodušší technologie pomocí, které dosáhneme účelu Rozvojové země – nejúčinnější řešení potřeb těchto oblastí Rozvinuté země – sociálně a ekologicky přijatelná technologie Jsou: udržitelné malé přiměřené

Alternativní zdroje energie Mají schopnost se při postupném spotřebovávání částečně nebo úplně obnovovat, a to samy nebo za přispění člověka. Energie vody – vodní elektrárny Geotermální energie – geotermální elektrárny Energie slunečního záření – sluneční elektrárny Energie větru – větrné elektrárny Spalování biomasy využití tepelných čerpadel energie příboje a přílivu oceánů

Vodní elektrárny Energie vody se dá využít buď přímou přeměnou na mechanickou energii (vodní mlýny apod.), nebo lze mechanickou energii přeměnit na energii elektrickou výhody – neznečišťuje ovzduší, nedevastuje krajinu a povrchové či podzemní vody těžbou a dopravou paliv a surovin, je bezodpadová, nezávislá na dovozu surovin a vysoce bezpečná nevýhody – vysoká pořizovací cena a čas výstavby, nutnost zatopení velkého území, závislost na stabilním průtoku vody

Solární elektrárny Využití v ČR: výroba tepla, k ohřevu teplé užitkové vody, vody v bazénech a k dotápění objektů, k výrobě elektrické energie výhody – nízké provozní náklady, vysoká životnost zařízení 15 – 20 let, nevznikají žádné emise, hluk, bez nutnosti stálé obsluhy nevýhody – energii nelze využít jako samostatný zdroj v případech, kdy je slunečního záření nedostatek – dodávku energie je nutné kombinovat s jinými zdroji energie, velké investiční náklady

Větrné elektrárny Tato energie je spolu s energií vodní nejrozšířenější a nejpoužívanější formou využití obnovitelných zdrojů. Možnosti využití větrné energie: • Přímá přeměna energie větru na mechanickou práci, např. čerpání vody, mletí obilí. • Přímá přeměna energie větru na elektřinu výhody – nejsou produkovány žádné škodlivé emise, při vlastí spotřebě el. energie se vyhneme přenosovým ztrátám nevýhody – při stavbě elektrárny o vyšších výkonech je nutné vynaložit poměrně vysoké investiční náklady, nestabilní zdroj, návratnost vložených fin. prostředků je závislá na využití vyrobené el. energie

Spalování biomasy Biomasa je biologicky rozložitelná část výrobků, odpadů a zbytků ze zemědělství (např. dřevo a dřevní odpad, sláma a jiné zemědělské zbytky …). Výsledným produktem je tepelná energie, která je následně využita pro vytápění, technologické procesy nebo pro výrobu elektrické energie. výhody – poměrně nízká cena biomasy, využití odpadu (zbytek po spalování = hnojivo), využití půdy nevhodné pro pěstování potravinářských plodin nevýhody – nižší výhřevnost, potřeba skladovacích prostor, velký vliv vlhkosti na spalovací procesy, větší rozměry a příslušenství, složitější manipulace v porovnání s elektřinou a plynem

Geotermální energie Využívají k výrobě elektřiny tepelnou energii z nitra Země. výhody – velká šetrnost k životnímu prostředí, nezávislost na počasí nevýhody – dostupné jen na některých místech, výstavba je dražší než výstavba jaderné elektrárny

Bezodpadové technologie Bezodpadové technologie umožňují recyklaci odpadů a jejich opětovné uvedení do výroby v rámci uzavřených technologických cyklů. Jedná se o technologie, při kterých dochází vhodnou změnou původního výrobního procesu k minimalizaci množství odpadů vypouštěných do prostředí.

Bezodpadové hospodářství a ekofarmy Vzhledem k tomu, že ekofarmy fungují v uzavřeném cyklu ve spojení s okolní přírodou je poměrně  snadné využití koloběhu přírody a přírodních procesů při likvidaci odpadů vyprodukovaných ekofarmou: hnojení biologickými hnojivy z odpadů  z ekofarmy, zavedení kořenových čistíren odpadních vod, kompostování, apod. Také využití odpadů jako zdroje energie pro samotnou ekofarmu a okolí je možné s pomocí zavedení nových technologií: výroba bioplynu, biolihu a jiných biopaliv. Recyklace v hospodaření s vodou, znovuvyužití srážkových vod a přečištěné šedé vody

Zdroje BOULDING, Kenneth Ewart. Beyond economics: essays on society, religion, and ethics. 1st ed. Michigan: University of Michigan Press, 1968 http://www.ekostrazce.cz/texty/recyklace http://ukp.vscht.cz/files/uzel/0007439/Odpady+09.pdf http://www.enviweb.cz/ http://www.appropedia.org/Appropriate_technology http://www.svkos.cz/data/xinha/docs/obnoviteln__zdroje_energie.pdf