PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
TERÉNNÍ PROGRAM BABYLON
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Identita dětí v náhradní rodinné péči
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
DĚTI NA CESTĚ Zdravotní, psychické a sociální důsledky náhradní péče
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Vliv náhradních forem péče na vývoj a život dítěte
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Stop sociálnímu vyloučení MEPCO Sociální vyloučení začíná v dětství Milena Černá, SKOK Seminář MEPCO Stop sociálnímu vyloučení.
Emoce (city).
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Občanská výchova 7. ročník
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
Náhradní rodinná péče.
Sociální patologie SCPT SCPA
SOS dětské vesničky.
Náhradní rodinná péče aneb „Děti patří domů“ Karel a Petra HENNHOFEROVI.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Střídavá péče je prostředek racionální správy společnosti
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Přetrvává stejný postoj k dítěti
Náhradní rodinná péče -NRP
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Osvojení (adopce) Osvojením (adopcí) se rozumí právní jednání (právní akt), jímž 2 osoby spolu vstupují do poměru rodič-potomek.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 5.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-02
SOS dětské vesničky.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Sociální práce s rodinou 4
Když vlastní rodina chybí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Psychologie výchovy a vzdělávání
Psychologie dospělých
Periodizace lidského vývoje
PhDr.hana pazlarová, ph.d
Syndrom rizikového chování v dospívání
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D. pazlarova@jabok.cz Náhradní rodinná péče 2 PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D. pazlarova@jabok.cz

Malé opáčko…. Jaké máme formy náhradní rodinné péče? Jaké jsou rozdíly mezi osvojením a PP? V čem spočívá rozdíl mezi DD a DD se školou?

Co nás dnes čeká? Trocha historie nikoho nezabije  Teoretická východiska náhradní rodinné péče – teorie potřeb, attachmentu, psychická deprivace…

Trocha historie Počty a složení dětí regulovány od starověku – doloženo výzkumy na pohřebištích V antice 100:400 Ve středověku 100:140 (poměr srovnán až v 17.stol.) Osvojení známé již ve starověkém Římě – prioritní zájem osvojitele

Středověk a novověk do 18.st. Křesťanství se pro děti dovolává milosrdenství Zřizovány nalezince,útulky – ochrana dětí před smrtí či zneužíváním První útulek r.335 Konstantinopol Nalezinec r.787 Miláno 1198 – nalezinec s tornem Formální adopce většinou u šlechty

Osvícenectví Nalezince se stávají obecnou potřebou a rozšiřují se. 1789 –založen pražský nalezinec. Tristní životní podmínky – úmrtnost mezi 60-80 %. Na 100 porodů více než 20% dětí do nalezince.

Dítě s matkou v porodnici 8 dnů,potom předáno placené pěstounce/kojné – záchrana před fyzickou záhubou v nalezinci. Pěstouni většinou chudí,odměna velmi malá. V 6 letech dítě zpět do nalezince a odesláno domovské obci. Pěstouni ztráceli nárok na příspěvek.

Velká francouzská revoluce – lidská práva,humanismus – Rosseau, Pestalozzi Nalezince už nemají jen chránit před fyzickou záhubou, ale mají děti i rozvíjet. Code Civic – několik forem adopce

Období první republiky Rozvoj pedagogiky, psychologie, dětského lékařství a tzv. pedologie. Péče o děti organizovaná státem. Důraz kladen na odbornost.

Systém Okresní péče o mládež s centrální Zemským ústředím péče o mládež V r.1931- 24 okresních sirotčinců, 60 DD (kapacita max.20 dětí) DD krátkodobé řešení 4 formy PP- nalezenecká, kontrolovaná OPM, v koloniích, soukromá

Po 2.světové válce Důraz na kolektivní výchovu. Zrušena pěstounská péče – v r.1951 děti násilně přemístěny do ústavů. Obnovena až v roce 1963 v Zákonu o rodině, který reflektoval poznatky o negativních vlivech ústavní výchovy.

Teorie vazby

Vazba (attachment)* Pevný blízká vztah k pečující osobě, který je zdrojem základní životní jistoty. Základní podmínka přežití a zdravého vývoje u dětí I dospělí potřebují blízkou osobu * Někdy také „přimknutí“

Jak příroda podporuje vznik a rozvoj vazby?

Biologické spouštěče Kontakt matky s dítětem po porodu Vůně dítěte Dětský úsměv Dětská tvář … Další podmínky – osobnostní výbava rodiče, jeho osobní historie, zážitek bezpečné vazby…

Potřeby Různé typologie – podobný obsah (Maslow, Matějček, Pesso-Boyden)

Citové pouto/vazba Naplnění nejzákladnějších potřeb Vzniká ve vzájemném kontaktu dítěte a pečovatele důvěra potřeba uspokojení potřeby signál

Předpoklady vzniku citové vazby Spolehlivost Stálost

Vnitřní pracovní model První vztah k pečující osobě ovlivňuje náš další postoj ke světu a lidem. Vytváří se v průběhu prvního roku života. Ovlivňuje nejen děti, ale i rodiče!

Typy vazby Dítě Rodič Jistá/bezpečná Vyhýbavá Ambivalentní Dezorganizovaná Bezpečná/autonomní Odmítavá Zahlcená Nevyřešená/obávající se

Bezpečná vazba Dítě Rodič Vnímá sebe jako dobré, hodnotné, schopné Svět jako bezpečný, předvídatelný Má důvěru v sebe i okolí Dokáže fungovat ve vztazích, spoléhat na ostatní Unese zodpovědnost za druhé Umí být druhým blízko, ale zvládne i samostatnost v rozhodování

Vyhýbavá/odmítavá Dítě Rodič Zdánlivě nezávislé, samostatné v reakci na neuspokojení potřeb Potlačují svoje potřeby, emoce Jistotu hledají v aktivitě Vnitřní odmítnutí vlastních pocitů, vzpomínek, zlehčování Opomíjení vlastních potřeb Horečné úsilí směrem ven

Ambivalentní/zahlcená Dítě Rodič Neuspokojení potřeb se projeví hněvem a frustrací. Pozornost za každou cenu Zdánlivě protichůdné chování Lidé a svět jsou nespolehliví a nekonzistentní Zážitky, pocit z minulosti stále živé, nevyřešené Významně ovlivňují přítomnost Potíže se zvládáním emocí dětí a nastavováním hranic

Dezorganizovaná/nevyřešená Dítě Rodič Rodič je zdrojem úzkosti a děsu, jedná v rozporu s instinkty dítěte Pro dítě je zcela nečitelný, nepředvídatelný Negativní obraz o sobě samém i světe Extrémní projevy v chování Nezpracovaná traumata omezují současnost Vážné obtíže ve vztazích Tendence ke krajním reakcím (útok, útěk, zamrznutí)

Druhy vazeb https://www.youtube.com/watch?v=DH1m_ZMO7GU

Jak to všechno víme? Etologie – Konrad Lorenc, Harry Harlow Vztah je vrozená schopnost a instinktivní potřeba pro přežití, je to náš prvotní, vrozený instinkt. Behaviorismus – směr zaměřený na chování Vztahu se učíme, nerodíme se s ním.

Lorenz a jeho kachny https://www.youtube.com/watch?v=2UIU9XH-mUI https://www.youtube.com/watch?v=eqZmW7uIPW4

Harlowovy opičky https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I

Psychoanalýza – S.Freud – nevědomé motivy lidského chování Matka je tím, kdo tvoří svět dítěte. Kognitivní teorie – např. Jean Piaget – lidé procházejí určitými stádii vývoje, jejich zvládnutí je předpokladem pro další vývoj Vztah může mít různou kvalitu, záleží na podmínkách a prostředí, kde vzniká a rozvíjí se.

John Bowlby Autor teorie vazby Britský psychoanalytik Opíral se o Freuda a Darwina Přimknutí k pečující osobě zvyšuje šanci dítěte na přežití, proto je pudově podporováno. Instinktivní reakce dítěte – krmení, úsměv, pláč, mazlení, následování – zpětně podporují vazbu pečující osoby na dítě

Inspirace pro NRP Děti mají své vnitřní pracovní modely a individuální zkušenosti s citovou vazbou. I pěstouni je mají. V ohrožení a stresu se uchylujeme k vazebnému chování, které je nám vlastní. Dospělý s bezpečnou vazbou dokáže poskytnout bezpečnou vazbu dítěti. Korektivní zkušenost je možná.

Co je to psychická deprivace?

Psychická deprivace Je psychický stav vzniklý následkem takových životních situací, kdy není subjektu dána příležitost k uspokojení některé jeho základní (vitální) psychické potřeby v dostatečné míře a po dosti dlouhou dobu (J.Langmeier, Z.Matějček)

Základní psychické potřeby Potřeba stimulace Potřeba smysluplného světa Potřeba životní jistoty Potřeba pozitivní identity Potřeba otevřené budoucnosti

Vymezení pojmů Deprivační situace Izolace Separace Deprivační poškození, následky deprivace Frustrace Zanedbanost

Typy deprivované osobnosti Typ sociálně hyperaktivní Typ sociálně hypoaktivní Typ normoaktivní

Sociálně hyperaktivní typ Přímý hyperaktivní typ Substitutivní typ Provokativní (agresivní) typ

Projevy psychické deprivace - batolecí věk Celkové opoždění psychomotorického vývoje Povrchnost citů a vztahů Chudý řečový projev Nedětsky vážný výraz

Projevy psychické deprivace - předškolní věk Přetrvává povrchnost citových vztahů Značné opoždění řeči Celková nezralost = nutnost odkladu školní docházky

Projevy psychické deprivace - školní věk Horší školní prospěch než odpovídá schopnostem, menší motivace k učení Častejší poruchy chování Citová otupělost, nedůvěra k lidem příp. Agresivita Mohou se objevit první neurotické obtíže

Projevy psychické deprivace - dospívání Problémy s navazováním vztahů Neadekvátní sebehodnocení Posunutá hierarchie hodnot Nebezpečí vzniku závislostí Důsledky přetrvávají do dospělosti (více viz. studie Z.Matějčka a kol.)

Pozdní následky psychické deprivace Z.Matějček a kol. Longitudinální studie osob vyrůstajících v nestandardních socioekonomických podmínkách

Historie výzkumu Unikátní sledování několika skupin dětí započaté v roce 1965 Postupně několik etap sledování. Poslední v 90.letech 20.st. V poslední fázi sledováno 93% původního vzorku!

Sledované skupiny osob Děti vyrůstající v dětských domovech (dále DD) Děti vychovávané v SOS dětských vesničkách (dále SOS) Děti umístěné v individuální pěstounksé péči (dále PP) Děti narozené z nechtěných těhotenství (dále ND) Kontrolní skupina (dále K)

Velikost a věkové složení sledovaného vzorku Nejstarší soubor DD - kolem 40 let - 56 osob PP a SOS věkově blízké, mladší než DD - mladší dospělý věk (23 - 25 let) - PP 93, SOS 116 osob ND a K věkově shodné - 30 let - obě skupiny 220 osob

Metody a postup Kontaktní dotazník Dotazníková baterie Skór psychosociální adaptace Hodnocení postojů a chování na škále

Rodinný stav Rozdíly mezi muži a ženami Nejvíce rozvodů muži - DD 35% Nejvíce rozvodů ženy - ND 21% Dosud svobodní muži - nejméně ND 23% Dosud svobodné ženy - nejméně DD 4% Nejnápadnější chování muži - DD Nejnápadnější chování ženy - ND

Vzdělání Jednoznačně nejnižší u DD PP a SOS podobné výsledky K a ND - nejvyšší dosažené vzdělání

Bydlení Nejméně spokojení muži i ženy DD Nejspokojenější muži PP a SOS, nejčastěji bydlí u rodičů (43% resp. 36%) Nejdřív se osamostatnili muži ND (u rodičů pouze 11%)

Spokojenost se zdravím Nejhůře se cítí osoby z DD - tělesně i duševně Nejlépe se zdravotně cítí osoby z PP a SOS Duševně se nejlépe cítí muži SOS Ženy obecně o něco hůře než muži (s výjimkou muži DD) Nejvíce kuřáků muži DD 85% Ostatní skupiny okolo 40% kuřáků

Schopnost zamilovat se Ukazatel duševního zdraví a psychosociální zralosti Zamilovanost do 20 let nejméně muži DD 25% (ostatní 35-50%) Žádné zamilování nejvíce muži DD 40% (ostatní 8-11%) Ženy DD nejvíce krajních poloh Největší obtíže ve vztazích - muži DD

Životní spokojenost U mužů zřetelně stoupá od DD (47%) přes PP, SOS, ND až ke K (85%) U žen nejméně spokojené ND (stejně jako spokojenost v sexuálním životě)

Shrnutí Nejlepšího osobního i společenského uplatnění dosáhly podle očekávání osoby ze skupiny ND a K. Výjimku tvoří ženy ND. Výsledky PP a SOS jsou velmi podobné = náhradní rodinná péče harmonizuje celkový vývoj a zmírňuje následky psychické deprivace.

Shrnutí - pokračování Děti dlouhodobě vychovávané v ústavních zařízeních vykazují v pozdějším věku nejvíce odchylek od běžné normy v osobním a společenském uplatnění (tento nález platí i přes nižší intelektovou kapacitu s níž vstupovaly do života)

Děti vyrůstající v ústavní péči

Východiska Děti vyrůstající dlouhodobě v ústavní péči patří mezi skupiny osob nejvíce ohrožené sociálně patologickými jevy jako jsou bezdomovectví, nezaměstnanost, rizikový životní styl atd. Jejich výchozí postavení při vstupu do života je podstatně horší, než u jejich vrstevníků

Uveďte příčiny znevýhodnění dětí, které vyrůstají v institucionální výchově

Příčiny Zvýšená vrozená zdravotní zátěž Znevýhodnění ve vzdělávacím procesu = nižší dosažení vzdělání Chybějící podpůrná sociální síť Nízká připravenost na vstup do samostatného života Následky psychické deprivace s prožitých traumat

Vrozená zdravotní zátěž Pouze u poloviny dětí je neurologický nález v normě. Přibližně 20% dětí trpí LMD. Více než dvě třetiny mají více či méně závažné zdravotní problémy (podle některých autorů až 85%).

Znevýhodnění ve vzdělávacím procesu Nižší připravenost na vstup do školy Menší motivace k učení Horší školní výsledky než odpovídá předpokladům Častejší výchovné problémy Celkově nižší dosažené vzdělání

Chybějící podpůrná sociální síť Chybí přirozené pozitivní vzory Děti postrádají pomoc a oporu při osamostatnění Někdy původní rodina děti i využije a znovu odvrhne

Nepřipravenost na život mimo ústavní zařízení Neúplná a nepřesná představa o životě “venku” = nereálné aspirace a životní plány Problémy s navazování a rozvíjením partnerských vztahů Problémy s udržením zaměstnání a bydlení Nezkušenost se správou vlastních financí Nízké právní povědomí Vyšší riziko konfliktu se zákonem (asi 30%)