Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
Kariérové poradenství
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Školní poradenské pracoviště
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Středisko integrace menšin Opava Husova
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Pedagogická diagnostika
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Pedagogická diagnostika
Diagnostika a reedukace
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Pedagogická diagnostika
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Projektový záměr Podpora pedagogů MŠ Odborná diskuze MŠMT,
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Metodické materiály a pomůcky
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Pedagogická diagnostika
7. Diagnostika školní zralosti
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Edukátor Profese učitele
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
7. Diagnostika školní zralosti
Speciálně pedagogická diagnostika
Diagnostické metody.
Podpůrná opatření včera, dnes a zítra
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Úvodní konference k projektu „Vybrané služby sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z Evropského.
MOŽNOSTI PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Diagnostika Uvedení do kontextu
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky Mgr. Jiřina Bednářová metodik projektu

Témata Co všechno může znamenat diagnostika v pedagogickém procesu? Diagnostika statická, standardizovaná, dynamická – ukázky Klíčový pojem: Diagnosticko – intervenční proces Diagnosticko – stimulační proces

Vztah diagnostiky a intervence Diagnostika bez intervence Potřeba jednorázového opatření, nálepky? „Dítě poznám, ale nerealizuji intervenci.“ Intervence bez diagnostiky Je zabezpečena cílená intervence? „Přesně nevím, co dítě potřebuje, ale zadávám mu všeobecně používané podněty.“ Diagnostika jako podklad intervence Diagnostika jako výchozí bod stimulace, reedukace. „Dítě poznám a cíleně zadávám podněty.“ 3

VÝCHODISKEM při řešení všech těchto otázek je SYSTÉM PÉČE, který umožní: dítě poznat, vycházet z toho, jaké dítě je, co již umí a zná, stanovit si výchozí bod společné cesty, míru a přiměřenost podnětů podporovat proces učení, zprostředkované učení, průběžně vyhodnocovat přijímání a zpracování podnětů vyhodnocení posunů dílčí, závěrečné

Statická (standardizovaná, nestandardizovaná) Diagnostika Statická (standardizovaná, nestandardizovaná) Zjištění aktuálního výkonu dítěte Obsah vázaný na znalost, zkušenost Prezentace podnětového materiálu, sběr dat i jejich vyhodnocení probíhá podle striktních pravidel. Dynamická Důraz kladen na proces Zjištění potenciálu učit se Učení součásti diagnostiky Výkon s asistencí dospělého, zprostředkované učení

Standardizované testy pro pedagogy PPP Brno 2014, 2017 Diagnostika školní připravenosti, varianta pro pedagogy škol a školní poradenská pracoviště Určeno pro: učitele MŠ učitele 1.- 4. ročníku ZŠ školní speciální pedagogy školní psychology

Diagnostika školní připravenosti Fonologické uvědomování– diferenciace, analýza, syntéza Základní matematické představy Zraková diferenciace Vnímání prostoru Grafomotorika Promítá se úroveň řeči, duševní práceschopnosti (motivace, soustředění, vůle); osobnosti (emociálně-sociální)

Standardizovaná diagnostika výhody úskalí Poměrně rychlé získání informací Poměrně rychlá depistáž Zjištění aktuálního stavu, informace o oslabených schopnostech,dovednostech Často vázaná na časové úseky, výstupy Správná interpretace dat Správné použití dat Nemusí zjistit výchozí bod stimulace v oslabené oblasti Často bez informací, jak k aktuálnímu stavu došlo (předpoklady dítěte, metodické chyby ve výuce…?)

Statická diagnostika bez standardizace (bez norem) Často škály, dotazníky Položky ano – ne; umí – neumí Nutno sledovat vědomostní prostor , posloupnosti v řazení položek Při posloupném řazení – může obsahovat prvky dynamického přístupu

Příklady řazení položek Orientace v prostoru Orientace v prostoru vpravo - vlevo nahoře dole vpředu – vzadu nahoře – dole vpředu – vzadu vpravo - vlevo

Dynamická diagnostika Sledování a hledání způsobů, postupů, možností, za jakých dítě daný úkol zvládne natolik, že může postoupit na další vývojový stupeň obtížnosti; dojde k posunu z výchozího do následného bodu Sledování a podpora postupy při řešení úkolů, sledování, zda dítě postupy používá vědomě, zda aplikuje na nové situace (metakognice). Sledování potřeby časové dotace k postupu do dalšího stupně obtížnosti Sledování postupů v jednotlivých oblastech, porovnávání poskytované podpory mezi jednotlivými oblastmi Jak se dítě učí? Jak rychle se učí? Jaké podmínky a podporu k učení potřebuje?

Předškolní věk Výchozími materiály mohou být diagnosticko-intervenční nástroje: Diagnostika dítěte předškolního věku (Bednářová, J., Šmardová, V. Brno: Edika, 2015.) Klokanův kufr (komplexní metodika pro práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v předškolním věku. Brno: CVC Lužánky Brno, PPP Brno, 2013.) Klokanovy kapsy (Bednářová, J. CVC Lužánky Brno, PPP Brno, 2014.)