VYSOCE NENASYCENÉ MASTNÉ KYSELINY (VNMK)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VYSOCE NENASYCENÉ MASTNÉ KYSELINY (VNMK)
Advertisements

Kyselé deště. Co to je? Kyselý déšť je déšť, který má ph>5.5. Normální déšť je mírně kyselý (ph=cca6). Tato mírná kyselost je způsobená oxidem uhličitým.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět PŘÍRODOPIS.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Tuky neboli lipidy (z řeckého lipos = tučný) „Všechny látky jsou jedy, toliko dávka je příčinou, že látka být jedem přestává.“ Paracelsus.
LIPIDY (lipos = tuk) Charakteristika  látky rostlinného i živočišného původu  deriváty vyšších mastných kyselin a alkoholu  hydrofobní charakter ( odpuzují.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.14_karboxylove_kyseliny_II Název: Karboxylové kyseliny.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_03 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluVýživa – základní složky potravy.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV53 Název školy.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
TĚHOTENSTVÍ Porod. ANOTACE Prezentace je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ Navazuje na látku :pohlavní soustava.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyIII/2 – inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuCHE.2E.0308.
Název školy Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Eva Drlíková, Mgr. Jana Vašinová Název šablony VY_32_INOVACE.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
P ŘÍPRAVA POKRMŮ Hlavní živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
Pyramida zdravé výživy VY_32_INOVACE_02_36. Pyramida zdravé výživy Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
Jedlé tuky a oleje „Odbočky“.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
TIENS PUPALKOVÝ OLEJ.
Energetická hodnota potravin (EH)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Suroviny pro cukráře I. ročník
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Fetální alkoholový syndrom (FAS)
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Voda Základ života.
ZÁZRAČNÝ ROZMARÝN.
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
TUKY Autor: Eva Hrušková.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Název projektu: Moderní škola
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Diabetes mellitus.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_12_soustava vylučovací
Nootropika - zlepšení kyslíkového a glukózového metabolismu v nervových buňkách - některá zlepšují syntézu proteinů v neuronech - některá odstraňují volné.
Vitamíny rozpustné ve vodě
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZDRAVÁ VÝŽIVA VLIV VÝŽIVY NA ZDRAVOTNÍ STAV LIDÍ
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
CHOLESTEROL A JEHO OVLIVNĚNÍ Prof. RNDr. Lubomír Opletal, CSc.
PŘÍRODOVĚDA JEDOVATÉ ZLOZVYKY
Název projektu: Moderní škola
OSOBNOST.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Jód - problematika dietárního příjmu a suplementace, saturace populace
Návykové látky Alkohol
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Transkript prezentace:

VYSOCE NENASYCENÉ MASTNÉ KYSELINY (VNMK) (Polyunsaturated fatty acids - PUFAs) - mastné kyseliny s 2 i více dvojnými vazbami. Esenciální prekurzorové kyseliny řady n-6 a n-3 rostl.oleje rybí oleje

METABOLIZACE n-3 A n-6 VNMK

Uvolňování a přeměna VNMK z membrán Neurony a gliové buňky obsahují vysoké množství VNMK (AA a zejména DHA) v membránách. Ovlivňují jejich vlastnosti související s přenosem signálů a aktivitou membránových proteinů. Jsou zdrojem eikosanoidů - prostaglandinů, leukotrienů (AA) a dokosanoidů a neuroprotektinu (DHA). AA a DHA ovlivňují produkci a přenos neurotransmiterů a DHA zesiluje komunikaci mezi neurony. V retině je nejvyšší koncentrace DHA v těle. DHA je klíčová pro přenos signálů (fotoreceptory – mozek) v retině

Složení membránových lipidů ovlivňuje mentální zdraví. Ovlivňuje zejména interakce lipid-protein, které mají vliv na uvolňování a příjem neurotransmiterů a činnost membránových receptorů. Deficit VNMK v membránách může mít příčinu v nedostatečném přísunu z potravy, biochemické dysfunkci nebo oxidaci VNMK Souvislost s dalšími faktory (kouření, metabolický stav apod.)

ALA Lidský organismus konvertuje ALA na EPA a v menší míře na DHA, ale neefektivně (1-5%). Ženy mají lepší schopnost tézo konverze než muži. Konverze je redukována konzumací kompetujících MK, hlavně omega-6 kys. linoleové, jejíž obsah je ve stravě 10-20x vyšší. ALA – lněná semena, ořechy EPA, DHA – mořský plankton, řasy, tučné ryby Cílené „omega-3 potraviny“ vejce, margarín, jogurt atd. Zvířata krmena potravou obsahující omega-3 MK. EPA DHA

DHA je kritická pro řádný vývoj a funkce mozku, vývoj retiny v oku a vývoj cévního systému. Plod dává přednost přímo DHA před ALA, proto je důležité, aby těhotné ženy měly dostatečný přísun potravin bohatých na DHA, zejména v posledním trimestru těhotenství (ryby, rybí tuk). EPA a DHA jsou nutné i pro vývoj novorozence do 2 let (vývoj nervového systému a vidění). DHA je obsažena v mateřském mléce – obsah záleží na přísunu ve stravě matky. Umělé výživy by měly být obohaceny DHA

Složení mastných kyselin v cerebrálním cortexu krys krmených kontrolní dietou (C), rybím (FO nebo kokosovým (CF) olejem

Složení mastných kyselin v mléce krys krmených kontrolní dietou (C), rybím (FO nebo kokosovým (CF) olejem

Složení mastných kyselin v hippocampu krys krmených kontrolní dietou (C), rybím (FO nebo kokosovým (CF) olejem

Inkorporace DHA do PE krysího mozku a retiny

Vztah mezi složením dietetických MK a složením MK ve 4 typech membrán krysích orgánů (játra, srdce, mozek). Hulbert AJ et al. Biol Rev 2005

Hulbert AJ et al. Biol Rev 2005

Reakce různých tkání potkana (složení fosfolipidů) na složení dietetických MK. 0- žádný vztah, 1- kompletní závislost Unsaturation index- počet dvojných vazeb ve všech MK !! !! Hulbert AJ et al. Biol Rev 2005

Omega-3 VNMK v léčbě psychických onemocnění omega-3 VNMK spojeny s mentálními funkcemi (deprese, schizofrenie, maniodepresivní psychóza, násilí, agrese, hyperaktivita. neurodegenerativními nemocemi (Alzheimerova a Parkinsonova choroba). Společným rysem jsou snížené hladiny EPA a DHA ( a někdy rovněž AA), které mohou podpořit rozvoj onemocnění. Studie souvislosti změn s kouřením u žen. 1-2g EPA/den je považována za optimální dávku, jsou však nutné další studie. Maniodepresivní psychóza – podávání 1-2 mg EPA k terapii – pozitivní účinky Některé studie prokazují snížený obsah omega-3 v membránách buněk u jedinců s agresivním chováním??? Potřeba dalších studií

Schizofrenie – asi 1% US populace, řada neurologických a biochemických změn zahrnujících snížený obsah AA a DHA v membránách buněk. Některé studie prokazují pozitivní účinky nízkých dávek EPA podávaných spolu s dalšími léky.

Složení hlavních MK ve fosfolipidech mozkového kortexu člověka (schizofrenie a kontrola) a krys (po dietetické manipulaci) Hulbert AJ et al. Biol Rev 2005

Deprese jsou méně časté v zemích s vysokou spotřebou ryb (Japonsko, Korea, Island) a vyskytují se s vysokou frekvencí např. v USA, Kanadě, Německu.

http://www.fatsoflife.com http://www.fatsoflife.com/fatsoflife/omega-3-fats.asp