Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Předmět Autor Chňoupková Martina
Předmět (pt)
Doplňte i, y, a: Děti si hrál___ na písku. Hříbátka se pásl___ na louce poblíž svých matek. Všichni jsme s radostí podíval___ na ten film, co jste nám doporučil___. Rodiče mi koupil___ nový notebook. Holky, viděl___ jste ta koťátka, jak si krásně hrál___ s klubíčky? Davy lidí se tlačil___ na náměstí, aby alespoň na chvíli uviděl___ prezidenta. Kluci společně vyrazil___ hrát tenis. Miminka v porodnici plakal___. y a i i i y a y y i a
Předmět Větný člen, který je závislý na slovese nebo přídavném jménu, označuje osobu, věc nebo jev, které jsou slovesným dějem zasaženy. Ptáme se na něj všemi pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu. Bývá nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem a infinitivem.
Předmět se vyskytuje v těchto pádech: Do kina jsme šli bez Martina. 3. pád Musíš mi to zítra konečně přinést. 4. pád V dálce vidím postavu. 6. pád Mluvil pořád o zvířatech. 7. pád S tebou nechci mít nic společného.
Předmět bývá vyjádřen: podstatným jménem (nejčastěji) Sbírali jsme známky. Pes štěkal sousedovi pod okny. přídavným jménem Popřáli jsme nemocnému hodně zdraví. zájmenem Napíšeme jí. infinitivem slovesa Umíš kreslit? částicí Řekla mi své ano.
Předmět může být: holý Marcela sbírala jahody. b) rozvitý Marcela sbírala zralé jahody. c) několikanásobný Marcela sbírala jahody a borůvky.
1) Použijte podstatná jména spolu se slovesy ve větách tak, aby byla podstatná jména předměty: žížalu, motýlovi, o berušce, s ulitou, značku prohlíží si, ulovil, směje se, neví, tahá se
2) Doplňte do vět předměty a určete jejich pády: válce knihu Včera jsem četla pěknou . Malý zajíček okusoval . Mluvili jsme o . Požádal mě o . Potřebuji nové dioptrické . Pověz o Petrovi a Táně. Na účet přišlo málo . Tatínek není spokojen s mými . Ráda se dívám na dobrodružné . Kamila si stále povídala s mým . Mluvil o druhé světové . K svátku si přál nový . stromky peněz brýle výsledky filmy jí ruku mobil bratrem tobě
3) Rozlište předměty holé, rozvité a několikanásobné, holé podtrhněte modře, rozvité zeleně a několikanásobné žlutě . Na Pražském hradě vystavovali také obrazy od Picassa. Můj bratr Tomáš má blankytně modré oči. Učili jsme se o Africe. Zahlédl Honzu i Andreu. Často jsme na ní vzpomínali. Adam slaví Štědrý den i svátek dohromady. Karel odevzdal velmi zajímavou práci z matematiky. Finále hokejového zápasu v Naganu se zúčastnili hokejisté českého a ruského národního týmu..
4) Spojte uvedená rčení s tím, co znamenají, ve rčeních podtrhněte předměty: nic nedělat, být duchem nepřítomný je hádavý, hašteřivý mít štěstí strašit, přivolávat neštěstí přehánět pomoci má pěkně nabroušený jazyk chytat lelky malovat čerta na zeď mít kliku vytrhnout trn z paty z komára dělat velblouda
5) Vyhledejte a vyznačte v ukázce předměty: Fantastický objev Žáci Kopyto a Mňouk se sešli už brzy odpoledne u Sázavy. "Kastelán Štětka je marod," řekl Kopyto významně, "říkala Štětková, že má takového housera, že se nemůže ani pohnout." "To ho strašně lituju," pravil Mňouk a smutně pokýval hlavou. "Neříkám to, abys ho litoval," pokračoval Kopyto, "ale aby sis uvědomil, že tím pádem vstup do podzemí je volný. Štětka leží a Štětková se točí kolem něho, takže … Z knihy M. Švandrlíka (Neuvěřitelné příhody žáků Kopyta a Mňouka) Do
6) Vyhledejte holé předměty a doplňte do křížovky. To ještě nikdo neviděl. Rád poslouchám hudbu. Myslivec zastřelil jelena. Je podobná své matce. Tvým trikům nikdo nerozumí. Má zakázáno pít. T O H U D B J E L N A M C R I K Ů P Í
Domácí úkol: Cvičení 1 na straně 100.