Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SKLADBA PŘEDMĚT.
Advertisements

Druhy přísudku Skladba věty.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_033_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Větné členy PŘÍSUDEK.
Přísudek.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Vedlejší věta podmětná, přísudková
holé, rozvité, několikanásobné
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková PŘEDMĚT Pt Chlapec = viděl stromek hvězdu dárky ozdoby světlo sníh.
Rozvíjející větné členy Příslovečné určení 6.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
PODMĚT JIRKA ŠTĚKAL SE ROZPLAKALA ZAPADALO MODRÁ PES ONA HOLČIČKA
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Předmět (pt) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PŘEDMĚT - SHRNUTÍ.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C51Čj6_Předmět
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_12   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Metodický list: Slovní druhy 1. část
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_08
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Druhy přísudku Skladba věty.
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Předmět Autor Chňoupková Martina

Předmět (pt)

Doplňte i, y, a: Děti si hrál___ na písku. Hříbátka se pásl___ na louce poblíž svých matek. Všichni jsme s radostí podíval___ na ten film, co jste nám doporučil___. Rodiče mi koupil___ nový notebook. Holky, viděl___ jste ta koťátka, jak si krásně hrál___ s klubíčky? Davy lidí se tlačil___ na náměstí, aby alespoň na chvíli uviděl___ prezidenta. Kluci společně vyrazil___ hrát tenis. Miminka v porodnici plakal___. y a i i i y a y y i a

Předmět Větný člen, který je závislý na slovese nebo přídavném jménu, označuje osobu, věc nebo jev, které jsou slovesným dějem zasaženy. Ptáme se na něj všemi pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu. Bývá nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem a infinitivem.

Předmět se vyskytuje v těchto pádech: Do kina jsme šli bez Martina. 3. pád Musíš mi to zítra konečně přinést. 4. pád V dálce vidím postavu. 6. pád Mluvil pořád o zvířatech. 7. pád S tebou nechci mít nic společného.

Předmět bývá vyjádřen: podstatným jménem (nejčastěji) Sbírali jsme známky. Pes štěkal sousedovi pod okny. přídavným jménem Popřáli jsme nemocnému hodně zdraví. zájmenem Napíšeme jí. infinitivem slovesa Umíš kreslit? částicí Řekla mi své ano.

Předmět může být: holý Marcela sbírala jahody. b) rozvitý Marcela sbírala zralé jahody. c) několikanásobný Marcela sbírala jahody a borůvky.

1) Použijte podstatná jména spolu se slovesy ve větách tak, aby byla podstatná jména předměty: žížalu, motýlovi, o berušce, s ulitou, značku prohlíží si, ulovil, směje se, neví, tahá se

2) Doplňte do vět předměty a určete jejich pády: válce knihu Včera jsem četla pěknou . Malý zajíček okusoval . Mluvili jsme o . Požádal mě o . Potřebuji nové dioptrické . Pověz o Petrovi a Táně. Na účet přišlo málo . Tatínek není spokojen s mými . Ráda se dívám na dobrodružné . Kamila si stále povídala s mým . Mluvil o druhé světové . K svátku si přál nový . stromky peněz brýle výsledky filmy jí ruku mobil bratrem tobě

3) Rozlište předměty holé, rozvité a několikanásobné, holé podtrhněte modře, rozvité zeleně a několikanásobné žlutě . Na Pražském hradě vystavovali také obrazy od Picassa. Můj bratr Tomáš má blankytně modré oči. Učili jsme se o Africe. Zahlédl Honzu i Andreu. Často jsme na ní vzpomínali. Adam slaví Štědrý den i svátek dohromady. Karel odevzdal velmi zajímavou práci z matematiky. Finále hokejového zápasu v Naganu se zúčastnili hokejisté českého a ruského národního týmu..

4) Spojte uvedená rčení s tím, co znamenají, ve rčeních podtrhněte předměty: nic nedělat, být duchem nepřítomný je hádavý, hašteřivý mít štěstí strašit, přivolávat neštěstí přehánět pomoci má pěkně nabroušený jazyk chytat lelky malovat čerta na zeď mít kliku vytrhnout trn z paty z komára dělat velblouda

5) Vyhledejte a vyznačte v ukázce předměty: Fantastický objev Žáci Kopyto a Mňouk se sešli už brzy odpoledne u Sázavy. "Kastelán Štětka je marod," řekl Kopyto významně, "říkala Štětková, že má takového housera, že se nemůže ani pohnout." "To ho strašně lituju," pravil Mňouk a smutně pokýval hlavou. "Neříkám to, abys ho litoval," pokračoval Kopyto, "ale aby sis uvědomil, že tím pádem vstup do podzemí je volný. Štětka leží a Štětková se točí kolem něho, takže … Z knihy M. Švandrlíka (Neuvěřitelné příhody žáků Kopyta a Mňouka) Do

6) Vyhledejte holé předměty a doplňte do křížovky. To ještě nikdo neviděl. Rád poslouchám hudbu. Myslivec zastřelil jelena. Je podobná své matce. Tvým trikům nikdo nerozumí. Má zakázáno pít. T O H U D B J E L N A M C R I K Ů P Í

Domácí úkol: Cvičení 1 na straně 100.