Komunální politika: teorie a praxe. Úřady a úředníci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Správní právo Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Organizace veřejné správy
Nástroje územního plánování
ředitel Krajského úřadu Olomouckého kraje
O samosprávě Pohádkový příběh tak, jak jsem je odposlechl z bájných vyprávění starců a vykoukal z prachem zapadaných kronik, doprovázený různými kejklemi.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Vykonavatelé majetkových práv obcí a krajů
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Územní uspořádání ČR Česká republika se člení na
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
ANALÝZA STRUKTURY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
 zastupitelstvo,  rada,  hejtman  ředitel krajského úřadu.
Mgr. Pavel PETR Katedra společenských věd VŠB - TUO
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Politický systém ČR – krajská a obecní samospráva
Vypracovaly: Gabriela Janečková Radka Janků
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Správní právo MOST FBI Správní právo Orgány obcí a krajů
Základy správního práva
Zákoník práce Zákon o úřednících
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Obec II. obecní zřízení Petr Machala.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Obce II.
Odvolání z funkce a další zvláštnosti postavení vedoucího zaměstnance
Územní samospráva Obce
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Zápatí prezentace Vybrané otázky správního práva a veřejné správy III Jaro 2015 Téma: Státní služba doc. JUDr. Soňa Skulová, Ph.D.
Aktuální stav aplikace zákona o státní službě na Ministerstvu financí ČR Mgr. Jan Sixta, státní tajemník v Ministerstvu financí.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
ANOTACE OBJASNIT POJMY OBEC, MĚSTO, ZASTUPITELSTVO, RADA, STAROSTA, MĚSTSKÝ ÚŘAD. VÝUKOVÝ MATERIÁL.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školy Soukromá střední odborná škola Frýdek-Místek, s.r.o. Název materiálu VY_32_INOVACE_400_VES_20 Autor Mgr.
Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR, o.s. Ing. Jaromír Zajíček, MPA Ing. Jaromír Zajíček, MPA vedoucí úřadu Magistrátu města Děčín a předseda.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Územně-správní.
Organizace, řízení a struktura města Mgr. František L U K L, MPA Předseda SMO ČR starosta města Kyjova.
Pracovní právo pro veřejné správu Prameny práva Vznik pracovního poměru.
Nová koncepce systému odměňování za výkon funkce členů zastupitelstev ÚSC Ing. Tomáš Pösl Vedoucí oddělení kontroly Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly.
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
Územní samospráva a její organizace
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
Odměňování členů zastupitelstev ÚSC
Vybrané problémy územních samosprávných celků
Obsah veřejných rozpočtů III
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Pracovní právo II. Pracovní poměr.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Služební poměr státních zaměstnanců
Státní služba doc. JUDr. Soňa Skulová, Ph.D.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
KRAJ Působnost KRAJE OBČANÉ KRAJE ORGÁNY KRAJE Zastupitelstvo
Komunální politika: teorie a praxe. Institucionální a politický rámec
Komunální politika: teorie a praxe. Úvodní informace
Komunální politika: teorie a praxe. Úřady a úředníci
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Komunální politika: teorie a praxe. Úřady a úředníci 30.12.2018 Tomáš Havel

Obecně Každá obec má (obecní) úřad. V čele obecního úřadu a úřadu městské části hlavního města Prahy stojí starosta. V čele krajského úřadu a Magistrátu hlavního města Prahy stojí ředitel krajského úřadu/MHMP. Pokud stojí v čele úřadu starosta, „nejvyšším“ úředníkem je tajemník. 30.12.2018 Tomáš Havel

Postavení tajemníka/ředitele Rozšířená a právně nesmyslná laická představa, že starosta si přivádí „svého“ tajemníka. Formálně to není tak jednoduché, materiálně to však v krajích nebo velkých městech bohužel bývá pravda. Tajemník obecního úřadu je odpovědný za plnění úkolů obecního úřadu v samostatné působnosti i přenesené působnosti starostovi. Tajemník obecního úřadu se zúčastňuje zasedání zastupitelstva obce a schůzí rady obce s hlasem poradním. 30.12.2018 Tomáš Havel

Postavení tajemníka/ředitele Plní úkoly uložené mu zastupitelstvem obce, radou obce nebo starostou. Stanoví podle zvláštních právních předpisů platy všem zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu. Plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele podle zvláštních právních předpisů vůči zaměstnancům obce zařazeným do obecního úřadu. 30.12.2018 Tomáš Havel

Jak zjistíme zda tajemníka máme? V krajích a hl. městě Praze vždy, jak už bylo uvedeno, jedná se v tomto případě o ředitele krajského úřadu nebo o ředitele Magistrátu hlavního města Prahy. V obcích jde opět o velikost/lidnatost a s tím souvisí fakt, zda obecní úřad je pověřeným obecním úřadem nebo obecním úřadem obcí s rozšířenou působností. Potom tajemník ex lege. Ostatní obce mohou zřídit funkci tajemníka obecního úřadu. 30.12.2018 Tomáš Havel

Může být tajemníkem kdokoliv? Složitá procedura, která je stanovena s ohledem na to, že tajemník je mimo jiné jakýmsi „garantem“ přenesené působnosti, tedy státní moci. Postupuje se podle zákon č. 312/2002 Sb. o úřednících územních samosprávných celků, subsidiárně podle zákoníku práce (obdoba státní služby). Je potřeba vyhlásit výběrové řízení 30.12.2018 Jméno přednášejícího

Výběrové řízení na tajemníka Výběrovou komisi jmenuje a výběrové řízení vyhlašuje starosta. Minule jsme zmínili „sílu“ starosty směrem k úřadu. Počet členů komise musí být lichý, alespoň třetina úředníci (depolitizace, mimořádně často se porušuje). Požadavky jako na každého jiného úředníka plus lustrace a praxe minimálně tři roky jako vedoucí zaměstnanec, úředník nebo zastupitel. 30.12.2018 Tomáš Havel

Výběrové řízení na tajemníka Poté co výběrová komise doporučí starostovi, je potřeba zaslat spis na KÚ k udělení předchozího souhlasu ředitele krajského úřadu. Krajský úřad posuzuje naplnění předpokladů zákona 312/2002 Sb., průběh výběrového řízení. Eventuálně je také možné ověřit, zda tajemník obecního úřadu (kandidát) nevykonává funkce v politických stranách a v politických hnutích. Depolitizace. Tajemník tedy politicky aktivní jen jako řadový člen. 30.12.2018 Tomáš Havel

Ustavení do funkce Po výběrovém řízení jmenuje tajemníka do funkce starosta vybavený předchozích souhlasem ředitele krajského úřad. Plat tajemníka (včetně odměn) stanovuje starosta. Zkušební doba. Následně spolupráce se starostou. 30.12.2018 Jméno přednášejícího

Odvolatelnost tajemníka? Pouze ze zákonem stanovených důvodů. Není možné uplatnit libovůli. Není možná „reorganizace“. Je potřeba předchozího souhlasu ředitele krajského úřadu. V případě jmenování odvolání tajemníka úřadu městské části dává souhlas se jmenováním nebo odvoláním ředitel MHMP. 30.12.2018 Jméno přednášejícího

Odvolatelnost tajemníka? V případě ředitele krajského úřadu a ředitele MHMP identicky, souhlasy dává ministr vnitra. Institut souhlasu opět není uvážení, zda se tajemník libí nebo nelíbí. Jde o to, zda byly naplněny všechny znaky. Často v praxi se řeší dohodu. Odstupné případně dohoda na jiném funkčním zařazení. 30.12.2018 Jméno přednášejícího

Hlavní síla tajemníka? Směrem k organizaci úřadu. Stanovuje platy včetně odměn úředníkům. Tajemníkovi však plat včetně odměn starosta. Radě obce je vyhrazeno na návrh tajemníka obecního úřadu jmenovat a odvolávat vedoucí odborů obecního úřadu v souladu se zvláštním zákonem. Radě kraje je vyhrazen na návrh ředitele krajského úřadu jmenovat a odvolávat vedoucí odborů krajského úřadu v souladu se zvláštním zákonem; jmenování nebo odvolání vedoucích odborů bez návrhu ředitele je neplatné. 30.12.2018 Jméno přednášejícího

Hlavní síla tajemníka? V Praze razantnější úprava: Radě hl. m. Prahy je vyhrazeno rozhodovat o jmenování a odvolání ředitelů odborů Magistrátu hlavního města Prahy na návrh ředitele Magistrátu hlavního města Prahy; jmenování nebo odvolání ředitelů odborů bez návrhu ředitele Magistrátu hlavního města Prahy je neplatné. Radě hl. m. Prahy je vyhrazeno na návrh ředitele Magistrátu hlavního města Prahy zřizovat a rušit odbory Magistrátu hlavního města Prahy a vydávat organizační řád Magistrátu hlavního města Prahy. 30.12.2018 Jméno přednášejícího

Úřad není jen tajemník. Skládá se z odborů, oddělení a zvláštních organizačních jednotek v Praze (sekretariáty radních). V čele odboru vedoucí nebo ředitel: vyplývá ze zákona. V čele oddělení vedoucí oddělení. Součástí úřadu je také starosta a zástupci starosty v obcích: vyplývá z toho, že starosta je v čele úřadu. V Praze a krajích nejsou volené orgány součástí úřadu. 30.12.2018 Jméno přednášejícího

Vedoucí/ředitelé odborů Jmenuje rada na návrh tajemníka/ředitele. Vedoucí úředníci. Podmínkou výběrové řízení v souladu se zákonem č. 312/2002 Sb. Obecně podle zákoníku práce kdo jmenuje, ten odvolává. Speciální (lex specialis) v zákoně o úřednících územních samosprávných celků. Je možné odvolat je ze zákonem stanovených důvodů. 30.12.2018 Jméno přednášejícího

Vedoucí/ředitelé odborů Vzhledem k relativně „obtížné“ odvolatelnosti vedoucích úředníků často řešeno pomocí „dohody“. Odstupné nebo převedení na jinou práci. Účelové reorganizace a výpověď pro nadbytečnost. Neexistuje kariérní řád. Vedoucí odboru rovnou „z ulice“. Svádí k politickým nominacím. 30.12.2018 Jméno přednášejícího

Odměňování úředníků Nejedná se o smluvní platy, ale o tabulkové. Stanoveno nařízením vlády, tzn. nemožnost ovlivnit ze strany volených orgánů. Tarif dle zásluhovosti. Osobní ohodnocení. Příplatek za vedení. Potřeba respektovat zákoník práce. „Přemrštěné“ mohou být odměny a dohody o pracích mimo pracovní poměr. 30.12.2018 Jméno přednášejícího

Čím je úřad pro politiky? Servisní organizace. „Dobrý“ úřad je: Stabilní. Profesionální. Sebevědomý v oblasti přenesené působnosti. Důsledný v oblasti samostatné působnosti. Dokáže efektivně zajistit politiky volených orgánů. Dává voleným orgánům zpětnou vazbu. 30.12.2018 Jméno přednášejícího

Čím je úřad pro politiky? Politické nominace jsou bohužel běžné. Nenahrává profesionalitě veřejné správy. Možnost časté fluktuace a reorganizací. Vedoucí odboru může být aktivní politik, depolitizace jen u tajemníka. Vedoucí odboru dokonce může být zastupitel jiné obce. 30.12.2018 Jméno přednášejícího

Právnické osoby Příspěvkové organizace. Stále relativně závislé na politickém rozhodnutí. Akciové společnosti. Taktéž politické nominace i do výkonného managementu. Snaha najít nějaký transparentní nominační proces. 30.12.2018 Jméno přednášejícího

havel@prf.cuni.cz 30.12.2018 Tomáš Havel