Dozorové postupy a následky porušení finančního práva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_18 Název materiáluBankovní.
Advertisements

Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Dohled v pojišťovnictví P r a h a Regulace a dohled Regulace – tvorba primární legislativy – stát – Ministerstvo financí Dohled – tvorba sekundární.
Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 9. prosince 2015.
Česká národní banka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN: ,
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_96 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 23. listopadu 2015.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Obecná část finančního práva III 23. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 32.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Právní regulace pojišťovnictví POJIŠŤOVNICKÉPRÁVO JUDr. Petr Mrkývka, Ph.D (upravila JUDr. Dana Šramková, Ph.D.)
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Rozpočtové právo II 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Střední průmyslová škola a Střední odborná škola gastronomie a služeb, Most, příspěvková organizace DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Daň z příjmů fyzických osob 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Daň z nabytí nemovitých věcí
Spotřební a energetické daně
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Finanční politika 8. března 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Místní rozpočtové jednotky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Příjmy z kapitálového majetku
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Obsah veřejných rozpočtů I
ROZPOČTOVÉ PRÁVO FINANČNÍ KONTROLA
Účetnictví – význam informací
Bankovní účetnictví Účetní závěrka a zveřejňování informací
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Název projektu: Moderní škola
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
FINANČNÍ PRÁVO charakteristika odvětví práva
přednášející: JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D.
Odvětvotvorná kritéria Jan Neckář podzim 2007
2. ČNB a její role v platebním styku.
Důvodová zpráva a RIA 1. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Klasifikace normativních právních aktů
Daň z příjmů fyzických osob
Spotřební a energetické daně
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Dana Šramková Petr Mrkývka
Komise LRV a LRV 20. prosince 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výchova k občanství Státní správa a samospráva
Obsah veřejných rozpočtů III
VYHODNOCENÍ přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017
Řízení rizik podvodu a korupce při zadávání veřejných zakázek
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočet Evropské unie
Základní finanční kategorie a finanční nauky
Obor finančního práva 14. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Aktuální změny daňových zákonů
RIA a důvodová zpráva 31. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
EVROPSKÁ UNIE.
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Základní finanční kategorie a finanční nauky
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Finanční arbitr 17. dubna 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
Transkript prezentace:

Dozorové postupy a následky porušení finančního práva 28. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy

Osnova Obecně k dozorovým postupům Jednotlivé dozorové postupy Správní dozor Kontrola Audit Následky porušení finančního práva

1. Obecně k dozorovým postupům dozorový postup = dozor sensu lato porovnávání stavu nebo činnosti reálné se stavem nebo činností žádanou používána řada pojmů (správní) dozor = dozor sensu stricto dohled kontrola audit inspekce revize

2. Jednotlivé dozorové postupy dodržování zákonnosti vůči nepodřízeným subjektům správní dozor delegovaný dozor dohled dodržování nejen zákonnosti, ale i mimoprávních skutečností (hospodárnost, efektivnost a účelnost) v rámci nadřízenosti a podřízenosti kontrola ověření, zda v účetních nebo jiných záznamech je věrný a poctivý obraz reality zpravidla nezávislý auditor audit

3. Správní dozor Druhy správního dozoru Konsolidovaný dozor Doplňkový dozor Dohled České národní banky

A. Druhy správního dozoru Banka Ovládaná osoba Pojišťovna Obchodník s cennými papíry Doplňkový Individuální Konsolidovaný

B. Konsolidovaný dozor příklad – dozor nad konsolidačními celky podle zákona o bankách (§ 26c a násl.) druhy konsolidačních celků skupina ovládající banky nebo zahraniční ovládající banky skupina finanční holdingové osoby skupina smíšené holdingové osoby

A. Skupina ovládající banky Ovládané či přidružené osoby Ovládající osoba banka nebo zahraniční banka instituce finanční instituce podnik pomocných služeb

B. Skupina finanční holdingové osoby Ovládané či přidružené osoby Ovládající osoba Finanční holdingová osoba banka instituce finanční instituce

C. Skupina smíšené holdingové osoby Ovládané či přidružené osoby Ovládající osoba Smíšená holdingová osoba banka instituce finanční instituce

C. Doplňkový dozor dozor nad finančním konglomerátem zákon č. 377/2005 Sb. oblast dozoru = finanční sektor, do kterého se zahrnují smíšené finanční holdingové osoby ovládající osoba, která není regulovanou osobou a která společně s jí ovládanými osobami, z nichž je alespoň jedna regulovanou osobou se sídlem na území členského státu, a jinými osobami tvoří finanční konglomerát osoby z bankovního sektoru osoby ze sektoru pojišťovnictví osoby ze sektoru investičních služeb

C. Doplňkový dozor finanční konglomerát v čele skupiny nebo podskupiny je regulovaná osoba ovládající jiné osoby osoba, která není regulovanou osobou a která ovládá alespoň jednu regulovanou osobu, přičemž činnost skupiny probíhá převážně ve finančním sektoru alespoň jedna osoba ve skupině je součástí sektoru pojišťovnictví a alespoň jedna osoba ve skupině je součástí bankovního sektoru nebo sektoru investičních služeb a souhrn činností sektoru pojišťovnictví ve skupině a souhrn činností sektoru bankovního a sektoru investičních služeb ve skupině jsou významné

D. Dohled České národní banky obecná právní úprava v zákoně o ČNB (část desátá) výčet dohlížených osob oblast bankovnictví oblast kapitálového trhu oblast pojišťovnictví a penzijních společností oběh bankovek a mincí oblast spotřebitelského úvěru

D. Dohled České národní banky předmět dohledu kritéria autorizace dohled nad dodržováním podmínek stanovených udělenými licencemi, povoleními atd. kontrola dodržování zákonů, přímo použitelných předpisů Evropské unie a vyhlášek České národní banky získávání informací potřebných pro výkon dohledu ukládání opatření k nápravě a správních trestů řízení o přestupcích

4. Kontrola Finanční kontrola Nejvyšší kontrola

A. Finanční kontrola Základní informace Oblast výkonu finanční kontroly Součásti finanční kontroly

I. Základní informace zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě cíl finanční kontroly hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy prověřování dodržování právních předpisů při hospodaření s veřejnými prostředky zajištění veřejných prostředků proti nehospodárnému, neúčelnému a neefektivnímu nakládání v minulé PSP – návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí (ST 1001)

II. Oblast výkonu finanční kontroly vykonává se mezi orgány veřejné správy mezi orgány veřejné správy a žadateli nebo příjemci veřejné finanční podpory uvnitř orgánů veřejné správy u státního podniku ministerstvem

III. Součástí finanční kontroly veřejnosprávní kontrola ministerstvo financí a finanční úřady správci kapitol státního rozpočtu řídící orgán a platební agentura územní samosprávní celky finanční kontrola podle mezinárodních smluv vnitřní kontrolní systém řídící kontrola interní audit

B. Nejvyšší kontrola kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu zákon č. 166/1993 Sb. kontrola hospodaření se státním majetkem státního závěrečného účtu České republiky plnění státního rozpočtu České republiky hospodaření s prostředky poskytnutými České republice ze zahraničí, a hospodaření s prostředky, za něž převzal stát záruky vydávání a umořování státních cenných papírů zadávání státních zakázek hospodaření České národní banky v oblasti výdajů na pořízení majetku a výdajů na provoz České národní banky

5. Audit v oblasti soukromoprávní v oblasti veřejnoprávní povinnost mít účetní závěrku ověřenu auditorem zákon o účetnictví, zákon o auditorech v oblasti veřejnoprávní přezkum hospodaření územních samosprávných celků širší než ověření účetní závěrky obec, DSO – krajský úřad, auditor Hlavní město Praha – MF, auditor kraje – MF zákon o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí

6. Následky porušení finančního práva Obecně k následkům porušení finančního práva Obecné sankce ve finančním právu Zvláštní sankce ve finančním právu

A. Porušení finančního práva nesplnění finančněprávní povinnosti nesplnění povinnosti řádně nesplnění povinnosti včas nesplnění povinnosti řádně a včas nesplnění povinnosti vůbec nerealizace finančněprávní pravomoci nebo finančněprávního práva nesplnění ve stanovené lhůtě často lhůta není – nedojde k porušení

B. Obecně k následkům porušení FP důsledek pro primární povinnost, pravomoc nebo právo povinnost trvá dál pravomoc nebo právo zanikne (prekluze) možnost ukládání sankcí sankce trestní povahy sankce netrestní povahy obecné sankce zvláštní sankce

C. Obecné sankce ve finančním právu trestní sankce správní tresty (sankce) přestupky správní disciplinární delikty správní pořádkové delikty povinnost k náhradě majetkové nebo nemajetkové újmy

D. Zvláštní sankce ve finančním právu platební delikty v širším smyslu v užším smyslu sankce za porušení rozpočtové kázně zadržení daňového výnosu opatření k nápravě a sankce trestní povahy v oblasti práva finančního systému

e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 28. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy