Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bezpečnostní pravidla při práci s elektrickým proudem
Advertisements

Bezpečnost při práci s elektřinou
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Rozvodná elektrická síť
Rozvodná elektrická síť
Rozvodná elektrická síť
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Elektrická energie V současnosti nejvíce strojů a nástrojů pohání elektrická energie. Získává se přeměnou jiného druhu energie. Základem pro její výrobu.
Energie Za předpokladu použití psacích potřeb. Zdroje energie Energie ze Slunce – je základem koloběhu vody v přírodě, ohřívání a pohybu vzduchu, důležitá.
Fyzika Elektrárny.
Miroslav Kaňok VY_V/2_INOVACE_04_Energie. OBSAH Cesta energie v příroděCesta energie v přírodě Zdroje energieZdroje energie Použité zdrojePoužité zdroje.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název materiálu: Elektrická práce – výklad učiva.
Síla. Měření síly. Gravitační síla.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhElektrický obvod.
Výroba elektřiny VY_30_INOVACE_ELE_733
Výroba a přenos elektrické energie. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_32_ČLOVĚK A ENERGIE. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Martin Palát Jazyk: Čeština.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_192_Elektřina-výroba a rozvod AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaElektrický obvod Název.
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_107_Nebezpečí elektřiny Vypracoval:
Zdroje elektrického napětí Název školy: Základní škola Brána Nová Paka Autor: Bohumír Včelák Název: VY_32_INOVACE_7_18_FY Téma:Elektrický obvod Číslo projektu:
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru tesařské práce. Prezentace obsahuje výklad zdrojů a veřejného rozvodu elektrické energie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F6 - 8 Datum ověření ve výuce: Téma: Elektrování při vzájemném dotyku Tématický okruh: Elektrické vlastnosti.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a životní prostředí Zdroje energie II. Alternativní zdroje 1/2 Anotace: Prezentace slouží jako.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav AUTOR: Jana Valášková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 13 _FYZIKA TÉMA: Elektrárny – typy elektráren ČÍSLO PROJEKTU:cz.1.07/1.4.00/
Název výukového materiálu
Elektrický proud II Ing. Jan Havel.
Transformace napětí, proudu
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
První pomoc: test.
Obratlovci: opakování
Elektrické spotřebiče
Fyzika – Přenosová soustava ČR
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA LOUNY, PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR.JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_18_TYPY.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
VY_32_INOVACE_08_Člověk a energie
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Základní jednotky SI Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
VY__III/2__INOVACE__207 FYZIKA Tepelná elektrárna.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Oběhová soustava.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výkon elektrického proudu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Fyzika 2.D 12.hodina 23:35:26.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_109_Fyzika_elektrárny_II
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Termika VY_32_INOVACE_05-54 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Transkript prezentace:

Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1 Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2963 Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_115_Od elektrárny ke spotřebiči Vypracoval: Mgr. Ondřej Vraj Určeno pro 9. ročník ZŠ praktické Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Fyzika pro 9. ročník ZŠ praktické Vytvořeno dne: 21. 3. 2013 Odpilotováno ve výuce dne: 21. 3. 2013 Anotace: Prezentace Powerpoint určená žákům 9. ročníku ZŠ praktické jako výukový materiál k látce o transformátorech a transportu elektrické energie. V závěru jsou otázky pro žáky k procvičení probíraného učiva. Materiál lze použít na PC, dotykových obrazovkách či na interaktivní tabuli.

Od elektrárny ke spotřebiči

Elektrárna Elektrárna je zařízení, ve kterém se vyrábí elektřina. V České republice jsou nejčastější tepelné elektrárny, které používají jako palivo uhlí. Známe ale také jaderné elektrárny, kde jako palivo slouží uran, větrné, které jsou poháněny silou větru a vodní, poháněné proudem vody. Obr. 1

Transformátor Když prochází elektrickým vedením elektrický proud, drát se ohřívá a dochází k velkým ztrátám energie. Aby bylo možné přenášet elektřinu na velké vzdálenosti od elektrárny, je potřeba zvýšit elektrické napětí. Ke změně napětí slouží zařízení zvané transformátor. Obr. 2

Vedení velmi vysokého napětí Napětí v drátech může dosahovat až 400 000 voltů. Označujeme ho jako velmi vysoké. Obr. 3

Vedení velmi vysokého napětí Takové napětí je životu nebezpečné. Proto nikdy nesmíme lézt na sloupy elektrického vedení, ani se dotýkat drátů spadlých na zem. Obr. 4

Transformátor Na konci cesty je potřeba opět napětí snížit, aby nedošlo k úrazům a poškození spotřebičů. Transformátor v blízkosti lidských obydlí sníží elektrické napětí na nízké napětí 230 voltů. POZOR! I takové napětí může člověku ublížit. Obr. 5

Zásuvka Elektřina je u konce své cesty. Urazila několik desítek kilometrů, aby mohla být použita v elektrických spotřebičích v domácnostech. Obr. 6

Opakování Odpověz na následující otázky. Aby ses dozvěděl, zda jsi odpověděl správně, stačí jednou kliknout.

1. Jaké známe nejčastější typy elektráren. 2 1. Jaké známe nejčastější typy elektráren? 2. Jak se nazývá zařízení na změnu elektrického napětí? 3. Jak veliké může být velmi vysoké napětí? 4. Můžeme se dotýkat drátů elektrického vedení, když jsou spadené na zem? 5. Mohli bychom velmi vysoké napětí použít v domácnosti k provozu spotřebičů? Elektrárny tepelné, jaderné, vodní, větrné Transformátor Může mít až 400 000 voltů. Nemůžeme, je to životu nebezpečné!! Ne, takové napětí vy spotřebič zničilo.

GRATULUJU TI !!! Vše jsi úspěšně zvládl.

Zdroje Obr. 1: MAZBLN. File:Pljevlja Power station.JPG. Wikimedia Commons [online]. 2006 [cit. 2013-03-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pljevlja_Power_station.JPG Obr. 2: EDINORUQI. File:Transormator2.jpg. Wikimedia Commons [online]. 2006 [cit. 2013-03-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Transormator2.jpg Obr. 3: TAKMOCSEKRETOVANEJ!. File:Velmi vysoké napětí - vedení u obce Čečelovice.JPG. Wikimedia Commons [online]. 2012 [cit. 2013-03-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Velmi_vysok%C3%A9_nap%C4%9Bt%C3%AD_-_veden%C3%AD_u_obce_%C4%8Ce%C4%8Delovice.JPG Obr. 4: ŠJŮ. File:Vysoké napětí-nedotýkat se.jpg. Wikimedia Commons [online]. 2008 [cit. 2013-03-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vysok%C3%A9_nap%C4%9Bt%C3%AD-nedot%C3%BDkat_se.jpg Obr. 5: ŠJŮ. File:Husinec (PV), transformátor.jpg. Wikimedia Commons [online]. 2009 [cit. 2013-03-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Husinec_%28PV%29,_transform%C3%A1tor.jpg?uselang=cs Obr. 6: RASTOUL, Etienne. File:French-power-socket.jpg. Wikimedia Commons [online]. 2006 [cit. 2013-03-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:French-power-socket.jpg ostatní fotografie: kliparty Microsoft Office