Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu"— Transkript prezentace:

1 Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Vzdělávání pro konkurenceschopnost č. výzvy 21, prior. osa Počáteční vzdělávání Výuková oblast: Člověk a příroda Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_378 Ročník: 9. Sada: Fyzika Druh: Prezentace Autor: Mgr. Květoslava Latoňová Název: Typy elektráren v ČR Anotace: Prezentace slouží k výkladu učiva – Typy elektráren, se zaměřením na ČR. Žáci jsou seznámeni s nejčastějšími typy elektráren v ČR, principem jejich fungování a vlivem na své okolí. Datum vytvoření: Datum ověření:

2 Typy elektráren v ČR

3 zamysli se: nejpoužívanější energií v každodenním životě je
vyrábí se v vyrábí ji nejčastější typy v ČR: elektrická energie elektrárnách generátory (alternátor, dynamo) tepelné jaderné vodní větrné

4 elektrickou energii využíváme denně

5 tepelná elektrárna: principem je spalování fosilního paliva (uhlí) → tepelná energie → mechanická e. → elektrická e. pohonem je pára účinnost asi 40% vliv na prostředí: kyselé deště popílek smog  ekologické znečištění obr. 1

6 schéma tepelné elektrárny:
obr. 2

7 jaderná elektrárna: = typ tepelné elektrárny pohon: pára
palivo: uran 235, plutonium 239 účinnost: 30% výhody: malé množství paliva žádné exhalace nevýhody: vyhořené palivo možnost jaderné havárie obr. 3

8 model jaderné elektrárny
obr. 4

9 vodní elektrárny: v ČR dlouholetá tradice
pohonem: voda – roztáčí turbíny turbíny: nejčastěji Kaplanova, Francisova výhody: obnovitelné zdroje minimální údržba a obsluha rekreace rybolov nevýhody závislost na stavu vody možnost havárie a zaplavení obr. 5

10 model vodní elektrárny
A - hladina přehradní nádrže B - Budova elektrárny C - turbína, kolem ní rozváděcí kolo a pod ní odtokový kanál D - generátor na společné ose s turbínou E – česlo a uzávěr F - přívodní kanál G - transformátor, napojující elektrárnu do rozvodné sítě H - odtok obr. 6

11 větrná elektrárna: v historii – větrné mlýny – mletí obilí
současnost – alternativní zdroj energie pohon: vítr → generátor → elektřina účinnost: asi 20% výhody alternativní zdroj nevýhody hlučnost ovlivnění místního klima závislost na síle větru ovlivnění vzhledu krajiny obr. 7

12 sluneční (solární) elektrárny:
přeměňuje energii slunečního záření na elektrickou (fotovoltaika) pohon: Slunce v ČR se teprve rozvíjí výhody obnovitelné zdroje bez zplodin nevýhody: zábor půdy obr. 8 problematická likvidace solárních panelů

13 zdroje: obr. 1: ŠTEFEK, Petr. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 2: FDOMINEC. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 3: USER:JAPO. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 4: JELEN, Stanislav. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 5: MORAVEC, Hynek. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 6: USER:TOMIA. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 7: VAVŘÍK, Martin. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: obr. 8: ZÁKUPÁK. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ostatní obrázky:


Stáhnout ppt "Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu"

Podobné prezentace


Reklamy Google