Porada ředitele Krajského úřadu JMK s tajemnicemi a tajemníky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nový způsob financování RF od roku 2004 Vít Richter Národní knihovna ČR tel , mobil Praha
Advertisements

Možnosti a limity kontroly obcí
PŘÍJMY A VÝDAJE, CASH FLOW
Sněm RVŠ JUDr. Lenka Valová. I. Počty studentů II. Příprava rozpočtu 2014 III. Návrh Zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti IV. Návrh.
Rozpočtové hospodaření obcí
K návrhu novely zákona o rozpočtových pravidlech MS RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Výhled financí obcí Ing. Luděk Tesař.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Dluhové cenné papíry Dluhopis
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozpočtové deficity a dluhové krytí Rozpočtové deficity jsou běžné, přebytky vyjímečné. Chyby v minulosti podporují nezodpovědnost v současnosti. Za co.
Rozpočty územních samosprávných celků
Novela RUD účinná k Novela RUD účinná k Hospodaření ÚSC Jan Zikl Ředitel odboru financování územních rozpočtů a prog. financování Ministerstvo.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Rozpočtový proces státního rozpočtu
„Realistický pohled na stav veřejných financí“ Ministerstvo financí ČR Praha květen 2010 Jan Zikl.
Pokles příjmů obecních rozpočtů a způsoby řešení jeho dopadů Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 Jan Zikl.
Rozpočtový proces a jeho kontrola
Současná pravidla regulace hazardu na území obcí a připravované změny od roku 2016 Odbor 34 – Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi Ostrava 9. 4.
Financování regionálního školství
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VYBRANÉ POSTUPY ÚČTOVÁNÍ ÚSC (2)
Úvod k účetnictví ÚSC.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
STATUTÁRNÍ MĚSTO CHOMUTOV Ing. Jan Mareš Závěrečný účet města za rok 2013.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Porada ředitelky Krajského úřadu JMK s tajemnicemi a tajemníky obecních úřadů obcí typu I, II, III Brno, 10. prosinec 2015.
Dotace, půjčky a řízení likvidity. Dotace Projev přerozdělovacích procesů - uvnitř veřejného sektoru, -směřující k jiným subjektům – NNO, ziskový sektor.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Hospodaření fakultních nemocnic a dalších přímo řízených organizací v roce 2010 (11 FN + IKEM, NNH, MOÚ, ÚPMD)
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Nadace, nadační fond Definice Zřízení – písemnou smlouvou, zakládací listinou Vznik – dnem zápisu do nadačního rejstříku Zakládací dokument – nadační listina,
Pracovní porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací
Porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací JMK
Obecná část rozpočtového práva II
Hospodaření obcí v roce 2016
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Příjmy a výdaje SR.
Zákony upravující pravidla rozpočtové odpovědnosti z pohledu ÚSC
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování
Finanční účetnictví RADNICE
Obecná část rozpočtového práva III
Závěrečný účet a účetní závěrka 2013
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování OE
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpis rozpočtu a normativy
Odbor ekonomický KÚPK Ing. Karel Hladký.
Financování silnic II. a III. třídy
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Porada ředitele Krajského úřadu JMK s tajemnicemi a tajemníky obecních úřadů obcí typu I, II, III Brno, 27. březen 2018

Zhodnocení hospodaření obcí a DSO Jihomoravského kraje za rok 2017 01 Hospodaření obcí JMK v roce 2017

Finanční hospodaření obcí a DSO Jihomoravského kraje | hospodaření obcí a DSO JMK v roce 2017 – OPĚT VELMI DOBRÉ | rok 2009 – schodek -1 213,0 mil. Kč (dopady hospodářské krize) | rok 2010 – přebytek 540,2 mil. Kč (484 přebytek, 322 schodek) | rok 2011 – přebytek 1 116,4 mil. Kč (532 přebytek, 273 schodek) | rok 2012 – přebytek 1 762,8 mil. Kč (524 přebytek, 283 schodek) | rok 2013 – přebytek 2 572,2 mil. Kč (596 přebytek, 210 schodek) | rok 2014 – přebytek 1 433,8 mil. Kč (544 přebytek, 258 schodek) | rok 2015 – přebytek 1 131,8 mil. Kč (527 přebytek, 274 schodek) | rok 2016 – přebytek 3 886,2 mil. Kč (587 přebytek, 215 schodek) | rok 2017 – přebytek 2 063,2 mil. Kč (589 přebytek, 212 schodek) 01 | 01 Hospodaření obcí a DSO JMK v roce 2017 3

Finanční hospodaření obcí a DSO Jihomoravského kraje | pokračující trend | vliv statutárního města Brna – na celkovém přebytku se podílí 19 % (390,9 mil. Kč) | dřívější okresní města | rok 2016 - vesměs výrazné přebytky | rok 2017 - velmi proměnlivé (Znojmo +139,0 mil. Kč; Blansko + 43,8 mil. Kč; Hodonín -30,9 mil. Kč, Břeclav -18,9 mil. Kč) | významné přebytky i u některých DSO s VAK-infrastrukturou | DSO VAK Znojemsko +143,4 mil. Kč (převod z účtu hospodářské činnosti) | extrémní výsledek v hospodaření obcí JMK | obec Chvalovice | 2015 – přebytek +124,0 mil. Kč (položka 1355 – 132,7 mil. Kč) | 2016 – přebytek +147,0 mil. Kč (položka 1355 – 211,8 mil. Kč) | 2017 – přebytek +107,0 mil. Kč (příjmy z hazardu 161,1 mil. Kč). 01 | 02 Hospodaření obcí a DSO JMK v roce 2017 4

Financující operace v hospodaření obcí a DSO JMK 2017 | krátkodobě přijaté půjčené prostředky z tuzemska – SPLÁCENÍ NEVÝZNAMNĚ PŘEVYŠUJE ČERPÁNÍ | dlouhodobě přijaté půjčené prostředky z tuzemska – VÍCE SPLÁCENY NEŽ ČERPÁNY | dlouhodobě přijaté půjčené prostředky ze zahraničí – pouze splácení – vliv výhradně města Brna (úvěr od EIB) | žádný ÚSC v rámci JMK nevykazuje komunální dluhopisy. 01 | 03 Hospodaření obcí a DSO JMK v roce 2017 5

Financující operace v hospodaření obcí a DSO JMK 2017 | operace řízení likvidity – výdaje srovnatelné s příjmy | obce „hledají“ zhodnocení volných peněžních prostředků zejména krátkodobě | zůstatky na základních běžných účtech ÚSC – zvýšení o 1 330,7 mil. Kč | výrazná část výsledku hospodaření (2 063,2 mil. Kč) | zbytek snížení zadlužení (631,6 mil. Kč) | stav k 31.12.2017 na "rozpočtových" účtech – 17 458,7 mil. Kč | stav k 1.1.2010 – 6 649,7 mil. Kč. 01 | 04 Hospodaření obcí a DSO JMK v roce 2017 6

Významné ukazatele hospodaření obcí JMK 2017 / 2016 | daňové příjmy – růst o 8,7 % | nominální přírůstek obce +1 739,6 mil. Kč na 21 786,2 mil. Kč | sdílené daně | vlastní Jihomoravský kraj +9,5 % | obce +9,4 % (2013 +12,6 %; 2014 +5,9 %; 2015 +2,8 %; 2016 +10,2 %) | příjmy z hazardu +22,8 mil. Kč na celkových 712,2 mil. Kč | daň z hazardních her 498,7 mil. Kč, zbytek dobíhající odvody z loterií | daň z nemovitých věcí +17,4 mil. Kč. 01 | 05 Hospodaření obcí a DSO JMK v roce 2017 7

Významné ukazatele hospodaření obcí a DSO JMK 2017 / 2016 | kapitálové příjmy - 834,5 mil. Kč | trend v jednotlivých obdobích značně nevyrovnaný - hodnota 2017 srovnatelná s rokem 2015 → nejnižší hodnoty za sledované roky | rok 2016 - 1 496,2 mil. Kč | přijaté dotace – rok 2016 → výrazný propad o 47,9 % | přijaté dotace – rok 2017 → stagnace | pokles IV ze SR → nulový objem ROP → růst NIV ze SR (EU-projekty) | celkové výdaje – růst o 12,8 % (nominálně činí 28 971,6 mil. Kč) | běžné výdaje - růst o 8,0 % (nominálně činí 20 372,1 mil. Kč) | kapitálové výdaje – růst o 25,9 % (nominálně činí 8 599,5 mil. Kč) | obrat proti roku 2016 → nejnižší hodnota za sledované období | nejvyšší kapitálové výdaje - bydlení, komunální služby, územní rozvoj | obnovení investiční aktivity obcí → rozběh čerpání EU 2014-2020. 01 | 06 Hospodaření obcí a DSO JMK v roce 2017 8

Další ukazatele hospodaření obcí a DSO JMK 2017 | objem sjednaných úvěrů a půjček – 1 154,2 mil. Kč (růst oproti 2016) | ukazatel neobsahuje půjčky od OSS a SF | sjednané, nikoli skutečně čerpané → hodnota ovlivněna výší úvěrových rámců | Česká spořitelna, Komerční banka, ... | úrokové míry bez vazby na PRIBOR – rozmezí od 0,27 do 2,05 %, Ø 0,96 % | výrazná část objemu sjednaných úvěrů - refinancování dřívějších úvěrů | pokles zadluženosti | pokles úvěrů o 494,4 mil. Kč, hodnota k 31.12.2017 7 563,7 mil. Kč | klesla i složka PNFV o 137,2 mil. Kč, hodnota k 31.12.2017 230,5 mil. Kč | ČR – zásadní vliv 4 největších měst (na celkové zadluženosti obcí se podílejí více než 50%). 01 | 07 Hospodaření obcí a DSO JMK v roce 2017 9

Rozpočtová odpovědnost

Ústavní stížnost | skupina 64 senátorů (postačuje 17), historicky nejvyšší počet | výtky protiústavnosti, diskriminace a ochromení investice obcí a krajů | zásah do Ústavou garantovaného práva územně samosprávných celků samostatně hospodařit s vlastním rozpočtem | napadená ustanovení zákona č. 23/2017 Sb. | § 14 písm. c) - schvalování rozpočtu ÚSC při dluhu > 55 % HDP | § 17 - fiskální pravidlo | § 18 odst. 2 - zveřejnění seznamu ÚSC porušujících § 14 písm. c) | napadená ustanovení zákona č. 24/2017 Sb. (změnový zákon) | část dvanáctá zákona - změna zákona č. 243/2000 Sb. | část čtrnáctá zákona - změna zákona č. 250/2000 Sb. | nový odst. 6 v § 4 - pravidla schvalování rozpočtu ÚSC při dluhu > 55 % HDP. 02 | 01 Rozpočtová odpovědnost 11

Ústavní stížnost | 12. březen 2018 - návrh zamítnut Plénem Ústavního soudu | nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 6/17 (včetně disentů) https://www.usoud.cz/aktualne/ustavni-soud-zamitl-navrh-skupiny-senatoru-na-zruseni-zakonne-upravy-v-podobe-tzv-dl/ | Ústavní soud v nálezu plně uznává, že právo obcí a krajů na samosprávu patří k pilířům demokratického právního státu | přípustné zasáhnout do tohoto práva i běžným zákonem za určitých podmínek | Ústavní soud nepřitakal ani námitce ohledně retroaktivity | přijatá úprava není retroaktivní, nýbrž retrospektivní | retrospektivní působení nově přijatého zákona je zásadně přípustné, je-li nově přijatá právní regulace vhodná a potřebná k dosažení zákonem sledovaného cíle. 02 | 02 Rozpočtová odpovědnost 12

Fiskální pravidlo | § 17 + §§ 6a – 6d zákona o RUD | ÚSC hospodaří tak, aby výše jeho dluhu nepřesáhla 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky POKUD JE TATO HRANICE PŘEKROČENA | ÚSC má povinnost postupně splácet předchozí dluhy alespoň o 5 % z rozdílu mezi výší dluhu a 60 % jeho průměrných příjmů za poslední 4 rozpočtové roky POKUD ÚSC NESNIŽUJE DLUHY ALESPOŇ O ZÁKONNÉ MINIMUM | Ministerstvo financí v následujícím kalendářním roce rozhodne o pozastavení převodu jeho podílu na výnosu daní. 02 | 03 Rozpočtová odpovědnost 13

Fiskální pravidlo - dopady | ÚSC může hospodařit i s dluhem vyšším než 60 % jeho průměrných příjmů | k pozastavení převodu podílu na výnosu daní může dojít pouze za současného splnění obou podmínek | ÚSC svůj dluh nesníží minimálně o stanovenou částku a současně | jeho dluh nadále převyšuje 60 % průměru jeho příjmů. | fiskální pravidlo nebrání obcím vzít si na financování svých projektů úvěr i v případě, kdy obec překračuje 60% limit, pokud je v letech následujících splácen alespoň o 5 % z rozdílu mezi dosaženou úrovní dluhu a 60 % průměrného příjmu za poslední 4 rozpočtové roky | Ústavní soud | zakotvení tzv. dluhového stropu nepředstavuje hranici pevnou a neprostupnou. Obcím a krajům není zcela zapovězeno vytvářet dluh. Zákonná úprava pouze klade důraz na omezení dluhu a na splácení vzniklého dluhu v určité výši. Stanovení takové hranice a navazující povinnosti postupně snižovat dluh Ústavní soud považuje nejen za přípustné, ale i žádoucí. 02 | 04 Rozpočtová odpovědnost 14

Fiskální pravidlo - harmonogram náběhu hodnocení | rok 2018 – první oficiální hodnocení | jaro 2018 → oficiální vyhodnocení (dluh k 31.12.2017, Ø příjmů 2014 – 2017) | zveřejnění seznamu ÚSC překračujících hodnotu pravidla | MF → písemná informace dotčeným ÚSC o minimální částce, o kterou musí být dluh snížen do 31.12.2018 | rok 2019 | jaro 2019 → MF vyhodnotí hospodaření ÚSC, jejíchž dluh k 31.12.2017 překračoval 60 % průměrných příjmů za roky 2014 – 2017) | účel zjištění → zda snížily do 31.12.2018 dluh vzniklý do 31.12.2017 | nesníží-li ÚSC svůj dluh k 31.12.2018 a současně jeho dluh převyšuje 60 % průměru jeho příjmů za roky 2015 – 2018 | MF rozhodne podle zákona o RUD ve správním řízení o pozastavení převodu podílu na výnosu daní ve výši 5 % z rozdílu mezi výší dluhu a 60 % průměru příjmů za roky 2014 – 2017 | MF zároveň vyhodnotí plnění fiskálního pravidla k 31.12.2018. 02 | 05 Rozpočtová odpovědnost 15

Fiskální pravidlo - obce na území JMK | rok 2015 → neplnilo 73 obcí z 672 | rok 2016 → neplnilo 69 obcí z 672 | na základě dopisu MF informovány dopisem hejtmana JMK (květen 2017) | rok 2017 → neplní 63 obcí z 672 | nejvyšší % → 208,15 % → nutné snížení dluhu o 314,9 tis. Kč | údaje z hospodaření 2017 - žádné nové přijaté půjčky, splácení 553 tis. Kč | pouze 1 obec s POÚ, zbytek obce I. typu | § 18 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti Ministerstvo každý rok vyhodnocuje údaje o příjmech a dluzích územních samosprávných celků a ministr financí informuje o výsledcích hodnocení vládu. Současně ministerstvo uveřejňuje seznam územních samosprávných celků, jejichž výše dluhu převyšuje 60 % průměru jejich příjmů za poslední 4 rozpočtové roky. | vazba na tzv. monitoring hospodaření ÚSC - usnesení vlády č. 742/17. 02 | 06 Rozpočtová odpovědnost 16

Krajský úřad Jihomoravského kraje Děkuji za pozornost Ing. Antonín Špaček Odbor ekonomický Krajský úřad Jihomoravského kraje tel.: 541652233 e-mail: spacek.antonin@kr-jihomoravsky.cz 17