Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a Státním rozpočtem České republiky Výuka cizích jazyků s akcentem na kombinované studium a.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
H ODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Martin Malčík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
„VÝUKA ÚČETNICTVÍ na Střední škole diplomacie a veřejné správy s.r.o.“ Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. Projektová příprava vzdělávacích akcí.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Individuálně, ale společně a jinak
Základy automatického řízení 1
Merchandising a nákupní atmosféra vybraných obchodních jednotek
ZMĚNY V RVP ZV SOUVISEJÍCÍ S ODSTRANĚNÍM PŘÍLOHY 2 RVP ZV UPRAVUJÍCÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM MŠMT 21. října 2015.
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
Komplexní systém hodnocení
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Integrace VISION a VIS Mail do NS-VIS – VIS Mail fáze II projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
Strategická analýza vybraného podniku Orsay s.r.o.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
Název projektu: Moderní škola
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Organizační formy výuky
Číslo v digitálním archivu školy
Techniky práce s mentálně postiženými
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
ARANŽOVÁNÍ.
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Zvuky hudebních nástrojů
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Grafomotorika - geometrické tvary
3. Metody pedagogické diagnostiky
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Tělesná výchova na ZŠ praktické
Andragogika Vzdělávání.
Vnímání, poznávací schopnosti
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
WORD Tabulky - ohraničení
Analýza merchandisingu a nákupní atmosféry obchodní jednotky C&A
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Orientujeme se v prostoru
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
NAJDI CESTU Orientace v prostoru.
Centra kolegiální podpory
Jemná motorika, koordinace ruky a oka
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Inovace VOV informace o projektu
EU- „Učíme se ze života pro život“ Registrační číslo: CZ /0
Podpůrná opatření Mgr. Marika Kropíková.
Transkript prezentace:

Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice PhDr. Soňa Chaloupková

Východiska výzkumného projektu Výzkumný projekt byl zaměřen na problematiku vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na ZŠ praktických. Pozornost byla zaměřena na specifika vyučovacího procesu, realizovaného v souladu s RVP ZV – přílohou upravující vzdělávání žáků s LMP.

Hlavní cíl výzkumného projektu Analýza vyučovacího procesu na základních školách praktických v České republice, se zaměřením na vyučovací metody, formy a prostředky.

Dílčí cíle výzkumného projektu využití obecných vyučovacích metod na ZŠ praktické, uplatnění klasických alternativních metod na ZŠ praktické, uplatnění moderních vyučovacích metod na ZŠ praktické, uplatnění terapeuticko-formativních přístupů na ZŠ praktické, uplatnění vyučovacích forem na ZŠ praktické, využití vyučovacích prostředků na ZŠ praktické, doporučení k realizaci výuky žáků s lehkým mentálním postižením na ZŠ praktických.

Metodologie výzkumného projektu Procedura: statistická procedura Metoda: kvantitativní metoda Technika: dotazník vlastní konstrukce Analytická jednotka: učitel 1. i 2. stupně ZŠ praktické v ČR Počet respondentů: N = 202 Výběr: dostupný záměrný výběr

Dotazník vlastní konstrukce Dotazník obsahoval 28 položek a byl rozdělen na 5 části: 1. Část: Základní údaje (položky 1 až 9). 2. Část: Vyučovací metody a terapeuticko-formativní přístupy (položky 10 až 22): Obecné vyučovací metody (položka 10), Klasické alternativní metody (položka 11 až 14), Moderní vyučovací metody (položka 15 až 18), Terapeuticko-formativní přístupy (položka 19 až 22).

Dotazník vlastní konstrukce 3. Část: Vyučovací formy (položky 23 až 26) 4. Část: Vyučovací prostředky (položka 27) 5. Část: Hodnocení vyučovacího procesu (položka 28) Zjištění využití vyučovacím metod (terapeuticko-formativních přístupů, forem). Vliv na rozvoj klíčových kompetencí. Vliv na rozvoj vzdělávacích cílů. Míra schopností respondentů využívat vyučovací metody (terapeuticko-formativní přístupy, formy).

Dotazník vlastní konstrukce - položky Podle formy požadované odpovědi: uzavřené - strukturované položky (položky 1, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11 - 14, 15 - 18, 19 - 22, 23 - 26, 27), polouzavřené položky (položka 8), otevřené - nestrukturované položky (položky 2, 5).

Dotazník vlastní konstrukce - položky Druhy škálových položek: intervalové škály (položka 10, 23), Likertova škála (položka 9, 28), numerické posuzovací škály (položka 14, 18, 22, 26, 27), bipolární škály (položka 13, 17, 21, 25) (Bartošková, I., Skutil, M. 2011; Chráska, M. 2007; Bartoňová, M. 2005, Gavora, P. 2000)

Prvky klasických alternativních metod

Postoj učitelů k zavedení prvků klasických alternativních metod

Moderní vyučovací metody

Postoj učitelů k zavedení moderních vyučovacích metod

Terapeuticko-formativní přístupy

Postoj učitelů k zavedení terapeuticko-formativních přístupů

Závěry Nejčastější didaktické metody na ZŠ praktické - slovní metody. Vzájemná kombinace s názornými vyučovacími metodami a metodami praktických prací. Využití a vzájemná kombinace klasických alternativních metod, moderních vyučovacích metod a terapeuticko- formativních přístupů.

Závěry Nejčastější vyučovací formy na ZŠ praktické – frontální výuka, skupinová a kooperativní výuka. Vzájemná kombinace. Diferenciace a individualizace vyučovacího procesu. Využití dalších vyučovacích forem – vyučovací blok, exkurze, vycházka, výrobní praxe. Vyučovací prostředky – originální a reálné předměty, zobrazení a znázornění předmětů a skutečností, textové pomůcky, audiovizuální technika, speciální učebny a prostory.

Děkuji za pozornost chaloupkova@ped.muni.cz