Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice PhDr. Soňa Chaloupková
Východiska výzkumného projektu Výzkumný projekt byl zaměřen na problematiku vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na ZŠ praktických. Pozornost byla zaměřena na specifika vyučovacího procesu, realizovaného v souladu s RVP ZV – přílohou upravující vzdělávání žáků s LMP.
Hlavní cíl výzkumného projektu Analýza vyučovacího procesu na základních školách praktických v České republice, se zaměřením na vyučovací metody, formy a prostředky.
Dílčí cíle výzkumného projektu využití obecných vyučovacích metod na ZŠ praktické, uplatnění klasických alternativních metod na ZŠ praktické, uplatnění moderních vyučovacích metod na ZŠ praktické, uplatnění terapeuticko-formativních přístupů na ZŠ praktické, uplatnění vyučovacích forem na ZŠ praktické, využití vyučovacích prostředků na ZŠ praktické, doporučení k realizaci výuky žáků s lehkým mentálním postižením na ZŠ praktických.
Metodologie výzkumného projektu Procedura: statistická procedura Metoda: kvantitativní metoda Technika: dotazník vlastní konstrukce Analytická jednotka: učitel 1. i 2. stupně ZŠ praktické v ČR Počet respondentů: N = 202 Výběr: dostupný záměrný výběr
Dotazník vlastní konstrukce Dotazník obsahoval 28 položek a byl rozdělen na 5 části: 1. Část: Základní údaje (položky 1 až 9). 2. Část: Vyučovací metody a terapeuticko-formativní přístupy (položky 10 až 22): Obecné vyučovací metody (položka 10), Klasické alternativní metody (položka 11 až 14), Moderní vyučovací metody (položka 15 až 18), Terapeuticko-formativní přístupy (položka 19 až 22).
Dotazník vlastní konstrukce 3. Část: Vyučovací formy (položky 23 až 26) 4. Část: Vyučovací prostředky (položka 27) 5. Část: Hodnocení vyučovacího procesu (položka 28) Zjištění využití vyučovacím metod (terapeuticko-formativních přístupů, forem). Vliv na rozvoj klíčových kompetencí. Vliv na rozvoj vzdělávacích cílů. Míra schopností respondentů využívat vyučovací metody (terapeuticko-formativní přístupy, formy).
Dotazník vlastní konstrukce - položky Podle formy požadované odpovědi: uzavřené - strukturované položky (položky 1, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11 - 14, 15 - 18, 19 - 22, 23 - 26, 27), polouzavřené položky (položka 8), otevřené - nestrukturované položky (položky 2, 5).
Dotazník vlastní konstrukce - položky Druhy škálových položek: intervalové škály (položka 10, 23), Likertova škála (položka 9, 28), numerické posuzovací škály (položka 14, 18, 22, 26, 27), bipolární škály (položka 13, 17, 21, 25) (Bartošková, I., Skutil, M. 2011; Chráska, M. 2007; Bartoňová, M. 2005, Gavora, P. 2000)
Prvky klasických alternativních metod
Postoj učitelů k zavedení prvků klasických alternativních metod
Moderní vyučovací metody
Postoj učitelů k zavedení moderních vyučovacích metod
Terapeuticko-formativní přístupy
Postoj učitelů k zavedení terapeuticko-formativních přístupů
Závěry Nejčastější didaktické metody na ZŠ praktické - slovní metody. Vzájemná kombinace s názornými vyučovacími metodami a metodami praktických prací. Využití a vzájemná kombinace klasických alternativních metod, moderních vyučovacích metod a terapeuticko- formativních přístupů.
Závěry Nejčastější vyučovací formy na ZŠ praktické – frontální výuka, skupinová a kooperativní výuka. Vzájemná kombinace. Diferenciace a individualizace vyučovacího procesu. Využití dalších vyučovacích forem – vyučovací blok, exkurze, vycházka, výrobní praxe. Vyučovací prostředky – originální a reálné předměty, zobrazení a znázornění předmětů a skutečností, textové pomůcky, audiovizuální technika, speciální učebny a prostory.
Děkuji za pozornost chaloupkova@ped.muni.cz