NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.7.1.N14_Přívlastek 2 TEMA: Český jazyk pro 8. ročník ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976
Anotace Prezentace navazuje na 1. část věnovanou přívlastku. V prezentaci se střídají výkladové části s procvičováním. Žáci se seznamují s dělením přívlastků podle významu a následně zkouší samostatně rozlišit jednotlivé typy. Pracují samostatně do sešitů a střídají se v práci přímo na interaktivní tabuli. Následuje společná kontrola řešení.
DĚLENÍ PŘÍVLASTKŮ Z HLEDISKA VÝZNAMU: TĚSNÝ omezuje význam řídícího podstatného jména (z množiny předmětů vyčleňuje podmnožinu) - nelze jej vynechat bez změny významu věty P Černá kočka přináší smůlu. -význam podstatného jména neomezuje, ale doplňuje o další informaci - pokud stojí za podstatným jménem, odděluje se čárkami VOLNÝ Mohutná Sněžka se tyčila nad námi. Sněžka, mohutná a majestátní, se tyčila nad námi.
Podtrhni modře těsné, červeně volné přívlastky a doplň do vět chybějící čárky: Ve chlévě stálo namačkáno dvacet dobře vykrmených prasat. Dva pěkně tlusté a masité čuníky vyvedli ven. Dva čuníky pěkně tlusté a masité vyvedli ven. 2) Ve chlévě se to hemžilo prasaty všech velikostí. Dva pěkně tlusté a masité čuníky vyvedli ven.
Řešení Ve chlévě stálo namačkáno dvacet dobře vykrmených prasat. Dva pěkně tlusté a masité čuníky vyvedli ven. Dva čuníky, pěkně tlusté a masité, vyvedli ven. 2) Ve chlévě se to hemžilo prasaty všech velikostí. Dva pěkně tlusté a masité čuníky vyvedli ven.
Přívlastky stojící ve větě za sebou: 1. postupně rozvíjející - podstatné jméno s přívlastkem je dále blíže určeno dalším přívlastkem - mezi přívlastky nelze vložit spojku ani čárku ty tři velké červené koule 2. několikanásobné více navzájem souřadných přívlastků, mezi nimi stojí buď spojka nebo čárka (popř. čárka a spojka dohromady) červené, modré a žluté koule
Podtrhni červeně přívlastky postupně rozvíjející a modře přívlastky několikanásobné. Doplň chybějící čárky: Nejraději mám modrou zelenou a tyrkysovou barvu. Ráda nosím starou tyrkysovou šálu. Koupila jsem si nové zlaté náušnice. Ve výkladu byly vystaveny maličké střední i obrovské náušnice. Nemám ráda žádná domácí zvířata. Miluju zvířata divoká i domácí. Ten starý popletený pán zazvonil u dveří. Ten pán je ale divný a popletený.
Řešení: Nejraději mám modrou, zelenou a tyrkysovou barvu. Ráda nosím starou tyrkysovou šálu. Koupila jsem si nové zlaté náušnice. Ve výkladu byly vystaveny maličké, střední i obrovské náušnice. Nemám ráda žádná domácí zvířata. Miluju zvířata, divoká i domácí. Ten starý popletený pán zazvonil u dveří. Ten pán je ale divný a popletený.
ZDROJE: STYBLÍK, Vlastimil. Český jazyk pro 8. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2000, 188 s. ISBN 80-723-5126-5. GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Učte se s námi skladbě češtiny: cvičebnice pro základní a střední školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 236 s. ISBN 80-042-4567-6