Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Kritický realismus v literatuře
Realismus a naturalismus
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_733_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Nejedlá Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Přestavení života a díla F. M. Dostojevského.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Erbenovy Kytice z pověstí.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Merkur Sluneční soustava Název školy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Česká literatura 70. a 80. let 19. století
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Rozklad světla optickým hranolem
Portrét Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Leonardo da Vinci Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Graffiti Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Keith Haring Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Kritický realismus v literatuře
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Souhvězdí Vesmír Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Naturalismus v české literatuře
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Dálkoměr Optické přístroje Název školy
Neutronová hvězda Vesmír Název školy
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Lidské oko Optické čočky Název školy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Zapojování rezistorů Řazení rezistorů Název školy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Národní obrození – 1. fáze
REALIZMUS VO SVETOVEJ LITERATÚRE
Vlastnosti střídavého proudu
Elektrické napětí Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Výroba elektrické energie
Kritický realismus - úvod
Počátky slovesného umění
Elektromagnetická indukce
Uran Sluneční soustava Název školy
Fáze měsíce Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Transkript prezentace:

Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Realismus Číslo materiálu:   VY_32_INOVACE_14_15 Autor: Mgr. Hana Pleváková Datum vytvoření: 9. 6. 2013 Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. - 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Tematický okruh: Literatura Téma: Druh učebního materiálu: Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 10 – 20 min Anotace / Metodický list: Prezentace žákům poskytuje informace o realismu. Je vhodná pro seznámení s učivem i pro opakování. Žáci se seznamují se znaky a spisovateli tohoto období. V rámci prezentace jsou úkoly pro žáky, na které žáci odpovídají ústně. Na snímku (následujícím po zadání úkolu) je vždy odpověď. Prezentaci lze využít pro projekci na interaktivní tabuli, přes datový projektor ad. Potřebný čas pro výuku je závislý na rychlosti odpovědí žáků.

Realismus

Úkoly pro žáky: Co je to realismus? Jaké jsou jeho znaky?

Odpovědi: realismus = literární směr v literatuře se vyskytoval nejvíce v 2. pol. 19. století pravdivý odraz skutečnosti vyskytují se i historické postavy kritika nedostatků společnosti

Rusko Lev Nikolajevič Tolstoj (1828 – 1910) Významný ruský spisovatel Historický román: Vojna a mír – 4dílný, z doby napoleonských válek, téměř 250 postav, objevují se i historické postavy, např. Napoleon Psychologický román: Anna Karenina – 2 milostné osudy: vášnivá láska A. Kareniny k mladému důstojníku Vronskému. Je nevěrná svému manželovi, A.K. spáchá sebevraždu. Láska manželů – šťastné manželství Levinových. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/Ilya_Efimovich_Repin_%281844-1930%29_-_Portrait_of_Leo_Tolstoy_%281887%29.jpg

Rusko Fjodor Michaljovič Dostojevskij (1821 – 1881) Významný ruský spisovatel Tragický život – za účast v pokrokovém hnutí odsouzen k smrti, omilostněn, pak ve vězení, sibiřské vyhnanství. Z toho vyplývá zájem o nejubožejší trpící lidi ve velkoměstě. Zabývá se pokorou, soucitem a odpuštěním. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Dostoevsky_1872.jpg

Tvorba Dostojevského: Román: Zločin a trest – o lidském svědomí. Hlavní hrdina = petrohradský student přerušil pro nedostatek finančních prostředků studia. Pro peníze zabil starou lichvářku a její sestru. Trápilo ho svědomí, přiznal se. Dostojevskij přemýšlel nad tím, zda člověk má právo zabít jiného člověka, když ta oběť je darebák, ničema. Romány: Bratři Karamazovi (téma otcovražda, 3 synové), Idiot (zchudlý šlechtic je nazýván okolím idiotem, je příliš dobrotivý. Svou šlechetností vyniká nad ostatními.).

Rusko Anton Pavlovič Čechov (1860 – 1904) Psychologické a lyrické drama Divadelní hry: Racek, Strýček Váňa, Tři sestry, Višňový sad http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0f/Anton_Tschechow.jpg

USA Mark Twain (1835 – 1910) Novinář, humorista Romány: Dobrodružství Toma Sawyera, Dobrodružství Huckleberryho Finna – zážitky z dětství, kritika maloměstského života, hovorový jazyk http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Mark_Twain_by_AF_Bradley.jpg

Použité zdroje: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN 80-7200-965-6. BAUER, Alois. Čeština na dlani - přehled světové a české literatury. Olomouc: Rubico, 2007, ISBN 80-7346-068-8. LEHÁR, Jan; STICH, Alexandr; JANÁČKOVÁ, Jaroslava; HOLÝ, Jiří. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, ISBN 80-7106-308-8.