Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Realismus Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14_15 Autor: Mgr. Hana Pleváková Datum vytvoření: 9. 6. 2013 Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. - 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Tematický okruh: Literatura Téma: Druh učebního materiálu: Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 10 – 20 min Anotace / Metodický list: Prezentace žákům poskytuje informace o realismu. Je vhodná pro seznámení s učivem i pro opakování. Žáci se seznamují se znaky a spisovateli tohoto období. V rámci prezentace jsou úkoly pro žáky, na které žáci odpovídají ústně. Na snímku (následujícím po zadání úkolu) je vždy odpověď. Prezentaci lze využít pro projekci na interaktivní tabuli, přes datový projektor ad. Potřebný čas pro výuku je závislý na rychlosti odpovědí žáků.
Realismus
Úkoly pro žáky: Co je to realismus? Jaké jsou jeho znaky?
Odpovědi: realismus = literární směr v literatuře se vyskytoval nejvíce v 2. pol. 19. století pravdivý odraz skutečnosti vyskytují se i historické postavy kritika nedostatků společnosti
Rusko Lev Nikolajevič Tolstoj (1828 – 1910) Významný ruský spisovatel Historický román: Vojna a mír – 4dílný, z doby napoleonských válek, téměř 250 postav, objevují se i historické postavy, např. Napoleon Psychologický román: Anna Karenina – 2 milostné osudy: vášnivá láska A. Kareniny k mladému důstojníku Vronskému. Je nevěrná svému manželovi, A.K. spáchá sebevraždu. Láska manželů – šťastné manželství Levinových. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bb/Ilya_Efimovich_Repin_%281844-1930%29_-_Portrait_of_Leo_Tolstoy_%281887%29.jpg
Rusko Fjodor Michaljovič Dostojevskij (1821 – 1881) Významný ruský spisovatel Tragický život – za účast v pokrokovém hnutí odsouzen k smrti, omilostněn, pak ve vězení, sibiřské vyhnanství. Z toho vyplývá zájem o nejubožejší trpící lidi ve velkoměstě. Zabývá se pokorou, soucitem a odpuštěním. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Dostoevsky_1872.jpg
Tvorba Dostojevského: Román: Zločin a trest – o lidském svědomí. Hlavní hrdina = petrohradský student přerušil pro nedostatek finančních prostředků studia. Pro peníze zabil starou lichvářku a její sestru. Trápilo ho svědomí, přiznal se. Dostojevskij přemýšlel nad tím, zda člověk má právo zabít jiného člověka, když ta oběť je darebák, ničema. Romány: Bratři Karamazovi (téma otcovražda, 3 synové), Idiot (zchudlý šlechtic je nazýván okolím idiotem, je příliš dobrotivý. Svou šlechetností vyniká nad ostatními.).
Rusko Anton Pavlovič Čechov (1860 – 1904) Psychologické a lyrické drama Divadelní hry: Racek, Strýček Váňa, Tři sestry, Višňový sad http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0f/Anton_Tschechow.jpg
USA Mark Twain (1835 – 1910) Novinář, humorista Romány: Dobrodružství Toma Sawyera, Dobrodružství Huckleberryho Finna – zážitky z dětství, kritika maloměstského života, hovorový jazyk http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Mark_Twain_by_AF_Bradley.jpg
Použité zdroje: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN 80-7200-965-6. BAUER, Alois. Čeština na dlani - přehled světové a české literatury. Olomouc: Rubico, 2007, ISBN 80-7346-068-8. LEHÁR, Jan; STICH, Alexandr; JANÁČKOVÁ, Jaroslava; HOLÝ, Jiří. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, ISBN 80-7106-308-8.