Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:"— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast: Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Literární kritiky Máchova Máje Ročník / obor studia: 2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 1. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 244 Klíčová slova: kritika, Máj, nepochopení Anotace: Výkladová prezentace o literárních kritikách Máchova Máje. Pokus o zdůvodnění nepochopení Máchova díla.

2 Kritiky Máje

3 Po vydání Máje Okamžitě po vydání Máje se zvedla vlna záporné kritiky a odporu Máj téměř neprošel přes cenzuru Mácha si musel v Praze knihu prodávat sám

4 Kritiky Máje Největší výtky kritici spatřovali v malé vlasteneckosti
Text nesledoval další mimoestetické funkce Uměleckou hodnotu téměř nikdo nezpochybňoval Kritika hlavního hrdiny, který byl vrah a vězeň Dílo není idylické, ale vyslovuje zklamání a pochybnosti nad společností

5 Konkrétní kritici Máje
J. K. Tyl „Přece bych rád temné zvuky harfy jeho jinak slyšel zvučeti, jinak, aspoň za věku našeho ne tak nečesky.“ J. S. Tomíček „V pěkném oděvu mrtvé, věčné nic!“ J. K. Chmelenský „Máj pana Máchy nechci posuzovati; nedospělať tato báseň ještě pro kritiku.“

6 Konkrétní kritici Máje
Paradoxem české lit. je, že první objevil krásu Máje roku 1842 Němec. S. Kapper „Mácha ukázal, jak se může dát síla a elegance, dokonalost, melodičnost a plnost jazyku, který tolik lidí pokládá za chudý, tvrdý, neohebný a drsný. Mácha měl sílu dát literatuře svého národa svůj vlastní směr, stát se zakladatelem školy – což nedokázal ještě žádný z českých básníků a literátů.“

7 Vliv Máje Mácha ovlivnil mnoho dalších generací
Generace májovců Nezval Hora Po Máji je pojmenováno mnoho kulturních organizací a ulic

8 Zdroje Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov 2000. Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2008. Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico 2001.


Stáhnout ppt "Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:"

Podobné prezentace


Reklamy Google