Matematika Elipsa.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_81.  Datum :duben 2012  Autor : Šárka Šubertová  Materiál je určen pro 3. ročník čtyřletého oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ VÝROBY a pro 2.ročník.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
VY_32_INOVACE_92. ANOTACE Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA.
VY_32_INOVACE_95.  Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA 
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Předmět:MATEMATIKA Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Dagmar Válková Anotace:Prezentace slouží jako pomůcka k seznámení se s učivem Pythagorova.
Další operace s vektory
Mocniny s racionálním exponentem I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Elipsa patří mezi kuželosečky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
1.1 – 1.7 Množiny, číselné obory, intervaly, slovní úlohy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná rovnice přímky - procvičování
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Aritmetická posloupnost
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Technické prostředky v požární ochraně
Lineární rovnice a nerovnice I.
Obvod a obsah mnohoúhelníků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Lineární rovnice a nerovnice III.
Technická mechanika – Úvod do statiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matematika Koule.
Kvadratické nerovnice
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Matematika Komolý rotační kužel
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matematika Směrnicový tvar přímky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
„EU peníze středním školám“
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
Inf Vývojový diagram.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Technická mechanika – Převody
Matematika Parabola.
Přímka a kuželosečka Název školy
Technické prostředky v požární ochraně
VY_32_INOVACE_90.
Matematika Operace s vektory
Technické prostředky v požární ochraně
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
Parametrická rovnice přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rovnice s absolutní hodnotou I.
Technická mechanika – Těžiště
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
MATEMATIKA Mocniny s racionálním exponentem
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Matematika + opakování a upevňování učiva
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
Matematika Kvadratická funkce v praxi
Analytický geometrie kvadratických útvarů
Transkript prezentace:

Matematika Elipsa

Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 06_02_32_INOVACE_10

Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. ELIPSA Předmět: Matematika Ročník: 3. Jméno autora: Mgr. Hana Gaďurková Škola: SPŠ Hranice Anotace : obsahuje ukázkově řešené příklady a příklady k procvičení určování rovnic elipsy Klíčová slova: elipsa, ohnisko, osa, poloosa, středová rovnice, obecná rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Gaďurková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.

ELIPSA Co to vlastně je ELIPSA? Elipsa je kuželosečka. Elipsa je množina všech bodů X v rovině, které mají od dvou bodů (ohnisek elipsy F1, F2) konstantní součet vzdáleností kde je délka hlavní osy elipsy.

Jak vypadá elipsa? obr. 1

S[m;n] střed elipsy A, B hlavní vrcholy o1 hlavní osa elipsy C, D vedlejší vrcholy o2 vedlejší osa elipsy F1, F2 ohniska elipsy X[x;y] libovolný bod elipsy délka hlavni osy délka vedlejší osy délka hlavní poloosy délka vedlejší poloosy excentricita (ohnisková vzdálenost,výstřednost)

Středová rovnice elipsy hlavní osa o1 je rovnoběžná s osou x

Středová rovnice elipsy hlavní osa o1 je rovnoběžná s osou y

Příklad 1 Určete středovou a obecnou rovnici elipsy se středem S[-4;3] a jejím bodem A[-1;4], je–li .

Řešení příkladu 1 Středová rovnice má tvar Po dosazení souřadnic středu S, bodu A a délky hlavní poloosy dostaneme: Středová rovnice má tedy tvar:

Řešení příkladu 1 středovou rovnici upravíme na rovnici obecnou: …obecná rovnice elipsy

Příklad 2 Určete souřadnice středu, délky poloos, excentricitu a souřadnice ohnisek elipsy, která je daná obecnou rovnicí .

Řešení příkladu 2 Obecnou rovnic musíme převést do středového tvaru:

Řešení příkladu 2 Dostali jsme středovou rovnici: Odtud: střed S[2;-3], délky poloos Excentricitu vypočítáme ze vztahu: Souřadnice ohnisek nejlépe po náčrtku:

Úlohy k samostatnému řešení

1) Napište středovou a obecnou rovnici elipsy se středem S[0;0], je – li dáno: 2) Určete středovou rovnici elipsy se středem S[0;0] a jejím bodem M, je–li dáno: 3) Elipsa je určena hlavní osou AB, A[-4;0], B[4;0] a vedlejší osou CD, C[0;-1,5], D[0;1,5]. Napište její obecnou rovnici a určete polohu ohnisek. 4) Stanovte souřadnice středu, délky poloos a excentricitu elipsy, je–li dána rovnicí:

Řešení příkladů: 1) 2) 3) 4)

Použité zdroje: obr. 1, obr. 2, obr. 3 archiv autora Části textu použity z učebnice: HUDCOVÁ, Milada; KUBIČÍKOVÁ, Libuše. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. PRAHA: Prometheus, 2000, ISBN 80-7196-165-5