Veřejná obsluha území z pohledu dopravce ČD, a.s.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Mezinárodná konferencia o problematike MHD v mestách SR Bojnice, 7. – INTEGROVANÝ DOPRAVNÍ SYSTÉM JIHOMORAVSKÉHO KRAJE Ing. Jaromír Holec.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
1. PCP (pre-commercial procurement) Zkušenosti s PCP v České republice Pavel Slípek.
Novinky a reakce cestujících na nabídku dálkové osobní přepravy v ČR Ing. František Vichta vedoucí oddělení koncepce a rozvoje odboru veřejné dopravy MD.
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Martin Jareš, Ph.D. Odbor dopravy KÚ Středočeského kraje.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Tarifní systémy, Tarify, jízdní doklady Ing.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
„Integrované dopravní systémy – informační systémy pro podporu rozhodování veřejné správy při výstavbě a provozování IDS v České republice“ Výzkumný projekt.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Standardy kvality sociálních služeb. soubory měřitelných a ověřitelných kritérií, které popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba. Jsou použitelné.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Plán činnosti ministerstva zdravotnictví Praha,
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Marketing obchodní firmy. Obsah 1. Volba lokality 2. Volba vhodných forem prodeje 3. Analýza chování zákazníka ve vztahu k prodejně.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Seminář Evaluace poskytovatelů „Zajištění vybraných služeb sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Josef Středula, předseda ČMKOS
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Srovnání standardů Českých drah a vybraných IDS
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Analýza dopravní obslužnosti v Mikroregionu Jindřichohradecko
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Výrobní faktory v organizaci
RASC Standardy řízení služeb
Jednotný evropský železniční prostor
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Návrh řešení integrovaného dopravního systému kraje Vysočina (IDS KV)
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
RIZIKO.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
RIZIKO.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Principy fungování spolku BISON
Rizika a negativní aspekty pro rozvoj IDS
Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje (IDS JK)
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Liberalizace osobní železniční dopravy
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Transkript prezentace:

Veřejná obsluha území z pohledu dopravce ČD, a.s. České dráhy, a.s., www.cd.cz

Osobní doprava v rámci dopravní politiky Veřejná obsluha území Osobní doprava v rámci dopravní politiky Veřejná doprava v České republice Pojímána jako alternativa k individuálnímu motorismu V ČR budována jako 3-stupňový systém (stát, regiony – kraje, města a obce) Ve vývoji došlo k výrazné regionalizaci (kompetence a odpovědnost přešly ze státu na regiony blíže k občanům) Vývoj je postaven na bázi integrace jednotlivých dopravních oborů (IDS) Legislativní rámec veřejné dopravy tvoří Zákon o drahách 266/1994 Sb. a Zákon o silniční dopravě 111/1994 Sb. 25.12.2018

Osobní doprava z pohledu železničního dopravce Veřejná obsluha území Osobní doprava z pohledu železničního dopravce Většina výkonů v osobní dopravě je realizována na základě závazku veřejné služby písemná smlouva mezi dopravcem a krajem nebo státem nejméně na období platnosti jízdního řádu (1 rok) Základní dopravní obslužnost (zák. 266/1994 Sb.) osobní a spěšné vlaky Naprostá většina výkonů v osobní dopravě je realizována na bázi závazku veřejné služby. Tento pojem byl rovněž definován v Zákoně o drahách 266/1994 Sb. a v Zákoně o silniční dopravě 111/1994 Sb. Ze závazku veřejné služby vyplývá pro objednavatele osobní dopravy povinnost uhradit rozdíl mezi ekonomicky oprávněnými náklady dopravce a tržbami od cestujících Úhradu za garantovanou dálkovou a meziregionální dopravu provádí stát, v případě regionální dopravy hradí prokazatelnou ztrátu z veřejné osobní dopravy jednotlivé kraje. Zdrojové možnosti objednatelů se však nekryjí s požadovaným objemem výkonů. Mezi Českými drahami a státem nebo kraji jsou uzavírány smlouvy na rozsah objemu osobní přepravy a velikost ztráty, kterou stát nebo kraj budou ČD hradit. Vzhledem k závislosti na objemu získaných prostředků ze státního rozpočtu, resp. rozpočtů krajů, jsou tyto smlouvy uzavírány na 1 rok rychlíky a expresy Kraje Stát 25.12.2018

Smlouva o závazku veřejné služby Veřejná obsluha území Smlouva o závazku veřejné služby je v pravomoci objednatele definovat požadované standardy kvality dopravy do smlouvy o závazku objednatel je odpovědným za definování standardů kvality dopravy tak, aby splnil očekávání uživatelů hromadné dopravy nutnost znalosti váhy očekávání uživatelů jednotlivých segmentů dopravy nutnost schopnosti úhrady nákladů souvisejících s definovanými standardy dopravy nutnost stanovení priorit z hlediska nákladovosti a efektivního využití veřejných prostředků 25.12.2018

Průřezové standardy osobní dopravy Veřejná obsluha území Průřezové standardy osobní dopravy četnost nabídky spojení dostupnost Informací o jízdním řádu přesnost , dodržení přestupních návazností bezpečné a technicky způsobilé vozidlo poměr očekávané a vnímané kvality při přepravě (vozidlo, vlakový doprovod, palubní, informační a ostatní služby počet přestupů docházková vzdálenost do nástupních míst Informace před, po a v průběhu jízdy vybavení zastávek Perspektivu železniční dopravy v regionální dopravě výrazně ovlivňuje také účast Českých drah v integrovaných dopravních systémech. České dráhy jsou začleněny do 12 nejvýznamnějších integrovaných systémů dopravy a samy iniciují další rozvoj těchto systémů. Zapojením Českých drah se vytváří podmínky pro nárůst poptávky po cestování veřejnou hromadnou dopravou. Integrace Českých drah spočívá jak v zajištění návaznosti vlakových spojů na ostatní druhy dopravy, zajištění pravidelného taktu svých linek, tak i v tarifní integraci – tzn. přijetí tarifního systému IDS a jeho implementace do vlastních přepravních a tarifních podmínek. V souvislosti s rozvojem IDS se České dráhy rovněž účastní projektů na vybudování jednotného dispečerského aparátu IDS (IDS Jihomoravského kraje) a na zavádění kritérií kvality do IDS (zejména v řešení standardů návazností jednotlivých druhů doprav a zajištění technických a provozních standardů služby). 25.12.2018

Váha jednotlivých standardů dle segmentů dopravy Veřejná obsluha území Váha jednotlivých standardů dle segmentů dopravy Příměstská doprava Četnost nabídky spojení Rychlost a přesnost Dostupnost informací o jízdním řádu Stupeň vyčerpání kapacity vozidla Integrace Cena Jednoduché odbavení Regionální doprava - nabídka spojení - přesnost a dodržení návazností - informace o jízdním řádu - cena, odbavení - informace před, po a v průběhu jízdy Organizace výkonů ve veřejném zájmu vyžaduje: obchodní nabídku dopravce, která vychází a respektuje přepravní potřeby daného regionu, jasně formulovaný vztah mezi objednavatelem veřejných služeb v dopravě a dopravcem, smlouvu výše uvedených subjektů na dobu morální životnosti nově zakoupených kolejových vozidel – minimálně 8 až 15 let, všeobecnou shodu nad rozsahem výkonů, krytím nákladů na tyto výkony, a shodu nad způsobem prokazování těchto nákladů. 25.12.2018

Přesnost a dodržení návazností Bezpečné a pohodlné vozidlo Veřejná obsluha území Dálková doprava Nabídka spojení Přesnost a dodržení návazností Bezpečné a pohodlné vozidlo Stupeň vyčerpání kapacity vozidla Vybavení zastávek Informace před, po a v průběhu jízdy Vystupování personálu Míra citlivosti vnímání plněných standardů => zvyšování očekávání 25.12.2018

Odpovědnost za stanovení a uplatňování standardů Veřejná obsluha území Odpovědnost za stanovení a uplatňování standardů za rozsah dopravní obsluhy za kvalitu přepravy za kvalitu souvisejících služeb standardů pro specifické skupiny cestujících => komplexní řešení standardů => schopnost finančního krytí definovaných požadavků => adresnost definice standardů vůči všem účastníkům přepravního řetězce => vymahatelnost Přístup Evropské unie k problematice veřejné dopravy vychází ze závěrů přijatých ve sdělení Komise evropských společenství ve sdělení komice evropskému parlamentu, radě, evropskému hospodářském a sociálnímu výboru regionů – tzv. Bíle knize o službách obecného zájmu (KOM(2001) 370). Oblast veřejné dopravy dále upravuje Návrh nařízení Rady a Evropského parlamentu o veřejných službách v přepravě po železnici a silnici. Je nutné upozornit, že jde zatím pouze o návrh nařízení. Cílem tohoto nařízení je stanovit pravidla (s ohledem na národní legislativu) pro zásahy orgánů státní správy do odvětví veřejné přepravy cestujících, tak aby tyto příslušné orgány zajistily poskytování služeb obecného zájmu v rámci regulované konkurence, které by tak byly četnější, bezpečnější, kvalitnější nebo levnější než služby, které by mohl nabídnou volný trh. Kromě definic obecných pojmů : veřejná přeprava cestujících, provozovatel veřejné služby, závazek veřejné služby atd. vymezuje toto nařízení základní principy, podle kterých by měla veřejná přeprava cestujících fungovat. Především se jedná o: nutnost vytvořit podmínky pro zadávání zakázek na delší dobu, s cílem zajistit finanční stabilitu provozovatele veřejné služby, tak aby mohl investovat do svého dalšího rozvoje zejména v oblasti modernizace a obnovy vozidlového parku a poskytovat tak kvalitnější služby, vytvoření souboru ukazatelů, na základě kterých se určují úhrady za závazky veřejné služby, včetně stanovení přiměřeného zisku pro provozovatele veřejné služby, potřebu zadávání zakázek na poskytování veřejné služby v oblasti veřejné přepravy cestujících na dobu určitou, standardně v rozpětí 8 až 15 let. 25.12.2018

Postavení ČD v regionální osobní dopravě Veřejná obsluha území Postavení ČD v regionální osobní dopravě Jasné vymezení odpovědnosti za zajištění dopravní obslužnosti území z pozice objednatele spolupráce s kraji na definování a uspokojování přepravních potřeb obyvatel daného kraje na základě smlouvy Nejednotnost přístupu k otázce standardizace ze strany jednotlivých objednatelů Pro efektivní rozvoj veřejné osobní dopravy v České republice, zvláště pak na úrovni regionální dopravy, je potřeba zajistit: vymezení odpovědnosti za zajištění základní dopravní obslužnosti území, to znamená přesné vymezení pojmu základní dopravní obslužnost a zhodnocení, která doprava z hlediska regionu do základní dopravní obslužnosti ještě patří a kterou dopravu by měl hradit stát, vytvoření podmínek pro financování obnovy a modernizace vozidlového parku dopravce z více zdrojů, včetně zdrojů z národních a evropských programů, harmonizaci mezi železniční a silniční dopravou, tak aby byly oba dopravní obory zatěžovány stejnými nebo podobnými poplatky za užívání dopravní cesty. 25.12.2018

Lze definovat uživatelské standardy veřejné dopravy? Veřejná obsluha území Lze definovat uživatelské standardy veřejné dopravy? Primárním vstupem při stanovení standardů jsou odpovědi na otázky: Je nabídka veřejné dopravy takového rozsahu, aby uspokojila přepravní potřeby? Je docházková vzdálenost k nejbližší zastávce natolik únosná, aby nevyvolala snahu o užití IAD? Je celkový čas nutný pro realizaci přepravy srovnatelný s časem potřebným ostatních alternativách přepravy? Je možné spojení do všech důležitých cílů v regionu i mimo něj? České dráhy se snaží přistupovat k zákazníkům v podobě regionu s nabídkami, co nejvíce specifikovanými na podmínky v konkrétním kraji. Tento postup vyžaduje ze strany železničního dopravce zohlednění potřeb regionu a převzetí role páteře dopravního systému v kraji v rámci integrovaných dopravních systémů. V důsledku toho České dráhy nasazují moderní technologie v oblasti odbavování cestujících, vyvíjejí nové informační systémy a snaží se uvádět do provozu v regionální osobní dopravě nová a modernizovaná vozidla pro přepravu cestujících. 25.12.2018

existuje integrovaná dopravní nabídka s provázanými přestupy? Veřejná obsluha území existuje integrovaná dopravní nabídka s provázanými přestupy? je dopravní systém spolehlivý? je dobrá dostupnost informací? je dopravní systém bezpečný, je možný bezpečný nástup a výstup? jsou vozidla dostatečně kapacitní a pohodlná? je nabízený systém ekonomicky výhodnější? 25.12.2018

Veřejná obsluha území ??? Dokážeme-li na vznesené otázky odpovědět, jsme na nejlepší cestě k definování cíle a optimalizace veřejné obsluhy území. Existuje však pro tento proces zákonná a finanční podpora? 25.12.2018

Děkujeme za pozornost České dráhy, a.s. Ing. Hnulíková Luďka Veřejná obsluha území Děkujeme za pozornost České dráhy, a.s. Ing. Hnulíková Luďka 25.12.2018