7. Násilí ve škole, pojem agrese, otázka trestů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

ASERTIVITA Alena Krákorová. Asertivita základy asertivního chování základní asertivní způsoby jednání asertivita DESATERO asertivita a obtížný klient.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Adolescence doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Fakulta sportovních studií Masarykova univerzita.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Etopedie Speciální pedagogika dětí a mladistvých s poruchami chování.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Mobbing a Bossing Marková. M obbing C o je M obbing  je druh rafinované šikany na pracovišti  nejrůznější formy znepříjemňování života na pracovišti.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Sexual harassement, mobbing
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Proč původci domácího násilí nemluví o svých problémech s kolegyněmi a kolegy v zaměstnání a proč o nich nemluví ani jeho oběti?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Kognitivně – behaviorální přístup
Teorie a metodika výchovy
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Didaktické zásady Literatura:
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
City DUM_15.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Poměr v základním tvaru.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Diagnostika chování Vrstevnické sítě vztahy, interakce kontrolní list
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Školní poradenské pracoviště
Psychologie test.
Psychodynamický přístup
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výchova k občanství Vnitřní svět člověka
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Nevhodné zacházení s dítětem PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
7. Násilí ve škole, pojem agrese, otázka trestů
Nevhodné zacházení s dítětem PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Když vás potká vyhoření
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

7. Násilí ve škole, pojem agrese, otázka trestů Klíčová slova: agrese, agresivita, evoluční pohled na agresi. Druhy násilí ve škole, zvládání agresivity. „Problémový žák“, problémové a poruchové chování. Čtyři kategorie nesprávného chování (Dreikurs). Fyzické tresty a legitimizace násilí. Tomáše Škrdlanta „Bít nebo nebít“.

Agrese chování,které vědomě a záměrně (úmyslně) ubližuje, násilně omezuje svobodu a poškozuje jiné osoby nebo věci. Agresí není přemýšlení o negativním činu.

Typy agrese: z hlediska formy: myšlenková, verbální, fyzická z hlediska zaměření: proti osobám, věcem, nebo na jiný objekt, než který byl spouštěčem

Podle Orla a Facové ji můžeme dělit na agresi vyskytující se u zvířat i lidí – dračí, mateřská, samčí, sexuální, teritoriální agresi vyskytující se pouze u lidí ideologická, přesunutá, patologická a impulzivní

Agrese a agresivita –psychodynamické pojetí Přirozený pud či instinktivní projev – týká se všech lidí, nutný pro přežití či pro vývoj Vyžaduje kultivované vybití – přímé (sport) či nepřímé (sledování zápasů nebo agr.filmů) Pokud to není umožněno, může prosté potlačování agresivního puzení působit frustraci a tím další probl. Doporučuje se tedy agr.vybití umožňovat

Behaveorální pojetí Agrese je přirozená reakce na frustraci. Nebo jde o nápodobou nebo zpevněním naučený způsob překonávání překážek Odstraňování agrese – vyhasínáním nebo trestáním

Druhy agrese Reaktivní agrese - afektivní (hostilní, impulzivní, emocionální) agrese má reaktivní charakter, obvykle není plánovaná - vzniká vyprovokováním (často nezáměrným). Instrumentální agrese - má proaktivní charakter, je vedlejším produktem při dosahování jiných neagresivních cílů (snaha vyhrát - zraním soupeře aby neskóroval).  Samoúčelná agrese - šikanování, tyranizování a obtěžování (bullying, mobbing, harrasment) jsou relativně nové typy agrese, typickým znakem je nerovnost v síle tyranizátora a oběti.

Agresivita vnitřní pohotovost jednat útočně tendence k útočnému jednání, která se objevuje u člověka v různých podobách V přírodě je to vlastně přirozená a nutná vlastnost živočichů, aby přežili je způsob chování v situacích, kdy člověk zažívá strach, nebo kdy se mu staví do cesty překážka při dosahování jeho cíle méně časté jsou případy patologické agresivity (porucha  osobnosti nebo duševní onemocnění). Agresivita se může prolínat s asertivitou . 

Hostilita Postoj, který je charakterizován nepřátelskostí, negativismem, zatrpklostí, odporem a zlostí vůči sociálnímu okolí. Od agresivity se odlišuje tím, že není formována primárně biologicky, nýbrž psychosociálními vlivy. Nepřátelský postoj vůči předmětu agrese.

Další příbuzné pojmy Násilí záměrný pokus fyzicky někomu ublížit. Hněv Je to stenická emoce, jež často doprovází agresi, ale není její podmínkou. Její funkcí je fyziologická příprava organismu pro boj  Je významnou komponentou dalších emocí, například nenávisti, závisti či pomstychtivosti

Druhy násilí ve škole (podle St.Štecha) 1. ve škole musí být řád, kterému se musí všichni podřídit – tradiční škola je vystavěna na principu autority učitele, žák může být tlačen, nucen, manipulován – „ve svém vlastním zájmu“ 2. Násilí vstupuje do školy z vnějšího světa – škola je jeho odrazem 3. škola se prezentuje jako místo rovných šancí – v praxi se to ale často takto neděje – v důsledku nesplněných očekávání vznikají u některých žáků pocity deziluze, zklamání, křivdy, které mohou vést k agresivním projevům

Agresivita ve společnosti Boj proti zločinnosti Zaměření na prevenci Vliv prostředí (podle Gladwella) Význam situačního kontextu

Logoterapie – existenciálně hlubší zdroj agresivního chování Noogenně motivovaná agresivita Chybění „náplně“ života, nejistá budoucnost, nic nedává smysl Důsledek chybné výchovy

„Problémový žák“, problémové a poruchové chování Problémové – rušivé – chování – temperament, slabá, ochranitelská, nejednotná výchova, souvislost se stylem řízení třídy učitele (projevuje se u někt.učitele, u jiného ne) Poruchy chování – dg. buď ADHD – vývojová porucha chování – převažují vnitřní biologické příčiny, nebo jako přidružené k různým diagnozám (schizofrenie, autismus, Aspergrův syndrom, úzkost či deprese, Tourettův sy) Nebo poruchy chování jako delikvence - záškoláctví, krádeže, násilnické chování, disharmonický vývoj (může přejít v psychopatické projevy)

Zvládání nevhodného chování ve třídě (Bendl, 7.kapitola) Účinnost odměn - bezprostřední, systematické Modifikace chování - zpevňování (podmiňování, posilování) – rozvrh štědrý, pevný, chudší Tvarování chování (přibližování se k cíli) Modelování - (příklady, nápodoba, idoly) Přesycení – pouze je-li bezpečné Trest odměnou? (viz Dreikurs) Poslušnost versus kritické myšlení

4 kategorie nesprávného chování (Dreikurs)

Úskalí trestání Lepší než trest je přirozený důsledek nevhodného chování, dobré je využít ho ke změně chování dítěte. Pokud trestáme, musí dítě vědět za co, a kdy trest skončí. Nikdy ne za to, jaké je, ale za to, co nevhodného provedlo. Nevýhodou trestu je, že jím vyjadřujeme pouze to, jaké chování je nežádoucí. Uvědomme si dopady trestů v prožívání dítěte, zvláště pokud jsou nespravedlivé Fyzické tresty – doma či ve škole Legalizace násilí Film Bít nebo nebít (Tomáš Škrdlant)

Odkazy: Orel, M., Facová, V. (2009). Člověk, jeho mozek a svět. Praha: Grada. Říčan, P. (1995) Agresivita a šikana mezi dětmi : Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál. Bendl, S. (2OO5). Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton. Gladwell, M. (2015). Bod zlomu. O malých příčinách s velkými následky. Brno: BizBooks. Krejčířová, D., Říčan, P. (19XX). Dětská klinická psychologie. Praha: Portál???