Konference Personalistika, právo a vzdělávání ve veřejné správě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Správní právo Pojem správního práva.
Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Nástroje územního plánování
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Přezkum koordinovaného závazného stanoviska vydaného dle § 4 odst
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František Šejnost
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Kontrola veřejné správy I.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Rodinné právo II Milana Reichlová.
Porada tajemníků obcí s rozšířenou působností Benešov, Brno Aktuální informace k legislativním návrhům zákonů o ÚSC a dalším.
SVĚŘENÍ DÍTĚTE DO VÝCHOVY (PÉČE) JINÉ FYZICKÉ OSOBY NEŽ RODIČE OSOBNÍ PÉČE O DÍTĚ V RODINĚ BEZ ZMĚNY STATUSU.
Finanční kontroly ve veřejné správě IT podpora kontrolovaných procesů při správě prostředků SR a EU Konference ISSS Hradec Králové, březen 2004 RNDr. Zdeněk.
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
Veřejná správa.
Účast veřejnosti na veřejné správě 17. února 2010.
1 Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
Návrh Evropské charty regionální samosprávy
Subjekty trestního řízení
Veřejnosprávní činnost
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Subjekty trestního řízení prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_05.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Rodinné právo Otázky manželství Vztahy mezi rodiči a dětmi Vztahy vznikající při NRP Zákon o rodině Zákon č. 94/1963 Sb. v platném znění.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
JUDr. Pavel Kotrady soudce Okresní soud ve Vsetíně
Havarijní plán kraje.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Obecná část rozpočtového práva III
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
18 let zkušeností s mezinárodním osvojením
Osvojitelnost dítěte v agendě mezinárodního osvojení Mikulov, 15. –16
Obecná část rozpočtového práva III
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Transkript prezentace:

Veřejnoprávní podmínky participace dětí při výkonu mezinárodněprávní ochrany dětí Konference Personalistika, právo a vzdělávání ve veřejné správě Brno 18. května 2017 Zdeněk Kapitán

Zaměření, struktura a cíle limity: vlastní odbornost role: reprezentant OSPOD, právník, otec metodologie: od obecného ke konkrétnímu cíl: apelovat na změnu smýšlení při podpoře podílu dětí na rozhodování věcí, které se jich týkají upozornění: pozor na správné zacházení s nejlepším zájmem dětí

Průzkum bojem Co si myslíte o tělesných trestech? argumenty: Ukulel Průzkum bojem Co si myslíte o tělesných trestech? argumenty: byli jsme sami bitými dětmi, taky jsme to přežili… rodiče nejlépe vědí… strach ze stigmatizace a obviňování… obava z velikosti úkolu kampaň pozitivního rodičovství… výsledek: neotvíraná Pandořina skříňka řešení: změna smýšlení

Argumenty proti participaci děti jsou malé (nezralé, hloupé…) na to, aby rozhodovaly děti nevědí, co jednotlivé situace a rozhodnutí skutečně znamenají zapojení dětí je příliš obtěžuje a hlavně zatěžuje děti mají být chráněny před konfliktem rodičů nevím, jak dítě zapojit

Metody zajištění zažité a známé formy: legislativní změny vládní či jiné široce pojaté strategie podpora změn finančními prostředky (nyní zejm. z Evropského sociálního fondu v České republice) sdílení dobré praxe metody existují, ale předpokladem jejich efektivity je změna smýšlení (společenské objednávky) – participace a informovanost se musejí stát samozřejmostí, protože děti jsou přece naši „malí/mladí dospělí“ otevřená diskuse bez předsudků a odsudků mediální kampaň vědomí, že opravdu viditelné cíle se dostaví mnohem později než za jedno volební období zdravé svědomí a sebejistota dělat věci proto, že jsou správně, ne proto, že se někomu (ne)zavděčím

Participace a informovanost dítěte pokusy Úřadu pro mezinárodněprávní ochranu dětí: multidisciplinární spolupráce (například Cochemský model) podpora participace dětí v jednotlivých agendách proč zapojené a informované dítě: je šťastnější a sebevědomější všichni zúčastnění se mnohem lépe identifikují s řešením řešení, která se volí, jsou trvalejší výsledek je systémově ekonomičtější protože to později v životě ocení a pravděpodobně podobný model napodobí ve svých výchovných modelech

K „samozřejmým“ parametrům participace základní limity jsou rozumová a volní vyspělost dítěte – zajištění participace není (bezvýhradné) vyhovění jeho přáním dítěte a ostatně ani nesmí být způsobem přenosu odpovědnosti na dítě my zapojujeme děti 6+ (je to východisko, ne dogma) metody – pohovor, Lego Serious Play, diagnostické karty, další diagnostické metody role „děckologa“ (zatím ji přesně definujeme) důvěra dítěte k tomu, kdo zajišťuje jeho participaci rozumnost množství komunikace a vytěžení dítěte

Právní základ participace zejm. čl. 12 (a též čl. 3 odst. 1, čl. 5, čl. 9 odst. 2, čl. 13, čl. 17, čl. 29) Úmluvy o právech dítěte v soudním řízení § 867 o. z., § 20 odst. 4 z. ř. s., § 100 odst. 3 o. s. ř. v dalších oblastech (škola, komunity, územní samosprávné celky) – § 21 odst. 1 písm. d) školského zákona hmotněprávní základ participace – § 875 odst. 2, § 880 odst. 2 a § 884 odst. 1 o. z.

Úmluva o právech dítěte Článek 12 Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, zabezpečují dítěti, které je schopno formulovat své vlastní názory, právo tyto názory svobodně vyjadřovat ve všech záležitostech, které se jej dotýkají, přičemž se názorům dítěte musí věnovat patřičná pozornost odpovídající jeho věku a úrovni. Za tímto účelem se dítěti zejména poskytuje možnost, aby bylo vyslyšeno v každém soudním nebo správním řízení, které se jej dotýká, a to buď přímo, nebo prostřednictvím zástupce anebo příslušného orgánu, přičemž způsob slyšení musí být v souladu s procedurálními pravidly vnitrostátního zákonodárství.

Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, v platném znění § 55 (4) Kromě spisové dokumentace vede obecní úřad obce s rozšířenou působností i další písemnosti tvořící podklad pro zpracování spisové dokumentace. Tyto písemnosti se nevydávají žádnému orgánu, fyzické nebo právnické osobě. Lze je předložit jen soudu a státnímu zastupitelství v případě, že se údaje v nich obsažené týkají trestního stíhání. Pozor ale na čl. 8 odst. 5 směrnice Ministerstva práce a sociálních věcí č. j. 2013/26780-21, o stanovení rozsahu evidence dětí a obsahu spisové dokumentace o dětech vedené orgány sociálně- právní ochrany dětí a o stanovení rozsahu evidence a obsahu spisové dokumentace v oblasti náhradní rodinné péče; úprava zákona ale má přednost.

Aplikace v praxi spouštěč: příprava dětského webu... zásadní limit: ústavní princip zákonnosti samozřejmý princip: nejsme nepřáteli rodičů i dalších vztahových osob, je třeba přispívat k harmonii při současném zajištění důstojného postavení dítěte ve vztazích, které se jej týkají (eliminace „o nás bez nás“) přímý kontakt s dětmi a jeho důvěrnost – prostředkem je § 55 odst. 4 zákona o SPOD

Závěry zajištění participačních práv není možnost, ale povinnost v případě absence regulace tvoří právní základ pro státní orgány tvoří čl. 12 Úmluvy o právech dítěte, který je rovněž korektivem ostatních předpisů vnitrostát- ního práva důležitá je změna smýšlení, která začíná u práce s předsudky

Hezký zbytek dne.