Rozpočtové právo 2. května 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
Osnova Rozpočtová a fiskální politika Fiskální federalismus Vymezení rozpočtového práva Členění rozpočtového práva Rozpočtové principy Veřejné rozpočty Rozpočtová soustava Instituty střednědobého plánování
Osnova Rozpočtový proces Příprava rozpočtu Rozpočtová skladba Schválení rozpočtu Rozpočtové hospodaření Státní pokladna Kontrola plnění veřejných rozpočtů Závěrečný účet
1. Rozpočtová a fiskální politika rozpočtová politika redistribuce veřejných příjmů a alokace veřejných výdajů cíl – vyrovnanost rozpočtu fiskální politika využívání veřejných rozpočtů k ovlivňování makroekonomického vývoje (HDP, inflace, nezaměstnanost) cíl – ekonomická stabilita
2. Fiskální federalismus přiřazení příjmů a výdajů jednotlivým veřejným rozpočtům a vazby veřejných rozpočtů v rámci rozpočtové soustavy modely fiskálního federalismu model fiskálního federalismu v ČR
A. Modely fiskálního federalismu horizontální vertikální centralizovaný decentralizovaný kombinovaný
B. Model fiskálního federalismu v ČR PŘÍJMY VEŘEJNÝ ROZPOČET VÝDAJE ROZPOČTOVÉ ÚROVNĚ Nadnárodní úroveň Rozpočet EU Národní fond Centrální úroveň Státní rozpočet Státní fondy Rozpočty krajů Regionální úroveň Rozpočty RRRS Rozpočty DSO Municipální úroveň Rozpočty obcí
3. Vymezení rozpočtového práva podobor finančního práva definice souhrn právních norem, které upravují rozpočtové vztahy, rozpočtová práva, rozpočtové pravomoci, rozpočtové povinnosti, a rovněž vymezuje určitá pravidla a deklaruje určité skutečnosti předmět úprava rozpočtové soustavy, veřejných rozpočtů, obsahu veřejných rozpočtů, rozpočtového hospodaření a rozpočtového procesu pojetí rozpočtové právo v užším smyslu rozpočtové právo v širším smyslu
4. Členění rozpočtového práva vymezení rozpočtového práva principy rozpočtového práva předmět, subjekty a obsah rozpočtového práva postavení rozpočtového práva v systému práva prameny rozpočtového práva obecná část rozpočtová soustava obsah veřejných rozpočtů rozpočtový proces zvláštní část
4. Členění rozpočtového práva rozpočtová soustava veřejné rozpočty obsah veřejných rozpočtů hmotné rozpočtový proces (proces sestavování veřejných rozpočtů, schvalování veřejných rozpočtů, hospodaření podle veřejných rozpočtů, kontrola veřejných rozpočtů a uzavření veřejných rozpočtů) procesní
5. Principy rozpočtového práva kategorizace principů principy při sestavování a schvalování veřejných rozpočtů principy týkající se příjmů a výdajů principy rozpočtového hospodaření ostatní principy
I. Principy při sestavování a schvalování princip ročních veřejných rozpočtů princip včasnosti veřejných rozpočtů princip reálnosti a pravdivosti veřejných rozpočtů princip veřejnosti veřejných rozpočtů
A. Princip ročních veřejných rozpočtů sestavování a schvalování veřejných rozpočtů vždy na rozpočtový rok omezená časová platnost Evropská unie princip ročního rozpočtu (principle of annuality)
B. Princip včasnosti schválení a uveřejnění rozpočtu před začátkem rozpočtového roku porušení principu včasnosti rozpočtové provizorium
Rozpočtové provizorium SR Vyhlášení ve Sbírce zákonů Materiální rozpočtové provizorium Schválení rozpočtu 1. ledna Vyhlášení ve Sbírce zákonů Formální rozpočtové provizorium Schválení rozpočtu
C. Princip reálnosti a pravdivosti reálné předpokládané příjmy a výdaje minimalizace rozpočtových opatření zápověď virementu
D. Princip veřejnosti veřejné projednání schvalování zveřejnění rozpočtu Evropská unie princip transparentnosti (principle of transparency)
II. Principy týkající se příjmů a výdajů princip úplnosti veřejných rozpočtů princip brutto veřejných rozpočtů princip jednotnosti a přehlednosti veřejných rozpočtů princip přednosti výdajů před příjmy princip neúčelovosti příjmů a účelovosti výdajů veřejných rozpočtů princip dlouhodobé vyrovnanosti veřejných rozpočtů
A. Princip jednotnosti zahrnutí všech příjmů a výdajů do rozpočtu(ů) porušování fondy a jiné rozpočtové jednotky obchodní korporace státní podniky Evropská unie princip jednotnosti a správnosti rozpočtu (principles of unity and budget accuracy)
B. Princip brutto veřejných rozpočtů všechny příjmy a výdaje bez vzájemných zápočtů opak – netto veřejný rozpočet Evropská unie princip univerzálnosti (principle of universality)
C. Princip jednotnosti a přehlednosti zajišťuje rozpočtová skladba jednotné třídění příjmů a výdajů vyhláška č. 323/2002 Sb. 12 hledisek třídění příjmů a výdajů Evropská unie princip specifikace (principle of specification)
D. Princip přednosti výdajů před příjmy primární jsou výdaje cíle a účely vynakládání prostředků sekundární jsou příjmy potřeba je zajistit na vynakládání výdajů
E. Princip neúčel. příjmů a účel. výdajů příjmy není stanoven účel, na který plynou daně výdaje je stanoven účel, na který se vynakládají dotace Evropská unie principu univerzálnosti (principle of universality)
F. Princip dlouhodobé vyrovnanosti rovnost příjmové a výdajové stránky rozpočtu rozpočet – vyrovnaný, deficitní, suficitní lišit výsledek hospodaření Evropská unie princip vyrovnanosti (principle of equilibrium)
Saldo státního rozpočtu
Státní dluh
III. Principy rozpočtového hospodaření princip efektivnosti a hospodárnosti veřejných rozpočtů princip časového ohraničení veřejných rozpočtů princip omezení přesunů ve veřejných rozpočtech
A. Princip efektivnosti a hospodárnosti používat prostředky efektivně a hospodárně věcné hledisko časové hledisko Evropská unie princip řádného finančního řízení (principle of sound financial management)
Čerpání kapitálových výdajů
B. Princip časového ohraničení povinnost přijmout příjmy a vynaložit výdaje v daném rozpočtovém roce prolomení fondovní hospodaření převádění nespotřebovaných výdajů
Nároky z nespotřebovaných výdajů
Nároky z nespotřebovaných výdajů
C. Princip omezení přesunů podstata přesun prostředků je výjimečný rozpočtová opatření přesun prostředků zvýšení výdajů (při nepředpokládaných příjmech) vázání výdajů (při nenaplňování příjmů) rozpočtová rezerva Evropská unie princip specifikace (principle of specification)
IV. Ostatní principy princip zjišťování rozpočtových důsledků právních předpisů důvodové zprávy a odůvodnění princip zúčtovací jednotky v Evropské unii
6. Veřejné rozpočty rozpočet veřejné rozpočty soukromé rozpočty plán, příjmy a výdaje na určitou dobu (rozpočtový rok) veřejné rozpočty rozpočty veřejnoprávních osob nebo jiných jednotek části rozpočtů soukromoprávních osob vykonávajících veřejnou správu soukromé rozpočty
7. Rozpočtová soustava souhrn veřejných rozpočtů články rozpočtové soustavy na rozpočtových úrovních lišit rozpočtový systém Rozpočet EU Státní rozpočet a další Krajské rozpočty a další Obecní rozpočty a další nadnárodní úroveň národní úroveň krajská úroveň obecní úroveň
8. Instituty střednědobého plánování plány příjmů a výdajů na delší časové období než rozpočtový rok označení rozpočtový výhled střednědobý výhled (ČR) (víceletý) rozpočtový rámec (EU) přijímání společně s rozpočtem (Česká republika) oddělení od rozpočtu (Evropská unie)
9. Rozpočtový proces rozpočtové právo procesní postup při přípravě veřejných rozpočtů schvalování veřejných rozpočtů hospodaření podle veřejných rozpočtů kontrole hospodaření podle veřejných rozpočtů uzavření hospodaření veřejných rozpočtů
10. Příprava rozpočtu vychází se ze střednědobých výhledů u všech veřejných rozpočtů (č. 23/2017 Sb.) návrh státního rozpočtu rozpočtový systém návrh místního rozpočtu
11. Rozpočtová skladba jednotné třídění příjmů a výdajů vyhláška č. 323/2002 Sb. hlediska třídění příjmů a výdajů odpovědnostní druhové odvětvové konsolidační zdrojové doplňkové programové účelové strukturní transferové
a) Odpovědnostní třídění jednotky třídění kapitoly jen státní rozpočet správci kapitol ministerstva a ústřední správní úřady organizační složky, které mají zvláštní rozpočtovou kapitolu organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu pro rozpočtové účely zvláštní kapitoly Státní dluh Operace státních finančních aktiv Všeobecná pokladní správa
příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv b) Druhové třídění Výdaje na nákupy na pořízení hodnoty náhrady transfery výdajový druh příjmový druh jednotky třídění třídy seskupení položek podseskupení položek položky Příjmy příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv transfery
b) Druhové třídění příjmů Daně z příjmů, zisku a kapitálových výnosů Daně ze zboží a služeb v tuzemsku Daně a poplatky z vybraných činností a služeb Daně a cla za zboží a služby ze zahraničí Majetkové daně Povinné pojistné Ostatní daňové příjmy Třída I – Daňové příjmy Příjmy z vlastní činnosti a odvody přebytků organizací s přímým vztahem Přijaté sankční platby a vratky transferů Příjmy z prodeje nekapitálového majetku a ostatní nedaňové příjmy Přijaté splátky půjčených prostředků Příjmy sdílené s nadnárodním orgánem Třída II – Nedaňové příjmy Příjmy z prodeje dlouhodobého majetku a ostatní kapitálové příjmy Příjmy z prodeje dlouhodobého finančního majetku Třída III – Kapitálové příjmy Neinvestiční přijaté transfery Investiční přijaté transfery Třída IV – Přijaté transfery
b) Druhové třídění výdajů Platy a podobné a související výdaje Neinvestiční nákupy a související výdaje Neinvestiční transfery soukromoprávním subjektům Neinvestiční transfery veřejnoprávním subjektům a mezi peněžními fondy téhož subjektu a platby daní Neinvestiční transfery obyvatelstvu Neinvestiční transfery a související platby do zahraničí Neinvestiční půjčené prostředky Neinvestiční převody Národnímu fondu Ostatní neinvestiční výdaje Třída V – Běžné výdaje Investiční nákupy a související výdaje Nákup akcií a majetkových podílů a vklady do fundací a ústavů Investiční transfery Investiční půjčené prostředky Investiční převody Národnímu fondu Ostatní kapitálové výdaje Třída VI – Kapitálové výdaje
c) Odvětvové třídění třídění výdajů třídění příjmů jednotky třídění podle druhu činnosti, na kterou se výdaje vynakládají, nebo zaměření právního subjektu, kterému jsou poskytovány třídění příjmů podle druhu činnosti, ze které příjmy plynou či zaměření subjektu, který finanční prostředky poukazuje nebo odevzdává jednotky třídění skupina oddíl pododdíl paragraf
c) Odvětvové třídění Skupina 1 – Zemědělství, lesní hospodářství a rybářství Průmysl, stavebnictví, obchod a služby Doprava Vodní hospodářství Spoje Všeobecné hospodářské záležitosti a ostatní ekonomické funkce Skupina 2 – Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství Vzdělávání a školské služby Kultura, církve a sdělovací prostředky Tělovýchova a zájmová činnost Zdravotnictví Bydlení, komunální služby a územní rozvoj Ochrana životního prostředí Ostatní výzkum a vývoj Ostatní činnosti související se službami pro obyvatelstvo Skupina 3 – Služby pro obyvatelstvo
c) Odvětvové třídění Dávky a podpory v sociálním zabezpečení Politika zaměstnanosti Sociální služby a společné činnosti v sociálním zabezpečení a politice zaměstnanosti Skupina 4 – Sociální věci a politika zaměstnanosti Obrana Civilní připravenost na krizové stavy Bezpečnost a veřejný pořádek Právní ochrana Požární ochrana a integrovaný záchranný systém Skupina 5 – Bezpečnost státu a právní ochrana Státní moc, státní správa, územní samospráva a politické strany Jiné veřejné služby a činnost Finanční operace Ostatní činnosti Skupina 6 – Všeobecná veřejná správa a služby
12. Schválení rozpočtu státní rozpočet místní rozpočet ústavní pravidla - čl. 42 Ústavy 1. čtení 2. čtení 3. čtení rozpočtové provizorium místní rozpočet
13. Rozpočtové hospodaření prostřednictvím tzv. rozpočtových jednotek subjekty rozpočtového práva odlišné od fyzických a ostatních právnických osob, tj. subjekty, které jsou nositeli veřejné správy možné označení i veřejné instituce (23/2017 Sb.) rozpočtové jednotky státní rozpočtové jednotky místní rozpočtové jednotky
Členění rozpočtových jednotek Státní rozpočtové jednotky organizační složky státu státní příspěvkové organizace státní fondy státní veřejné výzkumné instituce státní podniky státní školské právnické osoby ostatní Místní rozpočtové jednotky organizační složky územních samosprávních celků místní příspěvkové organizace místní veřejné výzkumné instituce místní školské právnické osoby ostatní
14. Státní pokladna souhrnné účty státní pokladny účty podřízené státní pokladně příjmové a výdajové účty státního rozpočtu účty státních finančních aktiv účty finančních a celních úřadů, na nichž jsou spravovány daňové příjmy účty příspěvkových organizací účty zdravotních pojišťoven (zákon č. 128/2016 Sb.) další řízení státní pokladny
15. Kontrola finanční kontrola kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu zákon č. 320/2001 Sb. kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu zákon č. 166/1993 Sb. porušení rozpočtové kázně
16. Závěrečný účet státní závěrečný účet (§ 29 a 30 RP) přílohy ústavní základy návrh projednání místní závěrečný účet (§ 17 RPÚR) přezkum hospodaření
e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 2. května 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy