Rozpočtové právo 2. května 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Seminář 4. – hotel Podlesí DAŇOVÝ SYSTÉM ČR Ing. Irena Kemény Inovativní pedagogické metody v odborném vzdělávání CZ.1.07/1.3.12/
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Daně Co si myslíš o daních ty? Je v pořádku, že existují?
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 23. listopadu 2015.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Tisková konference dne Ekonomické záležitosti Pk Ing. Roman Línek náměstek zodpovědný za finance a majetek Ing. Oldřich Felgr vedoucí odboru.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
E K O N O M I K A Soustava veřejných příjmů. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Rozpočtové právo II 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Daň z příjmů fyzických osob 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Rozpočtové určení daní Národní konference VENKOV 2016 Litoměřice 20. – 21. října 2016.
Daň z nabytí nemovitých věcí
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Spotřební a energetické daně
Ing. Jiří Burgstaller Ředitel odboru strategických programů a projektů Setkání členů sítě NINET V Praze dne
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Odkud se berou peníze v rozpočtu
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Finanční politika 8. března 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Místní rozpočtové jednotky
VEŘEJNÉ FINANCE SCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ.
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Příjmy z kapitálového majetku
STÁTNÍ FONDY.
Obsah veřejných rozpočtů I
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Ivana Pařízková Rozpočtové právo ÚSC.
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
SYSTÉM FINANČNÍHO PRÁVA
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Katedra finančního práva a národního hospodářství
FINANČNÍ PRÁVO charakteristika odvětví práva
Odvětvotvorná kritéria Jan Neckář podzim 2007
Organizace veřejné správy blok č. 1
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Důvodová zpráva a RIA 1. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Výchova k občanství Státní správa a samospráva
Obsah veřejných rozpočtů III
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Rozpočet Evropské unie
Základní finanční kategorie a finanční nauky
Obor finančního práva 14. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
RIA a důvodová zpráva 31. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Základní finanční kategorie a finanční nauky
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Transkript prezentace:

Rozpočtové právo 2. května 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy

Osnova Rozpočtová a fiskální politika Fiskální federalismus Vymezení rozpočtového práva Členění rozpočtového práva Rozpočtové principy Veřejné rozpočty Rozpočtová soustava Instituty střednědobého plánování

Osnova Rozpočtový proces Příprava rozpočtu Rozpočtová skladba Schválení rozpočtu Rozpočtové hospodaření Státní pokladna Kontrola plnění veřejných rozpočtů Závěrečný účet

1. Rozpočtová a fiskální politika rozpočtová politika redistribuce veřejných příjmů a alokace veřejných výdajů cíl – vyrovnanost rozpočtu fiskální politika využívání veřejných rozpočtů k ovlivňování makroekonomického vývoje (HDP, inflace, nezaměstnanost) cíl – ekonomická stabilita

2. Fiskální federalismus přiřazení příjmů a výdajů jednotlivým veřejným rozpočtům a vazby veřejných rozpočtů v rámci rozpočtové soustavy modely fiskálního federalismu model fiskálního federalismu v ČR

A. Modely fiskálního federalismu horizontální vertikální centralizovaný decentralizovaný kombinovaný

B. Model fiskálního federalismu v ČR PŘÍJMY VEŘEJNÝ ROZPOČET VÝDAJE ROZPOČTOVÉ ÚROVNĚ Nadnárodní úroveň Rozpočet EU Národní fond Centrální úroveň Státní rozpočet Státní fondy Rozpočty krajů Regionální úroveň Rozpočty RRRS Rozpočty DSO Municipální úroveň Rozpočty obcí

3. Vymezení rozpočtového práva podobor finančního práva definice souhrn právních norem, které upravují rozpočtové vztahy, rozpočtová práva, rozpočtové pravomoci, rozpočtové povinnosti, a rovněž vymezuje určitá pravidla a deklaruje určité skutečnosti předmět úprava rozpočtové soustavy, veřejných rozpočtů, obsahu veřejných rozpočtů, rozpočtového hospodaření a rozpočtového procesu pojetí rozpočtové právo v užším smyslu rozpočtové právo v širším smyslu

4. Členění rozpočtového práva vymezení rozpočtového práva principy rozpočtového práva předmět, subjekty a obsah rozpočtového práva postavení rozpočtového práva v systému práva prameny rozpočtového práva obecná část rozpočtová soustava obsah veřejných rozpočtů rozpočtový proces zvláštní část

4. Členění rozpočtového práva rozpočtová soustava veřejné rozpočty obsah veřejných rozpočtů hmotné rozpočtový proces (proces sestavování veřejných rozpočtů, schvalování veřejných rozpočtů, hospodaření podle veřejných rozpočtů, kontrola veřejných rozpočtů a uzavření veřejných rozpočtů) procesní

5. Principy rozpočtového práva kategorizace principů principy při sestavování a schvalování veřejných rozpočtů principy týkající se příjmů a výdajů principy rozpočtového hospodaření ostatní principy

I. Principy při sestavování a schvalování princip ročních veřejných rozpočtů princip včasnosti veřejných rozpočtů princip reálnosti a pravdivosti veřejných rozpočtů princip veřejnosti veřejných rozpočtů

A. Princip ročních veřejných rozpočtů sestavování a schvalování veřejných rozpočtů vždy na rozpočtový rok omezená časová platnost Evropská unie princip ročního rozpočtu (principle of annuality)

B. Princip včasnosti schválení a uveřejnění rozpočtu před začátkem rozpočtového roku porušení principu včasnosti rozpočtové provizorium

Rozpočtové provizorium SR Vyhlášení ve Sbírce zákonů Materiální rozpočtové provizorium Schválení rozpočtu 1. ledna Vyhlášení ve Sbírce zákonů Formální rozpočtové provizorium Schválení rozpočtu

C. Princip reálnosti a pravdivosti reálné předpokládané příjmy a výdaje minimalizace rozpočtových opatření zápověď virementu

D. Princip veřejnosti veřejné projednání schvalování zveřejnění rozpočtu Evropská unie princip transparentnosti (principle of transparency)

II. Principy týkající se příjmů a výdajů princip úplnosti veřejných rozpočtů princip brutto veřejných rozpočtů princip jednotnosti a přehlednosti veřejných rozpočtů princip přednosti výdajů před příjmy princip neúčelovosti příjmů a účelovosti výdajů veřejných rozpočtů princip dlouhodobé vyrovnanosti veřejných rozpočtů

A. Princip jednotnosti zahrnutí všech příjmů a výdajů do rozpočtu(ů) porušování fondy a jiné rozpočtové jednotky obchodní korporace státní podniky Evropská unie princip jednotnosti a správnosti rozpočtu (principles of unity and budget accuracy)

B. Princip brutto veřejných rozpočtů všechny příjmy a výdaje bez vzájemných zápočtů opak – netto veřejný rozpočet Evropská unie princip univerzálnosti (principle of universality)

C. Princip jednotnosti a přehlednosti zajišťuje rozpočtová skladba jednotné třídění příjmů a výdajů vyhláška č. 323/2002 Sb. 12 hledisek třídění příjmů a výdajů Evropská unie princip specifikace (principle of specification)

D. Princip přednosti výdajů před příjmy primární jsou výdaje cíle a účely vynakládání prostředků sekundární jsou příjmy potřeba je zajistit na vynakládání výdajů

E. Princip neúčel. příjmů a účel. výdajů příjmy není stanoven účel, na který plynou daně výdaje je stanoven účel, na který se vynakládají dotace Evropská unie principu univerzálnosti (principle of universality)

F. Princip dlouhodobé vyrovnanosti rovnost příjmové a výdajové stránky rozpočtu rozpočet – vyrovnaný, deficitní, suficitní lišit výsledek hospodaření Evropská unie princip vyrovnanosti (principle of equilibrium)

Saldo státního rozpočtu

Státní dluh

III. Principy rozpočtového hospodaření princip efektivnosti a hospodárnosti veřejných rozpočtů princip časového ohraničení veřejných rozpočtů princip omezení přesunů ve veřejných rozpočtech

A. Princip efektivnosti a hospodárnosti používat prostředky efektivně a hospodárně věcné hledisko časové hledisko Evropská unie princip řádného finančního řízení (principle of sound financial management)

Čerpání kapitálových výdajů

B. Princip časového ohraničení povinnost přijmout příjmy a vynaložit výdaje v daném rozpočtovém roce prolomení fondovní hospodaření převádění nespotřebovaných výdajů

Nároky z nespotřebovaných výdajů

Nároky z nespotřebovaných výdajů

C. Princip omezení přesunů podstata přesun prostředků je výjimečný rozpočtová opatření přesun prostředků zvýšení výdajů (při nepředpokládaných příjmech) vázání výdajů (při nenaplňování příjmů) rozpočtová rezerva Evropská unie princip specifikace (principle of specification)

IV. Ostatní principy princip zjišťování rozpočtových důsledků právních předpisů důvodové zprávy a odůvodnění princip zúčtovací jednotky v Evropské unii

6. Veřejné rozpočty rozpočet veřejné rozpočty soukromé rozpočty plán, příjmy a výdaje na určitou dobu (rozpočtový rok) veřejné rozpočty rozpočty veřejnoprávních osob nebo jiných jednotek části rozpočtů soukromoprávních osob vykonávajících veřejnou správu soukromé rozpočty

7. Rozpočtová soustava souhrn veřejných rozpočtů články rozpočtové soustavy na rozpočtových úrovních lišit rozpočtový systém Rozpočet EU Státní rozpočet a další Krajské rozpočty a další Obecní rozpočty a další nadnárodní úroveň národní úroveň krajská úroveň obecní úroveň

8. Instituty střednědobého plánování plány příjmů a výdajů na delší časové období než rozpočtový rok označení rozpočtový výhled střednědobý výhled (ČR) (víceletý) rozpočtový rámec (EU) přijímání společně s rozpočtem (Česká republika) oddělení od rozpočtu (Evropská unie)

9. Rozpočtový proces rozpočtové právo procesní postup při přípravě veřejných rozpočtů schvalování veřejných rozpočtů hospodaření podle veřejných rozpočtů kontrole hospodaření podle veřejných rozpočtů uzavření hospodaření veřejných rozpočtů

10. Příprava rozpočtu vychází se ze střednědobých výhledů u všech veřejných rozpočtů (č. 23/2017 Sb.) návrh státního rozpočtu rozpočtový systém návrh místního rozpočtu

11. Rozpočtová skladba jednotné třídění příjmů a výdajů vyhláška č. 323/2002 Sb. hlediska třídění příjmů a výdajů odpovědnostní druhové odvětvové konsolidační zdrojové doplňkové programové účelové strukturní transferové

a) Odpovědnostní třídění jednotky třídění kapitoly jen státní rozpočet správci kapitol ministerstva a ústřední správní úřady organizační složky, které mají zvláštní rozpočtovou kapitolu organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu organizační složky, které mají postavení ústředního správního úřadu pro rozpočtové účely zvláštní kapitoly Státní dluh Operace státních finančních aktiv Všeobecná pokladní správa

příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv b) Druhové třídění Výdaje na nákupy na pořízení hodnoty náhrady transfery výdajový druh příjmový druh jednotky třídění třídy seskupení položek podseskupení položek položky Příjmy příjmy za poskytnutí věcí, služeb, prací, výkonů a práv transfery

b) Druhové třídění příjmů Daně z příjmů, zisku a kapitálových výnosů Daně ze zboží a služeb v tuzemsku Daně a poplatky z vybraných činností a služeb Daně a cla za zboží a služby ze zahraničí Majetkové daně Povinné pojistné Ostatní daňové příjmy Třída I – Daňové příjmy Příjmy z vlastní činnosti a odvody přebytků organizací s přímým vztahem Přijaté sankční platby a vratky transferů Příjmy z prodeje nekapitálového majetku a ostatní nedaňové příjmy Přijaté splátky půjčených prostředků Příjmy sdílené s nadnárodním orgánem Třída II – Nedaňové příjmy Příjmy z prodeje dlouhodobého majetku a ostatní kapitálové příjmy Příjmy z prodeje dlouhodobého finančního majetku Třída III – Kapitálové příjmy Neinvestiční přijaté transfery Investiční přijaté transfery Třída IV – Přijaté transfery

b) Druhové třídění výdajů Platy a podobné a související výdaje Neinvestiční nákupy a související výdaje Neinvestiční transfery soukromoprávním subjektům Neinvestiční transfery veřejnoprávním subjektům a mezi peněžními fondy téhož subjektu a platby daní Neinvestiční transfery obyvatelstvu Neinvestiční transfery a související platby do zahraničí Neinvestiční půjčené prostředky Neinvestiční převody Národnímu fondu Ostatní neinvestiční výdaje Třída V – Běžné výdaje Investiční nákupy a související výdaje Nákup akcií a majetkových podílů a vklady do fundací a ústavů Investiční transfery Investiční půjčené prostředky Investiční převody Národnímu fondu Ostatní kapitálové výdaje Třída VI – Kapitálové výdaje

c) Odvětvové třídění třídění výdajů třídění příjmů jednotky třídění podle druhu činnosti, na kterou se výdaje vynakládají, nebo zaměření právního subjektu, kterému jsou poskytovány třídění příjmů podle druhu činnosti, ze které příjmy plynou či zaměření subjektu, který finanční prostředky poukazuje nebo odevzdává jednotky třídění skupina oddíl pododdíl paragraf

c) Odvětvové třídění Skupina 1 – Zemědělství, lesní hospodářství a rybářství Průmysl, stavebnictví, obchod a služby Doprava Vodní hospodářství Spoje Všeobecné hospodářské záležitosti a ostatní ekonomické funkce Skupina 2 – Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství Vzdělávání a školské služby Kultura, církve a sdělovací prostředky Tělovýchova a zájmová činnost Zdravotnictví Bydlení, komunální služby a územní rozvoj Ochrana životního prostředí Ostatní výzkum a vývoj Ostatní činnosti související se službami pro obyvatelstvo Skupina 3 – Služby pro obyvatelstvo

c) Odvětvové třídění Dávky a podpory v sociálním zabezpečení Politika zaměstnanosti Sociální služby a společné činnosti v sociálním zabezpečení a politice zaměstnanosti Skupina 4 – Sociální věci a politika zaměstnanosti Obrana Civilní připravenost na krizové stavy Bezpečnost a veřejný pořádek Právní ochrana Požární ochrana a integrovaný záchranný systém Skupina 5 – Bezpečnost státu a právní ochrana Státní moc, státní správa, územní samospráva a politické strany Jiné veřejné služby a činnost Finanční operace Ostatní činnosti Skupina 6 – Všeobecná veřejná správa a služby

12. Schválení rozpočtu státní rozpočet místní rozpočet ústavní pravidla - čl. 42 Ústavy 1. čtení 2. čtení 3. čtení rozpočtové provizorium místní rozpočet

13. Rozpočtové hospodaření prostřednictvím tzv. rozpočtových jednotek subjekty rozpočtového práva odlišné od fyzických a ostatních právnických osob, tj. subjekty, které jsou nositeli veřejné správy možné označení i veřejné instituce (23/2017 Sb.) rozpočtové jednotky státní rozpočtové jednotky místní rozpočtové jednotky

Členění rozpočtových jednotek Státní rozpočtové jednotky organizační složky státu státní příspěvkové organizace státní fondy státní veřejné výzkumné instituce státní podniky státní školské právnické osoby ostatní Místní rozpočtové jednotky organizační složky územních samosprávních celků místní příspěvkové organizace místní veřejné výzkumné instituce místní školské právnické osoby ostatní

14. Státní pokladna souhrnné účty státní pokladny účty podřízené státní pokladně příjmové a výdajové účty státního rozpočtu účty státních finančních aktiv účty finančních a celních úřadů, na nichž jsou spravovány daňové příjmy účty příspěvkových organizací účty zdravotních pojišťoven (zákon č. 128/2016 Sb.) další řízení státní pokladny

15. Kontrola finanční kontrola kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu zákon č. 320/2001 Sb. kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu zákon č. 166/1993 Sb. porušení rozpočtové kázně

16. Závěrečný účet státní závěrečný účet (§ 29 a 30 RP) přílohy ústavní základy návrh projednání místní závěrečný účet (§ 17 RPÚR) přezkum hospodaření

e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 2. května 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy