Společenská odpovědnost firem Corporate Social Responsibility CSR Ing. Zuzana Holáková Gymnázium, Stříbro, Soběslavova 1426.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Sektorové dohody. 2 Co to je Sektorová dohoda? Sektorové dohody = unikátní nástroj sektorových rad umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů.
Zavedení konceptu společenské odpovědnosti do orgánů veřejné správy
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
1 Grantové schéma Vyrovnávání šancí žen a mužů Národní vzdělávací fond.
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Možné dopady strategie Evropa 2020 na malé na malé a střední podniky Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Praha Strategie EVROPA 2020 Nové.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Workshop ke konceptu společenské odpovědnosti firem - CSR - Klára Tichá partner rozvojového partnerství Equal Aspra, a.s. Moderní formy péče o zaměstnance.
Aplikace komunitně vedeného místního rozvoje do venkovského prostředí Venkovská konference Místní akční skupiny Království – Jestřebí hory, o.p.s. (20.
Společenská odpovědnost firem jako součást firemní strategie
Sociální podnik sociální ekonomika. Pojetí sociální firmy Sociální firma je konkurenceschopný podnikatelský subjekt působící na běžném trhu jehož účelem.
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
SYSTÉMY PRO PODPORU MANAGEMENTU 2 Metriky. METRIKY (1) Kategorie, které je vhodné hodnotit z hlediska přínosů IT systémů či jejich dílčích vylepšení:
Společenská odpovědnost organizací
Marketingové prostředí
Jak na rovné příležitosti? V 5 krocích. 1. Vyjasnění postoje Tlak na rovnost žen a mužů, zejména na rovnost žen a mužů při práci, roste. Je to dáno zvláště.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
1 Opatření 4.1 JPD3 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti.
Systém kvality a inovací v cestovním ruchu
ESF – JPD 3 Grantové schéma 4.1
MARKETINGOVÝ MIX.
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
Společenská odpovědnost firem Ing. Silvia Aguilar Bobadilla VŠE-Kostelecké horky
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
 Public relations se často překládá doslovně jako „veřejné vtahy“, avšak public relations jsou především procesem, jeho úkolem je tyto vztahy zlepšit.
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Soukromý sektor v rozvojovém rámci po roce 2015 Ivan Voleš, poradce prezidenta HK ČR pro mezinárodní vztahy a člen Evropského hospodářského a sociálního.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
MA-G 21 Konference pro podnikatelský sektor Náměšť nad Oslavou 15. října 2012 Petr Holý.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
N ÁSTROJE ZVYŠOVÁNÍ KVALITY ŘÍZENÍ ÚŘADU Společenská odpovědnost úřadu.
Corporate Social Responsibility Kristýna Hercegová, ES IMS EM029 Evropská ekonomická integrace - podnikový pohled JUDr. Václav Šmejkal Ph.D.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
FIREMNÍ SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST SKUPINY ČEZ 5. prosince 2014 JUDr. Michaela Chaloupková, M B A člen představenstva ČEZ, a. s.
Trutnovská zeleň, o.p.s. Mgr. Terezie Mertlíková ředitelka.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
Občanské vzdělávání Mgr. Ondřej Matějka. Metodický výklad k výzvě Hodně aktivit – jeden princip Občanské vzdělávání má podpořit občany ve schopnosti vystoupit.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Ekonomika malých a středních podniků
ŘÍZENÍ OBCHODU Katedra managementu Ing. Patricia Jakešová
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Corporate Social Responsibility
Společenská odpovědnost a školy
Společenská odpovědnost firem
UNIVEZITA SPOLUVYTVÁŘÍ SVOU ZEMI
Společensky odpovědné podnikání
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Sociální podnikání a lokální ekonomika Mgr. Alena Zieglerová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický.
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Ekonomika malých a středních podniků
CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Společenská odpovědnost firem Corporate Social Responsibility CSR Ing. Zuzana Holáková Gymnázium, Stříbro, Soběslavova 1426

Společenská odpovědnost firem dobrovolný závazek firem chovat se v rámci svého fungování odpovědně k prostředí i společnosti, ve které podnikají

Proč být společensky odpovědným podnikem Mnozí podnikatelé si sami dobře uvědomují, že mají dělat správné věci: chovat se seriózně k zákazníkům a partnerům starat se o své pracovníky pečovat o dobré sousedské vztahy chránit životní prostředí a mnoho dalších.

Další důvody odpovědného podnikání Tlak a očekávání ze strany: zákazníků místní komunity vládních orgánů bank věřitelů pojišťoven

Evropská komise v tzv. Zelené knize, vydané v roce 2001, definuje CSR takto: „Společenská odpovědnost firem dobrovolně integruje sociální a ekologické ohledy do podnikatelských činností firmy, a to ve spolupráci se zainteresovanými stranami podniku neboli stakeholdery“.

U nás v této oblasti působí Business Leaders Forum sdružení mezinárodních a českých společností a firem, které prosazuje dodržování etiky v podnikatelské praxi, skutečné naplňování společenské odpovědnosti firem a podporuje spolupráci mezi firemním, veřejným a neziskovým sektorem.

Rozvoj odpovědného chování podniků všech velikostí ovlivňují v posledních desetiletích zejména tyto skutečnosti: existence nadnárodních podniků možnost odlišit se od konkurence produkty vznikají v podmínkách CSR obecná snaha zlepšit nepříznivý stav životního prostředí i společnosti problematikou CSR se intenzivně zabývá Evropská komise

Charakteristické rysy CSR dobrovolnost dialog se stakeholdery dlouhodobý charakter důvěryhodnost

Tři oblasti – pilíře společenské odpovědnosti firem ekonomická činnost firmy sociální rozvoj ochrana životního prostředí

Ekonomická oblast: transparentní podnikání a pozitivní vztahy s investory, zákazníky, dodavateli a dalšími obchodními partnery pozitivní dopady na ekonomiku na lokální, národní i globální úrovni, například prostřednictvím rozvoje zaměstnanosti či boje proti korupci.

Sociální oblast: přístup k zaměstnancům podpora okolní komunity Na pracovišti i v místní komunitě tak podnik ovlivňuje životní úroveň, zdraví, bezpečnost, vzdělávání a kulturní rozvoj občanů.

Environmentální oblast: uvědomovat si dopady na živou i neživou přírodu včetně ekosystému, půdy, vzduchu a vody chránit přírodní zdroje nezatěžovat životní prostředí

Příklady CSR aktivit v rámci jednotlivých oblastí

Ekonomická oblast – Stakeholdeři vlastníci a investoři zákazníci/spotřebitelé dodavatelé a další obchodní partneři vládní instituce média

Ekonomická oblast – CSR aktivity vytvoření etického kodexu transparentnost uplatňování principů dobrého řízení odmítání korupce včasné placení faktur kvalitní a bezpečné produkty a služby poprodejní servis marketingová a reklamní etika inovace a udržitelnost

Sociální oblast – Stakeholdeři Pracovní prostředí zaměstnanci odbory Místní komunita neziskové organizace veřejnost

Sociální oblast – CSR aktivity Pracovní prostředí zdraví a bezpečnost vzdělávání a rozvoj vyváženost pracovního a osobního života rovné příležitosti rozmanitost na pracovišti podpora propuštěných zaměstnanců

Sociální oblast – CSR aktivity Místní komunita firemní dárcovství firemní dobrovolnictví sociální integrace vzdělávání podpora kvality života občanů rozvoj zaměstnanosti rozvoj místní infrastruktury

Enviromentální oblast – Stakeholdeři environmentální skupiny další mluvčí za životní prostředí

Enviromentální oblast – CSR aktivity recyklační program úspora energie/vody hospodaření s odpady omezení používání nebezpečných chemikálií balení a přeprava soulad s normami a standardy ekologická výroba, produkty a služby ochrana přírodních zdrojů

Co může společenská odpovědnost firem přinést větší transparentnost a posílení důvěryhodnosti firmy vyšší přitažlivost pro investory budování reputace a z ní vyplývající silné pozice na trhu odlišení od konkurence, zviditelnění značky pro spotřebitele

zvýšení produktivity práce a loajality zaměstnanců možnost získání a udržení kvalitních zaměstnanců přímé finanční úspory spojené s ekologickým chováním (např. úspora energie, opětovné využití odpadového materiálu ve výrobě) zvýšení obratu zvýšení kvality produktů či služeb

CSR přináší výhody i malým a středním podnikům: snazší nacházení pracovníků snazší získávání obchodních partnerů public relations kontakty a informace

Měření přínosů Je vůbec možné měřit užitek z dobrovolné aktivity, u níž firma předpokládá nehmotný přínos jako je např. zvýšení firemní reputace či spokojenost zákazníků? CSR vnímáme jako investici do nehmotných aktiv podniku, které lze ohodnotit pomocí indikátorů a které v dlouhodobém horizontu přináší firmě měřitelný finanční prospěch.

Příklady měření přínosů Nehmotná aktivitaIndikátory dobré jméno podnikudotazníková šetření skupinová diskuze ohlasy v médiích Dlouhodobé měřitelné projevy posílení pozice na trhu možnost nových podnikatelských příležitostí získání nových zákazníků

Příklady měření přínosů Nehmotná aktivitaIndikátory spokojenost zákazníkůprůzkumy zákazníků počet opakovaných objednávek počet reklamací Dlouhodobé měřitelné projevy posílení pozice na trhu zvýšení obratu

Vliv firemních hodnot na dlouhodobý úspěch firmy Většina malých podniků už „dělá správné věci". Chování malých a středních podniků zpravidla odráží morální hodnoty a zásady vlastníka/ředitele. Jen málo z nich je však formuluje v kodexu chování, v prohlášení o vhodných obchodních praktikách nebo v souboru pravidel, která vyjadřují vizi společnosti, její hodnoty, ambice a cíle.

Jak vše realizovat v praxi? firemní hodnoty jasně definujte postarejte se o to, aby chování vaší firmy skutečně korespondovalo s firemními hodnotami sami jděte příkladem a důsledně je dodržujte zapojte do dialogu o firemních hodnotách i ostatní spolupracovníky pozitivně přistupujte k zájmům a starostem svých zaměstnanců, zákazníků, dodavatelů i obce o svých firemních hodnotách informujte interně i externě.

Co získáte? jasné určení firemních hodnot vymezí vaše postoje a názory definování a šíření firemních hodnot usnadní vám i vašim zaměstnancům dodržování zásad, kterým věříte budete snáze budovat dobrou pověst podniku budete mít možnost sdělit své záměry a vize partnerům, s nimiž jednáte.

Vliv chování na trhu na dlouhodobý úspěch firmy Podniky se opírají o sítě interních a externích vztahů. Způsob jejich řízení má často zásadní význam pro úspěšnost celého podniku. Sdílení zkušeností a informací s dodavateli, zákazníky, stejně smýšlejícími podniky a místními obchodními organizacemi může zvýšit prosperitu firmy.

Jak vše realizovat v praxi a co získáte? Dobré vztahy se zákazníky a dodavateli přinášejí užitek oběma stranám. Chcete-li svému podniku zajistit dobrou pověst, je třeba důsledně „dělat správné věci" ve všech obchodních vztazích. Buďte solidní k zákazníkům, včas hraďte dodavatelské faktury a provádějte etické obchodní praktiky. Dobrá pověst a dobré jméno vám přinese úspěch na trhu!

Vliv jednání se zaměstnanci na dlouhodobý úspěch firmy Úspěch podnikání závisí na mnoha vlastnostech zaměstnanců: – na znalostech, dovednostech, talentu, inovativní kreativitě a mnoha dalších. Ale nikdy se nemůže firma obejít bez jejich motivace!

Jak vše realizovat v praxi? Základní potřeby zaměstnanců můžete zajistit i pouhým plněním legislativních povinností v zaměstnanosti, bezpečnosti a ochraně zdraví. Skutečnou vnitřní motivaci jim však dá váš viditelný zájem o jejich profesní rozvoj a o spokojenost z práce i osobního života. Budou vědět, že si jich skutečně vážíte jako jednotlivců a že oceňujete jejich podíl na rozvoji podniku.

Jak správně motivovat zaměstnance? Není to jenom o výši platu! Navažte s nimi interní partnerství: postarejte se o důvěru mezi vedením podniku a zaměstnanci kde to má smysl, raďte se s nimi o podnikových záležitostech usilujte o jejich spolupráci v důležitých situacích s rozvojem podniku podporujte zároveň i rozvoj kariéry jednotlivých zaměstnanců umožněte zaměstnancům vhodnou rovnováhu pracovního a osobního života

Co získáte? spokojenost zaměstnanců stabilitu zaměstnanců více nápadů větší nasazení věrnost

Vliv vztahu k okolí na dlouhodobý úspěch firmy Mezi zdravým a výnosným podnikáním a spokojeností okolí existuje jasná souvislost. Většina podniků tvoří nedílnou součást své obce a aktivně se účastní lokálních aktivit. Být dobrým sousedem může zahrnovat cokoli, co obci přináší prospěch.

Jak vše realizovat v praxi? Vybírejte aktivity, které jsou v souladu s obchodními cíli a zaměřením vašeho podniku, zajímají potenciální zákazníky a vzbuzují zájem vašich zaměstnanců. Nabízí se nepřeberné množství aktivit, například: firemní dárcovství formou finanční či materiální pomoci účast na lokálních sportovních, vzdělávacích či kulturních projektech pomoc při řešení lokálních sociálních problémů (prevence kriminality či nezaměstnanosti).

Co získáte? Aktivní zapojení v lokálním společenství vám přinese cenné výhody: nové trhy, zákazníky či obchodní příležitosti zvýšené uznání a úctu zákazníků lepší pověst podniku snadnější získávání a udržení zaměstnanců propojení a vazby s jinými lokálními podniky.

Vliv vztahu k životnímu prostředí na dlouhodobý úspěch firmy Firmy, mohou mít na životní prostředí pozitivní i negativní dopad. Negativní dopady vznikají v důsledku přímé či nepřímé spotřeby energie a zdrojů, generování odpadů a škodlivin a ničení životního prostředí. Zhoršování životního prostředí je globální i lokální problém. Odpovědná firma se snaží životní prostředí chránit; ekologické postupy navíc často přinášejí i finanční užitek.

Co získáte? efektivní využití energie prevence znečišťování minimalizace odpadu využívání recyklací zlepšení vztahů s místním společenstvím zvýší motivaci a hrdost zaměstnanců i věrnost zákazníků dlouhodobá stabilita a úspěšnost podniku

Závěrem Strategickým záměrem CSR je nalézání účinnějších sociálních vazeb mezi zaměstnanci a managementem firmy, stejně jako mezi zaměstnanci a občanskou veřejností, zástupci úřadů, regionů a států. Tak se firma citlivě a bez konfliktů stane součástí místa, ve kterém působí. Spojení všech tří oblastí – ekonomické, sociální a environmentální – by mělo přinést výrazný synergický efekt v podobě zvýšení konkurenceschopnosti firmy.

Náměty pro rozvoj aktivit CSR Soubor aktivit byl sestaven na základě průvodce pro malé a střední podniky při provádění interního auditu CSR.

Děkuji za pozornost