Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiálu VY_42_INOVACE_121 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Renáta Koubková Předmět Matematika Ročník 2. Datum vytvoření 02.12.2013 Anotace Sčítání lomených výrazů s různými jmenovateli Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Sčítání lomených výrazů
Sčítáme lomené výrazy, kdy jeden jmenovatel je násobkem druhého jmenovatele . 4 1 + = . + = 4 x =
Př. 1: Řešení: + = s∙ 2 + = + = 2 4r∙ =
2) Sčítáme lomené výrazy,kdy musíme jmenovatele mezi sebou vynásobit: 1∙ (1-y) 3∙ x + = x∙ (1-y) (1-y)∙ x = = [x≠0˄y≠1]
Př. 2: = Řešení: d∙ (c-2) 4∙ (c+2) = + (c-2) (c+2) (c+2)∙ (c-2)∙ = [c≠2˄c≠-2]
3) Sčítáme lomené výrazy, kdy jeden je částečným násobkem druhého: 1∙ y 5∙ x + = x2y∙ y xy2∙ x = [x≠0˄y≠0]
Př.3: = Řešení: 29∙ s r∙ r = + = rs∙ s s2∙ r [s≠0˄r≠0]
Lomené výrazy s různými jmenovateli sčítáme takto: - převedeme je na výrazy se stejnými jmenovateli - takto upravené lomené výrazy sečteme
Použité zdroje: ODVÁRKO, Oldřich; KADLEČEK. Matematika pro 9. ročník ZŠ, 1. díl Soustavy rovnic; funkce; lomené výrazy. Praha: Prometheus, 2013, ISBN : 978-80-7196-439-1.