NEVOLNICTVÍ Filip Nyiri-3.A.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DĚTSKÝ DOMOV, ZŠ a SŠ Žatec. Moje škola Moje třída Naše škola je spojena z DĚTSKÝM DOMOVEM. Do naší školy převážně chodí děti z Dětského domova, ale i.
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Petra Kábrtová Máchová Název materiálu:
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Lidé a čas PRO ROČNÍK:
Čechy v době pobělohorské Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3602_Čechy_ v_ době_ pobělohorské Autor: Mgr.
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Zdravý životní styl Vytvořila :Adéla Buchtelová 8.třída.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Život ve středověku Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Povolání, zaměstnání, práce
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Malé a střední podnikání
Život ve středověku Vlastivěda 4. ročník
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČESKÉ ZEMĚ PO TŘICETILETÉ VÁLCE
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
Jednoduché účetnictví
Obsah veřejných rozpočtů I
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_30_Hádej_kdo_jsem _(1310 _1790)_šg2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Občanské soudní řízení I.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
VY_32_INOVACE_
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Název projektu: Moderní škola
Huslenky V obci se nachází evangelický kotel, který byl nedávno rekonstruován a je postavem i ve skanzenu v Rožnově. Historie obce začíná v roce 1949.
Katedra finančního práva a národního hospodářství
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Technické prostředky v požární ochraně
Správa sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení
Název a číslo materiálu:
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Název školy: Základní škola Městec Králové
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Nevolnictví x Poddanství
Zdroje financování majetku - PASIVA
Informace z učebnice I..
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
NEVOLNICTVÍ Filip Nyiri-3.A.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Život na vesnici Název: VY_32_inovace_08 Vlastivěda-mladší české dějiny.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
1.
Římská republika.
Právo sociálního zabezpečení
Občanské soudní řízení I.
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_24_Marie Terezie a Josef II.
Občanské soudní řízení I.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
NEVOLNICTVÍ Filip Nyiri-3.A.
Reformy Marie Terezie.
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Transkript prezentace:

NEVOLNICTVÍ Filip Nyiri-3.A

Poddanství VS nevolnictví = právní vztah závislosti mezi obyvatelem panství a vrchností, tj. , že vrchnost má správní pravomoc nad poddaným. Povinnosti vůči vrchnosti: Ourok- v důsledku inflace ztrácel časem hodnotu, což šlechta kompenzovala navyšováním robotních povinností, které inflaci nepodléhaly, robota (zpočátku byla okrajová) Ourok a robota= forma platby nájemného z gruntu Vůči státu: odváděla se státní daň, která od třicetileté války do konce vlády Marie Terezie tragicky narostla (kvůli válkám) Když potřeboval si stát vylepšit finance, tak se zavedl TÁC= z každého sudu se platila zlatka. Vůči církvi: odváděl se desátek= méně než desetina úrody a jednalo se o břemeno nejlehčí Poddanství bylo zrušeno roku 1848. = stupeň poddanství, kdy závislá osoba nemůže o své újmě změnit ani bydliště, ani povolání, ani jiné stránky svého života a života svých dětí. Ke všemu (i k sňatku) potřeboval nevolník povolení vrchnosti. Robotní patenty (1680, 1717, 1738,)-většinou vyšli vstříc vrchnosti, krom posledního patentu, který zkrátil pracovní dobu z 12 hodin na 10 hodin. Nevolnictví bylo v českých zemích zrušeno patentem Josefa II. Dne 1. 11. 1781 , tedy spíše zakotvil základní občanská práva poddaných. Na Slovenském území 22. 8. 1785 .

vývoj Ve 13. a 14. stol. zužitkovali obrovské plochy dosud neobdělávané půdy ke svému prospěchu. Díky lokátorům je rozdělili na drobná léna a nabídli do dědičného pronájmu přistěhovalcům. Ti museli platit od urč. lhůty pozemkovou rentu, která byla pevně stanovena a lišila se v závislosti na výměře polí, jejich úrodnosti či na nárocích vrchnosti. Krom ouroku (o sv.Jiří a o sv.Havlu), museli poddaní odevzdávat naturální dávky (oves, slepice, kuřata a vejce). Nájemní podmínky byly pevně stanoveny a po věky ctěny jako neměnné. př. gruntovní sedlák vlastnící přes 18 hektarů půdy platil v druhé pol. 17. stol. tentýž úrok jako jeho dávný praděd o tři staletí dříve = 2 kopy 8 grošů/rok + 10 korců ovsa, 6 slepic a 2 kopy vajec. Jenže v průběhu čtyř staletí se jak kvalita, tak hodnota mince zhoršovala=>inflace V rozmezí věků dosáhl inflační vývoj hodnot 500-600%=>kup. síla peněz byla v 17. st. 5Krát- 6krát menší než v 13. st.=> nevolnictví.

Nevolnictví zblízka Nevolnictví bylo způsobeno: Úbytkem obyvatelstva(kolem roku 1680 leželo ladem přes 20 procent poddanské půdy), Udržováním armády (Leopold I. měl ve své armádě až 130 000 mužů ve zbrani. ) bojovalo se proti Fr., Turkům,...=>růst státních daňových obvodů- kontribuci odváděli především poddaní ale vrchnost občas přispívala do státního rozpočtu tzv. extraordinárními daněmi Příchodem nových rodů do Čech(128 rodů cizí vysoké šlechty) a na Moravu(39 rodů cizí vys. šl.). Tyto rody byly oddaní Habsburkům a jejich cílem byla maximalizace zisku než péče o poddané, např. Buquoyové, Piccolominiové, Eggenbergové, Trautmannsdorfové atd. , co zabrali zámky a statky staré české šlechty. Robotní práce poddaných byla horší než mizivá, osmi až desateronásobně nižší, než když se věnovali hospodaření na vlastním. Ve 14. stol. platil poddaný daň státu, tzv. berni, sotva jednou za deset let. V 15. stol. jednou za 4-5 let. Děti poddaných byly automaticky pánu zavázány „člověčenstvím.“ Sedlák v 17. a 18. stol. odváděl asi 73% svého hrubého výnosu státu formou kontribuce(daň), vrchnosti formou úroku (pozemkové renty) a církvi formou desátku + musel ročně odevzdat asi 150 dnů bezplatné robotní práce(12 hod./den). K živobytí mu tedy zbylo 26-27% toho, co vyrobil. V 16. stol. nevolník robotoval 12-20 dnů do roka, ale o sto let později dřel na panském už 100 i více dnů.

„ Sedlák je jako vrba. Čím víc ji rveš, tím víc roste...“

Sedlák a robota Čechy jsou navenek celistvé ale uvnitř je 350 vrchnostenských státečků. Čl. byl celoživotně uzavřen na panství. Pokud chtěl natrvalo opustit vrchnostenský region( např. kvůli sňatku) potřeboval od pána výhost. Poplužní dvory= statky, které pečují o ornou půdu. Největší hosp. jednotka v regionu. Poddaní se starají asi o jednu třetinu celkové rozlohy feudál. polí(=DOMINIKÁL). Dvě třetiny polí pronajali předci feudála poddaným(RUSTIKÁL). Poplužní dvory nebyli vybaveny zemědělským nářadím, a tak každý sedlák si musel s sebou vzít potřebné vybavení. Panský šafář večer sedlákům oznámí, kam mají jít ráno robotovat a kolik se má dostavit pěších robotězů. Obyv. Osedlé - vlastní statek či chalupu+půdu Neosedlé - nevlastní půdu, ale nejsou to bezzemci, protože mohou žít v tzv.„podrůží“ = za úplatu získali kus obec. pozemku = =zahradu, kterou zúrodnili. Největším feudálním panstvím v Čechách 17. stol. bylo Krumlovsko. Náleželo k němu 375 km2 s 3000poddaných. Pak Pardubicko a třetí bylo Lytomyšlsko.

Robotní podmínky Robotní podmínky nebyli zas tak kruté, protože sedlák mohl za sebe poslat čeledína=>na panském nedřela celá rodina a pokud ano, pán byl nucen jim zaplatit. Nevolníci nesměli pracovat v neděli a o svátcích = 90 dnů. Rychtář byl od práce osvobozen. Poskytovali úřední služby a byl prostředníkem mezi obcí a vrchností. Vybízal poplatky, soudil drobné spory, dohlížel na roboty a vůbec řídil život obce. Sbor sousedů se pak scházel s rychtářem podle potřeby. Značná část poddaných odevzdávala feudálovi namísto robotní práce tzv. reluici = peněžní náhrada Intenzita a efektivita práce byla mnohdy směšná, např. odvoz 24 beček soli do Prahy na vzdálenost přibližně 60km zabral 24 robotních dnů. Dovoz stovky latí na vzdálenost 4km – 4 robotní dny. Na zorání 245ha se spotřebovalo 1391 robotních dnů= čtvrt ha / 2dny.

Prameny Toulky českou minulostí České země v době baroka – Jitka Lněníčková Dějepis 2 – Petr Čornej Dějiny Českých zemí – Petr Čornej www.wikipedia.org